2018-12-18, 13:50
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Visst, men finns ju lite mellanlägen mellan att fisa i soffan och kuta tills du ramlar ihop, eller hur?

Nu ramlar ju inte alla ihop och tvingas till sjukvård efter en lång ultratävling. Jag har själv utövat sporten rätt länge och om jag ska vara ärlig tycker jag mig se att betydligt fler väggar i 10 km-lopp eller maraton. Det beror på att man ligger på en högre procent av maxpuls på kortare tävlingar. Alla som försökt persa på 10 km vet hur otroligt jobbigt det är för hjärta och lungor. Ultralopp är något annat.

Citat:
Återigen! Jag tycker forskning, där man studerar muskler ur ett vetenskapligt korrekt underlag i ett labb är bättre svar på frågan, än att titta på extremtävlingar, i ett samhälle där man VET att könen inte är likvärdigt representerade, eller har samma incitament från att vinna från början, och gör man detta så ser man alltså en skillnad, enligt min länk

Påståendet jag besvarade på var om kvinnor var mer uthålliga än män. Jag kommenterade också att det är en vanligt förekommande myt att kvinnor och män är lika bra på långa distanser, men där data tvärtom visar att skillnaden kvarstår hos eliten. Dock, med givna förutsättningar kan man se bättre uthållighet på muskulär nivå vid vissa styrkeövningar hos kvinnor. Exemplet med ultralöpning ser jag inga data på förutom att kvinnor som gick i mål hade tömt sig mindre. Det betyder ju bara att dom inte lyckats ta ut sig totalt.

Incitamenten kan du ju begrava, den frågan bidrar inte till diskussionen.
Citera
2018-12-18, 15:21
Medlem
Jenny9s avatar
Det vi kan konstatera är att kvinnor var (och är) lika bra på uthållighetsjakt av stora bytesdjur som män. Jag menar vad gör 10-12 minuters skillnad när man sysslar med uthållighetsjakt.
Citera
2018-12-18, 16:02
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det vi kan konstatera är att kvinnor var (och är) lika bra på uthållighetsjakt av stora bytesdjur som män. Jag menar vad gör 10-12 minuters skillnad när man sysslar med uthållighetsjakt.

Är inte säker på det, man måste sedan bära tillbaka bytet.
Citera
2018-12-18, 16:10
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Är inte säker på det, man måste sedan bära tillbaka bytet.

Jag hade nog inte varit så dum att jag bar tillbaka det. Jag hade dragit det på en "släde".
Citera
2018-12-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Citat:
Nu ramlar ju inte alla ihop och tvingas till sjukvård efter en lång ultratävling. Jag har själv utövat sporten rätt länge och om jag ska vara ärlig tycker jag mig se att betydligt fler väggar i 10 km-lopp eller maraton. Det beror på att man ligger på en högre procent av maxpuls på kortare tävlingar. Alla som försökt persa på 10 km vet hur otroligt jobbigt det är för hjärta och lungor. Ultralopp är något annat.
Fast att tvinga kroppen kuta i flera dygn i sträck under tidspress? alltså sorry men du kan inte få mig tro att det kan vara hälsosamt

Påståendet jag besvarade på var om kvinnor var mer uthålliga än män. Jag kommenterade också att det är en vanligt förekommande myt att kvinnor och män är lika bra på långa distanser, men där data tvärtom visar att skillnaden kvarstår hos eliten. Dock, med givna förutsättningar kan man se bättre uthållighet på muskulär nivå vid vissa styrkeövningar hos kvinnor. Exemplet med ultralöpning ser jag inga data på förutom att kvinnor som gick i mål hade tömt sig mindre. Det betyder ju bara att dom inte lyckats ta ut sig totalt.

Incitamenten kan du ju begrava, den frågan bidrar inte till diskussionen.
Jo det gör det ju om man som du tar det verkliga livet; tävlingar som bevis för något Ska du bevisa att något köns muskler är mer uthålliga, starka, what ever så är det bara labb studier som duger för att komma ifrån alla övriga störande faktorer som kan spela in.
Citera
2018-12-18, 22:26
Medlem
udons avatar
Citat:
Jo det gör det ju om man som du tar det verkliga livet; tävlingar som bevis för något Ska du bevisa att något köns muskler är mer uthålliga, starka, what ever så är det bara labb studier som duger för att komma ifrån alla övriga störande faktorer som kan spela in.

