2018-12-18, 10:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Uppgiften om klockslaget 14:33 har varit en offentlig uppgift redan i ett tidigt skede:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Likaså har det i denna tråd nämnts att LW eventuellt låg på mage och hade smutsiga ben då hon påträffades:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Det jag menar är att @Jokermannens uppgifter visserligen är intressanta, men en smula källkritik kan vara bra här. Den postade "nya" informationen kan mycket väl vara ett sätt att skapa skepsis kring utredningen (t.ex. i form av "icke-samstämmiga" vittnen) och det kanske är sunt att man själv ställer sig frågan varför detta görs

Jag skulle säga att inte alla uppgifter är för oss i tråden kända.
T ex reagerade jag på Schazz:s (hjälp, kan man skriva så?) inlägg 26/9, eftersom h*n hade väldigt exakta tidpunkter. För mig verkade inte alla av tidsuppgifterna så väsentliga just då för brottets uppklarande.

"Kl 14.33 Privatpersoner fann kroppen och larmet inkom kl 14.33. Området spärrades av.
Kl 17.30 Kriminaltekniker påbörjade arbetet vid fyndplatsen vid 17.30.
Kl 19.30 Polis gick ut med att det var en kvinna som hittas cirka kl 19.30
Kl 23.00 LWs kropp flyttades från fyndplatsen vid 23-tiden
"

https://www.flashback.org/sp65373832

Lägg märke till att h*n skriver 23-tiden när kroppen flyttades. Möjligt att det skrivits i tråden en exakt tidpunkt för detta (23.45 skriver JM). Varifrån har JM fått denna uppgift? Kan vara från media, men inget vi har lagt någon större vikt vid.

Också uppgiften att det skulle vara två personer som hittade LW har gått mig förbi. Privatersoner har jag läst om. Visserligen kan det absolut stått någonstans två personer, t ex i media. Inte heller det har jag reflekterat över.

Det som står ut är kanske att JM menar att en person har angivit en felaktig tidpunkt för när man hittade kroppen. Jag förmodar att det kommer mer här, hur JM kommer till den slutsatsen. 14.33 är det vi har fått besked om i tråden att kroppen hittades.

Så, jag är nyfiken på JM analys. Vad är det som får personen att tro att en av dessa två som finner kroppen ( varav en har lämnat en exakt tidpunkt, den andra en "felaktig"(?) tidpunkt) känner till vem mördaren är? Varför drar JM slutsatsen att den ena ljuger?

"Is there any particular reason to have in mind that , one of these individuals really knows who the killer was ? or am I crazy and need psychiatric help for my strange thoughts ? "

https://www.flashback.org/t2942694p3077

Det finns både en och annan i tråden som jag är skeptisk till. Som jag tror försöker vilseleda, konspirerar med varandra och lurar in andra i anmälningsfällor så att tråden snart bara upptas av de egna trollen (kanske förenklat).

I detta fallet har vi själva möjlighet att kolla upp och försöka luska ut varifrån uppgifterna kommer , eftersom personen hittills inte låter det påskina att h*n varken har insyn i utredningen eller är bekant med de inblandade. man kan också kolla JM tidigare historik för att försöka bilda sig en uppfattning om vad som komma skall.

De uppgifter som kommer från ovanstående finns ju i allmänhet ingen möjlighet för oss att olla upp om de inte bekräftas av polis/media. Det blir lite upp till var och en vad man ska tro.

Vi får väl se...
Citera
2018-12-18, 10:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej "ModestyBlaiser"

"Gloriouslife" skrev tidigare:

"Antagligen så stod det 14:33 på mobilen när hen kollade" / Slut Citat.

Du "ModestyBlaiser" skrev enligt ovan inom den gråa citat-rutan:

"Med största sannolikhet är 14.33 tiden som larmet kom in till polisen" / Slut Citat.

Obs ! ..... Jag skrev tidigare i ett av mina postade inlägg gällande två tider som var avvikande.

Nu vet jag inte om du kommer att förstå den egentliga innebörden av det här ?

Ju mer komplex någonting blir , desto viktigare är det att vi försöker hitta grundbultar som kan styra resten , och dessa får inte vara för kortsiktiga , för då hinner vi inte bli överens om dem.

