2018-12-20, 11:15
Medlem
Mårten Rasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Intressant.

Källa på det?
Detta är väldigt grundläggande patofysiologi så man kan i princip läsa var som helst om hur ateroskleros uppstår, men här är ett bra exempel: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5355390/
Citera
2018-12-20, 11:18
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Intressant.

Källa på det?

Pathologic basis of disease (Robbins and Cotran)

Edit: ovanstående har rätt. Detta är inget man egentligen behöver en källa på.
Citera
2018-12-20, 11:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Myst1c
Pathologic basis of disease (Robbins and Cotran)

Edit: ovanstående har rätt. Detta är inget man egentligen behöver en källa på.

Tack, så vi kan kallt konstatera att Lars Bern är ute och cyklar på djupt vatten angående kolesterol.

Dessutom är det inte sockret som orsakar diabetes och dålig känslighet för insulin utan det är en hög koncentration av fett/lipider i muskelcellerna?

Har jag förstått det rätt?
Citera
2018-12-20, 13:45
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Tack, så vi kan kallt konstatera att Lars Bern är ute och cyklar på djupt vatten angående kolesterol.

Dessutom är det inte sockret som orsakar diabetes och dålig känslighet för insulin utan det är en hög koncentration av fett/lipider i muskelcellerna?

Jag vet inte vem Lars Bern är då jag helst undviker populärvetenskap. Jag ville mest klargöra för personen jag citerade att LDL visst är en del av patogenesen.

Om det är diabetes mellitus typ 2 du menar så är "sockret" (glukosen) absolut en avgörande faktor och insulinresistens ("dålig känslighet för insulin") är den centrala pelaren i sjukdomen.

För att kort förklara en komplex patogenes: Obesa personer utvecklar insulinresistens från tre huvudsakliga faktorer; fettsyror hämmar glykolysen som leder till hyperglykemi ; Proglykemiska adipocytokiner (signalsubstanser i fettet som påverkar metabolismen) är uppregulerade ; Aktivering av inflammosomer (pga ett överflöde av fettsyror) leder till insulinresistens.

Edit: Vill bara klargöra att ett överflöde av socker leder till fetma, så det är absolut en riskfaktor även om det ultimata sjukdomsförloppet främst präglas av fettsyror och inflammation. Lite som att säga att rökning inte leder till lungcancer bara för att patogenesen handlar om successiva genmutationer.
Senast redigerad av Myst1c 2018-12-20 kl. 14:16.
Citera
2018-12-20, 13:56
Medlem
Citat:
Nu har den (ö)kända AGW-förnekaren Lars Bern gett sig in i debatten med kolesterolets skadeverkningar.

Vad anser flashbackpanelen om argumenten Lars Bern lägger fram i sitt senaste alster på YT där han drar analogier mellan skadeverkningarna från CO2 och kolesterol.:

https://youtu.be/DRFO5njpMSE

Finns det några belägg för påståendena? Är höga kolesterolvärden farligt/skadligt för människan?

Låt höra.

Ja så kan det gå när lekmän får spekulera fritt om ditt och datt.
Vet inte riktigt vad problemet med Lars Bern är numera men en gång i tiden vara han en förnuftig karl och var en av de första från industrin som tog miljöfrågorna på allvar.
Möjligen lider han av begynnande demens eller liknande eller så är han bara en uttråkad pensionär som tycker det är roligare att så split än att mata duvor.
Citera
2018-12-20, 14:06
Avslutad
Citat:
Jag vet inte vem Lars Bern är då jag helst undviker populärvetenskap. Jag ville mest klargöra för personen jag citerade att LDL visst är en del av patogenesen.

Om det är diabetes mellitus typ 2 du menar så är "sockret" (glukosen) absolut en avgörande faktor och insulinresistens ("dålig känslighet för insulin") är den centrala pelaren i sjukdomen.

För att kort förklara en komplex patogenes: Obesa personer utvecklar insulinresistens från tre huvudsakliga faktorer; fettsyror hämmar glykolysen som leder till hyperglykemi ; Proglykemiska adipocytokiner (signalsubstanser i fettet som påverkar metabolismen) är uppregulerade ; Aktivering av inflammosomer (pga ett överflöde av fettsyror) leder till insulinresistens.

Så det du säger rent tekniskt är att det inte är sockret som är "boven" utan fettansamlingar framförallt i muskelcellerna som gör insulinreceptorerna ineffektiva och som kan förklara typ-2 diabetes? Borde det inte vara så att man istället för att mäta glukoshalten blodet istället borde mäta insulinet?

Därmed stämmer mina observationer med vetenskapen, då jag har relativt god kondition och i princip nästan enbart äter vegetarisk kost (lite vilt emellanåt) med kopiösa mängder kolhydrater och socker. utan att känna "sockerkoma" överhuvudtaget.

Däremot är "energin" signifikant som kommer av att ha glykogenet i mina muskler och levern istället för skvalpande runt i blodomloppet tillsammans med insulinet där det gör mer skada än nytta? Dessutom visar mina blodvärden på lågt blodsocker och kolesterol.

Nutritionfacts på YT är inne på samma ämne:
https://youtu.be/Aw8hufhIDu0
Citera
2018-12-20, 14:15
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Så det du säger rent tekniskt är att det inte är sockret som är "boven" utan fettansamlingar framförallt i muskelcellerna som gör insulinreceptorerna ineffektiva och som kan förklara typ-2 diabetes? Borde det inte vara så att man istället för att mäta glukoshalten blodet istället borde mäta insulinet?

Därmed stämmer mina observationer med vetenskapen, då jag har relativt god kondition och i princip nästan enbart äter vegetarisk kost (lite vilt emellanåt) med kopiösa mängder kolhydrater och socker. utan att känna "sockerkoma" överhuvudtaget.

Däremot är "energin" signifikant som kommer av att ha glykogenet i mina muskler och levern istället för skvalpande runt i blodomloppet tillsammans med insulinet där det gör mer skada än nytta? Dessutom visar mina blodvärden på lågt blodsocker och kolesterol.

Nutritionfacts på YT är inne på samma ämne:
https://youtu.be/Aw8hufhIDu0

Du måste kunna hålla reda på riskfaktorer och sjukdomsförlopp. Läs min edit på förra inlägget.
Citera
2018-12-20, 14:30
Avslutad
Citat:
Du måste kunna hålla reda på riskfaktorer och sjukdomsförlopp. Läs min edit på förra inlägget.

Ja, jag säger inte emot att ett överintag av kalorier oavsett sort eventuellt leder till fetma. Däremot, om jag förstått rätt har kroppen "lättare" att tillgodogöra sig fettet man äter och direkt lagra det i cellerna, än att via processer i levern omvandla glykogenet till fett.

Senast redigerad av redshift 2018-12-20 kl. 14:42.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in