2018-12-23, 19:49
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Därav att de ansåg det en god idé att tälta ensamma för de vara inte i fara för inga vita män var där. När hon skriker efter hjälp innan de skär huvudet av henne det skulle varit vita män som kommit till hennes beskydd. Att alla dessa kvinnor aldrig lär sig?

Någon koll på hur många som tältar där årligen utan att utsättas för detta?
Citera
2018-12-23, 19:51
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endetta
Har du sett den än? Hur går dina tankar efter du sett klippet isåfall?

Har sett den nu. Ville se i vilken miljö det hände, ville se bildkvalitén, det fysiska rummet, hur dom agerade, om nån sade nåt. Upplägget, hur planerat var det?

Innan filmen hade jag sett bilder av glada tjejer i friluftskläder med bakgrund av karga berg. Dom verkade vara vana vandrare. Kunde förstå var dom kom ifrån och vad dom trodde att dom reste till. Har själv vandrat en del och förstår förväntningarna inför det. Har ingen koll på temperaturen där under tiden eller hur pass avancerad vandringen skulle vara men även om man tänker sig det enklaste upplägg kräver det en hel del planering och riskbedömningen genomsyrar alla såna här planer men brukar ha med väder att göra.

Så filmen.
Det var ovärdigt. Jag blev berörd av hennes ljud och rörelser. Det var en avrättning utan någon finess. Det var inte presenterat i upplägg av terror eller i rösten av IS. Det var omänskligt, uselt och taffligt.
Citera
2018-12-23, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Den logiken funkar inte. Jag var inte på Sergels torg efter Akilovs attack, likförbannat fördömer jag den.

Men den funkar ju alltid åt andra hållet? Typ "bara en liten del är radikala" brukar man få höra jämt.
Citera
2018-12-23, 19:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Någon koll på hur många som tältar där årligen utan att utsättas för detta?

Nix men bra koll på att ingen utsatts för detta om man tar och tältar i t.ex Norge eller tom Serbien om man vill våga till det litet.

I Australien har det dock hänt. Inte på detta sättet men par som dödats när de tältat. Men där var det en enskild galning, inte ett gäng av dom.
Senast redigerad av Zaedrews 2018-12-23 kl. 20:02.
Citera
2018-12-23, 20:02
Medlem
Rufoss avatar
Stämmer det verkligen att en av kvinnorna (eller båda) har uttalat sig positivt om invandring från MENA-länder och flyktingmottagning?

Min arbetskollega sa att det finns sådana inlägg på en av kvinnornas Facebook.

Vidrigt i så fall. Jag menar absolut inte att de förtjänade detta hemska öde, men om de har vurmat för svartmuskiga invandrare så kan ju det förklara varför de var dumma nog att tälta i Marocko.
Citera
2018-12-23, 20:02
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

Ja, det finns definitivt mer att diskutera och engagera sig i, än snaskiga detaljer ur en videosnutt.

Det är även det med videon (som visar fingret åt allt väst, förenklat sagt), att det är även i lika stor grad propaganda åt "den egna sidan" (Se här, Marocko har vaknat. Vakna ni andra också !).

Läste på NRK (härom dagen) där en terror-expert hade varit på ISIS-forum (vilka är de ? ), och noterat att det hela hade fått "tummen upp, och gillande".

Blir lite tokigt då med Erna Solbergs önskan att inte sprida den, för "den egna sidan" lyssnar ändo inte på henne..

Med själva brottet så har jag tänkt.., tror att imanen som radikaliserade får dödstraff, likaså den GM som skötte själva halshuggningen.
Citera
2018-12-23, 20:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Stämmer det verkligen att en av kvinnorna (eller båda) har uttalat sig positivt om invandring från MENA-länder och flyktingmottagning?

Min arbetskollega sa att det finns sådana inlägg på en av kvinnornas Facebook.

Vidrigt i så fall. Jag menar absolut inte att de förtjänade detta hemska öde, men om de har vurmat för svartmuskiga invandrare så kan ju det förklara varför de var dumma nog att tälta i Marocko.

Bägge som det verkar vara gilla olika. Därav förmodligen varför de bestämde sig för detta dumma.

Absolut ingen förtjänar detta även om de är korkade och tror bäst om folk.
Citera
2018-12-23, 20:09
Medlem
Hoppas Danmark förklarar krig mot Marocko och bombar sönder dem.
Citera
2018-12-23, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Bara 200 kom till minnesstunden, nästan alla marockaner tycker alltså dådet var bra gjort!

Konstig slutledningsförmåga.

Majoriteten av svenskarna tycker terroristdådet i Stockholm var bra gjort också då alltså med tanke på att de bara var några tusen på minnesstunden.
Citera
2018-12-23, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Bägge som det verkar vara gilla olika. Därav förmodligen varför de bestämde sig för detta dumma.

Absolut ingen förtjänar detta även om de är korkade och tror bäst om folk.

Den danska tjejens mamma försökte iaf avråda dottern från att resa, så all heder åt henne. Hon kunde inte göra så mycket mer dock. Dottern är ju vuxen och bestämmer själv.

Dessutom blev tjejerna avrådda från att tälta ensamma av en lokal guide. Om de hade följt guidens råd så hade de förmodligen levt idag.
Citera
2018-12-23, 20:29
Medlem
punkindrublics avatar
Någon som harfungerande länk till filmen?
Citera
2018-12-23, 20:31
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Jag tycker det är bra att videon sprids så att fler och fler får se vilka vidriga äckel dessa ökenråttor är. Hoppas att Solberg själv har sett videon. Samt våra svenska politiker givetvis.

Citat:
– Terroristerna vill att videon ska spridas, för att skapa rädsla och ångest, säger Erna Solberg till VG.

Att sprida videon är olagligt i Norge – och kan även vara ett lagbrott i Sverige.

Citat:
Kan ge fyra års fängelse
I den svenska lagen är det olagligt att sprida en bild på, eller annan uppgift om att, någon utsatts eller utsätts för ett brott som innefattar angrepp mot person. Eller en bild eller film på någon som befinner sig i en särskilt utsatt situation.

– Så är det ju i det här fallet, säger Thed Adelswärd.

I lagen står det också att det är att betrakta som ett brott om spridningen är ägnad att medföra allvarlig skada för den som bilden eller uppgiften rör, berättar Thed Adelswärd.

– Sprider man en bild där någon mördas så föreställer jag mig att det är ägnat att medföra allvarlig skada för de anhöriga. Att det här materialet i hög grad berör de anhöriga är det väl ingen tvekan om, säger han.

Om brottet betraktas som grovt kan påföljden bli upp till fyra års fängelse.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qnloAe/erna-solberg-sprid-inte-videon-pa-morden

Ja det kan man tycka, men man ska ha jävligt klart för sig vad det handlar om. Men terroristerna håller givetvis med dig. Mer skrämsel och propaganda ger dom fler jihadister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in