2018-12-21, 20:03
Medlem
Morden på barnen behöver inte alls ha gått fysiskt brutalt tillväga. Vid en så lång planering före, så måste ju föräldrarna kollat efter skonsammaste sättet. En av de nu "populäraste" sättet är att använda engångsgrillar.
Koldioxidförgiftning ger en smärtfri "skonsam" död, som ses som kvävning.
Det var nog därför värmen var avstängd en tid. Allt för att vilseleda flickorna med att värmen var ur funktion. För att sedan när grillarna utplacerades, anade dom intet.
Oskar blev ensam kvar för att se till att det hela har fungerat och återställa värmen.
Citera
2018-12-21, 20:34
Medlem
develis avatar
Highlightar två saker i dina inlägg.
Det är just de här sakerna tillsammans som jag inte riktigt begriper mig på:
- De är ganska välfungerande, nedtyngda av barnens sjukdom men inte mer än andra.
- De är aktiva gällande resor ända till Tyskland för nån ljusbehandling. De letar med "ljus och lykta".
- De är inte bakom flötet, de är inte depressivt passiva.

2017
Maj - A avslutar skolan och får hemundervisning 4 ggr/vecka, pappan har sen möte med rektorn, skolsköterskan och två lärare om A:s hemundervisning - att det fungerar bra.

I maj uppfattades M som pigg vid pianolektionerna.

M:s barnvakt träffar A regelbundet, varje söndag under ett år och skriver:
"Du var en av de starkaste personerna jag någonsin träffat. Trots din sjukdom bar du på en av de finaste personligheterna i världen."
"vi hade roligt ihop och minnena ger mig alltid ett litet leende."

Hon skriver lika positivt om M.

Juni - Båda föräldrarna är på möte om M:s skolgång inför hösttermin med specialpedagog och en skolsköterska. Möte med ny kurator ska anordnas. Planen är både skola och hemundervisning.
"Föräldrarna misstänkte att hon led av samma sjukdom även om diagnosen inte var fastställd ännu."

Ingen lärare verkar iaktta nåt speciellt gällande flickorna.
Inför hösttermin har båda hemundervisning. M ska inte spela piano mer.

Nog för att sjukdomen kan fluktuera men bilden stämmer inte riktigt med omgivningens presentation.
Skolan nämner en familj i kris men det verkar mer röra föräldrarna själva, döttrarna nämns inte som förändrade.
Det är som om de genomgår en metamorfos på väldigt kort tid, drar sig undan och mordplanerna startar i deras kokong.
Visst kan de bilda en självmordspakt, frågan är väl fortfarande varför.
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja, till det yttre var ju familjen, visserligen tyngd av barnens sjukdom, ganska välfungerande. Det visar ju intervjun med pappans chef.
Det krävs en del rekvisit för att socialtjänsten ska kunna intervenera i en familj.
Citat:
Javisst men för att vi inom vården ska kunna få tillfälle att ställa frågan krävs det ju att föräldrarna söker just vård.
Socialtjänsten har de ju heller aldrig kommit i kontakt med.
Citera
2018-12-21, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
En fråga - brukar seriemördaroffer planera i månader före sin död, plita ner ett testamente dagarna innan och underteckna ett avskedsbrev där de tar på sig skulden för att de dött samt ytterligare några mord?

Ett svar: Tre mord vid olika tidpunkter räcker gott för mig, vet inte vad som räcker för dig. Du vill tydligen ha en karbonkopia på alla egenskaper hos en seriemördare för att bli nöjd?
Citera
2018-12-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... det är många som hamnar i Tassemarkerna, även vid cancer. Det beror likaväl på om det inte finns mer hopp om bot från sjukvården. "Hopp om bot" är överlevnadsinstinkt som är fullständigt begriplig, att greppa alla halmstrån.
"Hopp om bot" kan dock bli vanskligt i andra sammanhang såsom ME, när det inte finns nåt lösning idag, men kan knacka på dörren redan imorgon och här rör dig sig om barn. Det verkar ha varit aktivt och intensivt med A, åker flera ggr till Tyskland bl.a.
Jag är alltså fundersam på deras inställning till ME.
Varför ingen acceptans för det är ju det de skriver om i brevet; ingen framtid värd att leva.
Varför så vinnerligt nattsvart?

