2018-12-18, 09:35
Medlem
https://www.dailytelegraph.com.au/news/nsw/buried-together-lockhart-family-and-the-father-who-killed-them/news-story/fc76c2b93ab5c3aee8b17b3360ed7c5f

Tycker det liknar fallet i Bjärred.

En familj där alla begravdes tillsammans. Efterlevande visste att de hade varit en lycklig familj en gång innan trafikolyckan gjorde mammans psykiska hälsa till en pina sista året. Bara hemhjälpen som hade insyn i familjen har kunnat berätta om ett dysfunktionellt äktenskap.
Citera
2018-12-18, 10:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
https://www.dailytelegraph.com.au/news/nsw/buried-together-lockhart-family-and-the-father-who-killed-them/news-story/fc76c2b93ab5c3aee8b17b3360ed7c5f

En familj där alla begravdes tillsammans. Efterlevande visste att de hade varit en lycklig familj en gång innan trafikolyckan gjorde mammans psykiska hälsa till en pina sista året. Bara hemhjälpen som hade insyn i familjen har kunnat berätta om ett dysfunktionellt äktenskap.
Där har du väl snarare det som är mer vanligt än Bjärred.
Att mannen i familjen skjuter de andra. Oavsett fasader så verkar det ju vara mer kring de här. Det är ju många som vittnar om hennes tillstånd efter olyckan, konfiskering av vapen för att det fanns suicidalrisk, frågeställning bipolär, hennes kränkningar gällande maken.
Citera
2018-12-18, 10:15
Medlem
Reviewss avatar
S*dsvenskan intervjuar SS:

- Och när man läser de här breven, förstår man då vad som låg bakom, tycker du?

SS: - Man kan utläsa deras förklaring till vad som låg bakom i varje fall och man kan ju konstatera att föräldrarna är tydliga med att de tillsammans har fattat det här beslutet, att ta sina och sina barns liv.

Intervju med GW i N*hetsmorgon:

- Men i de två första fallen i alla fall handlar det om mord?

GW: - Ja ja, även i det tredje sannolikt, ja .... om man ska .... och det är därför också ingångsanmälan .... den första anmälan som upprättades, den handlar ju om mord va .... i det här fallet; sannolikt ett trippelmord.

GW: - ... och sedan avslutas det med att han hänger sig i taket va ...

Samtliga medlemmar låg nerbäddade.
Senast redigerad av Reviews 2018-12-18 kl. 10:31.
Citera
2018-12-18, 10:36
Medlem
afKnollentotts avatar
Mitt inlägg var aningen tillspetsat. Ja, vulgärt om man så vill. Byt gärna ut O mot H om det känns bättre.
Använd kombinationen O + H så blir det på pricken lika, det som så omsorgsfullt plitades ner på ett papper. Kan tro det var en jurist som gjorde det allra första utkastet, till det färdiga manuskript / eftermäle som polisen in absurdum analyserat. Inga tveksamheter har dock framkommit. Det står, svart på vitt att makarna gemensamt tyckte den ultimata lösningen var perfekt .
Citera
2018-12-18, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Där har du väl snarare det som är mer vanligt än Bjärred.
Att mannen i familjen skjuter de andra. Oavsett fasader så verkar det ju vara mer kring de här. Det är ju många som vittnar om hennes tillstånd efter olyckan, konfiskering av vapen för att det fanns suicidalrisk, frågeställning bipolär, hennes kränkningar gällande maken.

Det är hushållerskan som efteråt beskriver vad hon uppfattat inne i familjen. Fadern uppfattades inni det sista som en hedersknyffel och stöttepelare i kommunen.

Ja, jag hymlar inte. Är tydlig med att jag övertygad om att bara en förälder kan bli så desillusionerad och göra slut på alla.
Citera
2018-12-18, 10:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
S*dsvenskan intervjuar SS:

- Och när man läser de här breven, förstår man då vad som låg bakom, tycker du?

SS: - Man kan utläsa deras förklaring till vad som låg bakom i varje fall och man kan ju konstatera att föräldrarna är tydliga med att de tillsammans har fattat det här beslutet, att ta sina och sina barns liv.

Intervju med GW i N*hetsmorgon:

- Men i de två första fallen i alla fall handlar det om mord?

- GW: Ja ja, även i det tredje sannolikt, ja .... om man ska .... och det är därför också ingångsanmälan .... den första anmälan som upprättades, den handlar ju om mord va .... i det här fallet; sannolikt ett trippelmord.

GW: - ... och sedan avslutas det med att han hänger sig i taket va ...

Samtliga medlemmar låg nerbäddade.
Vad är det med att de ligger nerbäddade i sängarna?

GW är lite lustig. Han visste jättemycket om Fu gällande Lisa Holm, det var fullständig skit. Sen gjorde han en kovända med stående ovationer. Han landade iaf på: Jag hade fel.
Han sa att bröderna varit inne i omklädningsskåpen på cafét gällande mordet på Lisa Holm erinrar jag mig.
Hans uttalanden gällande Ubåtsfallet har en del att lämna därhän likaväl.

Han är underhållande, riktigt härlig ironi, han kan sin mordbibel men han är rätt mossig gällande att återge fakta.
Senast redigerad av develi 2018-12-18 kl. 10:51.
Citera
2018-12-18, 10:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är hushållerskan som efteråt beskriver vad hon uppfattat inne i familjen. Fadern uppfattades inni det sista som en hedersknyffel och stöttepelare i kommunen.

Ja, jag hymlar inte. Är tydlig med att jag övertygad om att bara en förälder kan bli så desillusionerad och göra slut på alla.
Nej, jag skriver inte att du hymlar. Men jämförelsen mellan familicide haltar tyvärr iom att maken väl inte står ut med henne och skjuter hela familjen inkl. sig själv.
Det står att det är många vittnen för övrigt som berättar om hennes beteende.

Btw. Varför är det i rätten? "The court heard".
Citera
2018-12-18, 10:53
Medlem
Det som stör mig mest i detta drama är att Oskar och Hanna får spela huvudrollerna hela tiden. Agnes och Moa är bara biroller. Dom är två sjukdomar.
Barnen säger vi som om det vore en tre och ettåring typ. Agnes var 14 år!!! Inget barn. En tonårstjej som trots allt levt i 11 år ett liv därute i verkligheten innan sjukdom slog till. Moa hade varit sjuk i ett halvår!!!
Trots detta är bilden som målas upp, två sjuka barn med två förtvivlade föräldrar. Varken mer eller mindre.
Genom polisen får vi veta att föräldrarna var överrens om morden och att dom hade planerat detta en längre tid. Detta framgår av avskedsbrev och antar jag vad man fått fram i parets resp. datorer och mobiler.
Det som intresserar mig är vad man fått fram via Agnes och Moas egna datorer/mobiler.
Hur mkt visste/förstod dom? Hur mkt kontakt hade dom med omvärlden? Hade dom övht egna liv/ kontakter?
Har för mig att polisen sa något om att dom mobiler etc. vi kunde komma in i. Alltså finns det uppgifter man inte kommit åt. Vad kan ha förstörts? Städats bort?
Föräldrarna hade kontrollen över allas öde.
Den yttersta kontrollen .
Sjukdom, psykisk ohälsa låter sig inte kontrolleras hur mkt kontrollfreak du än är.
Du måste ha ödmjukhet, tålamod. Acceptera att man inte kan styra och kontrollera allt här i livet.
Jo en sak kunde föräldrarna kontrollera. Så fattades beslutet. Det här livet skänker ingen av oss någon mening .Så vi avslutar det.
Vi bestämmer över Agnes och Moas liv. Vi gav dom liv, nu tar vi deras liv.
Mer kommer att komma fram. Vi får ha tålamod och det har vi i denna tråd. En journalist kan gräva och kräva ut mer info. Hoppas att artiklarna kommer att ge dom som förtjänar det huvudrollerna.
Citera
2018-12-18, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag angav ingen gärningsman i mitt inlägg. Om inte O velat förgöra sin familj hade det inte skett....
Ej heller cancersjukdomar, nya eller gamla. Självmordsbenägenhet hos barn alternativt en ā två, tre personer hade inte heller resulterat i en utplåning av familjen.
Sjukvårdens brister likväl som förutfattade meningar om bemötande hos BUP, läkare och skola, resulterar inte heller i en total utplåning av en familj.
O tyckte / ville alltså att familjen skulle utplånas - det var vad han tyckte var den ultimata lösningen.

I annat fall hade resultatet blivit annat - ett helt annat.

Har du för vana att se kvinnor som viljelösa våp/ej tillräkneliga/ansvarslösa barn i alla andra situationer också?
Citera
2018-12-18, 11:00
Medlem
Citat:

Vem hade insyn i denna familj? hemlärarna borde ha ett och annat att säga..
Citera
2018-12-18, 11:04
Medlem
Citat:
Ja, jag funderar på nåt liknande. Det är svårt, det är komplext och vi vet inte ett dugg annat än att den hemska händelsen satt myror i huvudet på många.

- Visioner om den ideala familjen.
Höga ideal och kanske ett mer konservativt synsätt, att man löser problem internt vilket leder till höga krav på individerna likaväl och höga krav för länge utvecklar stress, i värsta fall sjukdomsbild.
Familjen beskrivs upprätthålla fasader och isolera sig även om det parallellt finns en normalitet med yttre världen. De är inte isolerade per se men de har ett visst förhållningssätt. Extrem integritet å ena sidan, upplevs normala å andra sidan.
Jobbet sköts perfekt, båda föräldrarna är högpresterande. Lösningen med skolan kan vara i deras smak och riktning. Utbildning är viktig.
Skolan i den sociala sfären rår inte föräldrar på, inte ens den mest slutna familj. Barn kan inte plockas ut skolan och privatundervisas utan kontroll och tillsyn.

- Ingen acceptans.
Jag är övertygad om att sökande efter bot är på bas av omsorg, men de accepterar inte sina döttrars hälsotillstånd.

- För höga förväntningar.
Målsättningen är att hitta bot och bättring. Det är enormt intensivt gällande A (som snarare och högst troligt blir mer utmattad och troligen nedslagen). Ett slags verklighetsfrånvänt chasing shadows.

- Sökande med ljus och lykta kring ME.
Personligen anser jag att ME är en sjukdom per definition, men att det är komplext.

Tanken med sökande är alltid god, men vägen är snårig. Är man deprimerad så skulle jag tro att läsningen inte är värst upplyftande när det mest extrema framträder.

Speciellt problematiskt blir det om vuxnas berättelser om utsiktslös framtid appliceras på barn.
Det finns en extrem svartsyn, farhågor och det är tyvärr de som hörs och framträder mest. Media älskar drama likaväl.
Det finns även en tragedi i mitt tycke då det är två läger vilket kan göra att vissa människor med ME - för att tas på allvar - nästintill bara beskriver den jobbiga sidan på bekostnad av de dagar som kan fungera bättre med stöd, förståelse och acceptans.
Det kan med andra ord bli en extrem svartsyn, en felaktig dyster prognos på barn, där till och med eutanasi glider in i debatten.
I tråden här ses att vissa har en extremt skev syn på händelsen och tror sig vara nån sorts grandios form av Moder Theresa till skillnad mot andra.
Ordval som "hjälpte till" förekommer då det inte är annat är mord. "En flicka ville dö" som om det skulle legalisera morden. Flickornas tillstånd och dystra framtid dramatiseras, föräldrarnas vemod lyfts fram.

OM nu detta förekommer här relativt frekvent - vad har då föräldrarna mött för support väcker det som fråga inom mig?
Desperata, depressiva och sökande människor är mycket lättpåverkade.

Nånstans verkar de bryta sig bort från etablerad vård. Det finns diskussioner om remisser till BUP, vårdplaner. Kan vara missnöje, kan vara fel bemötande, kan vara att föräldrarna har för höga förväntningar på bot. Kan även vara att de påverkas parallellt av en svartsyn och dåliga rådgivare.

Jag tror de har sökt alternativmedicinsk behandlingsform - vilket inte är fel i sig men området är vanskligt då det florerar extrema avarter som inte är att betrakta som seriösa.
Problemet är att dessa ofta samtidigt etablerar en svartsyn gentemot etablerad vård för att påvisa sin egen nisch och förträfflighet.

Med seriös menas att inte förkasta etablerade vårdformer som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (evidensbaserat, empiri, vetenskapligt stöd) - och bedra folk med storsvulna löften. Därav används hellre ordet komplementär än alternativ.

- De resignerar.
De är så inne i sin bubbla sen år tillbaka med den den första diagnosen på dottern att jag tror att nästa dotters symtom och sen diagnos är triggern, där kastar de in handduken. Jag har tyvärr svårt att se vad som skulle ha kunnat förhindra morden då de samtidigt spelar ett rollspel, håller fasader uppe och är så fruktansvärt eniga i sitt beslut båda två. Ett allierande som torde kräva en pansarvagn. Det påminner mig om när en självmordsbombare väl beslutat sig.

Polisträffen:
(..) vi har inte heller sett några brister att nån borde ha flaggat om nåt specifikt för att kunna förhindra det här, så att nej - jag kan inte svara på vad som skulle kunna ha gjorts för att förhindra detta."

Trots detta ska givetvis inblandade instanser rannsaka sig med konkret internutredning med frågeställningarna:
Missade vi nåt? Fanns det signaler? Hade vi kunnat hjälpa? Hur kan vi förhindra?

Det är mycket, mycket tragiskt det som skett. Två barn har berövats livet.
Jag skulle önska att barn med ME lyfts fram i debatten kring mordet, det mer positiva - att lära sig leva med sjukdomen - bejaka det friska. Att inte med överdrivet tårdrypande föräldrafokus kväver barnens röst. Igen..

Att det är en svartsyn hos paret råder ingen tvekan om även om vi inte vet alla kompontenter i det hela.
Jag kan inte se att varken utmattning eller depression är förklaringen till detta "kollektiva" beslut. Då skulle som sagt barn dö som flugor då sjukdom inte är unikt för föräldrar att tackla, en del mer sårbara, nån part kanske mer självmordsbenägen - men de är två vuxna personer som faller genom maskorna:
Gemensamt och i samförstånd mördar de sina två döttrar.
Håller med dig i vartenda ord, varenda stavelse!!
Citera
2018-12-18, 11:06
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Vad är det med att de ligger nerbäddade i sängarna?
Maken är förstås den som har bäddat ner hustrun efteråt. På tal om i vilken ordning de avled.
Citat:
GW är lite lustig. Han visste jättemycket om Fu gällande Lisa Holm, det var fullständig skit. Sen gjorde han en kovända med stående ovationer. Han landade iaf på: Jag hade fel.
Han sa att bröderna varit inne i omklädningsskåpen på cafét gällande mordet på Lisa Holm erinrar jag mig.
Hans uttalanden gällande Ubåtsfallet har en del att lämna därhän likaväl.

Han är underhållande, riktigt härlig ironi, han kan sin mordbibel men han är rätt mossig gällande att återge fakta.
Jo, stämmer att han inte alltid är så insatt i de fall han kommenterar. Men som sagt; underhållande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in