2018-12-15, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Tack för ditt inlägg. Du glömde förvisso barnperspektivet... du är inte ensam. Tack ändå.

Det gjorde jag faktiskt. Tack för den inputen. Väl värd för mig att tänka över.
Citera
2018-12-15, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Visst, men polisen uppgav tydligt att de inte hade några lugnande substanser i blodet.
Även om kemikalier förutom andra effekter också kan ha en mentalt påverkande lugnande effekt, utesluter polisens uttalande att flickorna hade sådana substanser i sig.
Om de haft medel mot eksem, magkatarr, järnbrist etc i sig är inte uppgett av polisen. Men de hade inga medel som också har en lugnande effekt.

Barnen hade inga lugnande medel i blodet (med undantag från en mycket liten dos i ena flickan)

Lugnande är en rätt bra beskrivning av alla de substanser som kan göra någon mindre medveten och påverkad av omgivningen och dess faror - benzo, sömnmedel, morfinpreparat/derivat som används före operationer som lugnande, alkohol etc. Allt som även har direkt eller indirekt medvetandepåverkan.

Föräldrarna hade lugnande medel i sig. Barnen hade det inte. Förutom att det ena hade en mindre mängd. Det är vad polisen sa. De sa inget om sekundäreffekter av andra preparat.
Citera
2018-12-15, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, Docent död. Jag har förstått att du anser det. Du har repeterat detta påstående ganska många ggr nu utan att ta dig framåt.
Personligen anser jag att om så vore fallet, att det vore nåt som indikerar långvarig drogning eller andra ämnen i kroppen så hade det likaväl presenterats OM det vore relevant.
Det är självklart att en u.s sker vid obduktion.

Informationen som gavs var en överenskommelse mellan de anhöriga och polisen. Det var Stefan mycket tydlig med.
Citera
2018-12-15, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kanske är det som L GW brukar säga Motivet är överskattat* det är den tekniska bevisningen som avgör dvs Polisens grundliga undersökningar ÄR det enda tillförlitliga att förhålla sig till.

Men något motiv måste det jo finnas. Visst är det den tekniska bevisning som avgör. Då konstaterades samförstånd, samt längre planering och dödsorsaken. Motivet: döttrarnas ME diagnos.

Men föräldrarna jobbade 100% respektive 90% och hade inte ens anpassat sitt arbetsliv väldigt mycket ännu - förutom att man jobbade hemifrån och resmöjligheterna (deltagelse i evenemang etc var inskränkt) - innan man gav upp. Det finns ingen indikation att man hade omfattande hjälp för någon avlastning, omfattande vabbande etc. Tvärtemot det fanns chefer/chef som hade förståelse för situationen och såg möjligheten att karriären kunna fortsätta.

En av mina teorier var att O hamnade i desperation därför att ingenting fungerade verken hemma eller på jobben (förenklad uttryckt). Men inte ens det verkar hålla. Omgivning - skolan och föräldrarnas arbetsplatser - anpassade sig verkligen till föräldrarnas behov. Finns det någon annan familj i Sverige där två barn får så omfattande hemundervisning? Och där både föräldrar som är högavlönade kan jobba mycket hemifrån? Och ändå var det så illa ställd att allt var meningslöst.

Hade det behövds två helt friska barn för att göra livet meningsfullt? Säkerheten att båda flickorna blir helt återställd? Allt perfekt eller inget? Ofattbar.
Såg man en framtid framför sig där två döttrar är konstant sängliggande i mörka rum? Varför?
Citera
2018-12-15, 16:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banansmoothies
Ja barnperspektivet är ofta på tapeten.
Hur mådde barnen?
Hur tänker och känner andra barn när det här har hänt?

Media har väl förmedlat bilden utifrån föräldraperspektivet om jag inte missat nåt.
Att det blir frågor beror givetvis på att det är en unik händelse i Sverige. Det har aldrig hänt att två föräldrar är överens att mörda sina barn.

