2018-12-25, 07:27
Medlem
Inte för jag vet vad man gör på JYSK eller vilka som åker dit men dom känns ganska överetablerade.

Men det kanske är någon här som kan förklara varför dom här ett existensberättigande?

Hur Naturkompaniet kan hålla igång sina butiker har varit en stor gåta dom fem senaste åren.

Sen önskar jag nästan att Biltema som är mitt uppe i en stor expansion åker på arslet. Inte snyggt att konkurrera ut allt vad småskuttar heter och sen när inga andra alternativ finns kvar höja upp priserna och i en del fall köra rena ockerpriser på no-name skit.
Citera
2018-12-25, 07:28
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salvelinus
För mig som är född på 60-talet och levt så att säga "Off grid" så är det mer av en återgång till svunna tider.
På 70-talet var man förvisad till postorder, Clas Ohlson hade förutom katalogen EN butik i Sverige
samma, för Hobbex, biltema och Jula,, för oss mitt i ingenstans som har 27 mil till närmaste
dylik butik så har näthandeln bara varit en naturlig övergång från katalog till browser.

Samma för livsmedel, i dag flashar man för att handla mat på nätet, på 70-talet ringde salig mor
in sin beställning till handlaren som körde ut maten i bil 3 ggr i veckan

Ja en annan sak som verkar vara på väg tillbaka är Mejerier. Det var ju något som först fanns på gården, utvecklades sedan till att en by gick ihop och hade ett mejeri men sedan började det rationaliseras och ett tag fanns det väl ungefär 5 mejerier kvar?

2005: 14 mejerier
2009: 21 mejerier
2018: 51 mejerier (enligt hitta.se)

Även detta är ju något nyttigt och i vissa matbutiker kan man ju nu mer till och med köpa mjölk från en automat i en flaska. Gick förbi något smaktest i en matbutik med ett lokalt Mejeri som hade startas av ett antal mindre bönder i Uppland.
Citera
2018-12-25, 07:42
Medlem
Tror också Claes Ohlsson får det svårt, står man en stund i kassan ser man folk köpa 3-4 billiga småsaker, för några år sedan var det kö i kassan, det är det knappt nu.

Fysiska mäklarbyråer behövs inte längre, de gör upp affären på banken och personalen jobbar hemifrån.

Bensinstationer blir vinnare, de har gått från bensin till videouthyrning till blommor till livsmedel, sänker de priser på livsmedel, breddar sortimentet med atg och tar in god husmanskost istället för en äcklig korv och syntetiskt mos som biff stroganoff, kalops etc!
Citera
2018-12-25, 07:50
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men givetvis tycker många det är helt ok eftersom affären erbjuder sådan tjänster gratis. Bara utnyttja till även den butikskedjan får lägga ned.

Nej det skulle aldrig falla mig in att göra så, det måste vara högsta graden av egoism och högst omoraliskt. Får man verkligen experthjälp vilken även det är svårt att finna idag så betalar jag mer än gärna dom extra kronor det kostar. Visst att gå in på MediaMarkt för att se skillnaderna på dom olika storlekarna på TV och för att sedan köpa online det förstår jag fullt ut.

Men snart kommer väl en app där du scannar av dina fötter sedan analyserar den exakt vilka skor och märken som passar dig sedan får du erbjudanden direkt i appen om att köpa dessa via någon på Amazon. Apputvecklaren får 5 kronor per såld sko och Amazon får trafik.
Din skannade fot kan du även "måttbeställa" skor direkt av typ Adidas eller Nike av också till ett högre pris såklart som dom 3D-skannar ut och sänder hem till dig.
Citera
2018-12-25, 07:52
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De som kommer finnas kvar är de som har produkter som inte enkelt kan säljas via internet. Amazon kommer bli avgörande för hela retail-marknaden.

En bonde som säljer gurka och tomater i en bod kommer ha större möjlighet till överlevnad än de butiker vars produkter är utsatta för konkurrens via internet och med 24 timmars leveranser. Inte i morgon, men inom 3-5 år.

Amazon kommer bli en maktfaktor som drabbar alla inom retail. Vem köper skor i butik idag? Eller kläder?

De som säljer mycket exklusiva produkter, klockor, extremt dyra kläder etc, kommer överleva. Rolex kommer aldrig ha en Web-butik, skulle förvåna mig i så fall.
Om Amazon etablerar sig i Sverige så kommer alla andra bokhandlare på nätet för det första att vara färdiga direkt. Bokus/Adlibris har 30% högre priser, de får stänga över en natt. I USA säljer Amazon hälften av allt som säljs på nätet. Jag skulle tro att det alltid kommer att finnas ett visst behov av fysiska affärer när det gäller hemelektronik, så någon Elgiganten/Mediamarkt lär vara kvar. Men inte många.
Citera
2018-12-25, 08:07
Medlem
constants avatar
I dag byggs infrastrukturen för leveranser hem upp otroligt snabbt. Det är inga problem med att redan i dag ha en ytterdörr där man tillfälligt ger en leverantör tillgång in i hus eller lägenhet, och möjlighet att exempelvis leverera kylvaror korrekt ner i en kyl.

Jag tror att det kommer gå riktigt fort att utveckla en helt ny infrastruktur som gör att vi inte behöver besöka en butik för det de flesta i dag besöker en butik för. Redan i dag finns "matkassar" man kan få hem, snart kan vi få allt hem och ännu smidigare än i dag.

