Citat:
Ursprungligen postat av
constant
I dag byggs infrastrukturen för leveranser hem upp otroligt snabbt. Det är inga problem med att redan i dag ha en ytterdörr där man tillfälligt ger en leverantör tillgång in i hus eller lägenhet, och möjlighet att exempelvis leverera kylvaror korrekt ner i en kyl.
Jag tror att det kommer gå riktigt fort att utveckla en helt ny infrastruktur som gör att vi inte behöver besöka en butik för det de flesta i dag besöker en butik för. Redan i dag finns "matkassar" man kan få hem, snart kan vi få allt hem och ännu smidigare än i dag.
Tror inte ICA eller Systembolaget behöver lägga ner, däremot kommer deras butiker snart att vara ett minne blott.
Eller, kanske ICA och Systembolaget försvinner, och att man i en nära framtid beställer direkt från producent, med en gemensam leveranskanal?
Tänker lite medans jag skriver, och nu kommer mitt bud: Alla inköpsbolag a la ICA och Systembolaget får lägga ner, för vi kommer att beställa direkt från producent och få levererat tillsammans via någon av några leverantörer.
Om Postnord är lite alerta och satsar på det här istället för att piska oss på fingrarna för att vi inte skriver adressen längst ner till höger på kuverten, så kan de vara framtiden. Och ICA kommer att sotdöden dö.
Varför skulle matbutikerna lägga ner när flera stora bolag i USA börjar etablera sig som utvecklat AI/neurala nätverk där matkassorna samt även självscanning försvinner.
Kunden laddar först ner butiksappen.
Går sedan bara in i butiken med sin mobil.
Lägger ner varorna i kassen (utan att scanna) och går sedan bara ut genom butiken igen.
Därefter dras det från ditt konto och du får ett kvitto i mobilen.
Har sett flera av dessa butiker i Seattle och Portland.
Hemleverans av mat kommer definitivt mer och mer.
Men för oss som inte bor i villa utanför stadskärnan och aldrig sätter oss i bilen till ett köpcentrum när vi skall handla mat.
Finns det ingen anledning att inte gå till mataffären några meter runt hörnet.
Där är det i stället matkassorna och självscanningen ett ”problem” som nu på ett innovativt sätt förbättras.