2018-12-24, 20:39
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Butiker som säljer böcker?
I ett centrum nära mig finns det 2 st olika butiker som säljer böcker vilket är aningen märkligt.

Konkurrensen på nätet är ju väldigt stor, samt ljudböcker och nedladdning.

Rent generellt känns det som att få människor läser böcker idag, istället är set Facebook insta osv osv.
Citera
2018-12-24, 20:47
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Lagerhouse
önska
Lager 571
Citera
2018-12-24, 20:55
Medlem
BarryHeros avatar
Alla typ av hälsokostaffärer. Allt man hittar i dem finns betydligt billigare online.

Hur fan finns fortfarande 90-talabutiken Teknikmagasinet kvar? Technördar borde väl vara intelligenta nog att köpa skiten online.
Citera
2018-12-24, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Hur fan finns fortfarande 90-talabutiken Teknikmagasinet kvar? Technördar borde väl vara intelligenta nog att köpa skiten online.
Hänger mycket småungar där, som inte får handla online.
Citera
2018-12-24, 21:06
Medlem
pinger99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Butiker som säljer böcker?
I ett centrum nära mig finns det 2 st olika butiker som säljer böcker vilket är aningen märkligt.

Konkurrensen på nätet är ju väldigt stor, samt ljudböcker och nedladdning.

Rent generellt känns det som att få människor läser böcker idag, istället är set Facebook insta osv osv.

Vad jag kan se är de flesta fysiska bokaffärer redan utslagna. (t.om de flesta antikvariat)
Enbart Akademibokhandeln (som äger Bokus) har kvar butiker, och då är det också en stor del pappershandel i de affärerna (kontorsmaterial, pennor etc..).

Kan tänka mig att Storytel (et al) och näthandeln har helt enkelt gjort att det inte går att bedriva sådan verksamhet längre.

Edit: Nisch-affärer likt SciFi-bokhandeln verkar dock klara sig bra.
Senast redigerad av pinger99 2018-12-24 kl. 21:18.
Citera
2018-12-24, 21:32
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Clas Ohlson, de stänger sin butiker utomlands. Troligen kommer snart en del i Sverige gå samma väg.
De kör med massa rea rätt så ofta, typ 20% på allt om man köper 3 saker o.s.v.
Sådant gör att folk inte köper dyra saker där utan väntar på REA igen.

Jag är inte så säker på det. Visst måste man vara försiktig med att öppna nya butiker, speciellt på dyra adresser och kanske får man även stänga en del butiker på strategiskt dåliga adresser MEN...

Clas Ohlsons kunder är inte klassiska webbhandlare, utan ofta äldre människor som behöver saker och ting direkt. Hur många av er som handlat på Clas Ohlson hade kunnat beställa istället? Antagligen ingen, för det är som Biltema... man åker dit för man behöver något som ska användas samma dag, typ vindrutetorkare, en skruvmejsel, förvaringslåda etc.

Den dagen vår äldre generation byts ut mot internetgenerationen så även äldre hanterar webbhandel blir det kanske ett problem, men fortfarande måste frakttiden ned till några enstaka timmar för att det ska vara aktuellt att beställa de varor Clas Ohlson tillhandahåller istället för att gå till fysisk butik och få det direkt.

Clas Ohlson, Biltema, Ikea osv är inte som att handla kläder eller elektronik där man har gott om tid, ofta funderar över sina köp en tid innan, och enkelt kan skicka tillbaka saker.

Därför har även H&M potential att överleva tills hemleverans är nedkortat till några timmar och då kan få hem många plagg och prova och skicka tillbaka direkt.
Senast redigerad av fitta 2018-12-24 kl. 21:36.
Citera
2018-12-24, 21:34
Medlem
Alla butiker som säljer varor som inte är individanpassade.
Som exempel, jag kan köpa en bok på nätet som är exakt samma i närbutiken.
Sådana här varor som lika gärna kan köpas på nätet.
Sedan har leksaksbutiker stora problem och detta hänger ihop med tekniska utvecklingen få ungar idag vill leka med lego när nätet har mer att erbjuda.
Citera
2018-12-24, 22:06
Medlem
ehurus avatar
Någon optikerkddja lör det väl bli också även om de tillsammans med apoteken som frontar med utbildad personal.
Det stora problemet för handlarna är att hyrorna blivit för höga. Fastighetsbolagen är noterade och marknaden kräver ständigt förbättrade resultat av dem. Ekvationen går inte ihop för handlaren om han förutom hutlös hyra även ska betala vad bra personal skäligen kräver. Kvar i butikerna har vi därför nu låglönepersonal och timanställda ungdomar som knappt vet skillnad på höger och vänster.
Citera
2018-12-24, 22:15
Medlem
En annan effektiv metod som Järfälla kommun tycker är bra för att totaldöda ett centrum. Ta bort alla möjligheter för att parkera bilen.
Vi bygger nytt så då räcker det med 20 parkeringsplatser, vilket intas av 18 hantverksbilar som jobbar där och ska delas med alla som har besök till Vårdcentralen…
Där har vi en Centrumdöd som inte har med internethandel att göra, förutom att internethandelsvaror inte går att hämta ut där.
För min del har det har det gått så långt att jag inte beställer saker på nätet där man inte kan välja utlämningsställe. Dock finns ju Netonet, webhallens weblager, Inet, Clas ohlsson, Kjell & co, Elgiganten, Mediamarkt, Jula, Biltema o.s.v på max 15 min med bil hemifrån så själv handlar jag mer i butik än på nätet...
Citera
2018-12-24, 22:22
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Tråkigt med Harald Nyborg, och konstigt då de ju säljer stora produkter såsom gräsklippare, hemmagym skottkärror med mera.

Hursom jag skulle tro att möbelbutiker klaraar sig bra. Att inte kunna provsitta/provligga är ju inget vidare, iofs köper ju folk kläder på nätet.
Möbelaffärer bör väl bli mer showroom? Prova ut en skön soffa, välj färg och få den hemskickad. Hur vanligt är det att man behöver soffan just idag?
Samma sak borde funka med kläder och skor, även om det kanske blir svårt att konkurrera med rena nätbutiker. Prova och köp i butik, men få grejerna hemlevererade. Smidigt att slippa släpa runt på kassar.
Citera
2018-12-24, 22:47
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Xxl kommer eventuellt lämna Sverige. Team Sportia har redan lagt ner mycket. Intersport och Stadium åker nog med.

Var på Stadium igår ny hade de, ca 90% kläder. Inga skidor tex. Vet inte om det är en strategi de kör

Det jag märkt är att om de har flera butiker i en och samma stad så är det bara en av dem som har alpin utrustning.
Citera
2018-12-24, 23:06
Medlem
salvelinuss avatar
För mig som är född på 60-talet och levt så att säga "Off grid" så är det mer av en återgång till svunna tider.
På 70-talet var man förvisad till postorder, Clas Ohlson hade förutom katalogen EN butik i Sverige
samma, för Hobbex, biltema och Jula,, för oss mitt i ingenstans som har 27 mil till närmaste
dylik butik så har näthandeln bara varit en naturlig övergång från katalog till browser.

Samma för livsmedel, i dag flashar man för att handla mat på nätet, på 70-talet ringde salig mor
in sin beställning till handlaren som körde ut maten i bil 3 ggr i veckan
Senast redigerad av salvelinus 2018-12-24 kl. 23:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in