2013-03-03, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Minnet säger mig att den 1110 det rörde sig om var ett löst eldrör på en egentillverkad lavett och pjäsen saknade mekanism. Eldröret skulle vara destruerat men sannolikt har det stulits på den firma som skulle ombesörja destrueringen.
Vad jag hört så rörde det sig av en pjäs som köpts som överskott från Baltikum ( där minst 100 st pjäser hamnat).
Citera
2018-12-22, 17:33
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Tror snarare en kulspruta lämpar sig bra vid bankrån. Militärligan hade två personer som låg på en berghäll intill vägen redo att sätta stopp för eventuella förföljare. Vid ett annat rån hade de sågat upp taket på en van och monterat en kulspruta där. De sköt vad jag vet aldrig med den men det är klart att hade det skett en konfrontation med polisen hade den varit till stor hjälp för dem, även om de troligtvis hade klarat sig bra med sina ak4r.
Citera
2018-12-22, 17:48
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Tror snarare en kulspruta lämpar sig bra vid bankrån. Militärligan hade två personer som låg på en berghäll intill vägen redo att sätta stopp för eventuella förföljare. Vid ett annat rån hade de sågat upp taket på en van och monterat en kulspruta där. De sköt vad jag vet aldrig med den men det är klart att hade det skett en konfrontation med polisen hade den varit till stor hjälp för dem, även om de troligtvis hade klarat sig bra med sina ak4r.

Militärligan var erfarna och utbildade(det fanns medlemmar i hemvärn, jägarsoldat, befälsutbildade, reservofficer etc.) så de kunde hantera en kulspruta och utnyttja dess potential(vilket jag tror få gängkriminella idag kan, tänk på när MC-gängen sköt pansarskott och misslyckades kapitalt(blev halvdöva på kuppen)). Det är dessutom ett tungt och osmidigt vapen att bära runt på vid tex. ett bankrån, en AK fungerar minst lika bra i de flesta situationer. Skulle tro att Militärligan hade kulsprutan i avskräckande syfte(möjligen i extremfall för att skjuta sönder däck/motor på efterföljande bilar), skjuter du en polis får du hela Sveriges poliskår efter dig och det är knappast önskvärt(inte minst ur straffsynpunkt, rån är en sak, mord en annan).
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2018-12-22 kl. 18:13.
Citera
2018-12-22, 19:09
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:

Och hur slutade det för dom?

En KSP ger en avskräckande effekt för stunden, men ska dom gå vakt resten av sina liv med dom sedan? I ett rån med så tungt beväpnade rånare säger polisen "Jaha ja men låt dom ta pengarna då, vi tar dom senare".
Citera
2018-12-24, 21:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
KSP funkar bra vid eldöverfall eller försvars/anfallsstrid. Att det skulle vara något wunderwaffe vid rån är svårt att se. Hela poängen med vapen vid rån är att slippa använda dem. Måste man skjuta sig ut har man misslyckas.
Släpa runt på en 11,6 kilo tung ksp med polisen i hälarna är ingen drömsits.
Citera
2018-12-24, 22:22
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
KSP funkar bra vid eldöverfall eller försvars/anfallsstrid. Att det skulle vara något wunderwaffe vid rån är svårt att se. Hela poängen med vapen vid rån är att slippa använda dem. Måste man skjuta sig ut har man misslyckas.
Släpa runt på en 11,6 kilo tung ksp med polisen i hälarna är ingen drömsits.
Ahh, svårt att säga vilket vapen,som skulle vara det bästa vid ett rån,för många variabler..

Tja,kanske en ak4, bra både på håll och hyffsad vid närstrid..

M45,bra vid närstrid..smidig i en bil..

Hagel,tänker typ SPAS12..

Frågan blir ju mer hur planen ser ut..
Citera
2018-12-24, 22:39
Medlem
Jag tror garanterat det finns hushåll i Sverige som besitter på någon Ksp58, Ksp90 och andra tyngre vapen..

Ett exempel se bara på norrmannen som var langare som satt hemma med en Barret m98 (.50cal) som dom hitta för ett halvår sedan?

Och en anledning till varför sådana bössor aldrig syns på marknaden är nog för det är otroligt dyra saker på svarta marknaden, endast dom som har mycket pengar som besitter en i sådant fall.

Det är inte direkt svårt heller om du har pengar att få med dig en tyngre bössa hem till Sverige. Nu snackar jag självfallet inte med flyg.
Senast redigerad av Noccofocus 2018-12-24 kl. 22:42.
Citera
2018-12-24, 23:42
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Jag tror garanterat det finns hushåll i Sverige som besitter på någon Ksp58, Ksp90 och andra tyngre vapen..

