2013-11-12, 11:23
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
Får ta och ringa imorgon och fråga Transportstyrelsen. Skulle det bli en tysk bil så är det en sjusitsig och 2.0 liters dieseln som hägrar mest. Och inte mer än 95000:-. Men även där finns en del att välja mellan. Just den som jag kollat på mest blev jag intresserad av för att det var så mycket utrustning, dubbla takluckor, parkeringssensorer, skinn osv.
När jag har läst om import är det många som tycker att man bör ha flera olika objekt att kolla på, men jag tycker det är svårt att hitta många objekt inom ett någorlunda litet område.
Satsar du på Berlin med 3,5 miljon invånare så borde väl utbudet vara bra. Du kan väl söka direkt på MOBILE.DE o ange att du enbart önskar träffar ifrån stor-Berlin.
Citera
2013-11-12, 12:54
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
No bad feelings... trodde att du kanske bara läst mitt sista inlägg o antagit att det var jag som rekommenderade frankiethesquealer att köpa en Ford S-Max o föreslagit honom att köpa den i Tyskland istället för Sverige.

Jag brukar generellt aldrig ge några köprekommendationer vad beträffar tyskimport mer än att jag personligen anser att det främst är exklusiva Audi, BMW, MB o Porsche som man bör leta efter o i synnerhet om man själv tänker behålla den ett antal år för eget bruk. Naturligtvis kan andra bilar vara intressanta som ex VW Phaeton W12 (6 liters V12) men det beror väl främst på att utbudet är minimalt i Sverige. Liksom Jaguar om man kan hitta den till bra pris.

Men som sagt, ska man satsa på privatimport ska man leta bil för eget bruk. Inte tänka att man kan kränga den med en avsevärd vinst i Sverige någon månad senare.

Precis mina tankar också.
Citera
2013-11-12, 15:19
Medlem
Nu har jag pratat med Transportstyrelsen som säger att bilen är att betrakta som tysk eftersom den är registrerad där. Det spelar alltså ingen roll med ursprungslandet.
Vidare har jag ringt verkstaden som skött bilens servicar och det verkar stämma med miltal och sista ägare. Jag pratade sedan med säljaren som ville att jag skulle e-posta istället. Hans engelska var inte så bra så han ville använda google translate.
Men det var när jag pratade med banken som det egentligen brakade samman. Ska man ta ut sådana stora summor hos Nordea så har de en (1) veckas leveranstid. De hänvisade mig till Forex vars kurs är lite högre. €10500 kostar 98030 kronor att köpa. De hade å andra sidan bara två dagars leveranstid. Men 98030:- spräcker min budget. Tanken var att bilen skulle stå inregistrerad och klar i Sverige för 100000:- +/- några tusenlappar. Google säger för övrigt att priset för €10500 är 93500:-.

Så var det med det. Jag kan knappast pruta ner bilen såpass mycket.
Citera
2013-11-12, 16:50
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Nu har jag pratat med Transportstyrelsen som säger att bilen är att betrakta som tysk eftersom den är registrerad där. Det spelar alltså ingen roll med ursprungslandet.
Vidare har jag ringt verkstaden som skött bilens servicar och det verkar stämma med miltal och sista ägare. Jag pratade sedan med säljaren som ville att jag skulle e-posta istället. Hans engelska var inte så bra så han ville använda google translate.
Men det var när jag pratade med banken som det egentligen brakade samman. Ska man ta ut sådana stora summor hos Nordea så har de en (1) veckas leveranstid. De hänvisade mig till Forex vars kurs är lite högre. €10500 kostar 98030 kronor att köpa. De hade å andra sidan bara två dagars leveranstid. Men 98030:- spräcker min budget. Tanken var att bilen skulle stå inregistrerad och klar i Sverige för 100000:- +/- några tusenlappar. Google säger för övrigt att priset för €10500 är 93500:-.

Så var det med det. Jag kan knappast pruta ner bilen såpass mycket.
Att tyskarna är dåliga på engelska är dessvärre ingen nyhet. De dubbar ju tom filmerna till tyska. Tänk dig James Bond... Sean Connery, Roger Moore, Pierce Brosnan o Daniel Craig dubbade till tyska. ...

Bra att du kontaktat verkstaden som servat bilen o fått grönt därifrån.

