2018-12-25, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Vem köper skor i butik idag? Eller kläder?

Typ alla normala människor?

Jag kan förstå om man köper kläder på nätet i de fall man vet exakt vilket plagg och vilken storlek man ska ha, för att man helt enkelt har provat den i en butik innan. Men annars? Hur ska man veta passform, känslan av materialet, skosulan etc genom att kolla på på en bild på nätet? Inte en chans att klädbutiker försvinner helt, däremot kanske de blir färre. Brittiska och tyska e-handlare går ju åt helvete för tillfället. Tror klädbutikerna befinner sig i en utslagsperiod där de starka vinner i slutändan. Inte en chans att de kommer erbjuda fri frakt o fria returer så länge till.
Citera
2018-12-25, 02:09
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Senaste åren har flera butiker valt att packa ihop för gott och istället satsa enbart på näthandel.
Harald Nyborg stänger alla butiker i landet
Hobbex stänger alla butiker utom 1.
Hemmakväll har packat ihop flera butiker
BR Leksaker likaså.
HM stänger 180 butiker

Vilka står på tur härnäst?

Heta kandidater är:
Mediamarkt. Kedjan har gjort enorma förluster ända sedan de etableras i Sverige för drygt 10 år sedan. Jag skulle tro att de lämnar Sverige för gott.

Gina Tricot. Företaget har senaste 5 åren gjort förluster på över en halv miljard. En massiv stängning av olönsamma butiker är att vänta.

Mediamarket ska enligt rykten ha kommit överens om att sälja alls butiker till norska expert som tänker ta över alla butiker och göra comeback i Sverige under namnet Power som är etablerat i Norge.

https://www.dagensmedia.se/marknadsforing/media-markt-lamnar-sverige-6826669
Citera
2018-12-25, 02:12
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supertastic
Gjort förlust varje år sedan lanseringen i Sverige, totalt ca 145 miljoner kr minus. Dock en stor internationell jätte, störst i världen tror jag faktiskt, så det är småpengar. Även Intersport är internationellt sett en jätte i jämförelse med t ex Stadium och XXL.

Tackar!

Tror att det är nog den sportkedjan jag skulle sakna mest om de försvann faktiskt, de känns habila.
Citera
2018-12-25, 02:17
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
Emmaus och myrorna. Dessa jättar i branschen kommer mer och mer att övergå till näthandel. Då får de också satsa mer på kvalitetsvarorna. Om man kollar begagnathandeln i storstäderna har nästan all gammal loppishandel försvunnit. Det som finns kvar är antikbutiker, second hand klädesaffärer med kvalitetskläder samt röjningsbolagsloppisar som är proppade med bra kvalitetssaker till bra priser. De får in så mycket saker som de måste sälja fort för att inte drunkna i prylar. Resterande dumpar de på Emmaus och myrorna som överprissätter dessa varor.
Redan nu är internethandeln med begagnat stor och Emmaus och myrorna ligger långt efter här men kommer tvingas att stänga sina butiker eftersom de drunknar i skitsaker

Röjningsbolagsloppisar?

Aldrig hört talas om , men låter intressant.
Har du tips på några dylika i Stockholmsområdet?
Citera
2018-12-25, 02:19
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalibur
Jag fattar inte hur GameStop fortfarande kan ha kvar butiker. När handlade man senast ett spel i en butik, nu när Steam, eller G2A finns? Det känns som att de borde ha gått i konkurs för flera år sen redan.

Lever bara på typ köpa in begagnade spel och sälja dem väl?
Citera
2018-12-25, 02:22
Medlem
dovAkins avatar
Elgiganten kommer nog vara kvar, typ enda kedjan som går plus?
Citera
2018-12-25, 02:45
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Mediamarket ska enligt rykten ha kommit överens om att sälja alls butiker till norska expert som tänker ta över alla butiker och göra comeback i Sverige under namnet Power som är etablerat i Norge.

https://www.dagensmedia.se/marknadsforing/media-markt-lamnar-sverige-6826669
Media markt har ju dessutom mindre butiker nu, inte lika kul att besöka dom längre. Nu har dom lika små och fjuttiga lokaler som Elgiganten
Citera
2018-12-25, 02:47
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Clas Ohlson. Tyvärr.

