2018-12-15, 16:22
Medlem
Citat från Fagerstaposten.

VILKEN KVINNA SOM HELST HADE KUNNAT BLI OFFER FÖR PLANERNA PÅ VÅLDTÄKT OCH MORD

https://www.facebook.com/Fagersta/posts/1307421282742445
Citera
2018-12-15, 16:31
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Vill inte låta okänslig, men först när jag hörde om hur hon legat och förblött med avskuren hals i nästan 2 timmar och sedan dog någon minut efter att någon kom så mådde jag riktigt dåligt över det. Men sedan läste jag lite i en FUP och det kom fram att kvinnan var knarkare, hemlös, umgicks med löst folk, hade våldtagits innan, misshandlats, misshandlat själv, skickat folk på sina vänner vid tjafs, sålt sin kropp för knark, hur egoistisk hon är mot sin bror som bara kommer till han när hon behöver mat, pengar till mobilen eller någon att prata med, och att hon inte verkar bry sej speciellt mycket om sitt barn så gick denna dåliga känsla ner en hel del. Visst, hon är fortfarande människa och förtjänade inte det där. Men det känns som att hon levt ett hårt liv och hon kunde härda det mer än om en normal 28 årig kvinna hade drabbats av det där. Ett tragiskt liv som fick ett tragiskt slut. Kvinnan hade verkligen utseendet till sin fördel och hade potential till att få ett riktigt bra liv, men hon verkar ha fått problem redan som 18-åring och hamnat i detta träsket. Tycker synd om de anhöriga, kan inte vara lätt att ha en syster eller dotter som lever som hon gjorde där man knappt hörs av eller vet var hon befinner sej.

Det finns inte Facebook på dessa vänner? Rickard V, Lena och han sista killen som hon hade lite av ett förhållande till?

Det finns absolut inget förmildrande i detta mord som går att härledas till offrets livsstil. Hon led inte mindre än en ”normal” 28-årig kvinna av denna händelse.
Det är klassiskt kvinnoförakt att hysa större sympatier till vad man anser vara ”oskyldiga” och ”rena” kvinnor” än till kvinnor som levt ett destruktivt liv på gatan med droger, sex och fattigdom inblandat. Som om vissa förtjänar, eller kan tåla att bli utsatta för brott mer än andra.

Snälla, bortse från offrets bakgrund, hon är helt utan skuld i detta. Hon blev påhoppad av två galna män. Hon hade inte sökt upp dem, hon kände dem inte.
Senast redigerad av Lalande 2018-12-15 kl. 16:42.
Citera
2018-12-15, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Men slapp böter från polisen som stoppade honom med orden "din dödslängtan är straff nog".
FUP:en är jävligt tragisk läsning på många sätt, men bjuder på en del ofrivillig humor då och då.
På sid 391 t ex berättar Johan hur han blev kontaktad av fyra malmögangstrar och fick uppdraget att köra flyktbilen vid ett bankrån. Bilen var en trimmad Chevrolet stationsvagn av sjutiotalsmodell och han genomförde uppdraget med bravur, trots avsaknad av körkort. Johan brände upp bilen, inkasserade 20 lax och tog tåget hem till Falun.

Var det den röda chevan som finns på hans Facebook? Den där som var till salu i USA?
Hans cykel går rör sig nog snabbare än den.... 140 km/t. HAHAHA
Citera
2018-12-15, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Det finns absolut inget förmildrande i detta mord som går att härleda till offrets livsstil. Hon led inte mindre än en ”normal” 28-årig kvinna av denna händelse.
Det är klassiskt att man hyser större sympatier till vad man anser vara ”oskyldiga” och ”rena” kvinnor” än till kvinnor som levt ett destruktivt liv på gatan med droger, sex och fattigdom inblandat. Som om vissa förtjänar, eller kan tåla att bli utsatta för brott mer än andra.

Snälla, bortse från offrets bakgrund, hon är helt utan skuld i detta. Hon blev påhoppad av främlingar. Hon hade inte sökt upp dem, hon kände dem inte.