Min sambo är psykiater och har haft hand om ett antal suicidbenägna ungdomar som kommit till BUP-akuten, med nysatt ME-diagnos där de fått veta att de aldrig blir friska, att det är en kronisk sjukdom.

1. Vem sätter tvärsäkert en diagnos som har oerhört diffusa kriterier
2. Vem försätter dessutom ungdomar och föräldrar i ett läge där deras tolkning blir att inget hopp finns att få....att det aldrig kommer att bli bättre.

"Läkare" som pysslar med dessa diagnoser bör nog vara lite försiktiga med hur man uttrycker sig. Just vad gäller bjärredsfamiljen tror jag dock att det spelat mindre roll!
Citera
2018-12-21, 22:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iris73
Jag tror att Oscar och Hanna hade tydliga roller; han dominant och stark, hon svag part och mer vek - och beroende av hans ledning. I beroenderelationer där någon är väldigt dominant, kan det ju tillslut bli så att den svagare parten i princip blir ett neutrum, åsiktslös - och fullt styrbar.
Jag tror att Oskar blev sjuk successivt, och gick in i en förvrängd och desillusionerad världsbild, som han involverade sin avsevärt svagare fru i.
Vad är det som gör henne till svagare part menar du?
Hon arbetar ju som vanligt fram till jul bl.a.
Citat:
Mamman i familjen jobbade som vanligt fram till i julas."
"Såg ni varningssignaler?
– Av respekt för familjen och anhöriga vill jag inte gå närmare in på det. Men vi har flexibla arbetstider och man har möjlighet att jobba hemma om arbetsuppgifterna möjliggör det. Det hade även hon möjlighet att använda."

"– Han har jobbat mycket hemma på sista tiden. Vi har disponerat det så för att han ska kunna prioritera att vara mer med sina döttrar. Och gått ner lite i tid för att prioritera familjelivet."
https://www.expressen.se/kvallsposten/doda-mammans-chef-hon-gav-stod-at-andra/
Citera
2018-12-21, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge40
Morden på barnen behöver inte alls ha gått fysiskt brutalt tillväga. Vid en så lång planering före, så måste ju föräldrarna kollat efter skonsammaste sättet. En av de nu "populäraste" sättet är att använda engångsgrillar.
Koldioxidförgiftning ger en smärtfri "skonsam" död, som ses som kvävning.
Det var nog därför värmen var avstängd en tid. Allt för att vilseleda flickorna med att värmen var ur funktion. För att sedan när grillarna utplacerades, anade dom intet.
Oskar blev ensam kvar för att se till att det hela har fungerat och återställa värmen.
Alltså, kan inte bedöma grillidén, och för två av familjemedlemmarna var väl dödsorsaken troligare strypning än kvävning, men ”skönt” att nån mer grunnar på sänkningen av elförbrukningen. Om uppgiften om förbrukning på bara 20% under ett dygn stämmer har ju nån stängt av värmen (eller all el) under större delen av dygnet. Huset måste blivit kallt. Måste väl gjorts med nån sorts syfte?
Citera
2018-12-21, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ezras
Ett svar: Tre mord vid olika tidpunkter räcker gott för mig, vet inte vad som räcker för dig. Du vill tydligen ha en karbonkopia på alla egenskaper hos en seriemördare för att bli nöjd?

Nej, men jag får tillstå att jag har en svaghet för teorier som stämmer överens med de fakta som ligger på bordet, något som du uppenbarligen är vaccinerad mot.
Citera
2018-12-21, 22:39
Bannlyst
Citat:
Nja, till det yttre var ju familjen, visserligen tyngd av barnens sjukdom, ganska välfungerande. Det visar ju intervjun med pappans chef.

