2018-12-15, 01:25
Medlem
Det här är mystiskt.

https://www.vaken.se/mord-stockholm-vem-skot-olof-palme-det-forbjudna-sparet/

http://proletaren.se/inrikes-ovrigt/nya-bevis-morklaggningen-av-polissparet
Citera
2018-12-15, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Stort tack, för en kreativ insats!
Hade vi haft en forum-valuta här, så hade du fått en slant för detta..
Ca 21 min in i detta intressanta avsnitt av Striptesase -95

https://m.youtube.com/watch?v=RICYdZd8HCw
Citera
2018-12-15, 01:34
Medlem
Basfaktas avatar
Eftersom vi lärt oss hata slumpen i mordutredningar vill jag peka på en i mitt tycke intressant omständighet:

Den i utredningen synnerligen intressante fd polisen och vapenhandlaren CGÖ skrev som bekant ut sig från sjukhuset vid lunchtid på morddagen och begav sig hem.

CGÖ var vapenexpert och hade tidigare varit ansvarig för valet av tjänstevapen åt den svenska polisen. I sitt hem förvarade CGÖ som bekant en enorm mängd vapen, sprängmedel, ammunition – sammantaget ”för en mindre armé” som någon träffande beskrev saken här i tråden.

CGÖ ägde bland annat den slags ammunition som användes vid mordet på Olof Palme, Winchester-Western Metal Piercing som kunde skjutas genom plåt och skottsäkra västar.

Till saken:

Vid 19-tiden på mordkvällen fick CGÖ i sitt hem besök av en kompis från Stockholms försvarsskytteförening. Det var inte vilken kompis som helst. Det var den FMV-anställde Per A som var och är expert på handeldvapen. Han är så duktig på handeldvapen att han anlitas internationellt.

CGÖ bekräftade i polisförhör att han vid 19-tiden mordkvällen fått besök av ”en tjänsteman från FMV” men ville inte uppge namnet. Vi vet numera att det alltså var Per A.

Om vi nu talar om slump så kan det naturligtvis vara så att CGÖ och Per A var VÄLDIGT GODA VÄNNER och att Per A därför såg det som naturligt att verkligen störta hem till CGÖ så snart denne lämnat sjukhuset för att höra hur det var med kompisen och ge honom en chokladask. Det var fredag kväll och Per A kanske inte hade något annat för sig?

Men besöket kan också ha en helt annan förklaring.

Om vi istället föreställer oss att CGÖ införskaffat det vapen och den ammunition som Palmes mördare använde så kan Per A:s besök just denna kväll ha haft ett annat syfte.

Nämligen att kontrollera vapnet och ammunitionen i detalj så att det inte skulle uppstå några problem vid avfyringen senare samma kväll.

Vem – i hela Sverige –var bättre skickad att utföra denna vapenkontroll än Per A?

Och vem hade enklast att komma över vapen som inte kunde spåras i den sedan länge misstänkta krets av poliser, Säpomän, SB-folk och militärer som så innerligt hatade Palme om inte CGÖ?

Jag väljer att hata slumpen. Jag väljer att säga att detta möte hos CGÖ på mordkvällen handlade om vapnet och ammunitionen som användes på Tunnelgatan kl 23.21.

En annan ”slump” som enkelt kan ifrågasättas är varför polismännen Göran S och Per H, som tjänstgjorde i city på mordkvällen, var tvungna – på arbetstid – att störta hem till CGÖ omkring klockan 20-21 denna fredagkväll? Hade det inte varit lämpligare att vänta med besöket tills CGÖ kände sig lite piggare och då GS och PH var lediga?

Den som hatar slumpen drar givetvis slutsatsen att vapnet och ammunitionen kontrollerades av Per A vid 19-tiden och befanns funktionsdugliga.

Nästa länk i kedjan var att leverera vapnet direkt till GM eller till någon som skulle ge vapnet till GM.
Vapnet behövde alltså hämtas hemma hos CGÖ. Och vid kl 20-21 dyker Göran S och Per H upp som på beställning.

Exakt vid den tiden (20-21) hade attentatsmännen fått veta att Palme skulle besöka Grand denna kväll. CGÖ hade trots allt en kompis, majoren IG, som förfogade över avlyssningsutrustning via militäranpassade telefonväxlar i ett centralt beläget bergrum i Sthlm.

Palme pratade mellan 20 och 20.30 i telefon med två partivänner och nämnde då biobesöket.

Direkt efter mordet besökte Göran S och Per H mordplatsen. Göran S ringde genast (ca 23.30) hem till CGÖ och berättade om "tragedin".

Tänk så allting kan slumpa sig.
Senast redigerad av Basfakta 2018-12-15 kl. 01:43.
Citera
2018-12-15, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Eftersom vi lärt oss hata slumpen i mordutredningar vill jag peka på en i mitt tycke intressant omständighet:

Den i utredningen synnerligen intressante fd polisen och vapenhandlaren CGÖ skrev som bekant ut sig från sjukhuset vid lunchtid på morddagen och begav sig hem.