Men det var ju inte det jag skrev om. Jag syftade tydligt på uthållighet som idrott i långdistanslöpning och myten om att män och kvinnor är lika bra bara distansen blir tillräckligt lång. Uthållighet kan ju dock betyda olika saker.
Citera
2018-12-18, 22:40
Medlem
Citat:
Men det var ju inte det jag skrev om. Jag syftade tydligt på uthållighet som idrott i långdistanslöpning och myten om att män och kvinnor är lika bra bara distansen blir tillräckligt lång. Uthållighet kan ju dock betyda olika saker.
och jag syftade på klinisk uthållighet i muskelfibrerna. och återigen det behövs forskas mer, så vi kan återgå till tråd nr 30 000 i ämnet Är kvinnor bättre på nått som helst jämfört med män? på FB när denna forskning är gjord med ett tillförlitligt resultat Överens? Mr löpare? ( jag kutar också, men max 6 km i mycket långsamt trav
Citera
2018-12-18, 22:48
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
och jag syftade på klinisk uthållighet i muskelfibrerna. och återigen det behövs forskas mer, så vi kan återgå till tråd nr 30 000 i ämnet Är kvinnor bättre på nått som helst jämfört med män? på FB när denna forskning är gjord med ett tillförlitligt resultat Överens? Mr löpare? ( jag kutar också, men max 6 km i mycket långsamt trav
Det enda som ni kvinnor är bättre på än män är att ta emot stora kukar i era trånga hål, så är det
Citera
2018-12-18, 23:05
Medlem
Yupp typ allt
Citera
2018-12-18, 23:07
Medlem
udons avatar
Citat:

Mer forskning är alltid bra men jag tror tyvärr inte att kvinnliga eliten inom ultra kommer slå den manliga, någonsin. Däremot är det ju roligt att det på många mindre tävlingar är kvinnor som vinner och slår alla män som är med. Det händer nästan aldrig på ett 10km-lopp eller maraton för den delen.
Citera
2018-12-18, 23:50
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpera
Enligt vissa,dock mindre bra studier, har det visat sig att kvinnor tål mer G kraft än män och stämmer detta skulle kvinnor exentuellt kunna bli bättre som tex stridspiloter iaf i fråga om att hantera extrema svängar i dogfights tex.

Kvinnor är bättre på läsa av folks emotionella uttryck i ansikten än vad män är, därav den sk kvinnliga intitutionen som nästan alltid är bättre på att snabbt bedöma nya personer.

Olika nyanser av färger är kvinnor bättre på att urskilja vs män också.

Kvinnliga foster är mer robusta och överlever bättre än manliga. I svåra tider, svält tex överlever fler kvinnliga foster sådant än manliga som ofast resulterar i missfall.

Vad gäller stridspiloter failar tydligen kvinnor i testerna på rumsuppfattning och orienteringsförmåga i ett tredimensionellt rum (enligt en artikel som jag läste för kanske 20 år sedan).
Citera
2018-12-19, 01:41
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Fast det finns fler män i den yttre skalan gällande spatial förmåga och strategiska egenskaper. De som blir bäst i världen på schack kommer nog alltid vara män....

Judit Polgár var rankad som den åttonde bästa schackspelaren i världen. Hon har slagit flera ur den manliga schackeliten som Garry Kasparov m fl.

Hou Yifan är en kinesisk kvinnlig toppspelare. 2008 blev hon Grand Master (GM), blott nästan 14 år gammal och med mindre spelerfarenhet än sina betydligt äldre motspelare. Hon är den tredje kvinnan någonsin, som rankats bland världens 100 främsta schackspelare, efter Maia Chiburdanidze och Judit Polgár.

Om 1 miljon pojkar och 20000 flickor börjar spela schack i lågstadieåldern och sedan ställer upp i turneringar, hur ser könsfördelningen ut i toppskiktet tio år senare? Sedan måste du ta hänsyn till att manliga spelare är i snitt betydligt äldre än kvinnliga diton och har fler träningstimmar och större tävlingserfarenhet bakom sig.

Åldersfördelningen är mycket skev bland schackspelarna, det vill säga att kvinnorna är mycket yngre än männen. De kvinnliga spelarna har en snittålder på ca 25 år medan de manliga spelarna har en snittålder på drygt 40 år. Många flickor slutar spela schack när de uppnår vuxen ålder och får andra intressen.

Det räcker inte med att endast stirra på resultaten och slå sig för bröstet å männens vägnar. Man måste gå på djupet och undersöka närmare vilka faktorer som förklarar varför siffrorna ser ut som de gör. I det här fallet könsskillnaden både i åldersfördelning och spelerfarenhet som ligger bakom schackresultaten. Den största faktorn är dock det oproportionerligt stora andelen schackspelande män jämfört med kvinnor (95 % män 5 % kvinnor). Ju fler från en grupp som börjar spela på nybörjar/amatörnivå, desto fler i toppskiktet.

I en ideal schackvärld med jämnhet i både könsfördelning, åldersfördelning, tävlingserfarenhet och antalet speltimmar är resultaten helt annorlunda. Med många fler kvinnor bland de 100 bästa schackspelarna i världen.

Mer information om orsakerna till den kvinnliga underrepresentationen i schack kan du läsa i mitt inlägg.

Könsskillnaden i spatial förmåga till mäns fördel är visserligen signifikant men ändå alldeles för trivial för att förklara det enorma gapet i schackeliten.

Om många fler tjejer börjar spela schack i unga år och deltar i turneringar kommer det flera år senare att dyka upp supertalanger av kvinnligt kön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in