2018-12-23, 20:41
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surlai
Jag läste artikeln och ser inte problemet som ni män verkar göra.

Om det krävs att män ska undvika kvinnor för att kvinnor ska slippa bli sexuellt trakasserade så är det en bra lösning.
Och vad är då "sexuellt trakasserad" .. en som flåsar i din telefon och runkar/sprutar i din brevlåda varje dag i tio år, eller en man som klappar dig på rumpan på ett party där du klätt upp dig för att (trumvirvel) attrahera män? Svenska kvinnor har totalt tappat greppet om proportioner. Som man bryr jag mig inte om en berusad kvinna smeker mitt paket, men om det omvända sker ska det minsann anmälas
Citera
2018-12-23, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Och vad är då "sexuellt trakasserad" .. en som flåsar i din telefon och runkar/sprutar i din brevlåda varje dag i tio år, eller en man som klappar dig på rumpan på ett party där du klätt upp dig för att (trumvirvel) attrahera män? Svenska kvinnor har totalt tappat greppet om proportioner. Som man bryr jag mig inte om en berusad kvinna smeker mitt paket, men om det omvända sker ska det minsann anmälas
Båda är sexuella trakasserier. Att klä upp sig är inte detsamma som att ge samtycke till att bli tafsad på. Eller menar du att om din dotter klär upp sig så förtjänar hon att bli sexuellt antastad?
Citera
2018-12-23, 20:52
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Båda är sexuella trakasserier. Att klä upp sig är inte detsamma som att ge samtycke till att bli tafsad på. Eller menar du att om din dotter klär upp sig så förtjänar hon att bli sexuellt antastad?

Om min 16-åriga dotter skulle ligga med nån finnig grabb hemma i mitt hus skulle jag nog ha svårt att inte känna mig sugen att slänga ut honom i snön, trots att jag vet att det är ett fullt naturligt beteende.

Jag skulle inte känna mig kränkt om en kvinna daskade mig i baken på krogen. De flesta tjejer jag känner skulle inte heller det.
Citera
2018-12-23, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Om min 16-åriga dotter skulle ligga med nån finnig grabb hemma i mitt hus skulle jag nog ha svårt att inte känna mig sugen att slänga ut honom i snön, trots att jag vet att det är ett fullt naturligt beteende.

Jag skulle inte känna mig kränkt om en kvinna daskade mig i baken på krogen. De flesta tjejer jag känner skulle inte heller det.
Det är skillnad på män som inte får ligga eller blir sexuellt trakasserade dagligen. Du upplever uppenbarligen sexuella trakasserier på ett annat sätt än de flesta kvinnor gör. Precis som Hörstadius som menade att våldtäkten han påstår sig ha varit med om var "en fin stund".
Citera
2018-12-23, 21:09
Bannlyst
Citat:

Sedan så syftade jag inte på samlag. Tycker du det är ok för män att tafsa eller klappa till din 16 åriga dotter på arslet i skolan/på arbetsplatsen/på stan/var som helst - enbart för att hon klätt upp sig?
Citera
2018-12-23, 22:13
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Sedan så syftade jag inte på samlag. Tycker du det är ok för män att tafsa eller klappa till din 16 åriga dotter på arslet i skolan/på arbetsplatsen/på stan/var som helst - enbart för att hon klätt upp sig?

Vad som är ”okej” eller inte avgör inte hur följande reaktion blir för en normal människa. Det finns saker man normalt inte gör vid matbordet heller utan det behöver resultera i ett uppslag i Aftonbladet.

Om min dotter skulle komma hem och gråta över att någon daskat henne i rumpan på en fest skulle jag trösta och säga att det var då en jävla idiot som gjorde det. Sen är det väl bara att gå vidare. Likställer man alla sexuella anspel med sexuella övergrepp förminskar man dom blir utsatta för allvarliga saker.

En knuff är inte lika med misshandel. Ett skällsord är inte ett förnedrande förtal.
Citera
2018-12-23, 22:58
Medlem
Citat:
Vad som är ”okej” eller inte avgör inte hur följande reaktion blir för en normal människa. Det finns saker man normalt inte gör vid matbordet heller utan det behöver resultera i ett uppslag i Aftonbladet.

Om min dotter skulle komma hem och gråta över att någon daskat henne i rumpan på en fest skulle jag trösta och säga att det var då en jävla idiot som gjorde det. Sen är det väl bara att gå vidare. Likställer man alla sexuella anspel med sexuella övergrepp förminskar man dom blir utsatta för allvarliga saker.