Att ha anhöriga i åtanke är en bra åsikt så det inte skenar hej vilt. Helt klart.
Det är väl ändå samma nisch som alla andra mordfall.
Det är två barnmord.
Dock med väldigt få uppgifter om det så är i media eller eller FUP som jämförelse.
Senast redigerad av develi 2018-12-15 kl. 16:14.
Citera
2018-12-15, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, visst kämpade han. På sitt sätt. Men kanske kämpade han med fel saker?

Kanske skulle hela familjen ha tagit en paus och försökt komma fram till hur de skulle kunna leva - för att tillvaron skulle bli uthärdlig för samtliga familjemedlemmar?

I en extrem situation kan det krävas extrema lösningar.

Jag förstår att yrkesarbetet kan ha varit en livlina för föräldrarna så långe de levde. Men uppenbarligen var det ingen hållbar lina.

O kämpade på för att hitta lösningar på barnens problem. H kämpade på med det motsatta. Båda gjorde fel. En var drivande. Den som hade något att tjäna på två sjuka flickebarn.
Citera
2018-12-15, 16:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Tack för ditt inlägg. Du glömde förvisso barnperspektivet... du är inte ensam. Tack ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av banansmoothies

Dels är inte anhörig varken tvungna eller betjänta av att läsa här på Flashback - dels sitter de ju de fakto på mer fakta än vi gör här. Den största anledningen till polisens pressträff var att de - polisen - fått åtskilliga förfrågningar kring denna tragedi och att dessa påstötningar fortsatte. Såväl från utlandet som från Sverige.

Polisen hade samrått med anhöriga kring vilka uppgifter som skulle lämnas ut och tagit bort en del av det anhöriga inte ville skulle publiceras.

Anhöriga vet således betydligt mer än vi. Fullt rimligt och lämpligt, men då får man nog titta bort och blunda för att spekulationer om det som är oklart fortsätter.

En släkting till mig blev utsatt för mordförsök - tråd finns - jag läste och följde tråden. En hel del av uppgifterna där är fel, men ingen av oss brydde oss om att rätta, vi har låtit det bero trots att det fortfarande spekuleras - vi vet ju sanningen. Man får helt enkelt låta bli att gå in där om man blir störd eller berörd.

Glöm inte heller bort att vissa anhöriga faktiskt tagit över OHs företag och utgivningen av OHs bokproduktion och samtidigt redigerat OHs reklamsidor om sin karriär på nätet. Detta utan att med ett ord nämna hans mord. Något som inte heller framgått i de osmakliga hyllningarna och seminariededikeringarna till OH å yrkets vägnar - varav en del nu efter polisens pressmöte äntligen tagits bort.

Det har nog inte heller varit helt oväsentligt för polisens ställningstagande att gå ut med korrekta fakta.
Det är trist för anhöriga att vara släkt med mördare, men att morden diskuteras är nog tyvärr något som man får ta. Det gäller även föräldrar till den man som mördar deras svärdotter. Så ser verkligenheten ut.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-15 kl. 16:33.
Citera
2018-12-15, 16:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Föräldrarna hade lugnande medel i sig. Barnen hade det inte. Förutom att det ena hade en mindre mängd. Det är vad polisen sa. De sa inget om sekundäreffekter av andra preparat.

Alla kemiska medel som har en CSN-påverkan med lugnande effekt - är lugnande medel.
Om man sedan häller i sig spriten för att den smakar gott förtar inte att effekten blir berusande också.
Det är inte syftet med intaget av medlet som avgör om ett medel har en CNS-lugnande effekt. Det är dess kemiska effekt på kroppen som gör medlet till lugnande. Oavsett om medlet också ger förstoppning, illamående eller smärtlindring - är det ett lugnande medel om det har en lugnande effekt.