Tror inte ICA eller Systembolaget behöver lägga ner, däremot kommer deras butiker snart att vara ett minne blott.

Eller, kanske ICA och Systembolaget försvinner, och att man i en nära framtid beställer direkt från producent, med en gemensam leveranskanal?

Tänker lite medans jag skriver, och nu kommer mitt bud: Alla inköpsbolag a la ICA och Systembolaget får lägga ner, för vi kommer att beställa direkt från producent och få levererat tillsammans via någon av några leverantörer.

Om Postnord är lite alerta och satsar på det här istället för att piska oss på fingrarna för att vi inte skriver adressen längst ner till höger på kuverten, så kan de vara framtiden. Och ICA kommer att sotdöden dö.
Citera
2018-12-25, 08:13
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svudel
Jobbat med e-handel i snart 3 år. Vårat företag har gjort en tillväxt på nästan 210% i Sverige under den tiden.

Största gruden är:

*Ny generation etablerar sig
*Butiker med dålig teknik = ha det fint
*Butiker är oeffektiva
*Dom flesta gillar inte ens att gå i butiker

Dom som kommer överleva är dom som lyckas etablera en så kallad omni-channel.

Där offline (butik) och online (web) är synkade med varandra.

Du har miljoner av möjligheter att lyckas med din butik. Bara du är beredd att förändra hur du jobbar.

Få av dom största företagen är beredd på det, då dom drivs av en halv rutten ledning.

Amazon ska man inte behöva va allt för rädd för. Dom kommer ta plats..Men dom kommer även vara en god inköps port för dom som fattar spelet.

Var tvungen att kika runt lite och H&M anses ju vara några som har legat långt efter alla andra. Men gick in för att kika och såg deras nya app. "In-Store-Mode" är det sådant här du menar är framtiden?
https://www2.hm.com/sv_se/dam/kampanjer/9298-in-store-mode.html
Då kan ju saker som faktiskt är slut online finnas kvar i butik. Hade dom haft notifikationer på saker man hade velat köpa online när man går förbi en fysisk butik kan ju vara riktigt smart.
Citera
2018-12-25, 08:57
Medlem
DoktorNos avatar
Jag tror att alla kedjor kommer att få stänga en stor del av sina butiker. Särskilt de kedjor som har fler än en butik i samma stad. Överetablering är anledningen. Det går inte i längden att ha köpcentrum överallt med likadana butiker.
Vad gäller hemelektronik och andra prylar kommer det att bli Netonnet-stuket med lagershoppar på några logistiskt lämpliga ställen, då såna sällanköpsvaror är billigare och enklare att handla på nätet.
Om tio år kommer de mindre shoppinggalleriorna och butiker i småstäder att gapa tomma. Kvar blir de stora köptemplen i de större städerna.
Citera
2018-12-25, 09:32
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Jag tror att alla kedjor kommer att få stänga en stor del av sina butiker. Särskilt de kedjor som har fler än en butik i samma stad. Överetablering är anledningen. Det går inte i längden att ha köpcentrum överallt med likadana butiker.
Vad gäller hemelektronik och andra prylar kommer det att bli Netonnet-stuket med lagershoppar på några logistiskt lämpliga ställen, då såna sällanköpsvaror är billigare och enklare att handla på nätet.
Om tio år kommer de mindre shoppinggalleriorna och butiker i småstäder att gapa tomma. Kvar blir de stora köptemplen i de större städerna.

Utanför Helsingborg finns Väla. Ett av de större köptempel som finns i Sverige. 1/3 av butikerna går plus, 1/3 går jämt upp, 1/3 går back. Källa: en med bra insyn. I Malmö har du två som knappt går alls, Entré och ett gammalt tempel, glömt namnet. Amazon öppnar datacenter på tre ställen i landet. Snart dras butikerna ner av deras marknadsföring och offensiva kampanjer.
Citera
2018-12-25, 09:33
Bannlyst
Toback to basic tro jag på .. Butiker som bara skyffla boxar exempelvis Elgiganten kommer gå under.

Men butiker där du kan fina specialkompetens , få hjälp att projektera en köks renovera. Sedan är frågan om vill handla allt via nätet. Vill du gå till en järnhandel där det bara står dumma fån som butiksbiträde och inte har någon kunskap?

Tro att butiker kommer ändra karaktär. T.ex skulle ICA Maxi kunna bli ett slags automatlager där du shoppa via en terminal. Då skulle man kunna få rum med ett ICA maxi på mycket mindre yta,, dessutom har mindre personal och få mindre stölder.

Givetvis kommer ICA Maxi har flera olika kanaler, kunder som kommer till butiken, hemkörning av varor , folk hämtar som en färdig matkasse.
Citera
2018-12-25, 09:33
Medlem
Förstår inte ens hur folk kan gå till affärer längre, det är så trångt, mycket folk, dålig luft, extremt varmt och så satans dåligt ljus
Citera
2018-12-25, 09:56
Medlem
En sak ni inte tagit upp är dessa miljöskatter som Swe lägger på! Tittade på en kyl och gick in på Elgiganten och kollade en del och fotade produktbilder etc och blir minst sagt förvånad när samma kyl var nästan halva priset utomlands! Vet ej Vart ifrån det kom men fungerar och ser exakt likadant ut, fick det inbundet med för en hundring till chauffören i näven och lite hjälp från mig! När ska Sossar fatta att gränsen är nådd när skatten inte kommer in? Var det inte den skatten som gick minus året efter förresten? Showroom är nog framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in