• 1
  • 2
2018-12-16, 23:11
Medlem
Dark_drivers avatar
Om jag får ett rek brev från transportstyrelsen och jag inte hämtar ut det kan jag fortsätta köra då tills delgivningsman dycker upp räknade på att jag kan köra 4 till 5 månader till då?
Citera
2018-12-16, 23:13
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
Om jag får ett rek brev från transportstyrelsen och jag inte hämtar ut det kan jag fortsätta köra då tills delgivningsman dycker upp räknade på att jag kan köra 4 till 5 månader till då?

Vad räknar du med ska stå i rek-brevet menar du?
Citera
2018-12-16, 23:14
Medlem
Ronilles avatar
Det kan du nog inte. Delgivningsmannen kommer att hitta dig, de arbetar snabbt och vill inte dra ut på det.
Citera
2018-12-16, 23:30
Medlem
Tror inte att det skickas som rek alls, ts lär få ett vanligt brev.
Citera
2018-12-16, 23:32
Medlem
Rikspsykoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Det kan du nog inte. Delgivningsmannen kommer att hitta dig, de arbetar snabbt och vill inte dra ut på det.
Skitsnack, dom har fortfarande inte hittat mig 1,5 år senare
Citera
2018-12-16, 23:50
Medlem
DeepThroat007s avatar
För många år sedan blev Jan Guillou av med körkortet men han hämtade inte ut det rekade brevet. Han lyckades att hålla sig undan delgivning väldigt länge och fick i praktiken körkortet indraget mycket kort tid.

Vet inte om reglerna har ändrats sedan ovan inträffade.
Citera
2018-12-17, 08:20
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
För många år sedan blev Jan Guillou av med körkortet men han hämtade inte ut det rekade brevet. Han lyckades att hålla sig undan delgivning väldigt länge och fick i praktiken körkortet indraget mycket kort tid.

Vet inte om reglerna har ändrats sedan ovan inträffade.
Jag vet inte när detta inträffade men med dagens regelverk skjuter man bara upp indragningen eftersom spärrtiden i sin helhet räknas från och med delfåendet av beslutet.
Citera
2018-12-17, 08:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Jag vet inte när detta inträffade men med dagens regelverk skjuter man bara upp indragningen eftersom spärrtiden i sin helhet räknas från och med delfåendet av beslutet.

Nu vet vi ju inte rakt ut att det rör sig om en indragning, men mellan raderna så..
REK-brev ifrån Transportstyrelsen kan också innehålla körkort. Men då borde väl TS veta om att han/hon förnyat sitt körkort i så fall. De REK-brev jag fått från TSV/VV och senast arvtagaren Transportstyrelsen har alla innehållit körkort. (Förutom det första i urtiden, som innehöll körkortstillståndet).

Möjligen skulle kanske TS kunna undanhålla sig beslutet i flera år, tills beslutet preskriberas?
Nu är förvisso inte ett återdraget körkort juridiskt sett ett straff (även om det kan tolkas så, speciellt av kreti och pleti/"mannen på gatan"), men personer som dömts till fängelsestraff, och lyckas hålla sig undan i fem år, så stryks ju straffverkställigheten beroende på att fem år förflutit.
Citera
2018-12-17, 08:45
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nu vet vi ju inte rakt ut att det rör sig om en indragning, men mellan raderna så..
Nej, inte i TS fall, men jag syftade på anekdoten om Jan Guillou...
Citat:
Möjligen skulle kanske TS kunna undanhålla sig beslutet i flera år, tills beslutet preskriberas?
Nu är förvisso inte ett återdraget körkort juridiskt sett ett straff (även om det kan tolkas så, speciellt av kreti och pleti/"mannen på gatan"), men personer som dömts till fängelsestraff, och lyckas hålla sig undan i fem år, så stryks ju straffverkställigheten beroende på att fem år förflutit.
Återkallelse på grund av brott är ett straff i Europakonventionens mening men inte enligt intern svensk rätt. Det finns ingen preskription av ett beslut om återkallelse av körkort på det sätt som det finns för fängelsestraff.
Citera
2018-12-17, 08:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Nej, inte i TS fall, men jag syftade på anekdoten om Jan Guillou...

Återkallelse på grund av brott är ett straff i Europakonventionens mening men inte enligt intern svensk rätt. Det finns ingen preskription av ett beslut om återkallelse av körkort på det sätt som det finns för fängelsestraff.

Återkallelsen räknas antagligen som en "administrativ åtgärd".
Citera
2018-12-17, 08:49
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Återkallelsen räknas antagligen som en "administrativ åtgärd".
Japp.
Citera
2018-12-17, 10:05
Medlem
Insults avatar
Du är inne lite på det men för att förtydliga: där finns ingen preskriptionstid för skälva återkallandet av körkortet, det är en form av myndighetsingripande och inte ett straff. Preskriptionen ligger på själva trafikbrottet i sig, men ingripandet efter (återkallat körkort) kommer du inte undan.

Citat:
REK-brev ifrån Transportstyrelsen kan också innehålla körkort. Men då borde väl TS veta om att han/hon förnyat sitt körkort i så fall. De REK-brev jag fått från TSV/VV och senast arvtagaren Transportstyrelsen har alla innehållit körkort. (Förutom det första i urtiden, som innehöll körkortstillståndet).

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in