Några sådan medel fanns inte i den ena flickan och endast spår av dvs mycket liten mängd i det andra flickebarnen. Flickorna var således vid fullt medvetande när de mördades.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-15 kl. 16:57.
Citera
2018-12-15, 16:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Men något motiv måste det jo finnas. Visst är det den tekniska bevisning som avgör. Då konstaterades samförstånd, samt längre planering och dödsorsaken. Motivet: döttrarnas ME diagnos.

Men föräldrarna jobbade 100% respektive 90% och hade inte ens anpassat sitt arbetsliv väldigt mycket ännu - förutom att man jobbade hemifrån och resmöjligheterna (deltagelse i evenemang etc var inskränkt) - innan man gav upp. Det finns ingen indikation att man hade omfattande hjälp för någon avlastning, omfattande vabbande etc. Tvärtemot det fanns chefer/chef som hade förståelse för situationen och såg möjligheten att karriären kunna fortsätta.

En av mina teorier var att O hamnade i desperation därför att ingenting fungerade verken hemma eller på jobben (förenklad uttryckt). Men inte ens det verkar hålla. Omgivning - skolan och föräldrarnas arbetsplatser - anpassade sig verkligen till föräldrarnas behov. Finns det någon annan familj i Sverige där två barn får så omfattande hemundervisning? Och där både föräldrar som är högavlönade kan jobba mycket hemifrån? Och ändå var det så illa ställd att allt var meningslöst.

Hade det behövds två helt friska barn för att göra livet meningsfullt? Säkerheten att båda flickorna blir helt återställd? Allt perfekt eller inget? Ofattbar.
Såg man en framtid framför sig där två döttrar är konstant sängliggande i mörka rum? Varför?
För min del fångar du helt pudelns kärna. Återigen som nån sa, det pardoxala.
Jag hade inte på villkors vis accepterat eller värnat om dem, men ändå förstått desperation och nattsvart syn om de vore utblottade, lämnade vind för våg, psykiskt sjuka eller mentalt efterblivna.
Om de sökt stöd, blivit bortmotade, inte haft vänner, släkt, kollegor. Fått barn som dött eller långt framskriden sjukdom. Levt i nåt sekteriskt.
Det finns säkert mer komponenter men jag kan inte förstå deras långa planer på mord. Jag kan inte förstå deras enighet.
Jag lär väl inte heller men kan inte sluta tänka på de stackars barnen. Vem som gjorde vad berör inte mig så värst, de är lika hemska, detaljer vill jag inte ens veta - men hur landar man gemensamt på ett sånt beslut? Varför är der ingen av dem som drar i handbromsen?
Senast redigerad av develi 2018-12-15 kl. 16:43.
Citera
2018-12-15, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tack för det. Det är en mening som jag inte förstår. Någon som kan förklara för mig kanske:

”Det finns en diagnos ställd på var och en av döttrarna. Det har tagit så mycket fokus från barn och föräldrar så att föräldrarna i sitt brev skriver citat-”

Vad menas med att diagnosen har tagit fokus från barn och föräldrar? Jag trodde sjukdomen var det föräldrarne enbart fokuserade på. Barnen? Fattar bara inte.
Jag tror att att de menar att familjen varit så fokuserade på själva sjukdomen, diagnosen ME. De ville ha en förklaring på varför Agnes först blev sjuk. Sökte på nätet och blev ganska snart involverade i grupper som engagerar sig i sjukdomen ME.
Det har varit mycket diskussioner ang. om diagnosen över huvudtaget existerar och huvuvida bot finns. Skräckhistorier om sjukdomens förlopp har skildrats från drabbade. Även i denna tråd ger vissa uttryck för denna svartsyn och det är verkligen oanständigt då vi sett vad det kan resultera i.
Polisen har hittat stöd i familjens datorer etc som styrker att de fokuserat på ME och att det blivit en nedåtgående spiral där allt hopp till sist grusades.
Anne Öregren var en av dem som skrev en blogg om sjukdom och ME. Hon skrev till slut ett självmordsbrev, som finns att läsa på nätet. Den 6 januari 2018 tar hon sitt liv och har en förhoppning om att det bl.a. ska få effekter av bättre sjukvård och förståelse för sjukvården.
Jag avstår från att länka till detta självmordsbrev, då det är så destruktiva tankegångar och beskriver förloppet till mer än ett helvete. Så finns där också beundrare till detta, man skulle kunna kalla det för ett sektbeteende. Det framgår om man söker på nätet.

