Citat:
Ursprungligen postat av
Jazz16
Att barnen hade dålig livskvalitet kan man förstå, men de kunde blivit bättre.
Men varför såg föräldrarna ingen livskvalitet, mening? Vad var livskvalitet för dem som de aldrig kunde få?
Det finns dem som tvingas sluta jobba och vårda sina sjuka barn dygnet runt. Så var det inte för dessa, de kunde fortfarande båda jobba. Det finns dem som kämpar helt ensamma. Dessa var två. Det sägs att de var väldigt tighta. Men stötta varandra och glädja varandra kunde de inte.
Vad var det som de ville göra men inte kunde göra pga döttrarna? Om barnen ändå sov mesta tiden kunde de väl göra vad de ville? Kanske inte göra så mycket tillsammans med barnen men barnen började komma upp i en ålder då de ändå kanske inte hade velat umgås så mycket med föräldrarna (inte höra pappa berätta om moms iaf).
Bara tex att äta en god middag och mysa framför tv:n en fredagkväll efter en jobbvecka brukar vara livskvalitet för de flesta.
Vad var det för mening i livet som de aldrig någonsin skulle få?
Ja hela fallet osar med frågetecken men det faktum att det nämnts i media att båda döttrarna har lidit av ME känns ändån viktigt. En sak vet jag dock och det är att det finns inte mycket hjälp för ME patienter i sverige, inte ens kliniken gottfries verkar ha en kompetent plan enligt deras websida. Det nämns både B12, folat som en hjälp för vissa och bakteriekultur för dom med ME plus IBS symptom, låter som att en helt vanlig bra vårdcentral skulle kunna ta tag i det.
Kroniska tillstånd ses för övrigt som problem man inte vill ta tag i, kan det vara så enkelt att vården har sugit ut sista lusten ur dessa två föräldrar?
Dom ser även ut att vara ambitiösa föräldrar med en förhoppning om ett gott liv för sina döttrar också slår en sådan här sak ner som en bomb. Jag kan även tänka mig att dom farit runt en hel del i vården innan ME har fastställts. Det kanske smyger in sig både utmattning och depressioner i deras liv och det blir till slut ohållbart och dom ser ingen annan väg ut ur det svarta hål dom hamnat i än att fullfölja det som resulterat i familje tragedin i bjärred.