CGÖ var vapenexpert och hade tidigare varit ansvarig för valet av tjänstevapen åt den svenska polisen. I sitt hem förvarade CGÖ som bekant en enorm mängd vapen, sprängmedel, ammunition – sammantaget ”för en mindre armé” som någon träffande beskrev saken här i tråden.

CGÖ ägde bland annat den slags ammunition som användes vid mordet på Olof Palme, Winchester-Western Metal Piercing som kunde skjutas genom plåt och skottsäkra västar.

Till saken:

Vid 19-tiden på mordkvällen fick CGÖ i sitt hem besök av en kompis från Stockholms försvarsskytteförening. Det var inte vilken kompis som helst. Det var den FMV-anställde Per A som var och är expert på handeldvapen. Han är så duktig på handeldvapen att han anlitas internationellt.

CGÖ bekräftade i polisförhör att han vid 19-tiden mordkvällen fått besök av ”en tjänsteman från FMV” men ville inte uppge namnet. Vi vet numera att det alltså var Per A.

Om vi nu talar om slump så kan det naturligtvis vara så att CGÖ och Per A var VÄLDIGT GODA VÄNNER och att Per A därför såg det som naturligt att verkligen störta hem till CGÖ så snart denne lämnat sjukhuset för att höra hur det var med kompisen och ge honom en chokladask. Det var fredag kväll och Per A kanske inte hade något annat för sig?

Men besöket kan också ha en helt annan förklaring.

Om vi istället föreställer oss att CGÖ införskaffat det vapen och den ammunition som Palmes mördare använde så kan Per A:s besök just denna kväll ha haft ett annat syfte.

Nämligen att kontrollera vapnet och ammunitionen i detalj så att det inte skulle uppstå några problem vid avfyringen senare samma kväll.

Vem – i hela Sverige –var bättre skickad att utföra denna vapenkontroll än Per A?

Och vem hade enklast att komma över vapen som inte kunde spåras i den sedan länge misstänkta krets av poliser, Säpomän, SB-folk och militärer som så innerligt hatade Palme om inte CGÖ?

Jag väljer att hata slumpen. Jag väljer att säga att detta möte hos CGÖ på mordkvällen handlade om vapnet och ammunitionen som användes på Tunnelgatan kl 23.21.

En annan ”slump” som enkelt kan ifrågasättas är varför polismännen Göran S och Per H, som tjänstgjorde i city på mordkvällen, var tvungna – på arbetstid – att störta hem till CGÖ omkring klockan 20-21 denna fredagkväll? Hade det inte varit lämpligare att vänta med besöket tills CGÖ kände sig lite piggare och då GS och PH var lediga?

Den som hatar slumpen drar givetvis slutsatsen att vapnet och ammunitionen kontrollerades av Per A vid 19-tiden och befanns funktionsdugliga.

Nästa länk i kedjan var att leverera vapnet direkt till GM eller till någon som skulle ge vapnet till GM.
Vapnet behövde alltså hämtas hemma hos CGÖ. Och vid kl 20-21 dyker Göran S och Per H upp som på beställning.

Exakt vid den tiden (20-21) hade attentatsmännen fått veta att Palme skulle besöka Grand denna kväll. CGÖ hade trots allt en kompis, majoren IG, som förfogade över avlyssningsutrustning via militäranpassade telefonväxlar i ett centralt beläget bergrum i Sthlm.

Palme pratade mellan 20 och 20.30 i telefon med två partivänner och nämnde då biobesöket.

Direkt efter mordet besökte Göran S och Per H mordplatsen. Göran S ringde genast (ca 23.30) hem till CGÖ och berättade om "tragedin".

Tänk så allting kan slumpa sig.

You know what's interesting about CGÖ - his last name!
Don't know how "common" it is for a last name in Sweden. Not like it is Andersson - (half the phone book)
But it also happens to be the same last name of the neighbor of my Mgn Dir. who also happens to not only have a S & W - but also the ammo.
Hans M. already knows this - wonder if he has yet to get the gun and by a miracle he remembered to get the ammo.
Just another coincidence - it must be.
Citera
2018-12-15, 02:26
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ca 21 min in i detta intressanta avsnitt av Striptesase -95

https://m.youtube.com/watch?v=RICYdZd8HCw

Har precis tittat på inslaget. Ca 21 min visas en bild på mordplatsen från mordnatten, inhägnad av polisband.

I bakgrunden syns en blåklädd man som står nerböjd vid tunnelbanenedgången. Han framstår som onykter och står och urinerar men det kanske han inte är/gör. Oklart.

Är det den mannen du tycker är intressant?
Citera
2018-12-15, 02:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
You know what's interesting about CGÖ - his last name!
Don't know how "common" it is for a last name in Sweden. Not like it is Andersson - (half the phone book)
But it also happens to be the same last name of the neighbor of my Mgn Dir. who also happens to not only have a S & W - but also the ammo.
Hans M. already knows this - wonder if he has yet to get the gun and by a miracle he remembered to get the ammo.
Just another coincidence - it must be.

