Citat:
Ursprungligen postat av
Bassiehof
Enda kravet är att du tror på Fadern och den som han har sänt, Jesus Kristus. Sen finns det vissa som tror på allt evangeliet säger, medan andra inte tror på allt. Judarna hade samma problem på Jesu tid. Gud har tilldelat var och en ett mått av tro. Många kristna och judar tror inte att Muhammed var en profet. Jag har också ifrågasatt det eftersom apostlar och profeter före och efter honom fick sina budskap genom anden direkt från Gud, medan Muhammed fick sitt budskap från en ängel som bad honom läsa en skriftrulle, men han sa att han inte kunde läsa. Är då Muhammed en profet? Svaret är ja. Daniel och andra profeter fick också besök av änglar (ängel = Guds budbärare), så det gör inte budskapet mindre gudomligt.
Fråga: Jag har hört sägas att Muhammeds namn ska finnas omnämnt i bibeln. Stämmer det? (U.A.)
Svaret på frågan måste bli både ja och nej. Det ställe som avses är ett hebreiskt ord i Höga visan 5:16 som är detsamma som det arabiska Muhammed. Det är ordet för "ljuvlighet" eller "behaglighet". Versen lyder på följande sätt:
"Hans mun är idel sötma
allt hos honom är ljuvlighet (hebreiska "machmad")
Sådan är min vän,
ja, sådan är min älskade,
ni Jerusalems döttrar"
Ordet "machmad" är alltså detsamma som det ord vi på svenska stavar "muhammed". Men att säga att detta skulle vara en profetia om Muhammed är ungefär som att säga att berättelsen om profeten Elia och björnen är en profetia om Björn Borg.
Vad det handlar om är bara att det ord som Muhammeds föräldrar gav sin son som namn - och som betyder "ljuvlighet, behagligt, gott, älskad" - finns i Gamla testamentet, vilket naturligtvis inte är ett dugg märkligt. Faktum är att det finns på ytterligare 12 ställen i bibeln.