Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Självklart var inte Moses eller Jesus muslimer. Koranen skrevs ju långt efter deras död.
Men däremot så har ju den eller de som skrev koranen naturligtvis läst Bibeln och inspirerats av den. Syftet var att skapa en religion som liknade judendomen och kristendomen men som skulle ha ännu mer kontroll över människan. Man visste att på arabiska halvön så hade man fortfarande ingen monoteistisk religion och då såg man chansen att sprida en ny religion där och det lyckades.
Ja just, tänkte nämna detta om hur islam bygger på judendomen och kristendomen.
Det har i historien bara åstadkommit förödande konflikter mellan dom olika folkslagen. Muslimer å ena sidan mot judendomen och kristendomen.
Varför skulle då en Biblisk ärkeängel, Gabriel, komma och delge Mohammad denna religion som skulle komma att innebära konflikter folk emellan enda intill dessa dagar?
All religion har havererat i grunden.
Men min tro på Jesus fast det har skitit sig rejält personligen för mig i mitt liv kommer jag nog aldrig att släppa, tappa tron på.
Den är så pass välgrundad för mig av flertalet orsaker nu fast jag kommer ifrån en ateistisk familj, medel Svensson arbetarfamilj.
Mvh
Tobbe