Citat:
Nu ramlar ju inte alla ihop och tvingas till sjukvård efter en lång ultratävling. Jag har själv utövat sporten rätt länge och om jag ska vara ärlig tycker jag mig se att betydligt fler väggar i 10 km-lopp eller maraton. Det beror på att man ligger på en högre procent av maxpuls på kortare tävlingar. Alla som försökt persa på 10 km vet hur otroligt jobbigt det är för hjärta och lungor. Ultralopp är något annat.
Citat:
Återigen! Jag tycker forskning, där man studerar muskler ur ett vetenskapligt korrekt underlag i ett labb är bättre svar på frågan, än att titta på extremtävlingar, i ett samhälle där man VET att könen inte är likvärdigt representerade, eller har samma incitament från att vinna från början, och gör man detta så ser man alltså en skillnad, enligt min länk
Påståendet jag besvarade på var om kvinnor var mer uthålliga än män. Jag kommenterade också att det är en vanligt förekommande myt att kvinnor och män är lika bra på långa distanser, men där data tvärtom visar att skillnaden kvarstår hos eliten. Dock, med givna förutsättningar kan man se bättre uthållighet på muskulär nivå vid vissa styrkeövningar hos kvinnor. Exemplet med ultralöpning ser jag inga data på förutom att kvinnor som gick i mål hade tömt sig mindre. Det betyder ju bara att dom inte lyckats ta ut sig totalt.
Incitamenten kan du ju begrava, den frågan bidrar inte till diskussionen.