2018-12-16, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niobium
För de kan börja höja lönerna, utöka arbetstiderna, satsa på fortplantning och familjebildning och som Japans premiärminister sa så finns det saker som är mycket viktigare än BNP. Kunna producera billigt krimskrams är inte viktigt, det viktigt är att leva i ett stabilt välfungerande samhälle där folk känner sig att de trivs och har gemenskap med, inte ett samhälle där människor känner sig allienerade och blir sinnessjuka.

Verkligen. Den vänsterliberala ordningen driver människor in i misär och depression. nyligen släpptes en rapport att mental ohälsa ökar kraftigt i Sverige, mest bland unga kvinnor. Det är en direkt följd av det kulturmarxistiska fördärvet och det nyliberala vansinnet.
Citera
2018-12-16, 20:30
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Min poäng är väl att Ungern är det enda länd som nu tvingar sin befolkning att arbeta en dag extra i veckan för att landet inte ska ta in utländsk arbetskraft, samtidigt som ungrare drar. Och frågan kvarstår: är detta lösningen? Vad är nästa steg om arbetskraftsbristen kvarstår?

Bästa farbror Sven. Jag är väldigt nyfiken på om du är mer nöjd med hur västeuropa har utvecklats än hur tex. V4 länderna har utvecklats?
Tycker du att ekonomi och pengar går före trygghet?
Citera
2018-12-16, 21:47
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janbanan74
Bästa farbror Sven. Jag är väldigt nyfiken på om du är mer nöjd med hur västeuropa har utvecklats än hur tex. V4 länderna har utvecklats?
Tycker du att ekonomi och pengar går före trygghet?

Inget svar från dig heller angående Ungerns demografiska problem... Ska jag välja så är det givetvis västeuropa. Hur många miljoner från V4länderna har dragit?

Nu har också SVT vaknat och rapporterar om fortsatta protester mot slavlagen (400 timmars övertid per år som betalt ut 12-36 månader senare. Byter man jobb under tiden blir det ingen lön för dessa timmar.)

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/t...avlag-i-ungern
Senast redigerad av farbror Sven 2018-12-16 kl. 21:50.
Citera
2018-12-17, 06:15
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Inget svar från dig heller angående Ungerns demografiska problem... Ska jag välja så är det givetvis västeuropa. Hur många miljoner från V4länderna har dragit?

Nu har också SVT vaknat och rapporterar om fortsatta protester mot slavlagen (400 timmars övertid per år som betalt ut 12-36 månader senare. Byter man jobb under tiden blir det ingen lön för dessa timmar.)

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/t...avlag-i-ungern

Ungerns ”demografiska problem” är ju i sammanhanget ett mycket mindre problem än vad Sverige har med sina ”demografiska problem” Med arbetslösa, kriminella män som våldtar och skjuter vilt.
För och svara på din oro så har Orban gjort flera skattelättnader/åtgärder på senaste åren för och få fler kvinnor och satsa på flera barn.
https://samnytt.se/ungerns-regering-...ungerska-barn/

Är du nöjd med svaret?
Citera
2018-12-17, 08:47
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janbanan74
Ungerns ”demografiska problem” är ju i sammanhanget ett mycket mindre problem än vad Sverige har med sina ”demografiska problem” Med arbetslösa, kriminella män som våldtar och skjuter vilt.
För och svara på din oro så har Orban gjort flera skattelättnader/åtgärder på senaste åren för och få fler kvinnor och satsa på flera barn.
https://samnytt.se/ungerns-regering-...ungerska-barn/

Är du nöjd med svaret?

Nja, fortfarande den infantila svart-vitt-diskussionen (Sverige-skit- Ungern lösningen).

Barnsatsningen- om den nu ger resultat- ser vi effekter på på arbetsmarknaden om 20 år. För några månader sedan fick alla ungrare svara på en enkät om detta. Inget som sker i en handvändning.

Den nya lagen är ju minst sagt drastiskt och delvis märklig (den sena löneutbetalningen och förlorad inarbetad inkomst om man slutar sin anställning).

Vad är nästa steg om den slavlagen nu inte funkar?
Citera
2018-12-17, 10:45
Medlem
Citat:
Nja, fortfarande den infantila svart-vitt-diskussionen (Sverige-skit- Ungern lösningen).

Barnsatsningen- om den nu ger resultat- ser vi effekter på på arbetsmarknaden om 20 år. För några månader sedan fick alla ungrare svara på en enkät om detta. Inget som sker i en handvändning.

Den nya lagen är ju minst sagt drastiskt och delvis märklig (den sena löneutbetalningen och förlorad inarbetad inkomst om man slutar sin anställning).

Du varje samhälle som består av produktiva människor kommer ha "arbetskraftsbrist". De samhälle som inte har "arbetskraftsbrist" är sådana där de sitter i öknen och petar sig med en pinne i rumpan.