Det krävs en del rekvisit för att socialtjänsten ska kunna intervenera i en familj.

Det är ganska häpnadsväckande att föräldrar som bedömts som välfungerande dödar sina döttrar och sen tar livet av sig, tycker du inte?
Citera
2018-12-21, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iris73
Min sambo är psykiater och har haft hand om ett antal suicidbenägna ungdomar som kommit till BUP-akuten, med nysatt ME-diagnos där de fått veta att de aldrig blir friska, att det är en kronisk sjukdom.

1. Vem sätter tvärsäkert en diagnos som har oerhört diffusa kriterier
2. Vem försätter dessutom ungdomar och föräldrar i ett läge där deras tolkning blir att inget hopp finns att få....att det aldrig kommer att bli bättre.

"Läkare" som pysslar med dessa diagnoser bör nog vara lite försiktiga med hur man uttrycker sig. Just vad gäller bjärredsfamiljen tror jag dock att det spelat mindre roll!

Instämmer, precis så menar jag att det är. Tvärsäkert försätter vissa doktorer barn och unga i desperata kristillstånd, trots att det är så diffusa kriterier. Varför? Kan det vara försäkringskassans och skolans behov av en etikett, så att det går att tillåta hemundervisning och vård av sjukt barn? Utan diagnos, inga rättigheter...
Senast redigerad av rappytt 2018-12-21 kl. 22:46.
Citera
2018-12-21, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Highlightar två saker i dina inlägg.
Det är just de här sakerna tillsammans som jag inte riktigt begriper mig på:
- De är ganska välfungerande, nedtyngda av barnens sjukdom men inte mer än andra.
- De är aktiva gällande resor ända till Tyskland för nån ljusbehandling. De letar med "ljus och lykta".
- De är inte bakom flötet, de är inte depressivt passiva.

2017
Maj - A avslutar skolan och får hemundervisning 4 ggr/vecka, pappan har sen möte med rektorn, skolsköterskan och två lärare om A:s hemundervisning - att det fungerar bra.

I maj uppfattades M som pigg vid pianolektionerna.

M:s barnvakt träffar A regelbundet, varje söndag under ett år och skriver:
"Du var en av de starkaste personerna jag någonsin träffat. Trots din sjukdom bar du på en av de finaste personligheterna i världen."
"vi hade roligt ihop och minnena ger mig alltid ett litet leende."

Hon skriver lika positivt om M.

Juni - Båda föräldrarna är på möte om M:s skolgång inför hösttermin med specialpedagog och en skolsköterska. Möte med ny kurator ska anordnas. Planen är både skola och hemundervisning.
"Föräldrarna misstänkte att hon led av samma sjukdom även om diagnosen inte var fastställd ännu."

Ingen lärare verkar iaktta nåt speciellt gällande flickorna.
Inför hösttermin har båda hemundervisning. M ska inte spela piano mer.

Nog för att sjukdomen kan fluktuera men bilden stämmer inte riktigt med omgivningens presentation.
Skolan nämner en familj i kris men det verkar mer röra föräldrarna själva, döttrarna nämns inte som förändrade.
Det är som om de genomgår en metamorfos på väldigt kort tid, drar sig undan och mordplanerna startar i deras kokong.
Visst kan de bilda en självmordspakt, frågan är väl fortfarande varför.

Depressivitet uppblandad med stark adrenalingenererande ångest med psykotiska inslag är ingalunda passiviserande.
Citera
2018-12-21, 22:52
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Tack för citaten! Jag tycker också att Missan blev illa bemött i tråden.
Pianolärarinnan träffade familjen under en lång tid, och därför är hennes iakttagelser högst intressanta, sen är det förstås upp till var och en att bedöma vikten av hennes observationer.
Det är i alla fall tydligt att lärarinnan har en öppet och lyhört sinnelag. Hon är även utpräglat intuitiv och läser av mellan raderna.
F.ö vad beträffar lärarinnans utbildning och kompetens - ingen kan väl ändå tro att OH skulle låta bli att välja den allra bästa åt sin dotter, en dotter som han hade stora framtida planer för...

