2018-12-22, 21:29
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Precis, det är väl där det börjar likna sekttänk. De som fullt ut förlitar sig på alternativa metoder kan vara väldigt övertygande och anse sig ha verkligen pålitliga källor. Tror det var någon som sa sig känna H som berättade att H hade lagt om kosten och var väldigt noga med vad de åt.

Egentligen har vi snart ganska många ingredienser. (spekulationer)

I grunden säkerligen två föräldrar med katastroftänk, stor sårbarhet
2 sjuka barn varav en väldigt sjuk mot slutet
1 sjuk mamma med självmordsplaner.
Om det inte är sc så iaf en helt annan livssyn.
4 personer som absolut inte mådde bra psykiskt. På O syntes det avmagrad och svart under ögonen samt sorg i blicken. H vet vi inte, inte heller barnen men med tanke på familjens situation så skulle det förvåna mig om någon mådde bra

Räcker detta eller behöver vi fler ingredienser till vår kaka

Hs chef svarade följande på frågan om dom hade sett några tecken innan: Av respekt för anhöriga vill jag inte gå in på det. (ett ickesvar är också ett svar)
Citera
2018-12-22, 21:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det blir begripligt om man accepterar det som tidigt kom fram i tråden om recidiv i cancer, begripligt så tills vida att det går att förstå den svartsyn som fanns angående det egna livet men det är fortfarande obegripligt hur de kunde blanda in sina barn i sin svarta syn på vad som skulle göras.

De sökte efter bot och någon form av nåd men fann ingen, när så beskedet om att cancern kommit tillbaka så blev det bråttom med att verkställa den plan som de tänkt ut under hösten, en plan som var oklar men en strategi om det värsta beskedet skulle komma och det gjorde det, två sjuka döttrar och ett recidiv skickade allt över kanten och in i mörkret.

De måste ha möts av totalt oförstående personal när de sökte hjälp eller så var de så inne i sin bubbla att de inte kunde ta till sig vad som egentligen sas, det är vad jag tror.
Ja, det skulle få bitar att falla på plats. Om det är så vet vi inte.

Fetat 2.
Nej, de måste inte ha mötts av oförstånd. Söker man bot kommer man inte acceptera andra svar. Det finns sådana personer likaväl.
Jag tror de har ett feltänk i klass med en spelmissbrukare som jagar miljonen som ska lösa allt.
Bara barnen blir friska så löser sig resten.
Ett kognitivt bias där nyckeln aldrig kommer passa i låset.
Senast redigerad av develi 2018-12-22 kl. 21:38.
Citera
2018-12-22, 21:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Hs chef svarade följande på frågan om dom hade sett några tecken innan: Av respekt för anhöriga vill jag inte gå in på det. (ett ickesvar är också ett svar)
Ja, det där uttalandet i media bet sig fast hos mig också.
Citera
2018-12-22, 21:37
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Nu är det jul och då blir farbror snäll så jag ska hålla ner på mina humoristiska stick.
Citat:
För mig är det tämligen obegripligt att man väljer att lyfta fram en enda kvinna som huvudsaklig informationsskälla i denna historia. En kvinna som visserligen säkert har känselspröten på högsta volym, men samtidigt uppvisat att hon nästan enkom lyssnar på sina egna spröt, uppblandat med en lätt teatralisk sida. För mig tangerar det att lägga sitt liv på ett medium eller en sierska. Visserligen en sierska som träffat framförallt ett offer men även resten av familjen några gånger, men fortfarande en sierska. Kanske en skicklig sierska, på sedvanligt sierskemanér, man är duktig på att säga det som vissa vill höra, gör det på ett sätt som attraherar somliga och uppfattas därför som väldigt trovärdig och kunnig.
Men alltså, f´låt dåå för att jag lät bli att göra fler sammanställningar - jättedumt av mig - men, jag har ett förslag och det är att du bidrar med en sammanställning av Ellies iakttagelser?

/...../

Citat:
Man har varit inne i familjens telefoner och datorer och fyndat. Utifrån allt detta insamlade material har kommit fram till att två föräldrar i månader planerade för och sedan gemensamt och i samförstånd dödade sina två barn.
Bläckstråleskrivare har använts för att printa ut Avskedsbrev/Förklaringsbrev. Namnteckningarna har tillkommit efter utskriften.
Läggs huvudsaklig bevisning på avskedsbrev och testamente? (Tillägger för säkerhets skull att jag inte ser någon anledning att ifrågasätta namnteckningarnas äkthet).
Vad beträffar sms och mail - vilken digital info anses ha tyngst bevisvärde? - Enbart stödbevisning till testamente och avskedsbrev?

/..../
Citera
2018-12-22, 21:38
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Det blir begripligt om man accepterar det som tidigt kom fram i tråden om recidiv i cancer, begripligt så tills vida att det går att förstå den svartsyn som fanns angående det egna livet men det är fortfarande obegripligt hur de kunde blanda in sina barn i sin svarta syn på vad som skulle göras.

De sökte efter bot och någon form av nåd men fann ingen, när så beskedet om att cancern kommit tillbaka så blev det bråttom med att verkställa den plan som de tänkt ut under hösten, en plan som var oklar men en strategi om det värsta beskedet skulle komma och det gjorde det, två sjuka döttrar och ett recidiv skickade allt över kanten och in i mörkret.