Det där med ekonomin lät ju inte bra. Det är naturligtvis mycket lättare att förhandla om priset mellan fyra ögon än att göra det i telefon o ännu sämre via mail där den ena parten måste köra via Google Translate.
Men får jag vara nyfiken o fråga... har du något sparkapital förutom dessa knappa 100K kronor? Det är ju ett måste att du har pengar över till bensin o båten hem, besiktningen, registreringen, vägskatt, helförsäkring o gärna några slantar över till bensin, service (såvida den inte är helt nyservad) o ev framtida reparationer. Dessutom står vi ju inför en kommande vinter då du även behöver vinterdäck. Har du räknat in detta i budgeten?
Citera
2013-11-12, 19:48
Medlem
Citat:
Att tyskarna är dåliga på engelska är dessvärre ingen nyhet. De dubbar ju tom filmerna till tyska. Tänk dig James Bond... Sean Connery, Roger Moore, Pierce Brosnan o Daniel Craig dubbade till tyska. ...

Bra att du kontaktat verkstaden som servat bilen o fått grönt därifrån.

Det där med ekonomin lät ju inte bra. Det är naturligtvis mycket lättare att förhandla om priset mellan fyra ögon än att göra det i telefon o ännu sämre via mail där den ena parten måste köra via Google Translate.
Men får jag vara nyfiken o fråga... har du något sparkapital förutom dessa knappa 100K kronor? Det är ju ett måste att du har pengar över till bensin o båten hem, besiktningen, registreringen, vägskatt, helförsäkring o gärna några slantar över till bensin, service (såvida den inte är helt nyservad) o ev framtida reparationer. Dessutom står vi ju inför en kommande vinter då du även behöver vinterdäck. Har du räknat in detta i budgeten?
Nej, det har du rätt i! Jag borde ha tänkt på det där med att de dubbar alla filmer. En gång började jag kolla på ett Arkiv X-avsnitt dubbat på tyska. Det förtog lite av spänningen, så att säga.

Du får absolut vara nyfiken. Jag bestämde mig redan i ett första skede att bilen inte fick kosta mer än 100000:- (oavsett inköpsland alltså). Nu räknade jag först med att bilen skulle ligga på runt 92000:- och resa+importkostnader skulle ligga på runt 10000:-. 102000:- tyckte jag lät okej för en importerad bil. Felet jag gjorde var att googla fram valutakursen, när jag borde ha kollat på Forex. Skatt och försäkring kommer utanför, det gör det ju oavsett var man köper bilen, så det kommer utanför bilbudgeten.
Vinterdäck ingick det i bilen, men jag tror att tyska däck är lite hårdare än svenska? Så jag antog att jag fick köpa nya däck också.
Men för att förkorta lite, min budget på 100000:- var bara för bilen.

Jag skickade förresten iväg ett bud till säljaren på 10000 €. Jag tror inte att han tar det, men man vet aldrig.

Tack för all hjälp förresten!
Citera
2013-11-13, 12:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Detta har jag faktiskt aldig hört talas om. Brukar ju vara vanligt att man inte får föra ut hur mycket valuta som helst men mindre vanligt att det finns begränsningar vid införsel. Gör man tullanmälan när man passerar tullen? Gäller €10K enbart vid införsel av kontanter? Några begränsningar uppåt rent allmänt bara man gör denna tullanmälan?

Så vitt jag vet gäller 10K för kontanter oavsett valuta. Har man mer och inte förvarnar det och tas ut för kontroll så får man räkna med att man kommer att bli utredd för pengatvätt och ekonomisk brottslighet mm, dvs svenska polisen kan bli inblandad etc. Men förvarnar man och anger att det rör bilköp så borde det inte bli något problem.

Citat:

Forex är ganska dyra på valuta. Swedbank (som dock håller på och avvecklar valutaförsäljningen på de flesta kontor) och Exchange brukar vara billigare. Kolla med dem. Till saken hör också att svenska kronan fallit med ca 10% gentemot Euron under de senaste veckorna vilket gör att euron helt enkelt blivit dyrare dag för dag och osäkerheten i kursen gör att vissa valutaväxlare helt enkelt ökar sina marginaler.
Citera
2013-11-13, 13:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag har svårt att tro att det kan löna sig att åka ner och hämta hem en bil för 100K. Det rör sig dessutom om en vanlig standardbil.

I denna prisklass är skillanderna små. Det är främst dyrare tyska bilar som bara är några år gamla som brukar vara rejält billigare i Tyskland än i Sverige.

Jag letar själv efter en bil i ca 30K klassen. De är i princip lika dyra i Tyskland som i Sverige, men utbudet är något bättre i Tyskland. Allra bäst är utbudet och priserna i storbritannien, men vem vill ha en högerstyrd bil?
Citera
2013-11-13, 17:29
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
I denna prisklass är skillanderna små. Det är främst dyrare tyska bilar som bara är några år gamla som brukar vara rejält billigare i Tyskland än i Sverige.

