2017-01-12, 01:27
Medlem
Tillverkas det fortfarande läsk i glasflaska / returglas? Jag vet att Coca Cola finns i glasflaska men jag har inte sett några andra sorter under de senaste åren...
Citera
2017-01-12, 01:31
Bannlyst
klart det gör, kolla i vilken mataffär som helst?
Citera
2017-01-12, 05:41
Medlem
Det finns, även om sortimentet är begränsat.
Där jag bor har den konsumentkooperativa butikskedjan läsk på returglas från Hammars bryggeri, den är bra.
Citera
2017-01-12, 09:46
Medlem
Ica central har bestämt sig för att sluta sälja läskbackar pga miljöpåvärkan. Så ingen ica butik ska i regel ha några backar med glasflaskor. Så skulle kolla med någon av deras konkurenter ifall du vill ha dem, men vet att axfood(dvs willys, hemköp osv) håller på att utesluta dem också.
Citera
2017-01-12, 09:53
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
klart det gör, kolla i vilken mataffär som helst?
När var du i en mataffär senast? Det är inte särskilt vanligt med returglas längre, även om de finns på vissa ställen.
Citera
2017-01-12, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Ica central har bestämt sig för att sluta sälja läskbackar pga miljöpåvärkan. Så ingen ica butik ska i regel ha några backar med glasflaskor. Så skulle kolla med någon av deras konkurenter ifall du vill ha dem, men vet att axfood(dvs willys, hemköp osv) håller på att utesluta dem också.

Köpte två backar med julmust i glas i min lokala ica-butik till denna jul.
Citera
2017-01-12, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Köpte två backar med julmust i glas i min lokala ica-butik till denna jul.

Var det dem röda backarna?

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/hej-da-laskbacken

För sånna fall måste det varigt ett specialfall då ingen ica butik ska sälja dem.
Citera
2017-01-12, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Var det dem röda backarna?

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/hej-da-laskbacken

För sånna fall måste det varigt ett specialfall då ingen ica butik ska sälja dem.

Det var dessa backar!
Blev själv förvånad för ingen av de andra Ica-butiker hade några backar.
Citera
2017-01-12, 10:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Det var dessa backar!
Blev själv förvånad för ingen av de andra Ica-butiker hade några backar.

Det är inte så konstigt, då dessa röda backar tar oerhörd plats i förhållande till effektiv läskvolym. En stor röd back innehåller bara 6,6 liter läsk (eller whatever öl/vatten). Så man förstår att de fasas ut.

Jag minns tiden från 1900-talets tre sista decennier, där "halva" livsmedelsaffären var full med drickebackar. Oftast som lockvara: "Köp 100:- övriga varor, så får du köpa en back för 9:95:-". Det var tider det!
Citera
2018-12-16, 21:48
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det är inte så konstigt, då dessa röda backar tar oerhörd plats i förhållande till effektiv läskvolym. En stor röd back innehåller bara 6,6 liter läsk (eller whatever öl/vatten). Så man förstår att de fasas ut.

Jag minns tiden från 1900-talets tre sista decennier, där "halva" livsmedelsaffären var full med drickebackar. Oftast som lockvara: "Köp 100:- övriga varor, så får du köpa en back för 9:95:-". Det var tider det!

Ursäkta bumpen men jag minns den här tiden med glädje, man fick med sin far i affären och fick hjälpa till att välja ut en blandad läskback till sitt kalas eller vad det nu kunde vara. Livet var enkelt och härligt.

Finns väl inga läskbackar kvar nu va?
Tänkte köpa jul julöl, familjen dricker mest alkoholfritt, finns det kvar på glasflaska på sin lokala Willys eller ICA Maxi?
Citera
2018-12-16, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Ursäkta bumpen men jag minns den här tiden med glädje, man fick med sin far i affären och fick hjälpa till att välja ut en blandad läskback till sitt kalas eller vad det nu kunde vara. Livet var enkelt och härligt.

Tänkte köpa jul julöl, familjen dricker mest alkoholfritt, finns det kvar på glasflaska på sin lokala Willys eller ICA Maxi?
De tillverkas, men säljs inte i butik. Har köpt 33 cl julmust från Delitea för någon månad sedan.
Citera
2018-12-17, 00:01
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe

Samma här. Men när jag var liten/ung så var det de gamla gula backarna med 25 st 33cl glasflaskor.

När rödbackarna försvann från Ica (12-15 år sedan?) så samtalade jag med "läskansvarige". Vi talade en god stund och han förklarade att bryggerierna valt att sluta med dessa.
Detta pga att lönsamheten på backläsk var dålig då folk inte ville betala mer än 29:-/backen. De skulle behövt ta 50:-/back.
Så PET drog in bättre med stålar. Det hade ingenting att göra med miljö eller så, tvärtom enligt honom så var glasflaskorna mer miljövänliga.

Kom 80-talets utbud på läsk tillbaka för försäljning på glasflaska/back så hade jag lätt betalat 5:- st dvs 100:-/rödback.

Den enda läsk som idag går att köpa i detta format är Apotekarnes julmust under dec.
De försökte ta bort även den. Blev folkstorm så till året efter kom den tillbaka.
I vårt hushåll är den kär så här års och konsumeras i allt för stora mängder
Willys och Coop har den där jag handlar. 54:-/backen på Willys för någon vecka sedan.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2018-12-17 kl. 00:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in