• 8
  • 9
2018-12-25, 15:34
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Låter som du blandar ihop militärligan, bestående av familjen S*umonja där Carl S*umonja var elitsoldaten, han som sköt en perfekt smaily med AK4. I maskeradligan var Mats R*imdahl ledaren, officer och engagerad i hemvärnet han kvitterade ut vapen stal uniformer mm men gjorde inga direkta vapenstölder som är kända.
Finns det grejor på drift är det nog mindre kända personer som varit i farten. Säpo har garanterat en lista över det som tappats bort under åren och som inte kommit tillbaks.

Nej, det gör jag inte. I Militärligan(AK-ligan): "Flera hade militär bakgrund, en var reservofficer, en var jägarutbildad värnpliktigt gruppbefäl och en utbildad värnpliktig officer."

Du kan läsa mer här(där Hemvärnet även tas upp):

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Militärligan
Citera
2018-12-25, 17:53
Bannlyst
Pratade med en som jobbade på polisen för ca 10 år sedan, det hade hämta in en KSP M/36 ifrån en lägenhet på Östermalm. Men jag tro knappast att en KSP M/36 är något bra bus vapen, det krävs 2-3 man för att flytta den.

Några KSP M/58 och KSP M/36 kan tänka mig finns någon i källare runt om i landet, eftersom dessa vapen var i bruk då landet vara ganska militariserat. Man hade nog annat tänk vad det gäller vapen på 60 talet och 70 talet. En KSP M/58 tappades bort på någon repövning var väl sådan som hände.

In på 90 talet fick t.ex hemvärnsman ha ammunition hemma, så det kunde ta sej fram till mobiliseringsplatsen. Inte hade man patronlägeslås på bössorna heller.

Efter militärligan härjningar så började man se över säkerheten på förvaringen av vapen, kom själv ihåg när jag gjorde lumpen man hade skyddsvakt utanför tygförrådet. KSP M/90 känns som ett vapen bör vara ganska svårt att tappa bort på samma sätt.
Senast redigerad av Niggers 2018-12-25 kl. 18:02.
Citera
2018-12-25, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Nej, det gör jag inte. I Militärligan(AK-ligan): "Flera hade militär bakgrund, en var reservofficer, en var jägarutbildad värnpliktigt gruppbefäl och en utbildad värnpliktig officer."

Du kan läsa mer här(där Hemvärnet även tas upp):

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Militärligan

Blanda ni inte ihop militärligan med maskeradligan? Mats Rimdahl tillhörde makseradligan och var med i HV.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Maskeradligan

Militärligan kom över :

1991-09-16 - Vapenstöld, Getryggen i Botkyrka kommun. Byte: 124 kpistar, 92 AK 4r, 5 kulsprutor av modell 58

Senare samma år i oktober rånade man postkontoret i Rimbo på 740 000 kronor och i december genomförde man ett trippelrån mot posten, Sparbanken och Föreningsbanken i Ullared under mellandagarna och kom över två miljoner kronor. Vid detta tillfälle höll ligans förare vakt utanför i en stulen van med en ksp 58 genom ett urkapat hål i biltaket

Militärligan sprängde en bomb på Centralstationen i Stockholm ringde in och sa att det var VAM ( Vit Arisk Motstånd ) som låg bakom, bara för vilse leda polisen. ( Datum 1991.12.30 ) . Så på första sidan i SvD 1991.12.31 så står det "Terrordåd på Centralen", rasister tros liga bakom. I artikel ifrån 1991-12.31 så hade TT erfarit att det var NRP som låg bakom, har för mig hade senare ändrades det till VAM. När sanningen kom fram så var det militärligan

Om ni har tillgång till SvD arkiv tjänst, så finns faktisk en artikel i SvD den 26 Sep 1994 på sidan 5 om en medlem i militärligan.
Senast redigerad av Niggers 2018-12-25 kl. 18:22.
Citera
2018-12-25, 20:00
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Blanda ni inte ihop militärligan med maskeradligan? Mats Rimdahl tillhörde makseradligan och var med i HV.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Maskeradligan

Militärligan kom över :

1991-09-16 - Vapenstöld, Getryggen i Botkyrka kommun. Byte: 124 kpistar, 92 AK 4r, 5 kulsprutor av modell 58

Senare samma år i oktober rånade man postkontoret i Rimbo på 740 000 kronor och i december genomförde man ett trippelrån mot posten, Sparbanken och Föreningsbanken i Ullared under mellandagarna och kom över två miljoner kronor. Vid detta tillfälle höll ligans förare vakt utanför i en stulen van med en ksp 58 genom ett urkapat hål i biltaket

Militärligan sprängde en bomb på Centralstationen i Stockholm ringde in och sa att det var VAM ( Vit Arisk Motstånd ) som låg bakom, bara för vilse leda polisen. ( Datum 1991.12.30 ) . Så på första sidan i SvD 1991.12.31 så står det "Terrordåd på Centralen", rasister tros liga bakom. I artikel ifrån 1991-12.31 så hade TT erfarit att det var NRP som låg bakom, har för mig hade senare ändrades det till VAM. När sanningen kom fram så var det militärligan

Om ni har tillgång till SvD arkiv tjänst, så finns faktisk en artikel i SvD den 26 Sep 1994 på sidan 5 om en medlem i militärligan.

Nej, återigen. Om du läser länken till Militärligan jag bifogade. I Militärligan fanns medlemmar i HV, reservofficer, ett jägarutbildad värnpliktigt gruppbefäl och en utbildad värnpliktig officer. Detta har dock inget med saken att göra då det handlar om kulsprutor vid brott och att man ska kunna hantera dessa. Det var Militärligan som monterade en KSP 58 på taket till en Dodge Van.
Citera
2018-12-25, 20:29
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Läste för några år sedan om "Militärligan" som lyckades komma över några Ksp 58 under sina ibland rätt så spektakulära kupper, intressant läsning som ibland känns helt overklig. Återfanns alla dessa stulna kulsprutor eller försvann de ut på marknaden?

Frågan lyder:
Hur många Ksp 58 och Ksp 90 finns ute på den svarta marknaden här i Sverige? Finns det några officiella siffror på det? Har sökt en del men hittar ingen vettig läsning någonstans. Har det t.ex. lämnats in några när det rått vapenamnesti?

4.
Citera
2018-12-26, 08:17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
4.

Ganska anmärkningsvärt att komma släpande på en Ksp 58 för att lämna in. Bara att man haft den i ett antal år gör ju att man får span på sig. Men det kan ju vara änkan efter tjuven som, "inte vet sig någon råd", vad hon ska göra med den.
Citera
2018-12-26, 10:46
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ganska anmärkningsvärt att komma släpande på en Ksp 58 för att lämna in. Bara att man haft den i ett antal år gör ju att man får span på sig. Men det kan ju vara änkan efter tjuven som, "inte vet sig någon råd", vad hon ska göra med den.

Minst sagt. Vanligtvis brukar ju människor som kommer över sådana ting ha extremt svårt att hålla käft så jag tvivlar på att det finns någon på vift. Tvivlar även på att det skulle luftas på FB.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in