Ett exempel se bara på norrmannen som var langare som satt hemma med en Barret m98 (.50cal) som dom hitta för ett halvår sedan?

Och en anledning till varför sådana bössor aldrig syns på marknaden är nog för det är otroligt dyra saker på svarta marknaden, endast dom som har mycket pengar som besitter en i sådant fall.

Det är inte direkt svårt heller om du har pengar att få med dig en tyngre bössa hem till Sverige. Nu snackar jag självfallet inte med flyg.

Ja det vapnet i Norge var intressant, men det var väl nytt och köpt utomlands. De vapenförråd som sprängdes för 30-40 år sedan handlade väl mest om k-pist och Ak4?
Det vore dock intressant o få reda på hur mycket som faktiskt försvann.

Kommer inte ihåg vilken tidning men tror det var aktuell säkerhet som tog upp vapensmugglingen från öststaterna och framför allt vapen som såldes rakt av, utav Ryska befäl som inte fick lön då Sovjet Unionen föll. De kunde garrantera att landa en fullbestyckad attackhelikopter med besättning i Sverige, de behövde bara pengar och plats. Kanske kommer någon annan ihåg men måste varit i Aktuell säkerhet eller Skydd och Säkerhetstidningen.
Citera
2018-12-25, 10:04
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ndis
Inte ett direkt svar på ämnet, men den danska Blekingegadeligan forcerade en kasun utanför Flen 1982 och skickade vapnen till PFLP. Huruvida några ksp 58 ingick i deras skörd vet jag inte, men de fick med sig rätt mycket så helt omöjligt kan det knappast vara.

Just vad jag tänkte på också, men jag tror inte de skickade vapen till PFLP, bara pengar de kom över vid alla rånen. Vapnen skulle ligan använda för att just råna banker. Om de grävt ner något att använda för framtida revolutionär kamp i Danmark framgår inte av några dokument. Inte heller vad de egentligen kom över.

När det gäller sprängningen i Järna det var väl Jussi Ondin et consortes, inte militärligan. Vad jag förstår har han väl öppnat sig och erkänt innan han dog i cancer. Om någon fortfarande finns nedgrävt är svårt att veta. i Så fall inte vapen utan, sprängmedel. Det var ju ett ammunitionsförråd och sprängningen skulle dölja vad som stulits. Hans bakgrund är ju höljd i dunkel men Säpo har nog en fil som skulle vara spännande att läsa.
Citera
2018-12-25, 10:23
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Militärligan var erfarna och utbildade(det fanns medlemmar i hemvärn, jägarsoldat, befälsutbildade, reservofficer etc.) så de kunde hantera en kulspruta och utnyttja dess potential(vilket jag tror få gängkriminella idag kan, tänk på när MC-gängen sköt pansarskott och misslyckades kapitalt(blev halvdöva på kuppen)). Det är dessutom ett tungt och osmidigt vapen att bära runt på vid tex. ett bankrån, en AK fungerar minst lika bra i de flesta situationer. Skulle tro att Militärligan hade kulsprutan i avskräckande syfte(möjligen i extremfall för att skjuta sönder däck/motor på efterföljande bilar), skjuter du en polis får du hela Sveriges poliskår efter dig och det är knappast önskvärt(inte minst ur straffsynpunkt, rån är en sak, mord en annan).

Låter som du blandar ihop militärligan, bestående av familjen S*umonja där Carl S*umonja var elitsoldaten, han som sköt en perfekt smaily med AK4. I maskeradligan var Mats R*imdahl ledaren, officer och engagerad i hemvärnet han kvitterade ut vapen stal uniformer mm men gjorde inga direkta vapenstölder som är kända.
Finns det grejor på drift är det nog mindre kända personer som varit i farten. Säpo har garanterat en lista över det som tappats bort under åren och som inte kommit tillbaks.
Citera
2018-12-25, 12:15
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Som ovan säger, det är bara såna som kollat på för mycket film och sitter och runkar till Heat och Swordfish som skulle släpa med sig en komplett LMG till ett bankrån. Varken smidigt att överraska någon med, och knappast smidigt när det skall till att smitas undan med.

dubblett post
Senast redigerad av shponglad 2018-12-25 kl. 12:17.
Citera
2018-12-25, 12:16
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Som ovan säger, det är bara såna som kollat på för mycket film och sitter och runkar till Heat och Swordfish som skulle släpa med sig en komplett LMG till ett bankrån. Varken smidigt att överraska någon med, och knappast smidigt när det skall till att smitas undan med.

i Heat används det inga kulsprutor övht

men jag fattar din poäng
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in