2018-12-19, 00:31
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Det har tidigare i tråden framförts att H haft bröstcanser utan att någon har emot satt sig dess fakta. Nu tusentals inlägg efter att detta inte ifrågasatts ber du mig att bevisa att hon verkligen haft detta. Märkligt att du kräver det av mig och inte av de som ursprungligen kommit med uppgifterna som jag inte ifrågasatt (och inte du heller). Det finns t.o.m. de son tror att den kommit åter men mot dem har du inte sagt ett dugg- Är det så att du utsett mig som ett mobboffer. Hade otur att att bli blind och förlamat men gav inte upp ändå. Jag överlevde. Var glad att NUS ställde upp när jag funderade om jag hade kvar någon mening med mitt liv- Jag lever tack vare NUS.

Jag har bett flera och ingen kan belägga det. Det har nu ältats och blivit en trådsanning vilket ska ifrågasättas eftersom det kommer in fler i tråden och pratar om cancer på mamman precis som det vore någon slags sanning. Tack då vet jag att du fått det från tråden.
Citera
2018-12-19, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Trevligt att du äntligen insett att alla sedativa inte är att räkna som läkemedel. Det blir så mycket lättare att låta bli att fastna i menings- och ändlösa diskussioner när man inte låser sig vid felaktigheter kring diagnos, antal mördare mm mm.

Så varför kan man tänkas vilja dölja att föräldrarna proppat i flickorna lugnande preparat?
En orsak kan vara att preparaten fick flickorna att bete sig konstigt pga andningshämning eller hjärtsvikt. Lyckades de skada sig under denna påverkan?
En annan orsak är att det inom vissa familjer inte finns värre saker än dödsknark och de vill till inget pris förknippas med det om det går att slippa. Särskilt inte när det nu är andra saker som de associeras med.
En tredje orsak skulle kunna handla om att föräldrarna kanske faktiskt försökte att döda dem med droger först, men då detta misslyckades så ströp/kvävde de barnen istället. Dessa två "extra mordförsök" ville kanske de anhöriga inte skulle komma till allmänhetens kännedom.
För polisen var inget av det här så viktigt utan den slutgiltiga dödsorsaken.
Således en kompromiss mellan de anhörigas vilja och polisens behov av att informera, precis som Stefan poängterade vid flera tillfällen under pressträffen.

Ryktet i tråden och i pm:en var att detta hade hänt Hanna. Att cocktailen funkat på flickorna, men inte på henne. Därför blev O tvungen att strypa henne. Vilka droger handlar det om?
Citera
2018-12-19, 00:45
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Det har tidigare i tråden framförts att H haft bröstcanser utan att någon har emot satt sig dess fakta. Nu tusentals inlägg efter att detta inte ifrågasatts ber du mig att bevisa att hon verkligen haft detta. Märkligt att du kräver det av mig och inte av de som ursprungligen kommit med uppgifterna som jag inte ifrågasatt (och inte du heller). Det finns t.o.m. de son tror att den kommit åter men mot dem har du inte sagt ett dugg- Är det så att du utsett mig som ett mobboffer. Hade otur att att bli blind och förlamat men gav inte upp ändå. Jag överlevde. Var glad att NUS ställde upp när jag funderade om jag hade kvar någon mening med mitt liv- Jag lever tack vare NUS.

Tack för din input!
Gratulerar att du fått stor och bra hjälp på NUS. Jag var också stolt och glad över NUS när jag var där för länge sedan.
Ta inte åt dig av någon som är dum och dryg.

Enligt tråden, pm och postaren ”Avd.9s” novell, skulle H haft bröstcancer, behandlats och tillfrisknat. Vid bröstcancer kontrolleras man vanligen numera i 10 år med årsvisa kontroller. Tidigare var det i fem år. Enligt uppgift i pm hade H besökt Lunds universitetssjukhus för bröstcancerkontroll vid ett tillfälle 2017.
Hade hon fått tillbaka cancern hade hon behövt gå dit flera gånger.

En bröstcancer som återkommer är allvarligt, men behöver inte innebära död. Många lever också i många år även om den spritt sig.

Hade H haft nyupptäckt återkommen eller spridd långt gången bröstcancer, hade hon sannolikt inte jobbat full tid under hösten. Hon hade behövt cellgifter och ev operationer.

OM även H hade varit allvarligt sjuk finns det ju inte någon riktigt bra anledning att så här efteråt dölja detta av polisen eller av anhöriga. Tvärt om skulle tragedin möjligen väcka ett uns/lite mer sympati från omgivningen.

Så jag tror faktiskt inte att också Hanna var allvarligt cancersjuk.
Citera
2018-12-19, 00:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
LSD, amfetamin, kokain, adrenalin.
Frågor på det?

