2018-12-23, 20:02
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tror inte det funkar så, är ej helt säker iofs. Tänker att om åkl/polis anser att de har fått in ny/bättre bevisning mot SD som håller för sannolika så borde de helt enkelt ta in/gripa/anhålla honom och sen begära häktning enl sedvanlig tågordning.
Tror ej att man kan gå till Tinget och få ett häktningsbeslut på någon som ej håller sig undan, menar att polis först måste försöka få tag i den som saken berör.
Eller kanske missförstod jag hur du menade.

Karl Stefan har ju varit både anhållen och häktad tidigare. FUP kanske är nästintill färdig och SD med advokat IB kan ha fått datum för häktesframställan för Sannolika Skäl i TR ifall åklagare ÅH anser att de har material för att väcka åtal? Kommer han inte, blir han efterlyst och häktad i sin frånvaro?

Någon som vet hur gången är när en Skäligen Misstänkt går fri och åkl sen framställer att det finns Sannolika skäl?
Blir det verkligen den "vanliga" gången med anhållan först, häktning och sen TR - vad det gäller SD? Tror dock det kan bli anhållan för en misstänkt eventuell medhjälpare...
Citera
2018-12-23, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Om man officiellt har delgivit någon misstanke om ett allvarligt brott, och den personen sedan kan bekräftas oskyldig, brukar de säga något i stil med:
"Den man som tidigare varit misstänkt i utredningen är nu helt avskriven från misstankar".

Det räknar jag nästan med att man skulle göra även i detta fall, om det visar sig vara så. Dels eftersom han har suttit häktad, och dels för att han har varit huvudmisstänkt så länge i ett väldigt medialt uppmärksammat mordfall.

Jo, det verkar troligt att SD som GM fortfarande är polisens huvudspår. Frågan är om man kommer någonstans.
Citera
2018-12-23, 22:37
Medlem
Snor-Johans avatar
VigosRos|66213536]
Som jag ser det finns det inga andra trovärdiga alternativ än MGM, något som även styrks av polis och åklagare. Mer än ett halvår har gått och inget har framkommit som skulle kunna rentvå MGM. I alla fall har vi inte hört något åt det hållet. Slut citat .

Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Eftersom polis och åklagare inte lyckats stärka misstankarna mot MGM under den här långa tiden kan man lika gärna argumentera för att det inte finns några trovärdiga alternativ just nu. Tyvärr. Det vore förbannat tråkigt om detta förblev ouppklarat.

När det gäller det fetade är det viktigt att komma ihåg att det inte är rättsväsendes uppgift att rentvå någon. Alla och envar är istället tvagna rena som utgångspunkt. Det är istället rättsväsendes uppgift att bortom rimligt tvivel visa om någon är skyldig. Inte tvärt om.

Tack för att det är någon som tänker ty dom flesta som är kvar gör det inte. Tiden talar för och inte mot den i tråden nerskvallrade. Att tiden talar för den misstänkte vänds till hans nackdel i iver att smutsa ner honom är inte till gagn för att lösa mordet på Lena Wesström.

All sympati med det hårt arbetande laget av poliser som håller dom < 600 förhören med tanke på att sanningshalten i skvallret om MGM i tråden är ett tvärsnitt av vad dom stackarna tampas med i 6 mån.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-12-23 kl. 23:22.
Citera
2018-12-24, 03:14
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag har tidigare lämnat mitt svar här i tråden till en annan användare på den frågan.

om jag "knäppskallen" känner K*** S*****
D******** ?

Vad har det med mordet på L*** att göra ?

Det är värdefullt att veta om du kännner SD
när man ska värdera dina uppgifter och din agenda.
Citera
2018-12-24, 06:47
Medlem
Citat:
Vad är det egentligen som får dig att tro att det är just hen som är gärningsmannen ?

Det kan ju faktiskt vara så som den mycket gode och kloke "EGT" har försökt förklara fast ingen har velat tagit hen på fullt allvar.

"EGT" förklarade att L*** kan alltså ha klättrat upp i ett träd utan säkerhetslina och sedan tappat taget och fallit ner mot en sten och slagit i hjäl sig själv. Sedan hade då en massa djur kalasat på hen och därför såg hens kropp ut som grovt våld hade brukats mot hens kropp.

"EGT" har också förklarat att det kunde ha varit två pundare som överföll L*** utanför hens bostad och sedan rövade bort hen till planket och slog hjäl hen.

Även om den gode "EGT" ibland har ruckat lite på sanningen , så tycker jag att hens teorier är mycket intressanta och trovärdiga.

När skulle jag ha sagt något dyligt? M.a.o jag dementerar att jag skulle skrivit denna teori!
Citera
2018-12-24, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
SD har bara sagt att hans första tanke när hon var försvunnen var att det kommit en ny cache eller att hon satte ut en egen. SD kollade själv upp nysläppta direkt och det visade sig att det inte fanns, så det han sa till polisen var att LW kanske gått ut för att placera en egen cache.

Citat:
Är du överhuvud taget medveten om , att du har spridit en lögn i tråden ?

"JokerMannen"

Vad är det som är en lögn?
Vad SD sagt? Nä, att han sagt det om nya cacher är ingen lögn, OM han gjort det (kollat upp nya cacher), det vet ju ingen.
Att SD sagt sin teori var om nya cache? Nä, ingen lögn, det har han sagt. Om han menar det, det vet ingen.

