• 1
  • 2
2018-12-18, 16:52
Medlem
Hej
Vi säger att jag har 50.000kr hos kronofogden i Sverige. Jag undrar nu ifall jag åker till t.ex. Spanien och fixar personummer och börjar jobba. Är kronofogden kvar i Spanien då?

Tack på förhand
Citera
2018-12-18, 16:57
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mipizo
Hej
Vi säger att jag har 50.000kr hos kronofogden i Sverige. Jag undrar nu ifall jag åker till t.ex. Spanien och fixar personummer och börjar jobba. Är kronofogden kvar i Spanien då?

Tack på förhand

Börjar du tjäna pengar i ett annat land kan kronofogden mäta ut de pengarna i ett annat land. Är din skuld skickad via intrum justitia kommer de definitivt ta dina pengar från Spanien. Är det i Irak däremot blir det svårare.
Citera
2018-12-18, 17:00
Kronofogden är kvar på ditt svenska personnummer men sen är det ju en fråga om det kommer till deras kännedom att du jobbar i Spanien. Det beror nog helt på arbetsgivaren. Jag kan tänka mig att det är en vid skillnad på att exempelvis jobba för stat och kommun i Spanien jämfört med att jobba på en bar eller i en snusbutik. I de första exemplen fungerar nog EU så att svenska myndigheter samkör sina register på EU-nivå. I det senare exemplet kan jag mycket väl tänka mig att ingen har någon aning om nånting och att det kan ta åratal innan systemen "hinner ikapp".

500,000 kr är i sammanhanget en skitpeng. Jag tror att du lätt kommer att hålla den svenska fogden utanför din lönecheck i åratal. Jag har själv förvärvsarbetat i kommunal regi för tiotalet år sedan och då klarade jag mig i två år innan fogden stötte på. Tänk då utanför Sverige. Det är inte så att de sitter och punktmarkerar dig. I värsta fall är det väl inte värre än att du byter arbetsgivare lite då och då, så att systemets blodhundar tappar spåret.

Din skuld i Sverige försvinner ju inte men det är skitsamma om du inte bor här. Du får ju ett nytt personnummer/social security number där och det är det enda som spelar någon roll där. Spanska hyresvärdar har inget intresse i om du har skulder i Sverige.
Senast redigerad av Arbetsskygg 2018-12-18 kl. 17:03.
Citera
2018-12-18, 17:04
Medlem
sebastian66s avatar
Tro mig det är inte värt att springa ifrån sina åttaganden
Hur du än vänder och vrider på allt så finns skulden kvar.
Fasen allt under 100 papp är förhandlingsbart
Citera
2018-12-18, 17:04
Medlem
Citat:
Hej

Tack på förhand

Det finns väl en borgenär/fordringsägare som gärna vill ha dina undangömda pengar. Hur tänker du om denne?
Leve fogdarna!
Citera
2018-12-18, 17:12
Medlem
Fogden kan inte mäta ut i Danmark, Danmark är det enda land som inte samarbetar (i EU). Men om du har skulder hos inkasso säljer de till te.x danska inkassobolag.

Edit: tänker om du ville ha ett alternativ till Spanien ä.
Citera
2018-12-18, 17:17
Medlem
Tack så mycket för svar.
Citera
2018-12-18, 21:21
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Börjar du tjäna pengar i ett annat land kan kronofogden mäta ut de pengarna i ett annat land. Är din skuld skickad via intrum justitia kommer de definitivt ta dina pengar från Spanien. Är det i Irak däremot blir det svårare.
Detta är helt fel. Kronofogden kan inte utmäta pengar från ett utländsk arbetsgivare. Svenska myndigheter har inget mandat att verka i andra länder nämligen. De kommer istället ansöka om hjälp hos myndigheterna i det nya landet. Då är det det nya landets regler för utmätning som gäller.

Har du skulder hos inkasso, är deras enda alternativ att sälja skulden till ett inkassobolag i ditt nya land. Så kan de sen hota med utmätning i det nya landet. Det är i princip omöjligt för dem att få tag på din nya adress om du flyttar inom det nya landet och inte rapporterar detta till skatteverket.

Inom Norden är det svårast. Dock endast böter och skatter som kan överlämnas från KFM till den nya statens ansvar. Men sen går det sjukt mycket segare. Den nya staten (oavsett om det är Norge, Finland eller Spanien) är totalt ointresserade av att ta över ansvaret för skulder åt ett annat land. De gör typ EN undersökning om du kan betala, sen följer de inte upp det och hoppas på att skulderna ska preskiberas.

Skulle du vilja driva in en skuld åt en annan person om det hade kostat dig pengar? Nej. Spanien vill inte heller driva in pengar åt svenska staten och betala alla kostnader det innebär. Det kommer också innebära att du som invandrare får mindre köpkraft = förlust.
Senast redigerad av Hysteria90 2018-12-18 kl. 21:32.
Citera
2018-12-18, 21:50
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Tro mig det är inte värt att springa ifrån sina åttaganden
Hur du än vänder och vrider på allt så finns skulden kvar.
Fasen allt under 100 papp är förhandlingsbart
Fast jo, det var värt för mig. Nu flyttade jag inte ens långt.
Dessutom betalar jag på skulderna främst för mitt egna samvetes skull. Dock betydligt skäligare att själv disponera sin lön istället för att bli utmätt och leva som en socialbidragstagare.

Sen är inte alla skulder kvar hur man än vrider och vänder på det. I princip alla skulder preskiberas efter en tid, även skatteskulder.

Men beror ju på vilket liv man lever. Har man familj och många vänner är det inte värt det, nej. Är man ung och singel och vill byta miljö är det helt perfekt.
Citera
2018-12-18, 22:21
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Fast jo, det var värt för mig. Nu flyttade jag inte ens långt.
Dessutom betalar jag på skulderna främst för mitt egna samvetes skull. Dock betydligt skäligare att själv disponera sin lön istället för att bli utmätt och leva som en socialbidragstagare.

Sen är inte alla skulder kvar hur man än vrider och vänder på det. I princip alla skulder preskiberas efter en tid, även skatteskulder.

Men beror ju på vilket liv man lever. Har man familj och många vänner är det inte värt det, nej. Är man ung och singel och vill byta miljö är det helt perfekt.
Konsumtionsskulder försvinner inte per automatik.
Du får själv bestrida det och har du tur så blir du av med skulden,men varför ska man slippa betala en skuld man har sett till att få menar du?
Det är inte bara så enkelt att tro allt prekriberas efter 3 år.
Citera
2018-12-18, 22:59
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Konsumtionsskulder försvinner inte per automatik.
Du får själv bestrida det och har du tur så blir du av med skulden,men varför ska man slippa betala en skuld man har sett till att få menar du?
Det är inte bara så enkelt att tro allt prekriberas efter 3 år.
Jodå. https://www.kronofogden.se/Preskription2.html

Kan inte inkassobolaget få tag på din utländska adress och skicka kraven rätt inom 3 år är de preskriberade enligt lag.

Då ligger bevisbördan på inkassobolaget. De måste visa loggar av utskick osv om de hävdar att den inte är preskriberad.

Flyttar du inom ett annat land kan de nästan aldrig få fram din nya adress.
Citera
2018-12-18, 23:05
Medlem
Citat:
Hej

Tack på förhand

Ska du fly landet för 50 lök?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här