2018-12-16, 13:39
Bannlyst
ja undrar om d e imot reglerna o stava dorligt o anvdventa fortkortningar
e d d

t e x o skriva t e x ist för till exsempel
eller ja ist för jag
eller vrf ist för varför

man fatar ju va man menar
ellerhur

vilkn regl bryter d mot undrar ja

tack
Citera
2018-12-16, 13:52
Avslutad
Att stava och skriva så pass dåligt som TS inlägg, bör nästan ses som en konstform och uppmärksammas på kultursidorna.
Citera
2018-12-16, 13:57
Medlem
Nej, men du framstår som en idiot.
Använd rättstavningskontrollen.
Citera
2018-12-16, 13:59
Medlem
Varför skriva som en jävla sopa när du ändå kan prestera bättre än så där? Jag kollade in ett par av dina första inlägg i forumet och där var det inga förkortningar. Sedan att du inte använder versaler i början av meningarna och stavar som en unge i särklass gör inte så mycket.
Citera
2018-12-16, 14:02
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Menade du tak på slutet?

Kissa
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Att stava och skriva så pass dåligt som TS inlägg, bör nästan ses som en konstform och uppmärksammas på kultursidorna.

Ja det förgyller faktiskt och gör det mer intressant. Ibland undrar man om det är sant. Men vi har ju våra underbara svårigheter tack och lov.
Citera
2018-12-16, 14:03
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Varför skriva som en jävla sopa när du ändå kan prestera bättre än så där? Jag kollade in ett par av dina första inlägg i forumet och där var det inga förkortningar. Sedan att du inte använder versaler i början av meningarna och stavar som en unge i särklass gör inte så mycket.

Jag tycker det är en intressant frågeställning.
Citera
2018-12-16, 14:11
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Från reglerna
Citat:
Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde.
....

Inlägg och signaturer som inte är på svenska, danska, norska eller engelska kan komma att raderas utan förvarning.

Att tramsa till skriften som TS väljer att göra, så att hela inlägget blir så gott som oläsbart leder nog i de flesta fall till att hela tråden kommer att kasseras. Svenskan behöver inte vara perfekt, men inläggen skall vara begripliga.

/Mod
Citera
2018-12-16, 15:22
Medlem
AX64s avatar
Det finns faktiskt de med grav dyslexi eller som aldrig satt sin fot i skolan, men även dessa bör ju egentligen vara berättigade att få diskutera i skrift. Att skriva så med flit (trams alltså) eller att skriva så dåligt att ingen annan kan förstå blir förstås rätt meningslöst - det kan man väl öva på att göra på ett papper hemma istället.
Citera
2018-12-16, 19:04
Moderator
^Eazs avatar
Först och främst vill jag säga att jag skriver om användare, så detta är mina personliga åsikter, inte något ska ses som en regeltolkning.

Ska man se det krasst så står det i regeltexten att "Inlägg och signaturer som inte är på svenska, danska, norska eller engelska kan komma att raderas utan förvarning."

Bryter vi då ner TS text så finns det ett par exempel som skulle kunna bryta mot den paragrafen.

Citat:
Ursprungligen postat av gerbilgerbil

Den biten är helt ok, det är felstavningar, men orden är korrekta. Vi kan inte alla förvänta oss att folk vet hur man stavar, eller sitter de på mobiler och skriver (får själv felstavningar där mest hela tiden när jag har både engelskt och svensk ordlista).

Citat:
e d d

Den här biten var det som störde mig mest, när någon SMS:ar mig med det språkbruket så svarar jag inte. "e.e.d" är inte en vedertagen förkortning och bör därför ses som OT.

Citat:
eller ja ist för jag
eller vrf ist för varför

SMS språk, personligen så är det OT om det inte används i en mening som gör förkortningen läsbar.

Citat:
ellerhur

tack

Helt ok, felstavningar sker, ibland är man lite snabb på tangentbordet.

Som jag sade, det är min personliga uppfattning, och inte något jag skriver som moderator.
Senast redigerad av ^Eaz 2018-12-16 kl. 19:10.
Citera
2018-12-16, 21:13
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gerbilgerbil
e d d

eller ja ist för jag
eller vrf ist för varför

ellerhur

tack

Usel stavning, särskilt om det bedöms vara medvetet, kan mycket väl komma att raderas som OT/trams samt enligt regeltexten som WirlessGkit2 citerade några inlägg upp. Det är upp till de enskilda moderatorerna att bedöma från fall till fall, och då görs en bedömning av läsbarhet i kombination med sannolikhet för att det bara är trams.

Upprepas det blir det varning.

Således bör du lägga lite tid på att hyfsa till dina inlägg innan du postar dom.

/mod
Citera
2018-12-18, 17:58
Bannlyst
Skriver du så där dåligt bör du nog leta reda på ett avancerat rättstavningsprogram, om det inte redan finns i webbläsaren. Och hoppas på att din input inte får datorn att explodera.
Citera
2018-12-18, 22:17
Medlem
Är det begripligt och inte uppenbart trams är det okej med mig. Rubriker kan dock justeras för sökbarhetens skull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in