2018-12-18, 07:52
Medlem
Finns MÄNGDER med föräldrar som har svårt sjuka barn. Flerdubbelt värre diagnoser än ME (förringar inte sjukdomen men jämför). Finns multihandikappade barn som aldrig någonsin kommer kunna leva självständiga liv.......MEN de vill leva. De hittar ljusglimtar just där de är, här och nu, och så gör föräldrarna. Tar en dag i taget. I Bjärred-fallet var det föräldrarna som var sjukast. KANSKE finns en medicin som hjälper mot ME precis runt hörnet. Känns ju inte alltför utopiskt!
Citera
2018-12-18, 08:09
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Finns MÄNGDER med föräldrar som har svårt sjuka barn. Flerdubbelt värre diagnoser än ME (förringar inte sjukdomen men jämför). Finns multihandikappade barn som aldrig någonsin kommer kunna leva självständiga liv.......MEN de vill leva. De hittar ljusglimtar just där de är, här och nu, och så gör föräldrarna. Tar en dag i taget. I Bjärred-fallet var det föräldrarna som var sjukast. KANSKE finns en medicin som hjälper mot ME precis runt hörnet. Känns ju inte alltför utopiskt!

O ville att familjen skulle utplånas, oavsett krystade förklaringar - annars hade det som hänt - inte skett.
Citera
2018-12-18, 08:16
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
O ville att familjen skulle utplånas, oavsett krystade förklaringar - annars hade det som hänt - inte skett.

Snälla, kan du inte läsa polisens presskonferens så ser du vad som är fakta när det gäller gärningsmännen
Citera
2018-12-18, 08:21
Medlem
Hela soppan kan bara kokas ned till en spik och det är att en, bara en, förälder var extremt sjuk. Inte bara deprimerad och åt lugnande utan led av en fix ide. Hade den andre överlevt så hade en försvarsadvokat smulat sönder de s.k. bevisen, förfalskade namnteckningar och digitala spår. Polisen säger iofs inte att det är "bevis" utan bara STÖD för deras teori. Den säger att två skulle blivit misstänkta för mord. Polisen har gjort en bra utredning och ingen mördare går lös på gatorna.

Att efterlämna ett förklaringsbrev är som att efterlämna en bok. Bara sista kapitlet kvar och det är manus, instruktioner, till efterlevande. Maktfullkomlighet långt efter döden. Efterlevande tycker att det är en sorglig berättelse men bra mycket vackrare än alternativet och ingen kan återuppstå oavsett vad.

De få fall som finns där båda föräldrarna har tagit livet av sina avkommor beskrivs på andra sätt än det i Bjärred. Framför allt att de döda hittats tätt intill varandra. Inte utspridda och framför allt inte att en av föräldrarna är mördad.
Citera
2018-12-18, 08:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Ja. Det är den springande punkten för min del via många möten med familjer i kris. Även om de begär hjälp och givetvis är utmattade till bristningsgränsen. För att inte tala om ensamstående som kämpar varav det kan vara betydligt mer obalans såsom ekonomi eller litet kontaktnät. Homeostasen kan vara helt ur funktion.
Det berör mig ända in i benmärgen och ofta är svaret väldigt simpelt:
För att vi måste för xx skull.

Jag förstår även de som inte orkar mer. Men jag förstår inte att två är drivande mot denna hemska lösning där ingen part stoppar den andre, utan snarare allierar sig kring beslutet.
Därför tror jag det mer komplext än att prata om ME, depression och utmattning i mitt tycke. Att de är både deprimerade och utmattade betvivlas inte. Ej heller att de inte brydde sig om sina döttrar - men det de beslutar är groteskt.
Jag förstår inte brevet heller. Skulle det finnas svart på vitt att döttrarna blir kolli eller sakta men säkert ska dö i extrema plågor kan jag förstå svartsynen.
Men det är inte bara döttrarnas välmående det handlar om - de pratar likaväl om sig själva; att de inte står ut.
Då blir givetvis frågan hur de kunnat få en så svart syn på sjukdomen och framtiden.