Hur reagerade M*a på sin fars överdimensionerade förväntningar?

Om A*nes:

Men träffade Agnes en gång och hon var så pass frisk att hon gick helt obehindrat , tvärtom snabbt, läste ur en tjock bok.

Om H*nna:

Hanna var också lite betryckt. Men inte alls kantig. Snäll. Intelligent. Betryckt ; jag vet inte av vad.
Men hennes inställning till världen var mjuk.

Hanna skulle aldrig göra sina barn illa. Man måste känna henne för att förstå det. Oskar var mycket annorlunda än Hanna.

Hanna var mjuk som person. Och lite naiv. Hon ställde en gång en fråga till mig som visade det. Hon undrade om vad jag tyckte om att B. Dylan fick Nobelpriset. Mitt svar var att det var ju bra. Hon sa att folk säger så mycket. Då svarade jag: det ska man strunta i. Folk är så konservativa. Av mitt svar blev hon glad.

Hanna var den sista som hade paranoida och psykotiska skov.

Hon var en intelligent, vacker och snäll kvinna. Ingen depression el nåt annat.

Hon hade sett hur Hanna hade ont en gång. Hon fick hjälpa Hanna då.

Några här vill inte att det ska komma fram att Hanna var en mild själ

Hanna berättade inte varför hon hade ont. Hanna hade integritet. Hon skulle inte berätta överhuvudtaget. Dessutom var Moa där. Men nåt betryckte Hanna. Vet inte vad.

Nu igen; Hanna var en väldigt snäll, mjuk person som inte skulle göra sina barn illa. Hanna var vacker och intelligent.
Det enda var att hon inte förstod hur illa det var med Oskars psyke i slutet. El. hon förstod det men fick inte Oskar söka hjälp.

Jag förstår inte varför Oskar tog bort sin fb, sin Linkedin men inte Hanna. Om det är nu så att båda är gärningsmän. Skulle dom då inte pratat ihop sig hur dom skulle göra med allt detta.

Jag vet att Hanna promenerade o lyssnade på musik. Därför undrade om B Dylans Nobel pris. Folk i hennes omgivning tyckte inte om att han hade fått Litteraturpriset. Det visar hur konservativ miljön som hon levde var.

Hanna hade inga demoner. Hanna gillade livet tror jag. Ett enkelt liv utan konstigheter.

I huset har två barn dödats. Och tyvärr även Hanna.

Menar du Oskar har dödat pga Hanna? Nej.
1 Hanna var en snäll mjuk person. Inte psykiskt sjuk.
2 om man mördar sina barn så kan man ljuga om allt. Man ska inte tro på en mördare.

Avskedsbrevet skrevs av nån som t o m i den stunden ville bestämma över framtiden , hur folk skulle uppfatta honom efter sin död. Hanna hade inte såna problem.

Om momssagen:

Om man tittar på momssagan rent loyout- mässigt har han skrivit ut sitt namn inte mindre än 5 ggr innan ens sagan kommer igång. Det var inte barnen som stod i centrum.
Oskar hade flera mailadresser en av dom betecknande nog hette Henkow@me.
Om man sen tittar på ordval o formulering i den reviderade sagan så hittar man t.ex. kommentarer som ” svårt att nå fram”
” svårt att hålla tyst om saken”
” dags att böra lära sig ett och annat”
” momslögner”
Citera
2018-12-21, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Pianolärarinnan träffade familjen under en lång tid, och därför är hennes iakttagelser högst intressanta, sen är det förstås upp till var och en att bedöma vikten av hennes observationer.
Det är i alla fall tydligt att lärarinnan har en öppet och lyhört sinnelag. Hon är även utpräglat intuitiv och läser av mellan raderna.
F.ö vad beträffar lärarinnans utbildning och kompetens - ingen kan väl ändå tro att OH skulle låta bli att välja den allra bästa åt sin dotter, en dotter som han hade stora framtida planer för...

Hur reagerade M*a på sin fars överdimensionerade förväntningar?