Jag tar helt avstånd från dessa grupper. Är man drabbad av sjukdom så är det en hemsk fälla att hamna i detta tänk.
Kanske det blev ett snabbare igångsättande av hela familjens för att sympatisera med Anne Örtegren och att därför så tydligt nämna ME i sitt förklarande avskedsbrev?
Citera
2018-12-15, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
O kämpade på för att hitta lösningar på barnens problem. H kämpade på med det motsatta. Båda gjorde fel. En var drivande. Den som hade något att tjäna på två sjuka flickebarn.

Jag kan inte föreställer mig att en av föräldrarna var frisk, ”normal” och lösningsorienerad och den andra var sjuk och deprimerad och kunde övertala den friska. Både måste ha sett det som en gångbar lösning, tror jag, i och med att det var samförstånd och planering. Så både såg ingen framtid med det liv man hade. Det ända som jag eventuellt kan tänka mig är att en av föräldrarna var självmordsbenägen och inte orkade mer och var så bestämd i sin vilja att lämna att den andra då kunde välja att antingen följer med eller blev ensam kvar med situationen - och att man inte kunde föreställa sig det. Men låter också totalt orimligt. Jag är inte övertygad.
Citera
2018-12-15, 16:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hierophant
Jag tror att att de menar att familjen varit så fokuserade på själva sjukdomen, diagnosen ME. De ville ha en förklaring på varför Agnes först blev sjuk. Sökte på nätet och blev ganska snart involverade i grupper som engagerar sig i sjukdomen ME.
Det har varit mycket diskussioner ang. om diagnosen över huvudtaget existerar och huvuvida bot finns. Skräckhistorier om sjukdomens förlopp har skildrats från drabbade. Även i denna tråd ger vissa uttryck för denna svartsyn och det är verkligen oanständigt då vi sett vad det kan resultera i.
Polisen har hittat stöd i familjens datorer etc som styrker att de fokuserat på ME och att det blivit en nedåtgående spiral där allt hopp till sist grusades.
Anne Öregren var en av dem som skrev en blogg om sjukdom och ME. Hon skrev till slut ett självmordsbrev, som finns att läsa på nätet. Den 6 januari 2018 tar hon sitt liv och har en förhoppning om att det bl.a. ska få effekter av bättre sjukvård och förståelse för sjukvården.
Jag avstår från att länka till detta självmordsbrev, då det är så destruktiva tankegångar och beskriver förloppet till mer än ett helvete. Så finns där också beundrare till detta, man skulle kunna kalla det för ett sektbeteende. Det framgår om man söker på nätet.

Jag tar helt avstånd från dessa grupper. Är man drabbad av sjukdom så är det en hemsk fälla att hamna i detta tänk.
Kanske det blev ett snabbare igångsättande av hela familjens för att sympatisera med Anne Örtegren och att därför så tydligt nämna ME i sitt förklarande avskedsbrev?

Glöm inte heller detta reportage ”Jag är levande död med ME” som sändes 5 december 2017.
En månad innan barnen mördades. Min gissning är att föräldrarna följde sådana reportage noga.

https://www.tv4play.se/program/malou-efter-tio/3947301

Det är f övr samma ”Camilla” som sedan åkte till Schweitz och suiciderade i maj 2018. Dock hade hon, förutom ME-diagnosen, också en inoperabel alltmer växande hjärntumör som gav henne svåra epeliptiska anfall. Annars hade hon inte fått tillträde på suicidkliken i Schweitz.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-15 kl. 16:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in