Polisen i Skåne, 19 januari 2018:
Citat:
"Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna."
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/januari/ny-information-om-arendet-i-bjarred/

Ett direktcitat av meningarna:
”Ingen av oss kommer någonsin leva något liv med egentlig mening”.
Citera
2018-12-18, 08:30
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Snälla, kan du inte läsa polisens presskonferens så ser du vad som är fakta när det gäller gärningsmännen

Jag angav ingen gärningsman i mitt inlägg. Om inte O velat förgöra sin familj hade det inte skett....
Ej heller cancersjukdomar, nya eller gamla. Självmordsbenägenhet hos barn alternativt en à två, tre personer hade inte heller resulterat i en utplåning av familjen.
Sjukvårdens brister likväl som förutfattade meningar om bemötande hos BUP, läkare och skola, resulterar inte heller i en total utplåning av en familj.
O tyckte / ville alltså att familjen skulle utplånas - det var vad han tyckte var den ultimata lösningen.

I annat fall hade resultatet blivit annat - ett helt annat.
Citera
2018-12-18, 08:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag angav ingen gärningsman i mitt inlägg. Om inte O velat förgöra sin familj hade det inte skett....
Ej heller cancersjukdomar, nya eller gamla. Självmordsbenägenhet hos barn alternativt en à två, tre personer hade inte heller resulterat i en utplåning av familjen.
Sjukvårdens brister likväl som förutfattade meningar om bemötande hos BUP, läkare och skola, resulterar inte heller i en total utplåning av en familj.
O tyckte / ville alltså att familjen skulle utplånas - det var vad han tyckte var den ultimata lösningen.

Korrekt ordval är snarare att de var överens. Det ville nämligen H också.

Följande mening exkluderar inte O:

"(..) inte heller exakt i vilken ordning dom olika individerna har avlidit går att fastställa."
Citera
2018-12-18, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja. Det är den springande punkten för min del via många möten med familjer i kris. Även om de begär hjälp och givetvis är utmattade till bristningsgränsen. För att inte tala om ensamstående som kämpar varav det kan vara betydligt mer obalans såsom ekonomi eller litet kontaktnät. Homeostasen kan vara helt ur funktion.
Det berör mig ända in i benmärgen och ofta är svaret väldigt simpelt:
För att vi måste för xx skull.

Jag förstår även de som inte orkar mer. Men jag förstår inte att två är drivande mot denna hemska lösning där ingen part stoppar den andre, utan snarare allierar sig kring beslutet.
Därför tror jag det mer komplext än att prata om ME, depression och utmattning i mitt tycke. Att de är både deprimerade och utmattade betvivlas inte. Ej heller att de inte brydde sig om sina döttrar - men det de beslutar är groteskt.
Jag förstår inte brevet heller. Skulle det finnas svart på vitt att döttrarna blir kolli eller sakta men säkert ska dö i extrema plågor kan jag förstå svartsynen.
Men det är inte bara döttrarnas välmående det handlar om - de pratar likaväl om sig själva; att de inte står ut.
Då blir givetvis frågan hur de kunnat få en så svart syn på sjukdomen och framtiden.

Polisen i Skåne, 19 januari 2018:

Ett direktcitat av meningarna:
”Ingen av oss kommer någonsin leva något liv med egentlig mening”.

Jag delar din uppfattning om att föräldrar är och blir enastående när det gäller deras sjuka barn. De växer med uppgiften och ger aldrig upp. Bryter ihop och går vidare. År efter år. Därav tror jag absolut inte att barnen i Bjärred blev dödade på grund av sina åkommor och orolig att fallet beskrivs som en förståelig ursäkt för att de inte fick fortsätta leva. Inte bara i media utan även på FB.
Citera
2018-12-18, 08:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Okej då missuppfattade jag din text som löd

Citat:
O ville att familjen skulle utplånas, oavsett krystade förklaringar - annars hade det som hänt - inte skett
Citera
2018-12-18, 09:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag delar din uppfattning om att föräldrar är och blir enastående när det gäller deras sjuka barn. De växer med uppgiften och ger aldrig upp. Bryter ihop och går vidare. År efter år. Därav tror jag absolut inte att barnen i Bjärred blev dödade på grund av sina åkommor och orolig att fallet beskrivs som en förståelig ursäkt för att de inte fick fortsätta leva. Inte bara i media utan även på FB.
Ja, och om de brister i föräldraskap då är det andra faktorer med i bilden, att vara oförmögna, mindre begåvade, misär eller annat som syns då det är återigen faller tillbaka på att det är två stycken som inte framstår som inkompetenta och de står knappast barbacka för övrigt heller. Att söka hjälp inledningsvis med A kan de uppenbart.
Jag tror att sjukdomen är central men att det är nån mer komponent varav jag funderar kring vart i hela friden denna svartsyn uppstått som får två personer att tappa allt och komma fram till en så störd lösning.
Jag undrar hur deras sökhistorik sett ut, vilka kontakter de haft. De måtte väl ha pratat med nån i sin inre krets om behandlingar?
Det lär väl inte ha varit blankt med tanke på deras inledande drivkraft ("sökt med ljus och lykta") gällande A.