Varför skulle det vara något bra och optimalt för de som bor i ett samhälle att det ska finnas en obegränsad mängd med arbetare som arbetsgivaren kan välja bland och anställa till ett underpris?
Senast redigerad av niobium 2018-12-17 kl. 11:42.
Citera
2018-12-17, 11:45
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Du varje samhälle som består av produktiva människor kommer ha "arbetskraftsbrist". De samhälle som inte har "arbetskraftsbrist" är sådana där de sitter i öknen och petar sig med en pinne i rumpan.

Varför skulle det vara något bra och optimalt för de som bor i ett samhälle att det ska finnas en obegränsad mängd med arbetare som arbetsgivaren kan välja bland och anställa till ett underpris?

Varifrån har du fått "en obegränsad mängd"?

Så du har vare sig en reaktion på den nya lagen eller funderingar på ett eventuellt nästa steg om Orban inte kan fylla låglönejobben för de multinationella företagen i Ungern?
Citera
2018-12-17, 11:51
Medlem
Citat:
Varifrån har du fått "en obegränsad mängd"?

Så du har vare sig en reaktion på den nya lagen eller funderingar på ett eventuellt nästa steg om Orban inte kan fylla låglönejobben för de multinationella företagen i Ungern?

De kan höja lönerna t.ex. De har bra mycket kvar i lön för att komma upp till Tyskland nivå.

Det kommer alltid finnas "jobb" som någon tillräckligt lågbetald kan syssla med. Jag skulle vilja få min fönster putsade och gräsmatta klippt av nån för 20 kronor i timmen t.ex. det innebär inte att vi ska ta hit nån slavarbetare från andra sidan jordklotet och ha boende i svenska samhället för att tillfredställa mina önskemål.
Citera
2018-12-17, 20:27
Medlem
DaEzzs avatar
Protesterna fortsätter i Budapest och blir allt våldsammare:

https://www.nytimes.com/2018/12/16/w...tor-orban.html

https://www.npr.org/2018/12/16/67711...-call-a-slave-

https://www.bbc.com/news/world-europe-46588033

Jag ser precis nu på CNN där en påtagligt pressad och arrogant talesman för Orbans regering vid namn Zoltan Kovacs skyller bokstavligen allt på Soros och även media (som har fräckheten att visa bilder från demonstrationerna).

Jag har varit i Budapest flera gånger, senast för ett år sedan och det är en grym stad på många sätt. Men i de här länderna kan händelseutvecklingen som bekant skena iväg snabbt. Rätt som det är blir någon stackare ihjälslagen eller skjuten och då kan det gå hur som helst.
Citera
2018-12-17, 20:39
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
De kan höja lönerna t.ex. De har bra mycket kvar i lön för att komma upp till Tyskland nivå.

Det kommer alltid finnas "jobb" som någon tillräckligt lågbetald kan syssla med. Jag skulle vilja få min fönster putsade och gräsmatta klippt av nån för 20 kronor i timmen t.ex. det innebär inte att vi ska ta hit nån slavarbetare från andra sidan jordklotet och ha boende i svenska samhället för att tillfredställa mina önskemål.

Ja, en lönehämning är ett bra förslag. Frågan är vad de tyska bilföretagen säger om det, även om det är en bit kvar till tyska löner.

Slavimport ser jag inte heller som en lösning. Jag vet inte om någon i tråden har föreslagit det.
Citera
2018-12-19, 07:49
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Protesterna fortsätter i Budapest och blir allt våldsammare:

https://www.nytimes.com/2018/12/16/w...tor-orban.html

https://www.npr.org/2018/12/16/67711...-call-a-slave-

https://www.bbc.com/news/world-europe-46588033

Jag ser precis nu på CNN där en påtagligt pressad och arrogant talesman för Orbans regering vid namn Zoltan Kovacs skyller bokstavligen allt på Soros och även media (som har fräckheten att visa bilder från demonstrationerna).

Jag har varit i Budapest flera gånger, senast för ett år sedan och det är en grym stad på många sätt. Men i de här länderna kan händelseutvecklingen som bekant skena iväg snabbt. Rätt som det är blir någon stackare ihjälslagen eller skjuten och då kan det gå hur som helst.

Hehe, gud vad våldsamt detta var, en röding som bärs ut av vakter när han protesterar mot ett 59% parti
Tacka vet jag Sverige där man är trygg....här funkar ju demokratin bra iallafall...
Citera
2018-12-19, 07:55
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:

Varför målar du fan på väggen och utgår från att det inte funkar? Vad händer nästa steg nu när demokratin i Sverige inte funkar?
Man måste börja någonstans och det har man gjort. Kan personligen säga att jag är mer orolig för Sveriges framtida problem...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in