Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-19, 09:26
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Fast nu handlar det ju om ett beskyddande syfte i första hand. Har någon på sig kniv så vill han antagligen slippa ta med sig det till sjukhuset, fast då kan han ju bara slänga bort det. Har man tagit en överdos och läggs in på sjukhus blire ju finkan. Droger stannar i kroppen.

Fattar du hur många som dör av överdoser för att de är rädda för att bli skickade till fängelse när de kommer ut från sjukhuset?

Men samhället har beslutat att beteendet att bruka drogerna är oönskat. Eftersom det är samhället som betalar för vården i samband med överdosen så anser jag att det är helt rätt att de då också lagför de som bryter mot lagen. Hade hållit med dig om det var så att man inte gav vård till påverkade/överdosade(?) personer, men nu gör man ju det.

Väljer man att bruka droger, och förväntar sig att få offentlig vård när det skiter sig, så tycker jag att man får acceptera risken att åka dit i samband med det.

Men, åter till ämnet.

När jag gick i skola fanns det ett program som hette "Våga! Säga nej till droger och våld", som var något slags försvenskning av amerikanska DARE, bara att man hade missat att det senare var en förkortning, och fått in våld där på ett hörn också. Hur som helst så hade man inom ramarna för detta program någon slags statistisk undersökning där vi fick anonymt fylla i ett formulär med diverse frågor.

En sådan fråga löd ungefär "om du hade velat köpa alkohol eller droger, vet du vem du skulle vända dig till?". Tydligen så hade flera i klassen missuppfattat frågans natur och svarat med namnet på en kille i klassen som tydligen var den man skulle vända sig till. Minns att det blev lite hallå runt det hela, men fick aldrig reda på vad som hände med honom sedan.
__________________
Senast redigerad av luxnest 2018-12-19 kl. 09:39.
Citera
2018-12-19, 09:39
  #14
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luxnest
Men samhället har beslutat att beteendet att bruka drogerna är oönskat. Eftersom det är samhället som betalar för vården i samband med överdosen så anser jag att det är helt rätt att de då också lagför de som bryter mot lagen. Hade hållit med dig om det var så att man inte gav vård till påverkade/överdosade(?) personer, men nu gör man ju det.

Väljer man att bruka droger, och förväntar sig att få offentlig vård när det skiter sig, så tycker jag att man får acceptera risken att åka dit i samband med det.

Men, åter till ämnet.

När jag gick i skola fanns det ett program som hette "Våga! Säga nej till droger och våld", som var något slags försvenskning av amerikanska DARE, bara att man hade missat att det senare var en förkortning, och fått in våld där på ett hörn också. Hur som helst så hade man inom ramarna för detta program någon slags statistisk undersökning där vi fick anonymt fylla i ett formulär med diverse frågor.

En sådan fråga löd ungefär "om du hade velat köpa alkohol eller droger, vet du vem du skulle vända dig till?". Tydligen så hade flera i klassen missuppfattat frågans natur och svarat med namnet på en kille i klassen som tydligen var den man skulle vända sig till. Minns att det blev lite hålla runt det hela, men fick aldrig reda på vad som hände med honom sedan.

Jag skiter i din jävla moralism.

Jag vill ha droger för att det gör mig hög och det är häftigt, det enda som driver mig är att jag tycker det känns fan så rätt.

Så du tycker att man slaviskt ska följa allt det som politiker säger bara för att de tycker det är rätt? Fan vilken trist och tråkig tillvaro. Politiker fattar beslut som gynnar deras plånböcker, sen när bryr sig politiker om någon? Tänker du köra the "sverige har gått åt helvete" så skjuter du dig själv i foten för det har du att tacka politikernas plan för. Det var aldrig av misstag av dem. Därför tycker jag man ska strunta i att leva livet som andra vill att man ska leva.