Om A blivit depressiv är fullt förståeligt. Dels med sin sjukdom, dels att hennes kropp inte responderar på behandlingar och kan förnimma husets känsla som barn de facto gör väldigt lätt. Oavsett glättiga fasader från föräldrar och försök att anpassa sig till viss del gällande skola och yttre kontakter via nätet osv.
Citera
2018-12-18, 09:04
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma

Det är dock helt korrekt uttalande. O ville att familjen skulle utplånas.
Enligt polisen ville även H det enligt efterlämnade handlingar.

Det enda vi med säkerhet idag kan sluta oss till är att O handgripligen såg till att i vart fall halva familjen dog. H och han själv.

Vad O och H var för sig mer praktiskt gjort vet vi inte. Det finns ytterligare två döda som bägge föräldrarna anses ansvariga för att ha mördat.

Men att hela familjen dvs även de två vuxna utplånats hade inte skett om inte O slutligen hade genomfört detta.

Polisen anser att de har underlag som visar att bägge föräldrarna var med på det hela. Det är antagligen helt sant.
Men det enda som verkligen är klarlagt rent praktiskt är att O var kapabel att ta sin hustrus och sitt eget liv. Det var inte H.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-18 kl. 09:09.
Citera
2018-12-18, 09:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är dock helt korrekt uttalande. O ville att familjen skulle utplånas.
Enligt polisen ville även H det enligt efterlämnade handlingar.

Det enda vi med säkerhet idag kan sluta oss till är att O handgripligen såg till att i vart fall halva familjen dog. H och han själv.

Vad O och H var för sig mer praktiskt gjort vet vi inte. Det finns ytterligare två döda som bägge föräldrarna anses ansvariga för att ha mördat.

Men att hela familjen dvs även de två vuxna utplånats hade inte skett om inte O slutligen hade genomfört detta.
För min del är det en tolkningsfråga av uttalande från polis. Han räknar upp dödsorsaker - inte dödssätt - förutom O.
... för att han redan nämnt honom i inledningen av pressträffen.
Han är nämligen den som gör att de omgående får order om att bryta sig in.

Själv sluter jag mig inte med säkerhet till din tolkning såtillvida inte andra uppgifter framkommer som stärker åsikten med mer sakfakta.
Jag reserverar jag mig förutom än att de gemensamt och i samråd har mördat sina barn.

O är en mördare. Han mördade H och hängde sig sist.

Du tycker inte denna mening motsäger åsikten?

"Men som sagt närmare än så kommer vi inte, inte heller exakt i vilken ordning dom olika individerna har avlidit går att fastställa."

På förmiddagen den 11 december var pressträffen vara du (och några andra) skrev samma dag:
Citat:
Jag ringde dit för en tid sedan, talade med en kvinna på Pressavdelningen som sa att Oskar kunde hyllas för att "polisen aldrig sagt att han var misstänkt för dubbelmord".
Nu är det dock andra uppgifter från polisen - nu är han definitivt utpekad som mördare.
Någon har strypt / kvävt Hanna.
Det har hon inte gjort själv, då hade utredningen inte tvekat hur det gått till. Oskar har mördat Hanna innan han själv hängde sig.

Så minst ett mord har han alldeles ensam handgripligen begått.
Citat:
Undrar om Oskars mord på Hanna kommer att gå in i statistiken av kvinnor som mördas i nära relationer, runt 15 stycken varje år? Han har ju mördat henne och gifta var de.
Men har du nåt mer som stärker din åsikt ska jag givetvis överväga att delta i ditt trådkonsenus kring O som Bjärredsstryparen.

För övrigt så är vi väl överens om att vissa folk väljer att strypa alt kväva sig som självmordsmetod? Att det är fullt möjligt vill säga.
Senast redigerad av develi 2018-12-18 kl. 09:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in