2018-12-25, 22:51
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Claes Ohlsson nämns av många, och jag håller med. Jag gillade detta bolag tidigare, men sedan tog de in någon affärskonsult som körde ut kvalitetsvaror och införde egna varumärken tillverkade i Kina men till samma pris som riktiga grejer. Jula, som går bra valde motsatt strategi och har ofta 3-4 olika märken inom samma produktområde så får du själv välja vilken kvalitets- och prisnivå du vill lägga dig på.
Håller med dig ..
Claes ohlsson har förändrats så mycket till det sämre . att jag som engång tiden gillade butiken . nu inte ens funderar på att besöka den .
Butiken är som en labyrint och det de säljer ill knappast någon ha
Citera
2018-12-25, 23:02
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Håller med dig ..
Claes ohlsson har förändrats så mycket till det sämre . att jag som engång tiden gillade butiken . nu inte ens funderar på att besöka den .
Butiken är som en labyrint och det de säljer ill knappast någon ha

Det här nya sättet att planera butikerna som labyrinter har blivit en riktig epidemi, har upptäckt att även Rusta och flertalet andra butiker kör med samma stil. Om syftet är att de vill öka försäljningen med denna planlösning, så tycker jag det snarare får en klart omvänd effekt - man vill bara ta sig ur denna labyrint fortast möjligt. Oftast utan att köpa något.

Inte undra på att näthandeln tar över
Citera
2018-12-25, 23:03
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TodayForever
Ok, lite OffTopic men angående nätbutiker:

Jag kan inte säga att jag älskar att strosa runt i butiker, speciellt inte i gallerior, men jag har ändå svårt att förstå andra vinster än ekonomiska med att beställa saker på nätet. Hade den här diskussionen på jobbet för ett tag sedan, då visade det sig att de flesta beställde allt, inklusive mat, på nätet. För att slippa gå i affärer. För att få tid till annat.

Men man måste ju ändå masa sig iväg och hämta paketet??! Jag tycker det är minst lika jobbigt att stå i evighetslånga köer i nån förbutik till ICA eller leta fram nåt sunkigt orientlivs för att hämta mina paket. Alternativt hålla sig hemma mellan 7-18 en vardag för att typ FedEx ska lämna ett par skor.

Det stressar mig personligen mycket mer än att gå ner till skoaffären, titta runt lite, prova ett par jag gillar och sedan är affären över.

Men det är klart - det ekonomiska kanske är en faktor jag har underskattat.

Man slipper trängas med folk, man slipper jobbiga säljare, man slipper spendera ett par timmar i butik och man slipper betala flera hundra extra för "nöjet" att trängas i butik. Man slipper betala för både bensin och parkering.
Tidsmässigt är det inte nån större skillnad eftersom det tar tid att hitta det man vill ha på nätet också. Och sen söker man rätt på recensioner så man får veta kvalitet och passform eller vad det nu är man vill veta, men för ett par skor tjänar man åtminstone en timma.

Hämta paket är väl inga konstigheter, det hämtar man upp i samband med att man handlar mat.
Hempaket beställer man på stora produkter som TV, soffa, säng och liknande, man använder inte det för ett par skor, dom åker till utlämningsstället och man hämtar upp det när man har vägarna förbi, det ligger ju kvar i två veckor.
Citera
2018-12-25, 23:04
Avslutad
sätter en peng på JC.
Citera
2018-12-25, 23:08
Medlem
Håller med om Åhlens.

Kvalitet likt Ullared, priserna likt Dolche Gabbana.

Funkar ej.
Citera
2018-12-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TodayForever
Ok, lite OffTopic men angående nätbutiker:

Jag kan inte säga att jag älskar att strosa runt i butiker, speciellt inte i gallerior, men jag har ändå svårt att förstå andra vinster än ekonomiska med att beställa saker på nätet. Hade den här diskussionen på jobbet för ett tag sedan, då visade det sig att de flesta beställde allt, inklusive mat, på nätet. För att slippa gå i affärer. För att få tid till annat.

Men man måste ju ändå masa sig iväg och hämta paketet??! Jag tycker det är minst lika jobbigt att stå i evighetslånga köer i nån förbutik till ICA eller leta fram nåt sunkigt orientlivs för att hämta mina paket. Alternativt hålla sig hemma mellan 7-18 en vardag för att typ FedEx ska lämna ett par skor.

Det stressar mig personligen mycket mer än att gå ner till skoaffären, titta runt lite, prova ett par jag gillar och sedan är affären över.

Men det är klart - det ekonomiska kanske är en faktor jag har underskattat.

Ja det blir ju ett jävla meckande om man köper en sak på nätet, väntar 3-5 dagar på leverans, går o hämtar ut på ett postombud, går hem o provar, är inte nöjd, går tillbaka till postombudet/brevlådan o returnerar.

Hur fan orkar folk?

Det blir ju lite vardagsmotion också, att gå till mataffären o bära hem kassarna.
Citera
2018-12-25, 23:28
Medlem
Ju
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Inte för jag vet vad man gör på JYSK eller vilka som åker dit men dom känns ganska överetablerade.

Men det kanske är någon här som kan förklara varför dom här ett existensberättigande?

Hur Naturkompaniet kan hålla igång sina butiker har varit en stor gåta dom fem senaste åren.

