Citat:
Ursprungligen postat av
redshift
Tack, så vi kan kallt konstatera att Lars Bern är ute och cyklar på djupt vatten angående kolesterol.
Dessutom är det inte sockret som orsakar diabetes och dålig känslighet för insulin utan det är en hög koncentration av fett/lipider i muskelcellerna?
Har jag förstått det rätt?
Jag vet inte vem Lars Bern är då jag helst undviker populärvetenskap. Jag ville mest klargöra för personen jag citerade att LDL visst är en del av patogenesen.
Om det är diabetes mellitus typ 2 du menar så är "sockret" (glukosen) absolut en avgörande faktor och insulinresistens ("dålig känslighet för insulin") är den centrala pelaren i sjukdomen.
För att kort förklara en komplex patogenes: Obesa personer utvecklar insulinresistens från tre huvudsakliga faktorer; fettsyror hämmar glykolysen som leder till hyperglykemi ; Proglykemiska adipocytokiner (signalsubstanser i fettet som påverkar metabolismen) är uppregulerade ; Aktivering av inflammosomer (pga ett överflöde av fettsyror) leder till insulinresistens.
Edit: Vill bara klargöra att ett överflöde av socker leder till fetma, så det är absolut en riskfaktor även om det ultimata sjukdomsförloppet främst präglas av fettsyror och inflammation. Lite som att säga att rökning inte leder till lungcancer bara för att patogenesen handlar om successiva genmutationer.