Droger är häftigt på alla sätt och nu har ju ni moralismens anhängare förlorat kontrollen över lagen sen länge - för nu bygger vi det nya spännande sverje där polistjejer bankas gula och blåa!
Citera
2018-12-19, 10:00
  #15
Medlem
prokaryotkungens avatar
Jag är för en avkriminalisering och legalisering av medicinskt bruk. Det sagt så tycker jag inte det är en vettig sak för unga människor att röka cannabis i större utsträckning.
Visst, testa några gånger kan man göra utan större skador men faktum är att hjärnan är under utveckling och att röka ofta sätter spår. Många av de jag känner som rökt från unga år skulle jag vilja säga har hindrat sin hjärnas utveckling och funktionerna är ungefär på den nivån som när de började röka mycket.

Sen "lärarna vågade inte... pga oss"-argumentet:
Skärpning nu. En lärare har rätt lång utbildning och det ses inte vackert idag att lärare tar i allt mot unga bullies. Någon kan ju bli kräääänkt.
Lärarna backade för att kunna hålla sitt jobb och kanske söka sig till skolor där inte ledningen kukat ur och situationen urartat med tiden.
Citera
2018-12-19, 10:11
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Jag skiter i din jävla moralism.

Jag vill ha droger för att det gör mig hög och det är häftigt, det enda som driver mig är att jag tycker det känns fan så rätt.

Så du tycker att man slaviskt ska följa allt det som politiker säger bara för att de tycker det är rätt? Fan vilken trist och tråkig tillvaro. Politiker fattar beslut som gynnar deras plånböcker, sen när bryr sig politiker om någon? Tänker du köra the "sverige har gått åt helvete" så skjuter du dig själv i foten för det har du att tacka politikernas plan för. Det var aldrig av misstag av dem. Därför tycker jag man ska strunta i att leva livet som andra vill att man ska leva.

Droger är häftigt på alla sätt och nu har ju ni moralismens anhängare förlorat kontrollen över lagen sen länge - för nu bygger vi det nya spännande sverje där polistjejer bankas gula och blåa!

Så ditt argument är "droger är häftigt", och därför hoppas du på legalisering i Sverige? Det kommer nog att gå bra.

Jag trodde att vi skulle ha en vettig diskussion här.
Citera
2018-12-19, 10:40
  #17
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Fast nu handlar det ju om ett beskyddande syfte i första hand. Har någon på sig kniv så vill han antagligen slippa ta med sig det till sjukhuset, fast då kan han ju bara slänga bort det. Har man tagit en överdos och läggs in på sjukhus blire ju finkan. Droger stannar i kroppen.

Fattar du hur många som dör av överdoser för att de är rädda för att bli skickade till fängelse när de kommer ut från sjukhuset?

Man åker då fan inte i finkan bara för att man åker in på sjukan för en OD. Polisen blir i regel inte ens kontaktad. Been there, done that.^10

Och dödlig överdos på tjack? Visst, om du har en jävligt risig pump. Annars nojjar du bara.
Citera
2018-12-19, 11:29
  #18
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luxnest
Men samhället har beslutat att beteendet att bruka drogerna är oönskat. Eftersom det är samhället som betalar för vården i samband med överdosen så anser jag att det är helt rätt att de då också lagför de som bryter mot lagen. Hade hållit med dig om det var så att man inte gav vård till påverkade/överdosade(?) personer, men nu gör man ju det.

Ja fast sen så handlar det isåfall om att legalisering kan hindra fler dödsfall då folk kan skaffa droger på laglig väg. Blir cannabis lagligt så behöver drogerna aldrig bli en inkörsport för kriminalitet där de kommer i kontakt med andra kriminella och de slipper bli mer blod över droger.

Citat:
Väljer man att bruka droger, och förväntar sig att få offentlig vård när det skiter sig, så tycker jag att man får acceptera risken att åka dit i samband med det.

Så du tycker att alla som bryter mot lagen alltså ska nekas vård. Gäller samma sak för ringa narkotikabrott, brott mot knivlagen och t ex. när någon varit med om en bilolycka och så ser de: oj han har visst brutit mot lagen; ingen vård för honom. Uruselt argument.

