Citat:
Ursprungligen postat av
Holy-Diver
Väcker en gammal tråd , antar att det hänt saker med importregler och sånt sen den startade.
Tänkte skaffa mig en pendlarbil, en opel corsa eller någon liknande modell som redan är godkänd i sverige, någon äldre lågmilare med en eller få tidigare ägare. Har tittat runt och då jag bor i Malmö tänkte jag att även tyskland kunde vara intressant. Det verkar som jag kan få en bil i bättre skick och ändå billigare än i sverige hos en auktoriserad bilhandlare i tyskland. Men så är det de byråkratiska kostnaderna? Vad kostar det att ta in en bil i sverige och vad måste göras i tyskland. Jag tänkte göra allt jobbet själv med att köpa och frakta (
har en dragbil och tillgång till kärra , kostnaden för bensin och färja får gå för sig)
En punkt för punkt beskrivning av vad som behöver göras och i vilken ordning skulle uppskattas

Varför kör du inte bilen hem???
Opel corsa och liknade bilar är vanliga överallt, så det räcker att du håller dig i nordtyskland, Schleswig Holstein, Hamburg, Niedersachsen, då har du också en kort transportsträcka på 25-35 mil från Malmö.
Ett köpekontrakt bör man alltid ordna vid bilköp, därtill papper på eventuella garantier.
Viktigt är också att du får med dig båda två registreringsbevisen, del 1 och 2.
Bilfirman kan ordna tillfälliga reg-skyltar för export med tillhörande trafikförsäkring så att du kan köra hem bilen försäkrad.
Väl hemma skickar du in papperna till transportstyrelsen, de kollar så allt är ok, sen får du ett reg-nummer tilldelat och skickat hem till dig, kan ta några veckor.
Du måste även beställa besiktningstid för reg-besiktning.
Totalt kostar det väl c.a 2000 kronor.
Sen är allt klart, egentligen hur enkelt som helst i och med att du köper bil i ett EU-land.