Citat:
Ursprungligen postat av
torrenttobbe
Ursäkta bumpen men jag minns den här tiden med glädje, man fick med sin far i affären och fick hjälpa till att välja ut en blandad läskback till sitt kalas eller vad det nu kunde vara. Livet var enkelt och härligt.
Finns väl inga läskbackar kvar nu va?
Tänkte köpa jul julöl, familjen dricker mest alkoholfritt, finns det kvar på glasflaska på sin lokala Willys eller ICA Maxi?
Samma här. Men när jag var liten/ung så var det de gamla gula backarna med 25 st 33cl glasflaskor.
När rödbackarna försvann från Ica (12-15 år sedan?) så samtalade jag med "läskansvarige". Vi talade en god stund och han förklarade att bryggerierna valt att sluta med dessa.
Detta pga att lönsamheten på backläsk var dålig då folk inte ville betala mer än 29:-/backen. De skulle behövt ta 50:-/back.
Så PET drog in bättre med stålar. Det hade ingenting att göra med miljö eller så, tvärtom enligt honom så var glasflaskorna mer miljövänliga.
Kom 80-talets utbud på läsk tillbaka för försäljning på glasflaska/back så hade jag lätt betalat 5:- st dvs 100:-/rödback.
Den enda läsk som idag går att köpa i detta format är Apotekarnes julmust under dec.
De försökte ta bort även den. Blev folkstorm så till året efter kom den tillbaka.
I vårt hushåll är den kär så här års och konsumeras i allt för stora mängder

Willys och Coop har den där jag handlar. 54:-/backen på Willys för någon vecka sedan.