Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Sedan kan jag iofs tycka att den här legalistiska ansatsen är tveksam, det känns mycket märkligt att ett land skall kunna sätta sig över ett annat lands lagstiftning. Om jag fick min A-Ford från 1923 i mint condition stulen från mitt bilmuseum (helt hypotetiskt alltså) så skulle jag ges möjlighet att stämma tjuven för emotionell skada på flera miljoner dollar i en amerikansk domstol bara för att bilen var tillverkad i Detroit? Då är man, enligt min mening, inne på ett sluttande plan.
Hela hanteringen av Otto Warmbier-fallet är beklämmande, från bägge sidor.
När Nordkorea väl hade fått en amerikansk medborgare i koma på halsen verkar man ha hamnat i någon slags handlingsförlamning. Genom att hålla allt hemligt i över ett år och sedan komma med märkliga bortförklaringar när man väl överlämnade honom skapade man själv underlaget för den mycket smutsiga propagandakampanj från amerikansk sida som sedan sattes igång. Tydligen lärde man sig ändå något av detta och när den kinesiska bussen gick av vägen nu i april med ett antal dödsoffer som resultat så agerade man snabbt och där t o m Kim Jong-un personligen stöttade överlevande, bad om ursäkt etc.
Bara 6 dagar efter att Otto Warmbier kommit hem stängde man av alla livsuppehållande åtgärder. Tydligen tyckte fadern att hans son skulle kunna göra en sista insats för sitt land på detta sätt. Familjen förbjöd obduktion och såg till att kroppen snabbt kom i jorden. Man började sedan ljuga om att han hamnat i koma efter tortyr. Enligt läkaren som var med och hämtade honom fanns inga tecken på detta. Tydligen hade nordkoreanska läkare gjort allt dom kunnat för skaka liv i Otto Warmbier igen men till slut gett upp. Den makabra kulmen kommer sedan i Pyongchang när Pence drar med sig föräldrarna för att försöka mjölka ut så mycket propaganda som det bara gick ur Otto Warmbiers dystra öde.
Hela händelsen att han hamnade i koma är märklig. Vanligen brukar man hantera amerikanska fångar väldigt försiktigt och inte alls sätta dom i några vanliga fångläger. Det finns dom som menar att Otto Warmbier kanske försökte ta sitt liv och att det skulle förklara både koman och faderns vägran till obduktion. Själv har jag en helt annan teori om hur det skulle kunna ha gått till:
Kanske ströps syretillförseln till hans hjärna redan i transporten från rättegången? Det är tydligt från videor att han var i psykiskt dåligt tillstånd redan när han togs ur rättssalen. Om han sedan fick panik i fångtransporten och dom nordkoreanska vakterna försökte få honom lugn genom att lägga ner honom på mage, och någon dessutom satte sig på honom, så skulle den permanenta hjärnskadan kunnat inträffa redan efter ett par minuter där i bilen.
Det som händer är att den gripne inte kan andas och tämligen snabbt riskerar man då ett plötsligt hjärtstopp. Eftersom han redan är i panik med hög puls etc. går det ännu fortare för hjärtat att stanna pga syrebrist. Möjligen upptäckte man att han slutat andas och påbörjade återupplivningsförsök redan i bilen och tog honom sedan direkt till sjukhus där dom fick igång hjärtat igen, men då hade han redan fått permanenta hjärnskador pga syrebristen.
Det dör årligen en massa människor i världen pga just detta. Här i Sverige får polisen numera inte lägga någon på mage och sätta sig på personen men inom psykiatrin används det fortfarande. Osmo Vallo är ett känt fall men det finns massor av andra. Här en rapport från polishögskolan i ämnet. Av någon anledning går länken dock till Danmarks Radio:
https://www.dr.dk/NR/rdonlyres/F84BB9DA-D46F-4D87-B497-60ED340FD5C9/3305274/Svensk_rapport_om_benl%C3%83%C2%A5s.pdf
Förklaringen med botulism och sömnmedel verkar märklig. Visst kan man få samma resultat om man kvävs av sina egna kräkningar, men, men... "Botulism" låter f ö som en felöversättning av samma typ som när man påstods ha hittat enhörningar. Det är ju sällan som någon försöker kolla fakta numera. Passar det in i ens agenda så kör man bara på utan att kolla upp om det verkar sant eller inte. F ö ett påtagligt fenomen även i den här tråden, tyvärr.