Det är ett återkommande fenomen på Flashback. Skuldbelägga offret.
Citera
2018-12-15, 16:45
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trackid

Yes, speciellt om offret är en kvinna och brottet är en våldtäkt.
Citera
2018-12-15, 16:47
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Tack för ditt utdrag. Jag har också läst hela fup, precis som du, men skulle tycka att det vore intressant att veta mer om JF’s bakgrund och familjebild. Vad har format honom till att bli så extremt efterbliven?

Jag fick intrycket att terapeuten såg deras möten endast som något tillfälligt fram till att han träffar en mer beständig psykolog eller samtalspartner, så nej hon är ingen myndighetsperson som hade något större ansvar över honom. Men jag tycker fortfarande att hennes bristande omdöme och nonchalans som framgår i förhöret är helt makalöst.

Ja, det är helt makalöst!

Min gissning är att det finns en genetisk belastning. Pappan har jobbat som tjänsteman, men slutat med detta i medelåldern då han inte klarade av det. Män i den åldern som blir "utbrända" brukar stavas konflikter med chefer, snarare än att de jobbat dag och natt och på något sätt slitit ut sig.

Jag tror inte heller man ska underskatta det faktum att han varken pluggat, jobbat eller haft något socialt liv efter gymnasiet. Det är viktiga år då man ska leva livet och upptäcka sig själv. Det är förödande för personlighetsutvecklingen att sitta hemma och lalla då.
Citera
2018-12-15, 16:58
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Snälla, bortse från offrets bakgrund, hon är helt utan skuld i detta. Hon blev påhoppad av två galna män. Hon hade inte sökt upp dem, hon kände dem inte.

Det kan vi inte alls vara säkra på. I FUP framkommer att båda gärningsmännen kände till att Nella var hemlös innan de dödade henne. Hennes bakgrund kan mycket väl ha spelat in vad gällde valet av offer.
Citera
2018-12-15, 17:02
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det kan vi inte alls vara säkra på. I FUP framkommer att båda gärningsmännen kände till att Nella var hemlös innan de dödade henne. Hennes bakgrund kan mycket väl ha spelat in vad gällde valet av offer.

Så kan det såklart vara, men det var inte riktigt det jag reagerade på. Ska hennes bakgrund fortfarande ses som en förmildrande omständighet när man bedömer eller värderar hennes lidande?
Citera
2018-12-15, 17:08
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Så kan det såklart vara, men det var inte riktigt det jag reagerade på. Ska hennes bakgrund fortfarande ses som en förmildrande omständighet när man bedömer eller värderar hennes lidande?

Om du läser inlägg 2070 av användaren 400ben, så gör hen bara reflektionen att det brutala liv som hennes liv slutade på var ungefär i samma stil som hennes liv varit fram till den punkten med droger och övergrepp. Ingen skrev ju något om förmildrande omständigheter vad gäller skuldfrågan.
Citera
2018-12-15, 17:30
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trackid

Citat:
Yes, speciellt om offret är en kvinna och brottet är en våldtäkt.

Verkar dock inte gälla om gärningsmannen är av utländsk härkomst...
Citera
2018-12-15, 18:13
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Om du läser inlägg 2070 av användaren 400ben, så gör hen bara reflektionen att det brutala liv som hennes liv slutade på var ungefär i samma stil som hennes liv varit fram till den punkten med droger och övergrepp. Ingen skrev ju något om förmildrande omständigheter vad gäller skuldfrågan.

Om du läser mitt inlägg igen då, jag diskuterar kring hur man (inte rätten) värderar och mäter offrets lidande utifrån hennes bakgrund. 400ben menade att hens sympatier för brottsoffret sjönk när hen förstod att offret levt som missbrukare, prostituerad, på gatan och snyltat på sin bror. Det är delvis ett sätt att förflytta skulden till offret, men även ett strålande exempel på hur man kan göra skillnad på människor och människor.
Senast redigerad av Lalande 2018-12-15 kl. 18:39.
Citera
2018-12-15, 18:21
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Verkar dock inte gälla om gärningsmannen är av utländsk härkomst...

Jo det skulle jag vilja påstå ändå, om brottsoffret hyser ”vänsteråsikter” så är hon en batikhäxa som får skylla sig själv eftersom hon med hennes röst vart fjärde år i riksdagsvalet godkänner ”importen” av våldtäktsmän till Sverige.

Obs inte min åsikt utan tendensen jag ser på Flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in