Citat:
När jag gick i skola fanns det ett program som hette "Våga! Säga nej till droger och våld", som var något slags försvenskning av amerikanska DARE, bara att man hade missat att det senare var en förkortning, och fått in våld där på ett hörn också. Hur som helst så hade man inom ramarna för detta program någon slags statistisk undersökning där vi fick anonymt fylla i ett formulär med diverse frågor.

Hmm. Låter som typiskt moralvurm för mig. Vad anser du är fel med att bruka droger, för att vända på steken?

Citat:
En sådan fråga löd ungefär "om du hade velat köpa alkohol eller droger, vet du vem du skulle vända dig till?". Tydligen så hade flera i klassen missuppfattat frågans natur och svarat med namnet på en kille i klassen som tydligen var den man skulle vända sig till. Minns att det blev lite hallå runt det hela, men fick aldrig reda på vad som hände med honom sedan.

Fan vad löjligt. Och du anklagar mig för att skriva snömos? Rannsakade ditt inlägg och det enda argumentet du kom med var en oneliner om att kriminella ska nekas vård. Tror knappt de var så stränga på medeltiden mot kriminella - är det dina våta fantasier som talar?

Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen
Jag är för en avkriminalisering och legalisering av medicinskt bruk. Det sagt så tycker jag inte det är en vettig sak för unga människor att röka cannabis i större utsträckning.

Jag håller med om att det kan verka som en galen idé att legalisera. Visst kan det finnas konsekvenser av att bruka droger - hursomhelst är det upp till individen att avgöra. Droger är långt mindre farliga för hjärnan än vad mycket av det du ser på facebook säger. På facebook och andra sociala medier tenderar att sprida en skräckpropaganda och hälsohets kring droger där det sällan baseras på verklihet.

Citat:
Visst, testa några gånger kan man göra utan större skador men faktum är att hjärnan är under utveckling och att röka ofta sätter spår. Många av de jag känner som rökt från unga år skulle jag vilja säga har hindrat sin hjärnas utveckling och funktionerna är ungefär på den nivån som när de började röka mycket.

Fast i slutändan är det ju ett val som är upp till individen. Drogutbudet är så brett idag på den svarta marknaden att det är enklare att få tag på än vad det är för fjortisar att köpa ut alkohol - bekräftas av andra i tråden. Folk kan få tag på droger precis när de vill och ni som är på ainas sida i knarkkriget: till er säger jag bara: ni kommer aldrig att vinna.

Citat:
Sen "lärarna vågade inte... pga oss"-argumentet:
Skärpning nu. En lärare har rätt lång utbildning och det ses inte vackert idag att lärare tar i allt mot unga bullies. Någon kan ju bli kräääänkt.
Lärarna backade för att kunna hålla sitt jobb och kanske söka sig till skolor där inte ledningen kukat ur och situationen urartat med tiden.

Fan är du på riktigt? Kul att du kombinerar ett stå-upp-för-de-vuxna-argument med att va stöddig, rätt speciell mix där. Jag har nog aldrig sett en sådan proper människa här på flashback som pratar om vett och etikett. Hatten av för dig. Fast verklligheten är ju inte som på de konservativa personernas moralistiska idyll när man skickade iväg folk till arbetsläger för stöld - rättsamhället är i förfall och vi rör oss nu mot ett nytt mer spännande sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av WitnessTheFitness
Man åker då fan inte i finkan bara för att man åker in på sjukan för en OD. Polisen blir i regel inte ens kontaktad. Been there, done that.^10

Och dödlig överdos på tjack? Visst, om du har en jävligt risig pump. Annars nojjar du bara.

Fair anough - i vissa fall kan de va så. Av att döma så är du ju knarkis, så jag antar att du är för droger.
__________________
Senast redigerad av .Hellraiser. 2018-12-19 kl. 11:57.
Citera
2018-12-19, 14:42
  #19
Avstängd
Under 50g blir det aldrig fängelse men saftiga böter beroende på inkomst och dessutom fuckad körkort.