Minns en av deras första butiker, där jag köpte en stor del av mina kvalitetsverktyg som jag änvänder än idag. Det var också en rolig affär där man kunde gå runt i timmar. Men de har gått från att sälja hyfsat bra verktyg och specialtillbehör, till att sälja plastburkar, nästrimmers och kinesisk skit. Numera går jag inte ens dit.

Vill jag ha lite vettigare verktyg går jag till Swedol, vill jag ha teknikprylar blir det Kjell & Co, vill jag ha skit (och ibland bli positivt överraskad) så går jag till Biltema. Clas Ohlson är ingetdera, det har blivit någon sorst teknisk motsvarighet till Rusta och ÖoB. Det käns sorgligt.
Sen tycker jag att dom har blivit så dyra numera. Handla sällan där länge
Citera
2018-12-25, 05:55
Medlem
Sunimods avatar
Det är vi konsumenter som avgör vilka som kan vara kvar.
Men med de beteenden vi använder går det fort utför.

Det har nämnts butiker där man kan prova skulle ligga bättre till men knappast.

Sportbutiker där du även kan provspringa skor på löpband samtidigt som dina steg filmas och dina fötter analyserats för bästa val av skor och kunden sedan "vill fundera lite" och på vägen hem redan hittat skorna på webben för ett lägre pris och köper dem där.

Givetvis måste butiken med löpband mm och personal som är utbildade kosta mer än lagerpersonal på webbens butiker.
Om de butikerna med den servicen ska överleva krävs säkert att man får betala för sådana tjänster och dras bort om man köper skorna där.

Men tycker ni sådant är ok?
Jag tycker det är för djävligt.
Men givetvis tycker många det är helt ok eftersom affären erbjuder sådan tjänster gratis. Bara utnyttja till även den butikskedjan får lägga ned.
Citera
2018-12-25, 06:43
Medlem
Haubits77Bs avatar
Claes Ohlsson nämns av många, och jag håller med. Jag gillade detta bolag tidigare, men sedan tog de in någon affärskonsult som körde ut kvalitetsvaror och införde egna varumärken tillverkade i Kina men till samma pris som riktiga grejer. Jula, som går bra valde motsatt strategi och har ofta 3-4 olika märken inom samma produktområde så får du själv välja vilken kvalitets- och prisnivå du vill lägga dig på.
Citera
2018-12-25, 06:51
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De som kommer finnas kvar är de som har produkter som inte enkelt kan säljas via internet. Amazon kommer bli avgörande för hela retail-marknaden.

En bonde som säljer gurka och tomater i en bod kommer ha större möjlighet till överlevnad än de butiker vars produkter är utsatta för konkurrens via internet och med 24 timmars leveranser. Inte i morgon, men inom 3-5 år.

Amazon kommer bli en maktfaktor som drabbar alla inom retail. Vem köper skor i butik idag? Eller kläder?

De som säljer mycket exklusiva produkter, klockor, extremt dyra kläder etc, kommer överleva. Rolex kommer aldrig ha en Web-butik, skulle förvåna mig i så fall.
Jag gör det, man kan inte köpa skor, byxor utan prova dem. Eftersom de skiljer sig markant från modell o modell i sittform, även om storleken är det samma. Samma med byxor.

Via web butik är chansen större med kopior och så jag lär köpa direkt från en butik som man litar på.

Samma med elektronik grejor, varför köpa via webben? Elektronik kan kludda, så varför kludda med skicka in m.m? Köpt i butik så lämnar man in dem, de skickar det vidare.
Senast redigerad av Herkulesbig 2018-12-25 kl. 06:55.
Citera
2018-12-25, 06:58
Medlem
JoeBidens avatar
De butiker som klarar av att legit göra köpupplevelsen rolig har nog mycket att vinna. Speciellt om kundens avstånd till butiken är lika långt eller kortare som till ett utlämningsställe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in