2018-11-18, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Ja men när skrevs Bibeln den skrevs inte när Jesus var på Jorden!
Apg 1
1I min första bok, ärade Theofilos, skrev jag om allt som Jesus gjorde och lärde 2fram till den dag då han togs upp till himlen, sedan han genom helig ande hade gett sina befallningar åt dem som han utvalt till apostlar

Jesus gav apostlarna instruktioner genom Guds ande. Samma sak hände med Muhammed, om han var en profet.
Citera
2018-11-18, 23:19
Medlem
Citat:
Om man inte skrev den på samma tid budskapet kom så är sannolikheten väldigt liten att den inte skall innehålla fel!
Då är sannolikheten att Muhammed missförstod budskapet lika stort.
Citera
2018-11-18, 23:36
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Jag är judisk och det mesta som du räknade upp ingår i judendomen, men du glömde förklara varför muslimer har tagit bort förbudet mot skaldjur. Dessutom har du fel när du påstår att Gamla testamentet förbjuder alkohol, har du glömt att Jesus förvandlade vatten till vin och tror du ortodoxa judar hade firat de judiska högtiderna med vin om det hade varit förbjudet. Konklusion: Jesus var judisk.

Det med skaldjur är en tolkningsfråga inom islam och vissa skolor blandannat hanifi tolkar det som makruh ( ogillat )

Det står egentligen i koranen att det är fisk man får äta från havet men sedan har olika skolor tolkat vad fisk är olika och vissa har tolkat det som att skaldjur är fisk medan vissa har tolkat det som att skaldjur är ogillat och bör inte ätas.

”“Två djur som dör en naturlig död, gräshoppan och fisken, har tillåtits för oss“. (Återberättat av al-Baihaqi (1/254)

De lärda som klassificerar kräftdjur och räkor som fiskar, anser det i stort sätt vara tillåtet att äta dem. Hur som helst så är det många ‘ulama (lärda) som inte klassificerar dem som fiskar och det är därför bättre att avstå.”

https://fragaimamen.se/far-vi-ata-kraftdjur-och-rakor/
Senast redigerad av bergwall94 2018-11-18 kl. 23:38.
Citera
2018-11-19, 00:11
Medlem
Självklart var inte Moses eller Jesus muslimer. Koranen skrevs ju långt efter deras död.
Men däremot så har ju den eller de som skrev koranen naturligtvis läst Bibeln och inspirerats av den. Syftet var att skapa en religion som liknade judendomen och kristendomen men som skulle ha ännu mer kontroll över människan. Man visste att på arabiska halvön så hade man fortfarande ingen monoteistisk religion och då såg man chansen att sprida en ny religion där och det lyckades.
Citera
2018-11-19, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Självklart var inte Moses eller Jesus muslimer. Koranen skrevs ju långt efter deras död.
Men däremot så har ju den eller de som skrev koranen naturligtvis läst Bibeln och inspirerats av den. Syftet var att skapa en religion som liknade judendomen och kristendomen men som skulle ha ännu mer kontroll över människan. Man visste att på arabiska halvön så hade man fortfarande ingen monoteistisk religion och då såg man chansen att sprida en ny religion där och det lyckades.
Ja just, tänkte nämna detta om hur islam bygger på judendomen och kristendomen.
Det har i historien bara åstadkommit förödande konflikter mellan dom olika folkslagen. Muslimer å ena sidan mot judendomen och kristendomen.
Varför skulle då en Biblisk ärkeängel, Gabriel, komma och delge Mohammad denna religion som skulle komma att innebära konflikter folk emellan enda intill dessa dagar?

All religion har havererat i grunden.
Men min tro på Jesus fast det har skitit sig rejält personligen för mig i mitt liv kommer jag nog aldrig att släppa, tappa tron på.
Den är så pass välgrundad för mig av flertalet orsaker nu fast jag kommer ifrån en ateistisk familj, medel Svensson arbetarfamilj.

Mvh
Tobbe
Citera
2018-11-25, 05:03
Medlem
Citat:
Ja men du kan inte resonera det så vi tittar på hans handlingar och tro inte vad man kallar honom för !
Annars kan man lika gärna kalla Jesus för Jude då Moses var före Jesus!

Ja, egentligen har du helt rätt här.

Men ni tittar inte på Jesus tro. För genom hela NT predikar Jesus kärlek, och det är något som saknas i hela koranen.
Citera
2018-11-25, 05:05
Medlem
Citat:
Ja men när skrevs Bibeln den skrevs inte när Jesus var på Jorden!

Bibeln fanns när Jesus levde, Jesus var jude, han läste ut Bibeln i Synagoogan.
Citera
2018-11-25, 10:55
Medlem
Pusts avatar
Jesus instruerade sina lärjungar att de skulle stå när de bad. Varför skulle han göra det om han var en muslim?

Citat:
Och när ni ställer er och ber, skall ni förlåta dem som ni har något otalt med. Då skall också er fader i himlen förlåta er era överträdelser.”
- Mark 11:25-26
Citera
2018-11-25, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jesus instruerade sina lärjungar att de skulle stå när de bad. Varför skulle han göra det om han var en muslim?

- Mark 11:25-26
Inte riktigt hela sanningen.

Luk 22:41
Själv drog han (Jesus) sig undan ifrån dem, ungefär ett stenkast, föll på knä och bad:

Både judar och kristna kan falla ner på knä och knäppa händer och lyfta upp sina händer mot skyn för att visa undergivenhet. För muslimer är det dock ett krav, och falsk undergivenhet är inte något Gud gillar. Att Jesus föll ner på knä skulle visa Gud att han hade det svårt i den stunden. Jag menar, som muslimer ber hjälper inte ens mot att självmordsbombare spränger en moské i vissa länder.
Citera
2018-11-25, 21:21
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Apg 1
1I min första bok, ärade Theofilos, skrev jag om allt som Jesus gjorde och lärde 2fram till den dag då han togs upp till himlen, sedan han genom helig ande hade gett sina befallningar åt dem som han utvalt till apostlar

Jesus gav apostlarna instruktioner genom Guds ande. Samma sak hände med Muhammed, om han var en profet.
apostlarna Var inte profeter det är skillnad och finns det argument för det du säger?
Citera
2018-11-25, 21:25
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Ja, egentligen har du helt rätt här.

Men ni tittar inte på Jesus tro. För genom hela NT predikar Jesus kärlek, och det är något som saknas i hela koranen.
Har du läst koranen?
Citera
2018-11-25, 21:26
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Bibeln fanns när Jesus levde, Jesus var jude, han läste ut Bibeln i Synagoogan.
Ja vet att bibeln fanns på hans tid meningen denna bibel !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in