2018-12-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Oskar är enligt polisen medskyldig till överlagt mord på barnen, dubbelmord på två oskyldiga barn där han hade garantansvar. Han har dessutom bevisligen handgripligen stryp/kvävt en vuxen kvinna.

Möller var delaktig i mord på sin far.
Varför är denna mördarjämförelse helt fel?
Personligen tycker jag Oskars dubbelmord som vårdnadshavare på två barn är betydligt grövre än vad Möller gjort.
Eller tycker du att det finns förmildrande omständigheter i Oskars agerande?

Föräldrarna är gemensamt skyldiga till morden på sina barn. Därefter var planen att ta sina egna liv. Hustrun försökte via tabletter begå självmord, maken fick avsluta och hängde sig sedan. Planen var genomförd.

Samtliga i fallet är döda, låt samtliga anhöriga få påbörja sitt eviga sorgearbete som varar resten av deras liv.

Önskar Moderatorn låser denna tråd snarast.
Senast redigerad av Remark 2018-12-16 kl. 12:30.
Citera
2018-12-16, 12:01
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
O hade en hustru som han älskade mer än något annat......
En tidig stark förälskelse. En passion som gick bortom förnuft och sans.
O var innerlig och äkta, hjälpsam och uppoffrande.
På arbetet. Hemma.
Han trodde det skulle räcka med att ta allt ansvar.
Han trodde att kärleken kunde övervinna allt.....
Hs djupa depression, Hs sjuka tankar, Hs sjuka planer....
Till slut kunde han inte längre stå emot och då var det försent......
Han var redan insnärjd i Hannas nät, kunde inte ta sig ut.
Han väntade för länge......
Kunde inte bryta sig loss och flytta med barnen.
Kunde inte stoppa undergången.
DET var Os brott...................

Tack för ditt svar. Punkterna du räknar upp är väl inga brott, enskilt eller tillsammans.
O är däremot konstaterat medskyldig till mord på sina barn och mord på sin hustru.
Citera
2018-12-16, 12:01
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Att båda är skyldiga till mord råder ingen tvekan om, men att här peka ut den ena som drivande så kraftfullt som du gör, då får man nog lämna mer underbyggda faktauppgifter. Eller låta bli att kasta skit.

Vänligen länka till dina inlägg där du skriver samma sak till afKnollentott, rappytt m.fl. för deras utpekande av Oskar som ensam skyldig.

Det är väl inte så att du egentligen tycker Oskar är den skyldige i singular?
Citera
2018-12-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Är det O:s far?

Ja, det var ursprungligen hans familjeföretag som båda O och hans syster fick ta över och systern har nu ärvt Os andel av företaget samt därmed äger familjeföretaget. Mest troligt fanns ett äktenskapsförord för företaget.
Senast redigerad av Remark 2018-12-16 kl. 12:26.
Citera
2018-12-16, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag håller mid dig i precis allt du skriver här, ja i varenda ord. Och dessa omständigheter tycker jag har blivit alltför litet uppmärksammade hittills.

Ett barn som uttrycker dödslängtan ska givetvis få hjälp för att orka leva, och inte hjälp med att dö.

Vi vet inte om flickorna hade någon samtalskontakt utanför familjen. Ingenting tyder på att de skulle ha haft det.

Skolans kurator kunde ha varit den person som träffat flickorna regelbundet, för att prata om sådant som inte var kopplat till den undervisning som var lärarnas ansvar. Det hade varit bra om det i skolans rutiner ingått att ge flickorna regelbundet stöd genom kuratorssamtal. Det borde inte komma an enbart på föräldrarna att söka sådan hjälp för barnen.

Dessa flickor blev verkligen svikna av vuxenvärlden. Frånsett när det gäller deras skolutbildning.

Kurator har varit inkopplade och båda flickorna har träffat kurator. Hur regelbunden den kontakten var vet jag naturligtvis inte. Enligt Missan27 hade Hanna besökt BUP med Agnes, om Moa var med vet jag inte.
Citera
2018-12-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För en gångs skull håller jag inte med dig. Nätet ska vara en öppen plats. Censur - av alla orsaker - är horribelt, och kan aldrig leda till något bra. Det har prövats förr, i samhällen som Nordkorea, Kina och det gamla Sovjet, med slutstationen att ingen får skriva någonting annat än hyllningar av innevarande diktator.