Om A*nes:

Men träffade Agnes en gång och hon var så pass frisk att hon gick helt obehindrat , tvärtom snabbt, läste ur en tjock bok.

Om H*nna:

Hanna var också lite betryckt. Men inte alls kantig. Snäll. Intelligent. Betryckt ; jag vet inte av vad.
Men hennes inställning till världen var mjuk.

Hanna skulle aldrig göra sina barn illa. Man måste känna henne för att förstå det. Oskar var mycket annorlunda än Hanna.

Hanna var mjuk som person. Och lite naiv. Hon ställde en gång en fråga till mig som visade det. Hon undrade om vad jag tyckte om att B. Dylan fick Nobelpriset. Mitt svar var att det var ju bra. Hon sa att folk säger så mycket. Då svarade jag: det ska man strunta i. Folk är så konservativa. Av mitt svar blev hon glad.

Hanna var den sista som hade paranoida och psykotiska skov.

Hon var en intelligent, vacker och snäll kvinna. Ingen depression el nåt annat.

Hon hade sett hur Hanna hade ont en gång. Hon fick hjälpa Hanna då.

Några här vill inte att det ska komma fram att Hanna var en mild själ

Hanna berättade inte varför hon hade ont. Hanna hade integritet. Hon skulle inte berätta överhuvudtaget. Dessutom var Moa där. Men nåt betryckte Hanna. Vet inte vad.

Nu igen; Hanna var en väldigt snäll, mjuk person som inte skulle göra sina barn illa. Hanna var vacker och intelligent.
Det enda var att hon inte förstod hur illa det var med Oskars psyke i slutet. El. hon förstod det men fick inte Oskar söka hjälp.

Jag förstår inte varför Oskar tog bort sin fb, sin Linkedin men inte Hanna. Om det är nu så att båda är gärningsmän. Skulle dom då inte pratat ihop sig hur dom skulle göra med allt detta.

Jag vet att Hanna promenerade o lyssnade på musik. Därför undrade om B Dylans Nobel pris. Folk i hennes omgivning tyckte inte om att han hade fått Litteraturpriset. Det visar hur konservativ miljön som hon levde var.

Hanna hade inga demoner. Hanna gillade livet tror jag. Ett enkelt liv utan konstigheter.

I huset har två barn dödats. Och tyvärr även Hanna.

Menar du Oskar har dödat pga Hanna? Nej.
1 Hanna var en snäll mjuk person. Inte psykiskt sjuk.
2 om man mördar sina barn så kan man ljuga om allt. Man ska inte tro på en mördare.

Avskedsbrevet skrevs av nån som t o m i den stunden ville bestämma över framtiden , hur folk skulle uppfatta honom efter sin död. Hanna hade inte såna problem.

Om momssagen:

Om man tittar på momssagan rent loyout- mässigt har han skrivit ut sitt namn inte mindre än 5 ggr innan ens sagan kommer igång. Det var inte barnen som stod i centrum.
Oskar hade flera mailadresser en av dom betecknande nog hette Henkow@me.
Om man sen tittar på ordval o formulering i den reviderade sagan så hittar man t.ex. kommentarer som ” svårt att nå fram”
” svårt att hålla tyst om saken”
” dags att böra lära sig ett och annat”
” momslögner”
Varför tror du H planerade för och i samförstånd dödade sina barn medelst strypning och kvävning?
Var det för de konstaterade ME/CFS-diagnoserna eller hade hon andra bevekelsegrunder?
Missan var absolut säker på att flickorna inte hade diagnosen ME/CFS och att H aldrig skulle göra sina döttrar något ont.
Nu vet alla att Missan pratade i nattmössan på dessa båda områden. Varför tror du Missan misstog sig så fullständigt?
Vad är det som gör att du väljer att blunda för en årslång polisutredning där man gått igenom allt som Missan misstolkade? Är det en slump att namnet Miss-an påminner väldigt mycket om ett annat ord?
Senast redigerad av Kurian 2018-12-21 kl. 23:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in