2018-12-25, 10:05
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
I dag byggs infrastrukturen för leveranser hem upp otroligt snabbt. Det är inga problem med att redan i dag ha en ytterdörr där man tillfälligt ger en leverantör tillgång in i hus eller lägenhet, och möjlighet att exempelvis leverera kylvaror korrekt ner i en kyl.

Jag tror att det kommer gå riktigt fort att utveckla en helt ny infrastruktur som gör att vi inte behöver besöka en butik för det de flesta i dag besöker en butik för. Redan i dag finns "matkassar" man kan få hem, snart kan vi få allt hem och ännu smidigare än i dag.

Tror inte ICA eller Systembolaget behöver lägga ner, däremot kommer deras butiker snart att vara ett minne blott.

Eller, kanske ICA och Systembolaget försvinner, och att man i en nära framtid beställer direkt från producent, med en gemensam leveranskanal?

Tänker lite medans jag skriver, och nu kommer mitt bud: Alla inköpsbolag a la ICA och Systembolaget får lägga ner, för vi kommer att beställa direkt från producent och få levererat tillsammans via någon av några leverantörer.

Om Postnord är lite alerta och satsar på det här istället för att piska oss på fingrarna för att vi inte skriver adressen längst ner till höger på kuverten, så kan de vara framtiden. Och ICA kommer att sotdöden dö.

Varför skulle matbutikerna lägga ner när flera stora bolag i USA börjar etablera sig som utvecklat AI/neurala nätverk där matkassorna samt även självscanning försvinner.
Kunden laddar först ner butiksappen.
Går sedan bara in i butiken med sin mobil.
Lägger ner varorna i kassen (utan att scanna) och går sedan bara ut genom butiken igen.
Därefter dras det från ditt konto och du får ett kvitto i mobilen.
Har sett flera av dessa butiker i Seattle och Portland.

Hemleverans av mat kommer definitivt mer och mer.
Men för oss som inte bor i villa utanför stadskärnan och aldrig sätter oss i bilen till ett köpcentrum när vi skall handla mat.
Finns det ingen anledning att inte gå till mataffären några meter runt hörnet.
Där är det i stället matkassorna och självscanningen ett ”problem” som nu på ett innovativt sätt förbättras.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2018-12-25 kl. 10:19.
Citera
2018-12-25, 10:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Varför skulle matbutikerna lägga ner när flera stora bolag i USA börjar etablera sig som utvecklat AI/neurala nätverk där matkassorna samt även självscanning försvinner.
Just därför.
Citera
2018-12-25, 10:57
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av botteupp
En sak ni inte tagit upp är dessa miljöskatter som Swe lägger på! Tittade på en kyl och gick in på Elgiganten och kollade en del och fotade produktbilder etc och blir minst sagt förvånad när samma kyl var nästan halva priset utomlands! Vet ej Vart ifrån det kom men fungerar och ser exakt likadant ut, fick det inbundet med för en hundring till chauffören i näven och lite hjälp från mig! När ska Sossar fatta att gränsen är nådd när skatten inte kommer in? Var det inte den skatten som gick minus året efter förresten? Showroom är nog framtiden.

Tacka MP och Per Bolund för miljöskatten. Ett helvete för importörena fylla i. Sedan ger den mindre tillbaka än den tar in. Källa DI.
Citera
2018-12-25, 11:17
Medlem
Celticos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Näthandeln gör att 100000 tals butiksanställda blir arbetslösa och massor med outhyrda butiker överallt, samtidigt som Postnord inte klarar av transporterna som körs av oengagerade lågavlönade chaffisar.

Så är det när de ska ha fantasihyror.
Citera
2018-12-25, 11:22
Medlem
Celticos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidworth
Tror alla babbegrillar kan få problem snart när svensken tröttnar på att äta sopor. Ska alla köra taxi då?

En kebab kostar knappt 4kr att servera idag. Det äter ni svenskar, för 100. Men era barn blir förmodligen smartare och då blir det förändring.

Hoppas jag.

En falafel kostar 40, det mättar många snåla svenska magar.
Citera
2018-12-25, 11:24
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Typ alla normala människor?

Jag kan förstå om man köper kläder på nätet i de fall man vet exakt vilket plagg och vilken storlek man ska ha, för att man helt enkelt har provat den i en butik innan. Men annars? Hur ska man veta passform, känslan av materialet, skosulan etc genom att kolla på på en bild på nätet? Inte en chans att klädbutiker försvinner helt, däremot kanske de blir färre. Brittiska och tyska e-handlare går ju åt helvete för tillfället. Tror klädbutikerna befinner sig i en utslagsperiod där de starka vinner i slutändan. Inte en chans att de kommer erbjuda fri frakt o fria returer så länge till.