De måste ha möts av totalt oförstående personal när de sökte hjälp eller så var de så inne i sin bubbla att de inte kunde ta till sig vad som egentligen sas, det är vad jag tror.
Men de har planerat hela hösten så beslutet togs redan tidigare. De har inte "tänkt ut" någon plan utan förberett morden under hösten.
Jag tror inte alls på någon plötslig omständighet som drev dem över anständighetens kant. Det måste ha varit genomsjukt länge där.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-12-22 kl. 21:40.
Citera
2018-12-22, 21:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Men de har planerat hela hösten så beslutet togs redan tidigare. De har inte "tänkt ut" någon plan utan förberett morden hela hösten.
Jag tror inte alls på någon plötslig omständighet som drev dem över anständighetens kant. Det måste ha varit genomsjukt länge där.
En plan kan vara på en tankenivå, den behöver inte vara fix och färdig.
En trigger kan sen icensätta.

En person som funderar på självmord funderar innan, överväger, för att ta ett exempel. Sen kommer beslutet.
Citera
2018-12-22, 21:52
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Jag tror också att ”sanningen” finns tidigt i tråden. Det här med att det var planerat sedan i höstas tror jag mer handlar om att känslor av hopplöshet och meningslöshet började växa allt starkare och att själva beslutet togs senare, närmare inpå då det hände.
Citera
2018-12-22, 22:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Bläckstråleskrivare har använts för att printa ut Avskedsbrev/Förklaringsbrev. Namnteckningarna har tillkommit efter utskriften.
Läggs huvudsaklig bevisning på avskedsbrev och testamente? (Tillägger för säkerhets skull att jag inte ser någon anledning att ifrågasätta namnteckningarnas äkthet).
Vad beträffar sms och mail - vilken digital info anses ha tyngst bevisvärde? - Enbart stödbevisning till testamente och avskedsbrev?
/..../
Är det ordet "tryckt" som blivit bläckstråleskrivare och utskrift eller är det andra uttalanden tidigare?

(..) ingen av dom två vuxna har varit vilseledd att skriva på och det arbetet har dels skett genom att vi har konstaterat att bläck på pappret är tryckt innan dom vuxna har skrivit sina namnteckningar, det är alltså ingen som skrivit på ett tomt papper och sen har texten kommit dit i efterhand.

Det är också konstaterat via insamlande av föräldrarnas namnteckningar från andra ställen så är det konstaterat att namnteckningarna som är satta på avskeds/förklaringsbrevet är autentiska, det är dom själva som har skrivit detta. "

Avskrift ljudifl pressträff.
Citera
2018-12-22, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nu måste man har två vittnen till ett testamente, där hade de inget val.

Jag kan förstå att vittnena kan tycka det känns väldigt obehagligt men ingen kan klandra dom, de har inte gjort något fel alls.
Nej, de har bevittnat namnteckningarna inget annat. Normalt täcker man över testamentet så att det bara syns namnteckningarna.
Citera
2018-12-22, 22:35
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Nej, de har bevittnat namnteckningarna inget annat. Normalt täcker man över testamentet så att det bara syns namnteckningarna.
Testamentet är hur som helst betydelselöst i sammanhanget. Det är ett helt naturligt testamente om t.ex. hela familjen ska resa, flyga någonstans. Döttrarna behöver inte nämnas, ifall de mirakulöst skulle överleva "flygkraschen" har de ändå rätt till sin laglott av arvet.
Det är bara avskedsbrevet (vad vi vet) som är viktigt. Brevet talar om mord och förklarar detta, vilket inte testamentet alls göt. Om någon är lurad att skriva på något, så gäller det brevet enbart.
Citera
2018-12-22, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror också att ”sanningen” finns tidigt i tråden. Det här med att det var planerat sedan i höstas tror jag mer handlar om att känslor av hopplöshet och meningslöshet började växa allt starkare och att själva beslutet togs senare, närmare inpå då det hände.

Hanna, den skygga frun, sådde ett frö efter sommaren.
Om detta händer, och detta händer, och Agnes inte får den experimentella så vill jag inte mer.
Då vill jag att vi avslutar.
Tiden går, och sen kommer besked runt Jul.
NEJ!
Ett par dagar går till nyår, Agnes kanske började tala om att även hon inte orkar mer.
Mamma smittar dotter "mentalt".
Beslutet tas, The Hanssons bokas in, sista planeringen.
Barnen går först typ 6-7:e avskedsbrev skrivs, infobrev skrivs, olika dokumentationer i dator fixas, allt är klart.
8-9 så tar föräldrarna sitt straff.
Tidig höst sås ett frö till ett beslut. Nyår fattar man slutgiltigt beslut.
Citera
2018-12-22, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Testamentet är hur som helst betydelselöst i sammanhanget. Det är ett helt naturligt testamente om t.ex. hela familjen ska resa, flyga någonstans. Döttrarna behöver inte nämnas, ifall de mirakulöst skulle överleva "flygkraschen" har de ändå rätt till sin laglott av arvet.
Det är bara avskedsbrevet (vad vi vet) som är viktigt. Brevet talar om mord och förklarar detta, vilket inte testamentet alls göt. Om någon är lurad att skriva på något, så gäller det brevet enbart.
Det fanns ytterligare ett dokument med info om hur föräldrarna ville att saker skulle skötas efter deras död. Dessutom fanns material i deras mobiler och datorer som bekräftade planeringen av morden sedan hösten.
Men det hade du visst glömt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in