Adrenalin sänker inte medvetandetgraden - tvärt om det gör någon ännu mer vaken, alert och känslig för fara.
Samtliga övriga har anxiolytisk och sedativ effekt.
Amfetamin, adrenalin och kokain ÄR och används som läkemedel.

Barnen skulle inte kunna haft kokain eller amfetamin i sig samtidigt som polisen förnekat förekomst av lugnande läkemedel. Då hade polisen sagt emot sig själv.
Adrenalin hade tvärt emot ökat döttrarnas förmåga att vädra fara och kämpa emot eller fly.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-19 kl. 00:59.
Citera
2018-12-19, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nämn ett medel som påverkar medvetandet och inte samtidigt har en lugnande oros- och ångestdömpande effekt?

Citat:
Frågor på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Adrenalin sänker inte medvetandetgraden - tvärt om det gör någon ännu mer vaken, alert och känslig för fara.
Samtliga övriga har anxiolytisk och sedativ effekt.
Amfetamin, adrenalin och kokain ÄR och används som läkemedel.

Barnen skulle inte kunna haft kokain eller amfetamin i sig samtidigt som polisen förnekat förekomst av lugnande läkemedel. Då hade polisen sagt emot sig själv.
Adrenalin hade tvärt emot ökat döttrarnas förmåga att vädra fara och kämpa emot eller fly.

Men dumfan, jag svarade på din fråga!
Citera
2018-12-19, 01:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Frågor på det?
Citat:
Men dumfan, jag svarade på din fråga!

Du har inte nämnt ett enda medel som sänker medvetandegraden men inte samtidigt har en lugnade effekt. Polisen uppgav att inga lugnande (läkemedel) i verksam dos har påträffats i barnen.

Så vad skulle dessa stackars barn kunnat fått i sig som gjorde dem behagligt medvetandesänkta eller medvetslösa nog att strypa/kväva utan obehag - utan att de samtidigt blivit påverkade av den ”lungnade effekten”???
Eftersom deras kroppar var helt fria från lugnade (läke)medel i verksam form.

Vore mycket intresant och värdefullt för vetenskapen om du kunde kläcka ut dig namnet på en sådan substans.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-19 kl. 01:23.
Citera
2018-12-19, 06:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja varför det? Det är ju samma mekanismer oaktat att det i det här fallet rör sig om en självmordspakt mellan två föräldrar som föregår barnamorden.

Fallet är ovanligt, visst men förhållandena runt det är inte unika.

Barn har ibland oturen att födas av föräldrar som, av olika anledning, tar livet av dem. Jag har mött det ett par gånger i mitt arbete.
Självklart är det mer unikt om två föräldrar kommer i så total enighet jämfört med en - varav det ofta annars handlar om skilsmässor, vrede och hämnd.
Vad som annars får folk att klappa ihop lär väl inte nån här vara okunnig om. Helt ointressant relaterat till detta fall (låg ekonomi, misär, bekräftad sektmedlem, redan diagnostiserad psykisk sjd osv osv) eftersom det saknas och snarare gör det hela mer obegripligt.
Om de här två hade ingått i en självmordspakt vore heller inte så förvånande - tragiskt men inte värst uppseendeväckande - men de planerar även mord på sina två barn i månader.

Så det är i samförstånd som är av intresse för min del. Exakt det jag strök under. Hur man kan enas och inte hindra varann.
Roten till enighet - var och hur uppstår den.
Citat:
Sedan ligger det i sakens natur att vi aldrig kommer att få alla fakta i fallet, eftersom föräldrarna tar med sig mycket av den information som skulle kunna ge kunskap om händelserna, i graven,
Om mer fakta framkommer vet varken du, jag eller nån annan. Det beror givetvis på om nån mer vet nåt och uttalar sig gällande kringomständigheter. Att de sen tog med sig detaljerna begriper jag.
Senast redigerad av develi 2018-12-19 kl. 07:04.
Citera
2018-12-19, 06:35
Medlem
Såhär är det: det finns absolut INGET i lagen som stoppar polisen från att lämna u deras färdiga förundersökningsprotokoll (FUP). Det finns inget i lagen som TVINGAR dem att lämna ut den heller - men det finns alltså egentligen inte något som stoppar dem från att lämna ut det till almmänheten.

Se tex skolattacken i Trollhättan - där dog gärningsmannen i samband med brottet så ingen fanns att åtala - när FUP:en var klar lades således utredingen ner precis som i detta fall. Dock var allmänhetens intresse stort, så de lämnade ut en maskad version av protokollet.