Klart att man gärna provar skor i en butik, men har ett antal märken jag oftast köper ifrån och då vet jag ju vilken storlek jag skall ha. Kan förvisso variera mellan storlek 42 2/3 och 43 1/3 beroende på modell men då är det ju bara att skicka tillbaka och köpa den andra om det blir fel. I mitt fall passar Haglöfs och pjäxor från Salomon mina fötter väldigt bra så väljer ju alltid det.
Citera
2018-12-25, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celtico
En falafel kostar 40, det mättar många snåla svenska magar.

Jo men jag känner att turkmaten börjar bli lite pinsam att äta. Det är bara drängar som äter kebab, inget för fint folk. Snart kommer drängarna återgå till svensk husmanskost, vilket är billigare, godare och nyttigare.
Citera
2018-12-25, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Jag gör det. Skor har jag blivit något mindre noggrann med, men nog fan vill jag prova innan jag köper så de sitter som jag vill. Jackor, tröjor, byxor... måste prövas innan köp! Man får ha en bra jävla generisk, alternativt pinnsmal kropp för att bara skicka efter något som man inte vet passar. Tilläggas ska att jag inte vill bidra till en utveckling där det bara är att skicka tillbaka det som inte passar, med den ökade miljöpåverkan från lastbilstransporter det innebär.

Testa i affären först, gå sen hem och beställ i lugn och ro
Citera
2018-12-25, 11:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Nej det skulle aldrig falla mig in att göra så, det måste vara högsta graden av egoism och högst omoraliskt. Får man verkligen experthjälp vilken även det är svårt att finna idag så betalar jag mer än gärna dom extra kronor det kostar. Visst att gå in på MediaMarkt för att se skillnaderna på dom olika storlekarna på TV och för att sedan köpa online det förstår jag fullt ut.

Men snart kommer väl en app där du scannar av dina fötter sedan analyserar den exakt vilka skor och märken som passar dig sedan får du erbjudanden direkt i appen om att köpa dessa via någon på Amazon. Apputvecklaren får 5 kronor per såld sko och Amazon får trafik.
Din skannade fot kan du även "måttbeställa" skor direkt av typ Adidas eller Nike av också till ett högre pris såklart som dom 3D-skannar ut och sänder hem till dig.

Nej det hjälper inte att skanna fötterna, du måste löpa på ett band för att se hur du sätter ned fötterna och hur du rör dig när du springer. Senast jag köpte löparskor fick jag kanonbra hjälp och köpte givetvis skorna i den butiken.

Man kan ibland få djupare råd även på enklare butiker som MM.
Dock oftast helidioter som försöker leka säljare men ibland träffar man på bra pålästa och kunniga säljare.
Och om man får bra hjälp håller jag med om att det är egoism att inte köpa varan där man fått hjälp utan istället beställa på webben.
Citera
2018-12-25, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Röjningsbolagsloppisar?

Aldrig hört talas om , men låter intressant.
Har du tips på några dylika i Stockholmsområdet?
Jag tänker på de firmor som jobbar med städning och röjning av bla dödsbon. Hos oss har ett flertal av dessa egna loppisar. Inte alltid så lätta att hitta men finner man dem så är de rena guldgruvor om man har tid att söka av dem ofta. Vet inte var de finns i Stockholm, då jag oftast håller till i andra städer.
Citera
2018-12-25, 12:13
Medlem
TypKanin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Mina lista på butiker som kommer försvinna.
Ur & Penn
Mediamarkt
Teknikmagasinet
XXL

ur och penn. Vilken välgärning det vore om nån lade ner skiten. Orkar inte se "total utförsäljning, 70% rabatt endast idag" varje dag, varje gång man går förbi.
Citera
2018-12-25, 12:27
Medlem
Hundratals kedjor kommer försvinna från våra gator. Några kommer ha showrooms där du kan klämma och känna på det senaste, några kommer bara finnas på nätet och ganska många kommer gå i graven.

Jag tycker att det är extremt märkligt hur mycket pengar som investerats i gallerior parallellt med explosionen av näthandeln. Förhoppningsvis slipper vi skit som MoS i framtiden.

Ser fram emot en gatubild som domineras av restauranger, caféer och affärer/bodar med lokalt producerade varor. Varvat med ett och annat showroom förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in