Sedan detta med att det området skulle vara spärrat av andra cacher förstår jag inte. Det är OK att lägga en cache på den ytan. Vilken cacher skulle spärra detta (vid den tidpunkten)?
Nu tror jag inte alls på den teorin (dörr öppen och paketen), men den är möjlig.
Citera
2018-12-24, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det är värdefullt att veta om du kännner SD
när man ska värdera dina uppgifter och din agenda.
Du får inte något svar (på ett tag iaf), JM är avstängd (tyckte det var ovanligt lugnt så kollade). Vet dock ej hur länge.

Lite julefrid lägger sig över tråden... önskar att LW:s familj också kan känna av det (iaf lite).
Citera
2018-12-24, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Jo, så klart. Men som jag förstår det handlar det om en intern bortsortering som syftar till att utreda på vilka möjliga MGM man ska lägga energi och fokus. Denna interna bortsortering kommer inte på något formellt sätt allmänheten till del i stil med ett myndighetsutlåtande av typ 'den och den personen deklareras härmed rentvådd och oskyldig'. Det är så det fungerar, men det är klart att det kan bli olyckligt i och med att f.d. MGM aldrig får 'papper på' att de är oskyldiga. Som jag förstår det hör det i alla fall ihop med rättsprincipen att varje person är oskyldig tills dess att motsatsen bevisas.

Ja, det hoppas jag verkligen med! Föreställer mig att LWs familj, anhöriga och vänner drabbats än värre av all osäkerhet och långdragenhet i det här fallet. Sorgligt är det.

Edit; ibland gör polisen uttalanden i stil med 'inte längre intressant i utredningen' det är nog så nära ett 'deklarerad oskyldig' man kommer.
Klart att både LW:s och SD:s familj påverkas hårt... många barn är inblandade som inte vet vem som är GM.
Oavsett GM så lever alla dessa med ett stort ?-tecken... är det SD som GM bor dom nära och stöter säkert på varandra... är det någon annan... så många frågor dom har fortfarande efter dryga halvåret!
Citera
2018-12-24, 08:14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Karl Stefan har ju varit både anhållen och häktad tidigare. FUP kanske är nästintill färdig...

Hur menar du där? FUP är en FUP som blir offentlig när stämningsansökan lämnas. Allt som pågår innan och dokumenteras är en del av FUP som då är ett levande dokument. Nästan färdig finns därför inte i det fallet. Nästan färdigt för stämningsansökan vore bättre beskrivet, men det är fel det också.

Antingen är det tillräckligt mycket för åtal eller så är det inte. Tyvärr tror jag inte råder här.
Citera
2018-12-24, 09:15
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Du får inte något svar (på ett tag iaf), JM är avstängd (tyckte det var ovanligt lugnt så kollade). Vet dock ej hur länge.

Lite julefrid lägger sig över tråden... önskar att LW:s familj också kan känna av det (iaf lite).

JokerMannen har julsemester 1 månad.

Tänker på Lenas familj då de måste fira jul utan henne för första gången.

Jag själv miste min kärlek i somras och måste också fira första julen utan honom.

Vill passa på att önska alla i tråden en riktigt God Jul och kramas mycket med varandra! 🎄🎅🏻❤️

Ps. Snälla Mod. Låt stå i dag! Ds.
Citera
2018-12-24, 09:48
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
➡ Tror du "Zissela" att Lena Choon Shil Wesström inte gick frivilligt i från sin bostadsrätt på Byalagsgatan 4 a den där sena Måndags-kvällen den 14 Maj 2018 ?

➡ Jag tar ytterligare en fråga till dig , och som följer ⬇

➡ Om du till exempel istället tror , att Lena Choon Shil Wesström gick frivilligt ifrån sin bostadsrätt , varför lämnade hon då sin ytterdörr på glänt när hon gick ?

➡ Jag tar ytterligare en tredje fråga , och som nu lyder ⬇

➡ Låt oss leka lite med tanken här , det vill säga , om Lena Choon Shil Wesström gick ut frivilligt den där Måndags-kvällen den 14 Maj 2018 och faktiskt då också låste sin ytterdörr innan hon slutligen gick , hur kom det sig då att ytterdörren stod på glänt till hennes bostadsrätt på Tisdags morgon den 15 Maj 2018 ?

➡ Det vore mycket trevligt om du kunde komma med goda svar på mina frågor utifrån din egen tankar , i stället för att leka spyfluga i tråden.

Mvh/"JokerMannen"

Nej jag tror inte att hon frivilligt lämnade sitt entréområde. Jag är dock osäker på om det var med fysiskt eller psykiskt tvång hon lämnade sin infart. Det svarar förhoppningsvis ett FUP på. Hon var mitt i paketinslagning inför sonens födelsedag, sånt struntar inte en förälder i normalspannet i.
Jag är övertygad om att det finns digitala spår som pekar mot gärningspersonen.

Jag tror inte att hon låst gått iväg och att någon annan lämnat dörren på glänt.
Citera
2018-12-24, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
JokerMannen har julsemester 1 månad.

Tänker på Lenas familj då de måste fira jul utan henne för första gången.

Jag själv miste min kärlek i somras och måste också fira första julen utan honom.

Vill passa på att önska alla i tråden en riktigt God Jul och kramas mycket med varandra! 🎄🎅🏻❤️

Ps. Snälla Mod. Låt stå i dag! Ds.
Vi får tänka på alla som förlorat en anhörig... (tror/hoppas det är OK även här på FB).

Är vi snälla hoppas jag att Ditt inlägg får stå kvar! Tänkvärda ord...

och God Jul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in