En knuff är inte lika med misshandel. Ett skällsord är inte ett förnedrande förtal.
Att daska någon som man vet inte vill detta, på rumpan är inget "sexuellt anspel", det är att visa makt över någon, ganska exakt samma sak som att ex knuffa någon, eller ställa sig och kalla någon för nått kränkande epitet. Det är alla exempel på olika former av trakasserier.
Citera
2018-12-23, 23:04
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Det är en bra lösning att separera män från kvinnor om det är vad som krävs för att kvinnor ska slippa bli förtryckta och trakasserade. Det bästa vore att könssegregera och dela upp "toppjobben" och alla andra jobb 50/50.
Är du fortfarande fem år gammal?
För det första är kvinnor inte trakasserade i Sverige, men prova gärna i Pakistan, Afghanistan och Jemen eller Saudi.
Nästa fråga blir "hur ska du tvinga" en massa kvinnor att bli murare eller slamsugare? Betongare, skogshuggare osv?
Var och en är fri att jobba med exakt vad de själva vill och det är nog säkrast att vi har den ordningen även i framtiden.
Lycka till. Du anar inte ens hur galen din idé är.
Du förespråkar totalitär diktatur där folk inte har rätt till någon som helst egen vilja.
För vad hindrar dig från att ta de där jobben redan idag?

När kvinnor får välja själv, så väljer de typiskt kvinnodominerade yrken.
Citera
2018-12-23, 23:05
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ja. Det är väl därför hon klätt upp sig?
Citera
2018-12-23, 23:26
Bannlyst
Citat:

Nej. Varför skulle man gå vidare efter att ha blivit tafsad på/knuffad/blivit kallad för skällsord? Varför jämför du olika trakasserier och övergrepp med varandra? Det ena gör inte det andra mindre fel bara för att det ena anses "värre".

Om polisanmälan/gå ut i media är vad som krävs för att få stopp på beteendet så ska man göra det. Du verkar inte ha något konkret bättre förslag själv.
Senast redigerad av surlai 2018-12-23 kl. 23:36.
Citera
2018-12-23, 23:31
Medlem
Citat:
Nej. Varför skulle man gå vidare efter att ha blivit tafsad på/knuffad/blivit kallad för skällsord? Varför jämför du olika trakasserier och övergrepp med varandra? Det ena gör inte det andra mindre fel bara för att det ena anses "värre".

Om polisanmälan/gå ut i media är vad som krävs för att få stopp på beteendet så ska man göra det. Du verkar inte ha något konkret bättre förslag själv.
Problemet är att man måste ha perspektiv, proportioner och konsekvenstänkande. Om han tröstar sin dotter utsatt för idioten så kanske hon går stärkt ur detta. Med polisanmälningar för såna skitsaker kanske allt samspel mellan män och kvinnor upphör på sikt, det är åtminstone trenden jag ser just nu.

Han kan ju heller inte veta om dottern flirtat sexuellt och därför initierat till en handpåläggning. Men unga kvinnor idag verkar vara så autistiska, de kan inte förstå sin del i ett samspel könen emellan och att kvinnorna själva har ett ansvar i detta samspel. "Vafan jag gick naken ner för Drottninggatan ba, heeelt friiii, och så tittade en massa gubbslem på mig!"
Citera
2018-12-23, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Är du fortfarande fem år gammal?
För det första är kvinnor inte trakasserade i Sverige, men prova gärna i Pakistan, Afghanistan och Jemen eller Saudi.
Nästa fråga blir "hur ska du tvinga" en massa kvinnor att bli murare eller slamsugare? Betongare, skogshuggare osv?
Var och en är fri att jobba med exakt vad de själva vill och det är nog säkrast att vi har den ordningen även i framtiden.
Lycka till. Du anar inte ens hur galen din idé är.
Du förespråkar totalitär diktatur där folk inte har rätt till någon som helst egen vilja.
För vad hindrar dig från att ta de där jobben redan idag?

När kvinnor får välja själv, så väljer de typiskt kvinnodominerade yrken.
Kvinnor jobbar redan inom sådana yrken. Nej det är inte säkrast, det är därför man bör könssegregera.
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Ja. Det är väl därför hon klätt upp sig?
Nej. Tror du det så sök hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in