Citat:
Ursprungligen postat av
St0ny
Det är inte insulinet i sig som är problemet, varje gång man äter socker så rusar insulinnivåerna, och det är detta som skrapar på artärernas insida. Det är när insulin "skrapar" artärerna som det uppstår en inflammation.
När inflammationen då gör så att artären svullnar upp, då kan inte kolesterolet flöda fritt igenom artären. Det är då man får en hjärtinfarkt genom att kolesterolet helt enkelt fastnar i den inflammerade artären.
Allt förklaras väldigt bra i videon, väldigt viktigt för alla som är intresserad av att leva hälsosamt att kolla på!
Ja, men nu påstås det i artikeln jag länkade att fett i muskelcellerna gör så att insulinkänsligheten sjunker, vilket om jag förstått rätt, är någonting dåligt och medför en (onödigt) förhöjd insulinnivå.
Det är något jag själv märkt i och med att jag har tränat kondition ganska hårt de senaste åren. Jag kan exempelvis dra i mig en rätt
rejält sockrad smoothie utan att för den skull få en "sockerchock" och känna mig trött efteråt, istället känner jag mig laddad och blir sugen på att ge mig ut på ett träningspass.
Duger egna observationer som "bevisföring" på flashback?