Nu kanske du tycker ? Att man icke skall svara dåren efter hans oförnuft , så att du icke själv bliver honom lik , eller så kanske du väljer att svara dåren efter hans oförnuft , för att han icke må tycka sig vara vis.

Detta ovan sagda , med vänliga hälsningar från "JokerMannen"

Menar du att det inte larmades direkt när kroppen hittades? Om t.ex. en säger att de hittade henne redan vid kl. 14.10. Eller ännu värre, att larmet inkom 14.33 men kroppen hittades 14.34.
Citera
2018-12-18, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om man provar att tänka lite mer förutsättningslöst. En svårt sargad kropp hittas några meter från en motorväg. Dödsorsaken visar sig vara kraftigt våld mot kroppen. Vad skulle man i första hand tro har hänt?
Rättsläkaren och obducenten lär väl ha sett skillnad på en smitningsolycka och ett mord då det kommer till offrets skador?! Dvs. Om de inte köpt sina legitimationer på svarta marknaden...
Förundersökningsprocessen fortgår vidare av vad jag har uppfattat och absolut ingenting tyder väl på att det skulle kunna röra sig om en smitning, då det är en väsentlig skillnad på skador tillfogade av en människa kontra en bil
Citera
2018-12-18, 10:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Om man provar att tänka lite mer förutsättningslöst. En svårt sargad kropp hittas några meter från en motorväg. Dödsorsaken visar sig vara kraftigt våld mot kroppen. Vad skulle man i första hand tro har hänt?

Du tänker från motorvägen till brottsplatsen?

Du tänker på bilolycka?
Om det skulle ha varit det, tror jag inte alls att det skulle gå oupptäckt för Rättsmedicin. Det blir speciella skador då.
Och.. det stämmer inte överens med skriken.

Eller tänkte du att någon dumpat kroppen från motorvägen av annan anledning?
Och tänker du (om du tror på skriken) att skriken liksom EGT tror, kan ha varit någon som såg på något hemskt? Eller att den som kört på LW upptäckte att hon levde när han/hon la ner kroppen och då skrek?
Citera
2018-12-18, 11:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Intressant VEM det var som gick ut med att man inte skulle leta. Vi väntar oss många svar från FUPen. Jag har tänkt tvärtom: att polisen trodde att LW var vid liv men fången och att hennes liv hotades av uppmärksamhet av sökkedjor. Kan inte se någon fördel för polisen att hitta kroppen snabbt (om man bortser från konspirationsteorier). Rent mänskligt kan jag förstå om de inte uppmanade de närmaste att leta om de trodde att hon var svårt sargad, men polisen själva och missing People kunde letat.

Men är det inte så att om man rubricerar till människorov, då har man alla resurser till förfogande. I det här fallet verkade man missa att leta efter en död kropp, men jag tror inte att det är på det sätt man ska jobba. Det var en miss.

Är det en levande personman letar efter, då har man bråttom. Man vill inte chansa, så länge man inte vet att personen är död.

Det verkar vara ett vanligt förfarande att rubricera till människorov, även om misstanken är stor på att personen är död. Är personen avliden, är det inte lika bråttom.

Jag tror att de misstänkte att LW var död, men man har inte råd att chansa.
Citera
2018-12-18, 11:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Smitningsolycka, givetvis.

Ja, dödsfall via våld följt av dumpning skulle nog också vara en rimlig gissning.

Men var skulle hon ha blivit påkörd?

Utanför sitt hem? Inga spår, inget blod på platsen?
Vid motorvägen finns väl ingen som helst anledning att hon ska vara? Med dörren öppen dessutom...
Citera
2018-12-18, 11:06
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
/../
Också uppgiften att det skulle vara två personer som hittade LW har gått mig förbi. Privatersoner har jag läst om. Visserligen kan det absolut stått någonstans två personer, t ex i media. Inte heller det har jag reflekterat över.

Det som står ut är kanske att JM menar att en person har angivit en felaktig tidpunkt för när man hittade kroppen. Jag förmodar att det kommer mer här, hur JM kommer till den slutsatsen. 14.33 är det vi har fått besked om i tråden att kroppen hittades.