Jag letar själv efter en bil i ca 30K klassen. De är i princip lika dyra i Tyskland som i Sverige, men utbudet är något bättre i Tyskland. Allra bäst är utbudet och priserna i storbritannien, men vem vill ha en högerstyrd bil?
Jag var faktiskt på G att åka ner o köpa en Lada Niva årsmodell ca 2006 - 2008 i våras enbart för att ha o köra med här på landet offroad eftersom de är avsevärt mycket billigare i Tyskland än i Sverige. Jag blev supertänd just på en Lada Niva när jag såg Caroline af Ugglas köra offroad. ...

BILTOKIG: Off-Rode med Caroline af Ugglas och Heinz Liljedahl tar med oss på en lerig off-rode tur i Botkyrka, Stockholm. Maj 2012.
video >>> http://www.youtube.com/watch?v=ck5LCrMeW4U
Citera
2017-04-08, 15:58
Medlem
Är detta ett bra pris, eller borde man åka ner i egen hög person?

http://www.tysklandimport.se/importera-bil---fast-pris-paring-bilimport.html

Tänker mig en BMW M5 årsmodell '90-'03 för €10-20k.
Senast redigerad av petzor 2017-04-08 kl. 16:01.
Citera
2018-12-15, 19:29
Medlem
Väcker en gammal tråd , antar att det hänt saker med importregler och sånt sen den startade.
Tänkte skaffa mig en pendlarbil, en opel corsa eller någon liknande modell som redan är godkänd i sverige, någon äldre lågmilare med en eller få tidigare ägare. Har tittat runt och då jag bor i Malmö tänkte jag att även tyskland kunde vara intressant. Det verkar som jag kan få en bil i bättre skick och ändå billigare än i sverige hos en auktoriserad bilhandlare i tyskland. Men så är det de byråkratiska kostnaderna? Vad kostar det att ta in en bil i sverige och vad måste göras i tyskland. Jag tänkte göra allt jobbet själv med att köpa och frakta (har en dragbil och tillgång till kärra , kostnaden för bensin och färja får gå för sig)
En punkt för punkt beskrivning av vad som behöver göras och i vilken ordning skulle uppskattas
Citera
2018-12-15, 23:24
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holy-Diver
Väcker en gammal tråd , antar att det hänt saker med importregler och sånt sen den startade.
Tänkte skaffa mig en pendlarbil, en opel corsa eller någon liknande modell som redan är godkänd i sverige, någon äldre lågmilare med en eller få tidigare ägare. Har tittat runt och då jag bor i Malmö tänkte jag att även tyskland kunde vara intressant. Det verkar som jag kan få en bil i bättre skick och ändå billigare än i sverige hos en auktoriserad bilhandlare i tyskland. Men så är det de byråkratiska kostnaderna? Vad kostar det att ta in en bil i sverige och vad måste göras i tyskland. Jag tänkte göra allt jobbet själv med att köpa och frakta (har en dragbil och tillgång till kärra , kostnaden för bensin och färja får gå för sig)
En punkt för punkt beskrivning av vad som behöver göras och i vilken ordning skulle uppskattas

Varför kör du inte bilen hem???

Opel corsa och liknade bilar är vanliga överallt, så det räcker att du håller dig i nordtyskland, Schleswig Holstein, Hamburg, Niedersachsen, då har du också en kort transportsträcka på 25-35 mil från Malmö.

Ett köpekontrakt bör man alltid ordna vid bilköp, därtill papper på eventuella garantier.
Viktigt är också att du får med dig båda två registreringsbevisen, del 1 och 2.
Bilfirman kan ordna tillfälliga reg-skyltar för export med tillhörande trafikförsäkring så att du kan köra hem bilen försäkrad.

Väl hemma skickar du in papperna till transportstyrelsen, de kollar så allt är ok, sen får du ett reg-nummer tilldelat och skickat hem till dig, kan ta några veckor.
Du måste även beställa besiktningstid för reg-besiktning.
Totalt kostar det väl c.a 2000 kronor.

Sen är allt klart, egentligen hur enkelt som helst i och med att du köper bil i ett EU-land.
Citera
2018-12-16, 09:51
Medlem
ormbitens avatar
Fördelen med att hämta hem bilen på kärra blir ju att affären kan göras upp vid vilken tidpunkt som helst. Men behöver inte lägga tid på att köpa exportskyltar och försäkring för bilen som ska köpas.

Har hämtat hem en hel del motorcyklar sista året och tar dom då alltid på kärra.

Sist jag tog hem en bil från Tyskland så köpte jag en gammal risig och obesiktigad Saab 9-5 här hemma i Sverige för 800 kr som jag körde med ända ned till Memmingen där jag köpte en 6 månader gammal BMW. Saaben skrotade jag där nere på en bildemontering och körde BMW:n hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in