Highlightar två saker i dina inlägg.
Det är just de här sakerna tillsammans som jag inte riktigt begriper mig på:
- De är ganska välfungerande, nedtyngda av barnens sjukdom men inte mer än andra.
- De är aktiva gällande resor ända till Tyskland för nån ljusbehandling. De letar med "ljus och lykta".
- De är inte bakom flötet, de är inte depressivt passiva.
2017
Maj - A avslutar skolan och får hemundervisning 4 ggr/vecka, pappan har sen möte med rektorn, skolsköterskan och två lärare om A:s hemundervisning - att det fungerar bra.
I maj uppfattades M som pigg vid pianolektionerna.
M:s barnvakt träffar A regelbundet, varje söndag under ett år och skriver:
"Du var en av de starkaste personerna jag någonsin träffat. Trots din sjukdom bar du på en av de finaste personligheterna i världen."
"vi hade roligt ihop och minnena ger mig alltid ett litet leende."
Hon skriver lika positivt om M.
Juni - Båda föräldrarna är på möte om M:s skolgång inför hösttermin med specialpedagog och en skolsköterska. Möte med ny kurator ska anordnas. Planen är både skola och hemundervisning.
"Föräldrarna misstänkte att hon led av samma sjukdom även om diagnosen inte var fastställd ännu."
Ingen lärare verkar iaktta nåt speciellt gällande flickorna.
Inför hösttermin har båda hemundervisning. M ska inte spela piano mer.
Nog för att sjukdomen kan fluktuera men bilden stämmer inte riktigt med omgivningens presentation.
Skolan nämner en familj i kris men det verkar mer röra föräldrarna själva, döttrarna nämns inte som förändrade.
Det är som om de genomgår en metamorfos på väldigt kort tid, drar sig undan och mordplanerna startar i deras kokong.
Visst kan de bilda en självmordspakt, frågan är väl fortfarande varför.
Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Nja, till det yttre var ju familjen, visserligen tyngd av barnens sjukdom, ganska välfungerande. Det visar ju intervjun med pappans chef.
Det krävs en del rekvisit för att socialtjänsten ska kunna intervenera i en familj.
Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Javisst men för att vi inom vården ska kunna få tillfälle att ställa frågan krävs det ju att föräldrarna söker just vård.
Socialtjänsten har de ju heller aldrig kommit i kontakt med.