Så, jag är nyfiken på JM analys. Vad är det som får personen att tro att en av dessa två som finner kroppen ( varav en har lämnat en exakt tidpunkt, den andra en "felaktig"(?) tidpunkt) känner till vem mördaren är? Varför drar JM slutsatsen att den ena ljuger?

Kan man förresten helt säkert utgå ifrån att dessa "privatpersoner" inte är anhöriga/familjemedlemmar till LW?

För visst skulle väl polisen gå ut ganska omgående ifall det hade varit anhöriga som hittade henne vid bullerplanket. Eller?
Citera
2018-12-18, 11:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Rättsläkaren och obducenten lär väl ha sett skillnad på en smitningsolycka och ett mord då det kommer till offrets skador?! Dvs. Om de inte köpt sina legitimationer på svarta marknaden...
Förundersökningsprocessen fortgår vidare av vad jag har uppfattat och absolut ingenting tyder väl på att det skulle kunna röra sig om en smitning, då det är en väsentlig skillnad på skador tillfogade av en människa kontra en bil
Mitt resonemang där bygger alltså på att man redan innan kroppen hade hittats, och dessutom på rätt tveksamma grunder, tycktes ha hunnit bilda sig en föreställning om att LW skulle ha rövats bort eller mördats. Det här kan mycket väl ha påverkat den preliminära bedömning man sedan gjorde av dödsorsaken. Nu kanske man inte är lika säkra, det vet vi ju inte mycket om.

Polisutredningen verkar kunna vara påverkad av omfattande skvaller och ryktesspridning. Det jag menar är väl bara att om saker och ting hade kommit i en annan ordning, och om det t.ex. hade börjat med att kroppen hittades, hade kanske utredningen tagit en helt annan vändning.
Senast redigerad av Draifos 2018-12-18 kl. 11:28.
Citera
2018-12-18, 11:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kan man förresten helt säkert utgå ifrån att dessa "privatpersoner" inte är anhöriga/familjemedlemmar till LW?

För visst skulle väl polisen gå ut ganska omgående ifall det hade varit anhöriga som hittade henne vid bullerplanket. Eller?

Ja, om anhöriga hade hittat kroppen, vilken förstasida uppgift! Det hade polis inte kunnat hålla hemligt.
Särskilt som att polisen inte hittat LW trots att hon låg på förstukvisten....

En gm vill väl inte att offret hittas i första taget.

Men,

- för att verka oskyldig kanske?
- för att visa att jag letar allt vad jag kan, för jag vill veta var hon är, jag är oskyldig?
- för att gm trots allt "ångrar" sig och mår dåligt av att kroppen ligger där
- för att gm har någon slags personlighetsstörning och vill "lägga sig i ", leda och styra polisarbetet, förhören osv. Vara den som är förekommer, "all the time"

Eller, en anhörig eller vän

- som fått veta, inte orkar mer
- misstänker, men inte fått veta. Har letat för att få veta hur det ligger till
- inte fått veta, men letar och hittar. Ringer för gm (ovetandes vem det är)
- vet, men vill avleda för att visa sig oskyldig
Citera
2018-12-18, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag skulle säga att inte alla uppgifter är för oss i tråden kända.
T ex reagerade jag på Schazz:s (hjälp, kan man skriva så?) inlägg 26/9, eftersom h*n hade väldigt exakta tidpunkter. För mig verkade inte alla av tidsuppgifterna så väsentliga just då för brottets uppklarande.

"Kl 14.33 Privatpersoner fann kroppen och larmet inkom kl 14.33. Området spärrades av.
Kl 17.30 Kriminaltekniker påbörjade arbetet vid fyndplatsen vid 17.30.
Kl 19.30 Polis gick ut med att det var en kvinna som hittas cirka kl 19.30
Kl 23.00 LWs kropp flyttades från fyndplatsen vid 23-tiden
"

https://www.flashback.org/sp65373832

Lägg märke till att h*n skriver 23-tiden när kroppen flyttades. Möjligt att det skrivits i tråden en exakt tidpunkt för detta (23.45 skriver JM). Varifrån har JM fått denna uppgift? Kan vara från media, men inget vi har lagt någon större vikt vid.