Det är så systemet fuckar en tar ifrån dig din inkomst och gör det svårare att sköta ditt jobb.
Citera
2018-12-19, 16:22
  #20
Medlem
Fast varför legalisera något bara för att det är lätt att få tag på?

Jag är inte nöjd med den lagstiftning som finns nu då det finns en del som inte vill dra till sjukhuset pga rädsla för att få polisen på sig. Och likväl en del som inte vill söka hjälp pga rädslan att alltid ha stämpeln missbrukare på sig. Eller många som testar rc-kemikalier då de är lagliga. Jag tycker att man ska kunna ha substanser i blodet och att om man skulle påkommas med mindre mängd så får man typ en varning eller nått och när man fått några varningar så måste man delta i behandlig eller nått. Men att legalisera något helt är absolut inte rätt väg att gå. Och för att inte få någon "men alkohol finns ju" - jag hatar alkohol också det finns så himla många som får sina liv förstörda pga det men det visar ju också att legalisering av något inte tar bort beroendepotentialen och inte heller olyckor pga det.

Edit: och så klart ska man inte köra bil om man har substanser som inte är på recept i blodet. Vissa mediciner på recept är också inte särskilt bra men man har ändå en läkare i bakgrunden och det är mediciner som en läkare bedömt dig behöva.
__________________
Senast redigerad av tradgardsflum 2018-12-19 kl. 16:25.
Citera
2018-12-19, 18:09
  #21
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradgardsflum
Fast varför legalisera något bara för att det är lätt att få tag på?

Jag är inte nöjd med den lagstiftning som finns nu då det finns en del som inte vill dra till sjukhuset pga rädsla för att få polisen på sig. Och likväl en del som inte vill söka hjälp pga rädslan att alltid ha stämpeln missbrukare på sig. Eller många som testar rc-kemikalier då de är lagliga. Jag tycker att man ska kunna ha substanser i blodet och att om man skulle påkommas med mindre mängd så får man typ en varning eller nått och när man fått några varningar så måste man delta i behandlig eller nått. Men att legalisera något helt är absolut inte rätt väg att gå. Och för att inte få någon "men alkohol finns ju" - jag hatar alkohol också det finns så himla många som får sina liv förstörda pga det men det visar ju också att legalisering av något inte tar bort beroendepotentialen och inte heller olyckor pga det.

Edit: och så klart ska man inte köra bil om man har substanser som inte är på recept i blodet. Vissa mediciner på recept är också inte särskilt bra men man har ändå en läkare i bakgrunden och det är mediciner som en läkare bedömt dig behöva.

Såna där argument har folk använt mot socker och kaffe i åratal.
Citera
2018-12-19, 18:15
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Såna där argument har folk använt mot socker och kaffe i åratal.

Fattar inte riktigt? Socker och kaffe är legalt likväl som alkohol och tobak. Varför legalisera något som är illegalt redan? Om något legaliseras så kommer fler testa och fler kommer fastna.
Citera
2018-12-19, 18:23
  #23
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradgardsflum
Fattar inte riktigt? Socker och kaffe är legalt likväl som alkohol och tobak. Varför legalisera något som är illegalt redan? Om något legaliseras så kommer fler testa och fler kommer fastna.
För att de vill återinföra förbud kanske? Du vet att det inte varit lagligt sedan urminnes tider?
Citera
2018-12-19, 18:30
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
För att de vill återinföra förbud kanske? Du vet att det inte varit lagligt sedan urminnes tider?

Skillnaden är att det är svårare att förbjuda saker än att hålla kvar förbud. Vi har större koll nu än de hade när alkohol och tobak blev lagligt. Cannabis och socker/koffein kan inte jämnföras. Jag vet oerhört många som käkar socker eller dricker kaffe men som inte drabbats av några särskilda konsekvenser. Samtidigt känner jag få som använt cannabis men som har fått långa konsekvenser.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback