2018-12-18, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag förstår det men det är inte givet eftersom han inleder med att han tänker presentera "Enligt den rättsmedicinska undersökningen så är dödsorsakerna följande (..)" och anledningen till att mannens dödsätt nämns är på grund av att han återrefererar till vad hela pressträffen inleddes med:

Att de tittat in genom en glipa och ser en man hängd och får order om att bryta sig in.

Det stämmer - han hänger i trappen. Första polisrapporten gällde enbart död man och kvinna som var funna. Därefter kom rapporten om ett, senare två döda barn.
Citera
2018-12-18, 02:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det stämmer - han hänger i trappen. Första polisrapporten gällde enbart död man och kvinna som var funna. Därefter kom rapporten om ett, senare två döda barn.
De ser honom utifrån, får order att omgående bryta sig in.
Sen hittar de henne, sen barnen och backar ut.

Polisen redogör dödsorsaker och inget annat. Han säger det tydligt då han inleder att berätta hur de dött. Han säger inte dödssätt.
Sen som sista beskrivning så pratar han däremot om den hängde mannen de inledningsvis fann först, han avrundar där han började berättelsen.
Det råder ett slags konsensus i tråden om att O mördat sin fru för att han påstås vara sist i livet, att presstalesman säger att han tagit livet av sig. Jag reserverar mig på den punkten även om det givetvis kan vara så.

Det var även påståenden (solglittret) om att självkvävning/strypning (H) var nästintill omöjligt vid suicidal pga av nån överlevnadsreflex vilket inte är sant.

Om nu folk dör vid autoerotiska sjuka sexlekar när de är ensamma - de drar snaror runt halsen liggande i sängar, stående, sittande or what ever - så säger det sig själv att det inte är minsta omöjligt (för att ta ett enda simpelt exempel) om nån väldigt dödsmotiverad.
Det krävs carotiskompression bilateralt, svimning inträder fort vid rätt (fel är kanske snarare rätt ordval..) applicering och det är kört. Tunn snara ökar på hastigheten.
Senast redigerad av develi 2018-12-18 kl. 02:05.
Citera
2018-12-18, 02:10
Medlem
Citat:
De ser honom utifrån, får order att omgående bryta sig in.
Sen hittar de henne, sen barnen och backar ut.

Polisen redogör dödsorsaker och inget annat. Han säger det tydligt då han inleder att berätta hur de dött. Han säger inte dödssätt.
Sen som sista beskrivning så pratar han däremot om den hängde mannen de inledningsvis fann först, han avrundar där han började berättelsen.
Det råder ett slags konsensus i tråden om att O mördat sin fru för att han påstås vara sist i livet, att presstalesman säger att han tagit livet av sig. Jag reserverar mig på den punkten även om det givetvis kan vara så.

Det var även påståenden (solglittret) om att självkvävning/strypning (H) var nästintill omöjligt vid suicidal pga av nån överlevnadsreflex vilket inte är sant.

Om nu folk dör vid autoerotiska sjuka sexlekar när de är ensamma - de drar snaror runt halsen liggande i sängar, stående, sittande or what ever - så säger det sig själv att det inte är minsta omöjligt (för att ta ett enda simpelt exempel) om nån väldigt dödsmotiverad.
Det krävs carotiskompression, svimning inträder fort vid rätt applicering och det är kört. Tunn snara ökar på hastigheten.

Exakt. Det går snabbt. Som sista försäkring kan man använda snöre. Jurister använder nog både bälte och hängslen.
Citera
2018-12-18, 02:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Exakt. Det går snabbt. Som sista försäkring kan man använda snöre. Jurister använder nog både bälte och hängslen.
Ja, men huvudfrågan är inte att han hängde i trappen eller att det går snabbt.
Det är att polis presenterar dödsorsak ur rättsmedicinsk undersökning när han inleder med att berätta om respektive person - men avrundar med mannen som de inledningsvis såg hängande när de tittar in genom glipan eftersom han redan har nämnts i inledningen av pressträffen.

"(..) pappan, har som jag sa inledningsvis (..)"

Så därför reserverar jag mig samt utifrån att folk de facto stryper/kväver sig själva vid suicid eller autoerotiska olycksfall.
Senast redigerad av develi 2018-12-18 kl. 02:17.
Citera
2018-12-18, 02:19
Medlem
Citat:
Ja, men huvudfrågan är inte att han hängde i trappen eller att det går snabbt.
Det är att polis presenterar dödsorsak ur rättsmedicinsk undersökning när han inleder med att berätta om respektive person - men avrundar med mannen som de inledningsvis såg hängande när de tittar in genom glipan eftersom han redan har nämnts i inledningen av pressträffen.

Ja, det är uppenbart, polisen säger det ju det exciplit.
Citera
2018-12-18, 02:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det är uppenbart, polisen säger det ju det exciplit.
..Så därför reserverar jag mig samt utifrån att folk de facto stryper/kväver sig själva vid suicid eller autoerotiska olycksfall - vilket då mamman likaväl kan ha gjort.
Inställd på att dö (inte autoerotiskt, det är endast ett exempel på dödssätt vid strypning/kvävning) då hon lär vara mycket motiverad om det är långvarig planering och båda döttrarna är döda.
Senast redigerad av develi 2018-12-18 kl. 02:25.
Citera
2018-12-18, 02:31
Medlem
Mooskys avatar
Polisens uttalande med lite mer information.

När första patrull anländer är det släckt, fördraget ingen insyn båda bilarna på uppfarten.
I en glipa ser dom då en mansperson som tagit sitt liv. Dom får direktiv att krossa rutan och ta sig in och söker igenom bostaden, och dom kan ganska snabbt konstatera att på nedervåningen ligger det en kvinna nerbäddad och hon är uppenbart död. Patrullen fortsätter att gå runt i huset och söka dom två barnen som också är skrivna på adressen och ganska snabbt hittar dom barnen nerbäddade i respektive sängar på sina rum i övervåningen. Det blir stopp direkt för patrullen och dom backar ut. Dom larmar till platsen och till platsen anländer kollegor till mig då som kallas in då det handlar om grovt våldsbrott. Dessutom kallas tekniker till platsen vilket är brukligt i såna här ärende. Där startas ett digert utredningsarbete till kvällen och dom var där till natten.

Ganska snabbt kan man utesluta att där är ingenting initialt som tyder på att det finns en utomstående gärningsman. Såklart är det något man direkt tittar på. Huset var låst på ett sånt sätt att det där och då inte tydde på en utomstående gm.
Och ganska snabbt hittar tekniker dokument på adressen. Dom dokumenten är 3 till antalet. Dels ett testamente dels ett avskeds/förklaringsbrev och ett dokument med praktiskt information till dom efterlevande.
Vad det gäller vidare om hanteringen av dokumenten har vi gjort noggranna undersökningar för att konstatera att ingen av dom vuxna har blivit vilseledd att skriva på och det arbetet har vi konstaterat att bläck på pappret var tryckt innan dom vuxna skrivit sina namnteckningar så det är alltså ingen som skrivit på ett tomt papper sen har texten kommit dit i efterhand. Det har också samlats in andra dokument där föräldrarnas namnteckning fanns och man kan konstatera att namnteckningarna är autentiska. Det är föräldrarna själva som skrivit detta. Dessutom är dokumenten undersökta på spår från någon annan individ och det finns ingen annan individ på dom här dokumenten. Inga fingeravtryck inga DNA spår eller något annat.

I avskedsbrevet/förklaringsbrevet framgår det att föräldrarna gemensamt och i samförstånd under hösten 2017 gemensamt tog det här beslutet att dom skulle avsluta sina och sina barns liv. Anledningen att dom har gjort detta är att barnen fått var sin diagnos av sjukdomen ME. Det finns en diagnos ställd på var och en av döttrarna. Det har tagit så mycket fokus från barn och föräldrar så att föräldrarna i sitt brev skriver citat-
Ingen av oss kommer kunna leva ett liv i någon egentlig mening. slutcitat

Vi har också undersökt media datorer och mobiltelefoner dom vi kommit in i som var kvarlämnade i villan och i dom här medierna har vi hittat information som styrker att båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända.
Som vi sa inledningsvis uppdagades det här den 9 januari på tisdagen. Sista livstecknet är fredagen den 5 januari på kvällen. Efter det finns det inga kända livstecken.
Enligt den rättsmedicinska undersökningen så är dödsorsakerna följande och anledningen till att vi går ut med dom är för att undvika vidare spekulationer hur det sett ut på platsen osv. osv. Så det vi kan konstatera är att ett av barnen enligt det rättsmedicinska protokollet har dött av strypning eventuellt i kombination med kvävning. Så uttrycker man det. Andra dottern har dött av kvävning. Kvinnan i huset mamman har dött av strypning eventuellt även det i kombination av kvävning. Och slutligen mannen pappan har tagit sitt liv genom att hänga sig. Vi kan också konstatera att båda föräldrarna vid den rättsmedicinska undersökningen hade stora doser lugnande läkemedel i sina kroppar. Dock inte dödliga doser och dock inte så mycket att dom inte heller kunnat agera. Dessutom hade en av döttrarna spår av lugnande läkemedel i sin kropp. Det är vad vi kommer lämna angående dödsorsakerna mer ingående än så kommer det inte att bli i den informationen.

Så sammantaget ger utredningen stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans och båda är därför såklart misstänkta för att gemensamt och i samförstånd har dödat sina två döttrar. Kvar i ärendet är inte mycket vi har lite administration att göra och när det är gjort så kommer utredningen läggas ner. Vi räknar inte med någon mer ny information vi har fått alla svar som man kan tänkas få.

Svar på frågorna journalisterna ställer-
Nej, det kan man inte på rak arm säga tidpunkt för när dom avled utan där gäller sista livstecknet och inte vilken ordning dom olika individerna avled går att fastställa heller.
Vi har inte sett något i utredningen som visar när bägaren rann över.
Sista livstecknet är det sms mellan föräldrarna och det är inget speciellt och inget som visar något om händelsen.

Senast redigerad av Moosky 2018-12-18 kl. 02:36.
Citera
2018-12-18, 02:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

När första patrull anländer är det släckt, fördraget ingen insyn båda bilarna på uppfarten.
I en glipa ser dom då en mansperson som tagit sitt liv. Dom får direktiv att krossa rutan och ta sig in och söker igenom bostaden, och dom kan ganska snabbt konstatera att på nedervåningen ligger det en kvinna nerbäddad och hon är uppenbart död. Patrullen fortsätter att gå runt i huset och söka dom två barnen som också är skrivna på adressen och ganska snabbt hittar dom barnen nerbäddade i respektive sängar på sina rum i övervåningen.
Enligt den rättsmedicinska undersökningen så är dödsorsakerna följande och anledningen till att vi går ut med dom är för att undvika vidare spekulationer hur det sett ut på platsen osv. osv. Så det vi kan konstatera är att ett av barnen enligt det rättsmedicinska protokollet har dött av strypning eventuellt i kombination med kvävning. Så uttrycker man det. Andra dottern har dött av kvävning. Kvinnan i huset mamman har dött av strypning eventuellt även det i kombination av kvävning. Och slutligen mannen pappan har tagit sitt liv genom att hänga sig.
.. och här är avskrift från den ljudfil från pressträffen som jag fick av dig som en annan lagt i tråden som komplement:

"(..) dom lyckas hitta en glipa, i vilken dom kan lysa in, och där kan dom då konstatera att man ser en mansperson som förefaller ha tagit sitt liv genom att hänga sig."

"Enligt den rättsmedicinska undersökningen så är dödsorsakerna följande, och anledningen till att vi går ut med dom det är för att undvika vidare spekulationer hur det har sett ut på platsen och så vidare, så vidare - så det vi kan konstatera det är att ett av barnen har dött enligt den rättsmedicinska protokollen av strypning, eventuellt i kombination med kvävning, så uttrycker man det, andra dottern har dött av kvävning. Kvinnan i huset, mamman, har dött av strypning, eventuellt även det i kombination med kvävning och slutligen mannen, pappan, har då - som jag sa inledningsvis - dött genom att ha tagit sitt liv genom att hänga sig."
Citera
2018-12-18, 03:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Svar på frågorna journalisterna ställer-
Nej, det kan man inte på rak arm säga tidpunkt för när dom avled utan där gäller sista livstecknet och inte vilken ordning dom olika individerna avled går att fastställa heller.
Fråga från reporter (vet man nåt om tidpunkten som flickorna och föräldrarna har dött):

"- Nej, det kan man inte på rak arm säga i den rättsmedicinska undersökningen, utan varken tidpunkt går exakt att fastgöra, jag tror vi får förhålla oss till att sista livstecknet är på fredag kväll och sen har folk försökt nå vissa familjemedlemmar under lördagen utan att få kontakt.

Men som sagt närmare än så kommer vi inte, inte heller exakt i vilken ordning dom olika individerna har avlidit går att fastställa."
Citera
2018-12-18, 05:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
När jag går genom listan av de olika familicide typerna igen, så landar jag på disappointed.

Disappointed: This killer believes his family has let him down or has acted in ways to undermine or destroy his vision of ideal family life. An example may be disappointment that children are not following the traditional religious or cultural customs of the father.

https://psychcentral.com/news/2013/08/14/characteristics-of-4-types-of-family-murderers/58475.html

Här handlar det inte om religion eller tradition, men om 1-2 sjuka barn och inte om 1 gm men 2.

Uttrycket ”vision of ideal family life” kommer det hela ganska nära, tror jag. Man hade höga ideal om familjeliv. Jag tänkte igen på fosterbarnet. Ett ung par utan egna barn tar emot ett fosterbarn, som beskriver hemmet väl. Man hade höga ideal angående barnfostran - till och med på det sättet att man skapade den situation utan egna barn. Det kontrollerande har säkert också funnits, men också det lite annorlunda med en uppfostran utan för mycket tv och mycket spel.

Så kom As sjukdom och visionen kunde inte upprätthållas. Nu kan man fundera om sjukdomen var infektionsutlöst, helt utom föräldrarnas kontroll, eller om den hade en psykisk komponent och var relaterad till höga förväntningar. Vi kommer inte att veta. Man blev krossat. Man försökte att få bot. Det gick inte att bota. Och jag tror att familjen kan ha vald fel väg med att fokuserar på hemundervisningen. Skolan var fortfarande viktig. Gymnasium inte utom räckvidd. Men O led. Han mådde dålig. Och enligt hans chef berodde det inte på karriären. Men karriären som var mycket viktig för O led också. Jag tror familjen hade svårt att hantera As sjukdom. H är och förblir osynlig. Ingen aning om hur hon kunde kommunicera sina problem med att hantera situationen.

Och nu är det också frågan kring skam. Att medge för sig själv att den familjen som man en gång älskade så mycket har blivit meningslös pga sjukdom hos barnen. Hur ska man kommunicera det - medan man är i livet. Detta är så tabubelagt som det kan bli.

Och så tror jag att antingen var hela situationen inom familjen sjukgörande våren 2017 eller man överfukuserade eller vad vet jag. Barnen speglar föräldrars mående. Barnen märker att föräldrarna mår dålig och att deras sjukdom är orsaken. Svår att blir frisk eller vara frisk i en sådan situation. Mycket belastande. Föräldrarna anser att M också blir sjuk och plockar henne ur skolan. Den faktiska sjukdomstillstånd till barnen kan aldrig förklara det som har hänt, tror jag. Men jag tror att en av föräldrarna började googla ned sig i ME träsket och rev den andra med sig i tillägg till allt annat. Man såg inte bara hur utmanande det hela var just nu, men hur fruktansvärd det kommer att bli. Två döttra i sängen i mörka rum? Inget, absolut inget som man tänkte för sin familj kunde blir så som man hade önskat. Och i denna depressiva atmosfären tappade man total verklighetesförankring. Och man fick ingen korrektur / bollplank / hjälp - vad somhelst utifrån. Disappontment i det sammanhang går inte att kommunicera. Men rädslan för framtiden och brustna drömmar hade behövds att bearbetas på ett helt annat sätt professionellt. Kan man konstatera i efterhand.

Det tragiska med det hela är - om det var så - att föräldrarna förstörde det som de i början värderade högst - även om det hade funnits räddning. Barnen hade kanske återhämtat sig med rätt strategi/hjälp - i alla fall så att det hade blivit hyfsat bra. Kanske det kommer en medicin för me. Vem vet? Kanske det hade räckt med en annan omgivning. Föräldrarna som mår så dåligt pga sjukdomen är ingen bra omgivning.

Det som vi har ofta diskuterad här att gm inte ser barnen som egen individ passar också in. Barnen är något annat - spegeln till en lyckad familj.

Skrämmande - den radikaliteten som man bestämde sig att göra slut. Skrämmande, brutal och tragisk.
Ja, jag funderar på nåt liknande. Det är svårt, det är komplext och vi vet inte ett dugg annat än att den hemska händelsen satt myror i huvudet på många.

- Visioner om den ideala familjen.
Höga ideal och kanske ett mer konservativt synsätt, att man löser problem internt vilket leder till höga krav på individerna likaväl och höga krav för länge utvecklar stress, i värsta fall sjukdomsbild.
Familjen beskrivs upprätthålla fasader och isolera sig även om det parallellt finns en normalitet med yttre världen. De är inte isolerade per se men de har ett visst förhållningssätt. Extrem integritet å ena sidan, upplevs normala å andra sidan.
Jobbet sköts perfekt, båda föräldrarna är högpresterande. Lösningen med skolan kan vara i deras smak och riktning. Utbildning är viktig.
Skolan i den sociala sfären rår inte föräldrar på, inte ens den mest slutna familj. Barn kan inte plockas ut skolan och privatundervisas utan kontroll och tillsyn.

- Ingen acceptans.
Jag är övertygad om att sökande efter bot är på bas av omsorg, men de accepterar inte sina döttrars hälsotillstånd.

- För höga förväntningar.
Målsättningen är att hitta bot och bättring. Det är enormt intensivt gällande A (som snarare och högst troligt blir mer utmattad och troligen nedslagen). Ett slags verklighetsfrånvänt chasing shadows.

- Sökande med ljus och lykta kring ME.
Personligen anser jag att ME är en sjukdom per definition, men att det är komplext.

Tanken med sökande är alltid god, men vägen är snårig. Är man deprimerad så skulle jag tro att läsningen inte är värst upplyftande när det mest extrema framträder.

Speciellt problematiskt blir det om vuxnas berättelser om utsiktslös framtid appliceras på barn.
Det finns en extrem svartsyn, farhågor och det är tyvärr de som hörs och framträder mest. Media älskar drama likaväl.
Det finns även en tragedi i mitt tycke då det är två läger vilket kan göra att vissa människor med ME - för att tas på allvar - nästintill bara beskriver den jobbiga sidan på bekostnad av de dagar som kan fungera bättre med stöd, förståelse och acceptans.
Det kan med andra ord bli en extrem svartsyn, en felaktig dyster prognos på barn, där till och med eutanasi glider in i debatten.
I tråden här ses att vissa har en extremt skev syn på händelsen och tror sig vara nån sorts grandios form av Moder Theresa till skillnad mot andra.
Ordval som "hjälpte till" förekommer då det inte är annat är mord. "En flicka ville dö" som om det skulle legalisera morden. Flickornas tillstånd och dystra framtid dramatiseras, föräldrarnas vemod lyfts fram.

OM nu detta förekommer här relativt frekvent - vad har då föräldrarna mött för support väcker det som fråga inom mig?
Desperata, depressiva och sökande människor är mycket lättpåverkade.

Nånstans verkar de bryta sig bort från etablerad vård. Det finns diskussioner om remisser till BUP, vårdplaner. Kan vara missnöje, kan vara fel bemötande, kan vara att föräldrarna har för höga förväntningar på bot. Kan även vara att de påverkas parallellt av en svartsyn och dåliga rådgivare.

Jag tror de har sökt alternativmedicinsk behandlingsform - vilket inte är fel i sig men området är vanskligt då det florerar extrema avarter som inte är att betrakta som seriösa.
Problemet är att dessa ofta samtidigt etablerar en svartsyn gentemot etablerad vård för att påvisa sin egen nisch och förträfflighet.

Med seriös menas att inte förkasta etablerade vårdformer som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (evidensbaserat, empiri, vetenskapligt stöd) - och bedra folk med storsvulna löften. Därav används hellre ordet komplementär än alternativ.

- De resignerar.
De är så inne i sin bubbla sen år tillbaka med den den första diagnosen på dottern att jag tror att nästa dotters symtom och sen diagnos är triggern, där kastar de in handduken. Jag har tyvärr svårt att se vad som skulle ha kunnat förhindra morden då de samtidigt spelar ett rollspel, håller fasader uppe och är så fruktansvärt eniga i sitt beslut båda två. Ett allierande som torde kräva en pansarvagn. Det påminner mig om när en självmordsbombare väl beslutat sig.

Polisträffen:
(..) vi har inte heller sett några brister att nån borde ha flaggat om nåt specifikt för att kunna förhindra det här, så att nej - jag kan inte svara på vad som skulle kunna ha gjorts för att förhindra detta."

Trots detta ska givetvis inblandade instanser rannsaka sig med konkret internutredning med frågeställningarna:
Missade vi nåt? Fanns det signaler? Hade vi kunnat hjälpa? Hur kan vi förhindra?

Det är mycket, mycket tragiskt det som skett. Två barn har berövats livet.
Jag skulle önska att barn med ME lyfts fram i debatten kring mordet, det mer positiva - att lära sig leva med sjukdomen - bejaka det friska. Att inte med överdrivet tårdrypande föräldrafokus kväver barnens röst. Igen..

Att det är en svartsyn hos paret råder ingen tvekan om även om vi inte vet alla kompontenter i det hela.
Jag kan inte se att varken utmattning eller depression är förklaringen till detta "kollektiva" beslut. Då skulle som sagt barn dö som flugor då sjukdom inte är unikt för föräldrar att tackla, en del mer sårbara, nån part kanske mer självmordsbenägen - men de är två vuxna personer som faller genom maskorna:
Gemensamt och i samförstånd mördar de sina två döttrar.
Senast redigerad av develi 2018-12-18 kl. 05:48.
Citera
2018-12-18, 06:33
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Någon av föräldrarna måste varit oerhört självmordsbenägen och det visste O: s chef om. Den borde varit inlagd på sluten avdelning.
Citera
2018-12-18, 07:44
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Någon av föräldrarna måste varit oerhört självmordsbenägen och det visste O: s chef om. Den borde varit inlagd på sluten avdelning.

Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Tror vi att Agnes var suicidal? Hade hon uttryckt och uttalat viljan att dö?
Jag kan mycket väl tänka mig att hennes senaste 3 år inte hade många ljusglimtar. Jag vet inte hur ofta hon ens kom utanför ytterdörren för att känna den friska luften mot kinden och doften av blöt asfalt eller nyklippt gräs. Kika upp mot den varma solen och känna dess värmande strålar mot sin hud. Jag vet inte.
Vilka åtgärder hade föräldrarna gjort så att Agnes kunde känna sig levande så långt det nu är möjligt med en ung kvinna som har ME? Vilka bort- prioriteringar hade man gjort för hennes skull? Hur underlättades hennes situation i hemmet?

Moa då? Hon hade ganska nyligen fått sin diagnos. Ville hon dö? Hur dålig var hon? Hur kunde hon så snabbt efter diagnos få hemundervisning? Vad bort- prioriterades för att hon skulle må så bra som möjligt med tanke på hennes sjukdom?

Jag vet inte vilka uppoffringar föräldrarna gjorde. De fortsatte att arbeta in i det sista vilket för mig säger en hel del om deras inställning till livet. Jag vet inte hur de hade anpassat bostaden för tjejerna med matsituationer, mediciner och sjukhusbesök.
Jag vet inte vilken hjälp de blev erbjudna från kommun och sjukvård eller huruvida de tackade nej till allting eller om de aldrig ens hade fått erbjudan om hjälp över huvudtaget?

Kanske slet dom ut sig helt på Agnes och när sedan även Moa insjuknade gav de helt enkelt upp - inte en till. Vi orkar inte!

Hur nära var familj och vänner till familjen? Hade dessa erbjudit sig att hjälpa till?

Jag tänker så här. Okej, Agnes var säkert sjuk och hade riktigt dåliga perioder. Hon hade nog utvecklat depression som kanske blev obehandlat. Hon kan mycket väl ha sagt att hon ville dö - bokstavligen.
Jag kan mycket väl tänka mig att mamma och pappa hellre arbetade för att komma ifrån allt elände hemma, men att när även Moa blev dålig drogs rullgardinen ned.

Jag tycker det verkar djävligt konstigt att skolan som besökte hemmet regelmässigt varje vecka för undervisning inte såg var hän det barkade. Någon måste absolut ha sett på Agnes om hon var deprimerad. Moa kan absolut inte varit lika illa däran som hennes storasyster. Vilken dialog fördes mellan lärare, skolan och familjen?

Hur insatt var sjukvården, kommunen och BUP? De brukar ha fortlöpande utvecklingsmöten och uppföljningsmöten. Hur ofta kom de hem? Var flickorna med på dessa? Hade man dessa möten?

Oskar har regelbundet kommunicerat med sin chef och kollegor med vetskapen om att han och hans fru snart kommer att begå en fruktansvärd handling. Han hade stängt av sig. Kan man göra det under en så pass lång tid utan att varken arbetsgivare, släkt eller vänner märker något?

Hanna? Hon kanske redan hade en skör personlighet med en dragning mot det allvarsamma? Hon kanske bara var lite tystare än vanligt?

Det finns många frågetecken i detta. Dessa kommer nog aldrig att få svar.

Personligen har jag mycket mycket svårt att tro att Oskar och Hanna gav allt och lite till för sina flickor. Det fanns naturligtvis olika möjligheter för dom att fortsätta att leva som en familj, men de orkade inte kämpa längre. De gav upp fast det var barnen som hade det jobbiga. Föräldrarna klarade inte att stötta Agnes och Moa i deras kamp mot sjukdomen. Det är så svagt. Jag är övertygad om att de inte tog till hjälp utifrån. De hade pengar för att ordna med personal i hemmet. Det fanns möjligheter!

Jag vet att polis har yttrat sig om utredningen. Jag vet allt de sagt i presskonferensen. Det finns dock några uppgifter som jag inte riktigt kan hantera. Om båda föräldrarna planerat och organiserat gärningarna flera månader i förväg. Varför väljer man att ta livet av sina barn på ett av de mest fasansfulla sätt som finns? Det sättet som barnen (och frun) blivit dräpta på talar för en GM. En gärningsperson som haft ett sjå att få ihop dokumenten, rensningar på sociala medier, hemdator mm. Ett dåligt planerat och utfört mord på hela familjen. Faktiskt. Man hade flera månader på sig att ordna allting. Oskar var ju en mästare på att organisera för sin arbetsgivare och hålla föredrag mm. Det viktigaste statement han hade att göra, the BIG END för familjen lyckades han inte få godkänt för ens.

Allting pekar på en ensam förövare och hade inte avskedsbrevet funnits, så hade det också slutat så.
Jag kommer inte att skriva mer i denna tråd. Men jag skulle bli glad om samtliga inblandade myndigheter gjorde en intern utredning om hur detta kunde hända som utförts av tredje part. Inte för min skull, utan för tjejernas Moa och Agnes.

Ja, jag tror att A var suicidal oavsett hur osmakligt alla än tycker att det är så kan det vara så. Vad föräldrarna sökt för vård för hennes tankar vet vi inte, vi vet inte heller om de lyckats få henne på andra tankar.

Jag tror föräldrarna sökt med ljus och lyckta efter stöd och hjälp inom sjukvård samt kommun men som vi tidigare tagit upp vet vi inte vilka läkare de träffat på - förstående eller de som förnekar att ens sjukdomen existerar. Inte omöjligt att de möts av en stressad läkare som varken vill inse hur sjuk A har varit och inte någon förståelse alls för föräldrarnas rädsla och oro.
De kan även viss hjälp från kommunen men vi vet alla att idag är det extremt svårt att få det beviljat. Finns många familjer idag som ansökt om utökad assistans men istället fått starkt minskning av de timmar de redan har. Samhället och vården sviker många idag.
Detta sammantaget ökat givetvis föräldrarnas förtvivlan.

Självklart vill de flesta föräldrar att barnen skall utbilda sig och få ett bra yrke som de trivs med. Även om detta inte sker så är det en förälders önskan att barnen blir lyckliga i sina liv.
Så jag har svårt att tro att dessa föräldrar dödat barnen pga de inte skulle bli framgångsrika i sina liv.

Ingen kommer helt att förstå föräldrarnas tankar men helt klart hamnade de i ett djupt mörker. Kan mycket väl tänka mig att de gärna bytt sina yrken till mindre glamorösa om det hade inneburit att flickorna skulle bli friska. (går tyvärr inte att göra ett sådant byte)
Vill även återknyta till det jag skrev inledningsvis att A var suicidal, tror även H hade fått recidiv med mycket dålig prognos. Hon vägrade att genomgå en cancerbehandlingen igen eftersom prognosen var så dålig och hon ville inte sista må så dåligt av behandlingen som hon gjort första gången utan istället låta sjukdomen ha sin gilla gång.

Nu har vi alltså två suicidala personer A samt H. A var förmodligen mycket dålig i sin ME och inte bara trötthet utan många fler symptom som sjukdomen innebär. Hon blev även mycket sämre under senhösten. H skulle dö oavsett.

Därför tror jag att H varit drivande och där kom hennes tankar att ta A med sig för hon stod inte ut med att se sin älskade dotters lidande. H:s sjukdom är också anledningen till att hon helt enkelt inte orkade flänga runt mellan vård, skola och resa utomlands utan detta fick O ta på sig. Vilket också gjorde men vem som helst kan förstå att det håller inte i längden med den enorma arbetsbörda det blev för honom plus oro och sorgen över vad som drabbat familjen.

Tanke som kom nu under tiden jag skrev är. Kan det vara så att H:s plan var att det var från början endast hon och A som skulle avsluta sina liv. O blev givetvis fruktansvärt deprimerad av detta att förlora halva familjen, arbetsplatsen har även sagt att O var oerhört tyngs av situationen hemma.
Sedan blir även M sjuk och visar samma tecken som de alltför väl kände igen. Där började även O få samma tankar som H. Han ville inte förlora sin älskade H och A samt bli ensam kvar med en sjuk Moa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in