"Is there any particular reason to have in mind that , one of these individuals really knows who the killer was ? or am I crazy and need psychiatric help for my strange thoughts ? "

https://www.flashback.org/t2942694p3077

Det finns både en och annan i tråden som jag är skeptisk till. Som jag tror försöker vilseleda, konspirerar med varandra och lurar in andra i anmälningsfällor så att tråden snart bara upptas av de egna trollen (kanske förenklat).

I detta fallet har vi själva möjlighet att kolla upp och försöka luska ut varifrån uppgifterna kommer , eftersom personen hittills inte låter det påskina att h*n varken har insyn i utredningen eller är bekant med de inblandade. man kan också kolla JM tidigare historik för att försöka bilda sig en uppfattning om vad som komma skall.

De uppgifter som kommer från ovanstående finns ju i allmänhet ingen möjlighet för oss att olla upp om de inte bekräftas av polis/media. Det blir lite upp till var och en vad man ska tro.

Vi får väl se...

Alla av mig listade klockslag har funnits i media, främst NA. Dessa har meddelats både via text (numera bakom betalvägg) och via de olika filmer som lades ut den första tiden.
Det har även funnits, i media, en uppgift om att LWs senaste kontakt ska ha skett 23.30. Om detta stämmer så blir det tajt tidsmässigt att ta sig från hemmet och till planket för skriken. Tror vi har dryftat detta i tråden eller så blandar jag ihop det med samtal som skett med andra live.
Citera
2018-12-18, 11:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Mitt resonemang där bygger alltså på att man redan innan kroppen hade hittats, och dessutom på rätt tveksamma grunder, tycktes ha hunnit bilda sig en föreställning om att LW skulle ha rövats bort eller mördats. Det här kan mycket väl ha påverkat den preliminära bedömning man sedan gjorde av dödsorsaken. Nu kanske man inte är lika säkra, det vet vi ju inte mycket om.

Polisutredningen verkar kunna vara påverkad av omfattande skvaller och ryktesspridning. Det jag menar är väl bara att om saker och ting hade kommit i en annan ordning, och om det t.ex. hade börjat med att kroppen hittades, hade kanske utredningen tagit en helt annan vändning.

Att man inte skulle kunna räkna ut hur länge kroppen legat död på platsen (eller att man inte skulle kunnat räkna ut hur länge hon varit död öht) utesluter jag helt. Självklart är det svårt att veta på timmen när, men det finns metoder.
En metod är att se stadier i fluglarvernas utveckling. De utvecklas ganska snabbt i en död kropp och deras cykel är en bra metod att gå efter. Och hur menar du att det skulle kunna påverka fastställandet av dödsorsak?

Omfattande skvaller. Vad menar du? Konspiration?
Tror du att polisen inte backar upp "skvallret"?
Så du menar att om någon säger att LW hade flera älskare, många parallellt, flera gifta också, då köper de de det. Särskilt om flera påstår det?

De kollar inte upp uppgifterna med förhör av flera, samtalslistor, var personerna vistats, kvitton, övervakningsbilder, osv?

Jag skulle också vilja veta vad får dig att tro du att de arbetar efter dessa tveksamma uppgifter, omfattande skvaller och ryktesspridning till den milda grad att dödsorsaken sedan blivit påverkad.

Vänligen kom inte med motfrågor och begäran om källor.
Det är du som kommer med uppgifter och det är jag som undrar. Inte omvänt.
Citera
2018-12-18, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Från den stunden en eller flera GM medvetet mördade Lena, har GM rört sig bland andra som om ingenting har hänt och gör så ännu.

En eller flera GM visste att Lena skulle hittas en dag och var hon fanns.

Stämmer uppgiften om att polisen avrådde familj och vänner från att leta efter Lena? Det är isf tydligt tecken på att polisen hade information och spår som talade för att Lena inte skulle vara vid liv.

Har de som fann Lena en nära koppling till henne eller är det några som inte alls kände henne?

De med insyn vet svaren förstås - vi andra får vänta på FUP.

En mycket nära vän till LW har gått ut med informationen att de visste om försvinnandet men inget fick säga av olika anledningar. Vill minnas att jag postat den texten i tråden. Jag har tagit detta som intäkt för att MP inte heller skickades ut för sök. Försvinnandet var uppenbarligen en ren polissak den första veckan. Intressant att jämföra med andra fall under detta år, där man direkt går man ur huse för att söka försvunnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in