Sen önskar jag nästan att Biltema som är mitt uppe i en stor expansion åker på arslet. Inte snyggt att konkurrera ut allt vad småskuttar heter och sen när inga andra alternativ finns kvar höja upp priserna och i en del fall köra rena ockerpriser på no-name skit.
Jysk är ju en jättebra kedja, de har ju allt möjligt, de har bra pris och hyfsad kvalitet, de finns alltid nära.
Naturkompaniet har superbra sortiment och toppenläge mitt i stan. Jag handlar mycket där, köper alla mina kläder på lunchen, i princip. Ok, jag köper lite billiga kläder på nätet också men aldrig ytterkläder. På Naturkompaniet köper jag ytterkläder, mössor, handskar, då vill jag ha riktigt bra grejer.
Citera
2018-12-26, 00:04
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast det måte vara en otroligt svår balansgång? Men Ikea verkar ju vara inne på den linjen nu, med mindre butiker som visar upp varorna och som kan lämna ut det man beställt på nätet. Tex har de dragit ned på expansionen i Danmark och Norge (om det nu säger något).
http://www.butikstrender.se/e-handeln-stoppar-ikea-bygge/
https://www.breakit.se/artikel/14649/ikea-stoppar-byggprojekt-i-norge
Ja, det måste ju vara jättesvårt.

En enkel gissning; de riktigt stora kedjorna (typ IKEA och HM, kanske även i Clas Ohlsons storlek) har råd, och tillräcklig volym, för att behålla minst en eller några butik(er) i varje större stad. Dom kanske t o m kan etablera butiker i nya städer/länder. Plus att många av dom har bra eller hygglig e-handel. Dom har nog möjlighet att streta på ett bra tag.

Dom kedjor som är litet mindre klarar kanske inte att expandera till fler städer/länder utan måste istället stänga igen helt i en del städer. Kan tänka mig att många mindre/nationella modekedjor hamnar i den här kategorin. Kanske kommer det att bli uppköp och sammanslagningar där man betalar för - och behåller - varumärkena? Borde gå att spara mycket pengar på att dra ned antalet butiker (och därmed anställda) samt samordna e-handeln.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2018-12-26 kl. 00:07.
Citera
2018-12-26, 00:09
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Visst det låter bekvämt, och det funkar säkert nu men lär inte fungera i framtiden. Köpa en t-shirt för 50 spänn med fri frakt o fri retur när man inte gillar passformen, ja, det säger sig själv att klädföretag inte kan erbjuda det på lång sikt. Zalando verkar vara extremt populärt samtidigt som deras aktiekurs har backat mer än 50% sedan i juli.
Möjligt det är frakten, läste bara artiklar och inte själva kvartalsrapporten när de sjönk, och på de lät de som helt enkelt var dåliga försäljningssiffror, inte höga fraktkostnader.
De ökade dessutom försäljningen, bara inte lika snabbt som tidigare och mindre ökning än förväntat. Aktier värderas ju lika mycket efter förväntningar som faktiskt värde, mer i förväntningar i nya företag som agerar i nya segment.

Tror inte fraktkostnaden är så otroligt farlig, det är om konkurrenter medvetet missbrukar systemet för att slösa deras pengar (tex göra 1000 beställningar och returnera samtliga), vilket förvisso kanske sker.

De gör väl avtal med transportföretagen som ger förmånligare priser eftersom de skriver så stora kontrakt.

Det här med 50kr t-shirt är ganska enkelt löst, sätt en undre limit på orden för att få gratis frakt, de har gjort det i Italien redan (3,5€ för köp under 25€), och vem vet kanske kommer det hit. Inget som kommer få mig att börja gå i butiker igen.
Hade de börjat ta betalt för returnering så hade jag dock tvekat en del.
Citera
2018-12-26, 00:10
Medlem
Mysquos avatar
Jag tror att sko- och klädaffärerna är på fallrepet på bred front. I sin besparingsiver har de redan skurit ner på antalet tillgängliga storlekar så att allt färre kan hitta sin storlek där.
Skall jag beställa från nätet så kan jag lika gärna beställa åt resten av familjen också. På så vis växer en grupp som inte ser kopplingen mellan butik och kläder på kroppen. De kommer antagligen inte ens märka när butikerna försvinner.
De som fortfarande hänger i butiker är en allt äldre skara lyxfällankandidater.
Citera
2018-12-26, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amdrillo
Tror också Claes Ohlsson får det svårt, står man en stund i kassan ser man folk köpa 3-4 billiga småsaker, för några år sedan var det kö i kassan, det är det knappt nu.

Fysiska mäklarbyråer behövs inte längre, de gör upp affären på banken och personalen jobbar hemifrån.

Bensinstationer blir vinnare, de har gått från bensin till videouthyrning till blommor till livsmedel, sänker de priser på livsmedel, breddar sortimentet med atg och tar in god husmanskost istället för en äcklig korv och syntetiskt mos som biff stroganoff, kalops etc!

Framtiden för bensinstationer är dock automatpumpar utan varken butik eller personal. I det är i princip det enda som byggs av nya bensinstationer idag.
Citera
2018-12-26, 00:34
Bannlyst
Det uppstår ju synergieffekter också. När butiker börjar lägga ner så måste någon ta upp notan för uteblivna hyror, och det blir andra näringsidkare.

Därför kommer aktörer med egna fastigheter klara sig bättre, som t.ex Netonnet. IKEA klarar sig ju alltid.

Men JC som någon sa, jag tror Espresso House/Johan & Nyström kommer få det svårt (samma ägare).
Jag vet att deras ägare är gigantisk, men jag tror dom kommer börja dra sig bort från Sverige.

Men frågan vad som händer med kommersiella fastigheter i Sverige är inte irrelevant. Jag vet att den marknaden ibland påstås sund, men jag hävdar motsatsen (överbelånad och ohållbar)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in