De anhöriga till Engla och Kim Wall får väl helt enkelt låta bli att gå in på Anders Eklunds respektive Peter Madsens Facebook-sidor (whatever). Hur svårt kan det egentligen vara..? I just Bjärredfallet är det här dessutom inte relevant alls, eftersom det var just förövarna som var offrens närmaste anhöriga. Övriga anhöriga är närmare anhöriga till förövarna än till offren. De är föräldrar, syskon, respektive syskonbarn till förövarna. Det är således även i dessa anhörigas intresse, att deras son, bror, syster o.s.v. inte utmålas endast som en mördare, utan får vara kvar i människors hågkomst som de skickliga yrkespersoner, omtyckta kollegor m.m. som de OCKSÅ var.

Att de var mördare vet ju hela Sverige ändå vid det här laget, det behöver inte de anhöriga, kollegorna, arbetsgivaren, vännerna o.s.v. skylta ytterligare med.

Är faktiskt enig med dig här. Bra.
Citera
2018-12-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Hanna fick ett svårt sjukdomsbesked, hade haft bröstcancer som återkommit och spridit sig.
Detta har återkommit flera gånger i tråden. Dessutom verkar det vara initierade personer som gör påståendet. Jag undrar om det kan vara så att detta togs upp i brevet som efterlämnades, men att det i själva verket inte stämde, eller var särskilt allvarligt, av två anledningar: Polisen angav inte moderns dödliga cancer som ett motiv, däremot pratade man om flickornas ME. Obduktionen hade visat Hs svårbehandlade cancer och det vore relevant för polisen att nämna. Inte heller Os chef nämnde något om detta, vilket man förväntar sig om så var fallet (jag tänker på det som kom fram i Aftonbladet igår).
Kanske ville föräldrarna försöka förmildra handlingen med denna "överdrift" eller lögn.
Citera
2018-12-16, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Detta har återkommit flera gånger i tråden. Dessutom verkar det vara initierade personer som gör påståendet. Jag undrar om det kan vara så att detta togs upp i brevet som efterlämnades, men att det i själva verket inte stämde, eller var särskilt allvarligt, av två anledningar: Polisen angav inte moderns dödliga cancer som ett motiv, däremot pratade man om flickornas ME. Obduktionen hade visat Hs svårbehandlade cancer och det vore relevant för polisen att nämna. Inte heller Os chef nämnde något om detta, vilket man förväntar sig om så var fallet (jag tänker på det som kom fram i Aftonbladet igår).
Kanske ville föräldrarna försöka förmildra handlingen med denna "överdrift" eller lögn.
Framförallt så finns det kanske postare här som försöker "förmildra handlingen med denna "överdrift" eller lögn"
Citera
2018-12-16, 13:11
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Om Hanna hade haft metastaserande bröstcancer hade hon nog inte jobbat full tid, inte ens hemifrån.
Inte heller hade man mörkat detta faktum när man pekar ut henne som delaktig i dubbelmorden på sina barn pga bristande framtidshopp. Nog hade polisen gripit detta halmstrå för att lämna en mer plausibel förklaring till tragedin om det hade varit så.
Jag har svårt att tro att man skulle mörka en sådan viktig underliggande förklaringsorsak.
Det hade gällt samma sak om OH varit dödssjuk. Eller om någon varit psykiskt sjuk.

Man hade framhållit mer förklarande omständigheter från polisen - om dessa hade funnits.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-16 kl. 13:18.
Citera
2018-12-16, 13:13
Medlem
Min bestämda uppfattning ang uppgifter som Polisen håller inne med i samråd med anhöriga är att om/när dessa uppgifter kommer fram så kommer föräldrarna hamna i ännu sämre dager. Troligtvis kommer skuldfrågan förskjutas något åt ena eller andra hållet också. Finns inte på jorden att båda har varit lika drivande. Just saying
Citera
2018-12-16, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
O hade en hustru som han älskade mer än något annat......
En tidig stark förälskelse. En passion som gick bortom förnuft och sans.
O var innerlig och äkta, hjälpsam och uppoffrande.
På arbetet. Hemma.
Han trodde det skulle räcka med att ta allt ansvar.
Han trodde att kärleken kunde övervinna allt.....
Hs djupa depression, Hs sjuka tankar, Hs sjuka planer....
Till slut kunde han inte längre stå emot och då var det försent......
Han var redan insnärjd i Hannas nät, kunde inte ta sig ut.
Han väntade för länge......
Kunde inte bryta sig loss och flytta med barnen.

Kunde inte stoppa undergången.
DET var Os brott...................

Det är väl klart han kunde flytta? I vilket nät fastnade han i? Om han kunde bli manipulerad till att döda sina barn och sin hustru - vad led han av för djupgående psykisk instabilitet? Här var det två förövare, H o O. Två offer, A o M.
Citera
2018-12-16, 13:19
Bannlyst
Citat:

Kan mycket väl stämma....
Stefans uttalanden är en kompromiss mellan anhöriga och polis....
Det var Stefan tydlig med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in