Jag tycker några av oss här skall maila polisen som leder ärendet (antar att man kan prova mailadressen förnamn.efternamn@polisen.se. har tyvärr glömt vad förundersökningsledaren heter här). Jag är utomlands och kan just nu inte ringa eller maila om detta. Är det någon annan här som kan tänka sig att försöka få ut FUP:en från polisen som driver ärendet?
Citera
2018-12-19, 07:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Du måste hittat väldigt konstiga sidor. Eller så har jag missat det du lyckats hitta under mina fem år i sjukdomens närhet - jag ser hopp!
Jag skrev:
"Kollade runt lite på självmord och skevt synsätt" - dvs rent allmänt och inte kopplat till ME. Varav jag snarare menar att om nån part var självmordsbenägen - oavsett ME - så lär man inte bli en muntergök efter att ha hamnat på sådana sidor. En del hade ett vedervärdigt nonchalant synsätt på livet och pro självmord.

Som tillägg förutom det jag skrev:
Fortsättningsvis finns det eutanasibegrepp. Är man positivt inställd så är det ännu en komponent som lutar mot döden. De flesta värjer sig för tanken. Jag själv är helt motståndare precis som svensk lagstiftning. Om sen vuxna vill ta livet av sig eller dö av nån cocktail utomlands är upp till dem.

Tillkommer rena svartsynen på ME så förstärks det hela. De skriver att de inte ser nån framtid och livskvalité i brevet.

Jag undrar således kring hur två personer kan hamna i lång tids planering av mord på sina barn. Om det finns en viss inställning till liv och död som gör att det underlättar ett så fasansfullt beslut.
Citera
2018-12-19, 07:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Läkaren har en skyldighet att ställa dessa frågor. Jag har fått dylik på slutet av längre samtal. Eftersom O sägs har varit till företagshälsovården och ev fått utskrivet sömnmedel utgår jag från att läkaren fört ett längre samtal med O innan recept utskrivits. OBS! En tråduppgift. Om besök och recept.
Har du fått frågan: Tänker du ta livet av dina barn?

Om nu O gick till företagsläkare och beskriver insomningssvårigheter pga en stressande helhetsbild (familj, arbete och sjuka barn) - en mycket vanligt förekommande situation för människor - vad har recept på sömntabletter via företagshälsovården med den frågan att göra?

På 21 år dog 74 barn via att nån förälder tog livet av dem. Det är med andra ord extremt sällsynt. Forskaren påstod att det var ett "ganska enkla steg" att ställa just denna fråga.
Nej - det är ingen enkel fråga om folk enbart vill ha sömntabletter vilket är ett stort flöde människor. Den är extrem, den är mycket känslig och kan få folk att känna sig kränkta och extremt misstrodda som mördare.
Citera
2018-12-19, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Såhär är det: det finns absolut INGET i lagen som stoppar polisen från att lämna u deras färdiga förundersökningsprotokoll (FUP). Det finns inget i lagen som TVINGAR dem att lämna ut den heller - men det finns alltså egentligen inte något som stoppar dem från att lämna ut det till almmänheten.

Se tex skolattacken i Trollhättan - där dog gärningsmannen i samband med brottet så ingen fanns att åtala - när FUP:en var klar lades således utredingen ner precis som i detta fall. Dock var allmänhetens intresse stort, så de lämnade ut en maskad version av protokollet.

Jag tycker några av oss här skall maila polisen som leder ärendet (antar att man kan prova mailadressen förnamn.efternamn@polisen.se. har tyvärr glömt vad förundersökningsledaren heter här). Jag är utomlands och kan just nu inte ringa eller maila om detta. Är det någon annan här som kan tänka sig att försöka få ut FUP:en från polisen som driver ärendet?
Vad ska du med den till?
Citera
2018-12-19, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag skrev:
"Kollade runt lite på självmord och skevt synsätt" - dvs rent allmänt och inte kopplat till ME. Varav jag snarare menar att om nån part var självmordsbenägen - oavsett ME - så lär man inte bli en muntergök efter att ha hamnat på sådana sidor. En del hade ett vedervärdigt nonchalant synsätt på livet och pro självmord.

Som tillägg förutom det jag skrev:
Fortsättningsvis finns det eutanasibegrepp. Är man positivt inställd så är det ännu en komponent som lutar mot döden. De flesta värjer sig för tanken. Jag själv är helt motståndare precis som svensk lagstiftning. Om sen vuxna vill ta livet av sig eller dö av nån cocktail utomlands är upp till dem.

Tillkommer rena svartsynen på ME så förstärks det hela. De skriver att de inte ser nån framtid och livskvalité i brevet.

Jag undrar således kring hur två personer kan hamna i lång tids planering av mord på sina barn. Om det finns en viss inställning till liv och död som gör att det underlättar ett så fasansfullt beslut.
Då förstår jag - letar man aktivt efter mörker så hittar man det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in