• 1
  • 2
2018-12-18, 16:52
Medlem
Hej
Vi sger att jag har 50.000kr hos kronofogden i Sverige. Jag undrar nu ifall jag ker till t.ex. Spanien och fixar personummer och brjar jobba. r kronofogden kvar i Spanien d?

Tack p frhand
Citera
2018-12-18, 16:57
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mipizo
Hej
Vi sger att jag har 50.000kr hos kronofogden i Sverige. Jag undrar nu ifall jag ker till t.ex. Spanien och fixar personummer och brjar jobba. r kronofogden kvar i Spanien d?

Tack p frhand

Brjar du tjna pengar i ett annat land kan kronofogden mta ut de pengarna i ett annat land. r din skuld skickad via intrum justitia kommer de definitivt ta dina pengar frn Spanien. r det i Irak dremot blir det svrare.
Citera
2018-12-18, 17:00
Kronofogden r kvar p ditt svenska personnummer men sen r det ju en frga om det kommer till deras knnedom att du jobbar i Spanien. Det beror nog helt p arbetsgivaren. Jag kan tnka mig att det r en vid skillnad p att exempelvis jobba fr stat och kommun i Spanien jmfrt med att jobba p en bar eller i en snusbutik. I de frsta exemplen fungerar nog EU s att svenska myndigheter samkr sina register p EU-niv. I det senare exemplet kan jag mycket vl tnka mig att ingen har ngon aning om nnting och att det kan ta ratal innan systemen "hinner ikapp".

500,000 kr r i sammanhanget en skitpeng. Jag tror att du ltt kommer att hlla den svenska fogden utanfr din lnecheck i ratal. Jag har sjlv frvrvsarbetat i kommunal regi fr tiotalet r sedan och d klarade jag mig i tv r innan fogden sttte p. Tnk d utanfr Sverige. Det r inte s att de sitter och punktmarkerar dig. I vrsta fall r det vl inte vrre n att du byter arbetsgivare lite d och d, s att systemets blodhundar tappar spret.

Din skuld i Sverige frsvinner ju inte men det r skitsamma om du inte bor hr. Du fr ju ett nytt personnummer/social security number dr och det r det enda som spelar ngon roll dr. Spanska hyresvrdar har inget intresse i om du har skulder i Sverige.
Senast redigerad av Arbetsskygg 2018-12-18 kl. 17:03.
Citera
2018-12-18, 17:04
Medlem
sebastian66s avatar
Tro mig det r inte vrt att springa ifrn sina ttaganden
Hur du n vnder och vrider p allt s finns skulden kvar.
Fasen allt under 100 papp r frhandlingsbart
Citera
2018-12-18, 17:04
Medlem
Citat:
Hej

Tack p frhand

Det finns vl en borgenr/fordringsgare som grna vill ha dina undangmda pengar. Hur tnker du om denne?
Leve fogdarna!
Citera
2018-12-18, 17:12
Medlem
Fogden kan inte mta ut i Danmark, Danmark r det enda land som inte samarbetar (i EU). Men om du har skulder hos inkasso sljer de till te.x danska inkassobolag.

Edit: tnker om du ville ha ett alternativ till Spanien .
Citera
2018-12-18, 17:17
Medlem
Tack s mycket fr svar.
Citera
2018-12-18, 21:21
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Brjar du tjna pengar i ett annat land kan kronofogden mta ut de pengarna i ett annat land. r din skuld skickad via intrum justitia kommer de definitivt ta dina pengar frn Spanien. r det i Irak dremot blir det svrare.
Detta r helt fel. Kronofogden kan inte utmta pengar frn ett utlndsk arbetsgivare. Svenska myndigheter har inget mandat att verka i andra lnder nmligen. De kommer istllet anska om hjlp hos myndigheterna i det nya landet. D r det det nya landets regler fr utmtning som gller.

Har du skulder hos inkasso, r deras enda alternativ att slja skulden till ett inkassobolag i ditt nya land. S kan de sen hota med utmtning i det nya landet. Det r i princip omjligt fr dem att f tag p din nya adress om du flyttar inom det nya landet och inte rapporterar detta till skatteverket.

Inom Norden r det svrast. Dock endast bter och skatter som kan verlmnas frn KFM till den nya statens ansvar. Men sen gr det sjukt mycket segare. Den nya staten (oavsett om det r Norge, Finland eller Spanien) r totalt ointresserade av att ta ver ansvaret fr skulder t ett annat land. De gr typ EN underskning om du kan betala, sen fljer de inte upp det och hoppas p att skulderna ska preskiberas.

Skulle du vilja driva in en skuld t en annan person om det hade kostat dig pengar? Nej. Spanien vill inte heller driva in pengar t svenska staten och betala alla kostnader det innebr. Det kommer ocks innebra att du som invandrare fr mindre kpkraft = frlust.
Senast redigerad av Hysteria90 2018-12-18 kl. 21:32.
Citera
2018-12-18, 21:50
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Tro mig det r inte vrt att springa ifrn sina ttaganden
Hur du n vnder och vrider p allt s finns skulden kvar.
Fasen allt under 100 papp r frhandlingsbart
Fast jo, det var vrt fr mig. Nu flyttade jag inte ens lngt.
Dessutom betalar jag p skulderna frmst fr mitt egna samvetes skull. Dock betydligt skligare att sjlv disponera sin ln istllet fr att bli utmtt och leva som en socialbidragstagare.

Sen r inte alla skulder kvar hur man n vrider och vnder p det. I princip alla skulder preskiberas efter en tid, ven skatteskulder.

Men beror ju p vilket liv man lever. Har man familj och mnga vnner r det inte vrt det, nej. r man ung och singel och vill byta milj r det helt perfekt.
Citera
2018-12-18, 22:21
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Fast jo, det var vrt fr mig. Nu flyttade jag inte ens lngt.
Dessutom betalar jag p skulderna frmst fr mitt egna samvetes skull. Dock betydligt skligare att sjlv disponera sin ln istllet fr att bli utmtt och leva som en socialbidragstagare.

Sen r inte alla skulder kvar hur man n vrider och vnder p det. I princip alla skulder preskiberas efter en tid, ven skatteskulder.

Men beror ju p vilket liv man lever. Har man familj och mnga vnner r det inte vrt det, nej. r man ung och singel och vill byta milj r det helt perfekt.
Konsumtionsskulder frsvinner inte per automatik.
Du fr sjlv bestrida det och har du tur s blir du av med skulden,men varfr ska man slippa betala en skuld man har sett till att f menar du?
Det r inte bara s enkelt att tro allt prekriberas efter 3 r.
Citera
2018-12-18, 22:59
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Konsumtionsskulder frsvinner inte per automatik.
Du fr sjlv bestrida det och har du tur s blir du av med skulden,men varfr ska man slippa betala en skuld man har sett till att f menar du?
Det r inte bara s enkelt att tro allt prekriberas efter 3 r.
Jod. https://www.kronofogden.se/Preskription2.html

Kan inte inkassobolaget f tag p din utlndska adress och skicka kraven rtt inom 3 r r de preskriberade enligt lag.

D ligger bevisbrdan p inkassobolaget. De mste visa loggar av utskick osv om de hvdar att den inte r preskriberad.

Flyttar du inom ett annat land kan de nstan aldrig f fram din nya adress.
Citera
2018-12-18, 23:05
Medlem
Citat:
Hej

Tack p frhand

Ska du fly landet fr 50 lk?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här