Det är faktiskt ett rätt vanligt svenskt efternamn. Jag känner till och känner flera personer med det efternamnet. Inget märkligt om din chefs granne heter så. Att han äger en S&W är väl heller inte så märkligt, det är det ju många som gör.

CGÖ är av en helt annan kaliber i utredningen om ordvitsen tillåts. Det vet du väl hoppas jag?
Citera
2018-12-15, 03:54
Medlem
Citat:
Har precis tittat på inslaget. Ca 21 min visas en bild på mordplatsen från mordnatten, inhägnad av polisband.

I bakgrunden syns en blåklädd man som står nerböjd vid tunnelbanenedgången. Han framstår som onykter och står och urinerar men det kanske han inte är/gör. Oklart.

Är det den mannen du tycker är intressant?
Haha, den gubben missade jag, står han och pissar? Ja det är inte omöjligt.
På mordkulan?
Nej, jag tänker på inslaget om CGÖ och hans vapenarsenal i lägenheten. Kommer strax efter den kissande blåjackan. Från 21.15 borde jag förstås skrivit.
Hela programmet är f.ö mycket sevärt. Som så ofta när det gäller Borgnäs.
Senast redigerad av MacMackay 2018-12-15 kl. 04:05.
Citera
2018-12-15, 05:23
Medlem
Citat:
Det är faktiskt ett rätt vanligt svenskt efternamn. Jag känner till och känner flera personer med det efternamnet. Inget märkligt om din chefs granne heter så. Att han äger en S&W är väl heller inte så märkligt, det är det ju många som gör.

CGÖ är av en helt annan kaliber i utredningen om ordvitsen tillåts. Det vet du väl hoppas jag?

I would think this is a understatement - in a major way. "Att han äger en S&W är väl heller inte så märkligt"
Especially since OP was standing in his factory a few days prior.
It wasn't just "any type of ammo" it was very unique.
To have a S & W in Sweden in 1980/81-87 - that is unregistered, unknown by the Gov't, is also very unique.
There were not "that many"
I'm sure PU could make a list - since they have had 32 plus years.
As far as the last name - It is just one more coincidence - but heck - it could just maybe be just that.
The fact I find interesting, is that Hans M. has not got his hands on the S & W and the ammo.
If he is being lied to and being told that there is no S & W.
Then you would really need to think - why?
Why deny something that several people know about - and have on record.
Citera
2018-12-15, 09:54
Medlem
Bara lite kuriosa

Hans Ölvebro gifte sig 1973 och tog av någon anledning hans frus efternamn.
Hans Ölvebro hette innan han gifte sig Hans Johansson.
Citera
2018-12-15, 09:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Haha, den gubben missade jag, står han och pissar? Ja det är inte omöjligt.
På mordkulan?
Nej, jag tänker på inslaget om CGÖ och hans vapenarsenal i lägenheten. Kommer strax efter den kissande blåjackan. Från 21.15 borde jag förstås skrivit.
Hela programmet är f.ö mycket sevärt. Som så ofta när det gäller Borgnäs.

Jo, att CGÖ tilläts slinka igenom nätet förhållandevis smärtfritt är ju en av den tidiga utredningens större skandaler.

Med tanke på hans vapenarsenal, kontaktnät i Palmehatande kretsar, agerande på morddagen och anställning vid Televerket Radio så finns det mycket stora skäl att reda ut vad han egentligen hade för roll (se mitt senaste inlägg om CGÖ).

Det är med hög sannolikhet så att han förmodligen levererade mordvapnet och ammunitionen- och att hans kompis IG var inblandad för att ta reda på vad Palme hade för planer den kvällen.

Borgnäs serverade allt detta för Ölvebro som valde att fortsätta jaga missbrukaren från Rotebro. Ett barn förstår att vi alla bevittnade en fars i ungefär 10 år.

Vi får hoppas att KP och hans utredare inte väjer för sanningen.
Citera
2018-12-15, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Det här är mystiskt.

https://www.vaken.se/mord-stockholm-vem-skot-olof-palme-det-forbjudna-sparet/

http://proletaren.se/inrikes-ovrigt/nya-bevis-morklaggningen-av-polissparet

Polisspåren ja som tolkas som ett spretigt spår men som i själva verket är sammansmältning av flera olika saker och Spår där vissa valts bort.

Tyvärr kan vi konstatera att i stort sett alla som framträder kört fast i olika slutsatser beroende på att de tolkat allt utifrån ett perspektiv av motiv och politiska preferenser och inte faktiska iakttagelser och deras trovärdighet. Många iakttagelser men för dålig värdering? Stämmer det med motivbilden så är det rätt tänker man och sväljer lättvindligt uppgifter som passar in i ett tänkt/önskat scenario.

Sedan är det ju så att man valt bort fakta och man kände inte till knarkspaning mm.

Det här är ett bra exempel på att man kan se det man vill se. I det här fallet högerextrema poliser och därmed kanske missar målet.

Det som framträder nu är något annat och vi skall nog akta oss för att låta spåren kidnappas av gamla hypoteser som inte lett framåt snarare än utredande och värdering.
Citera
2018-12-15, 10:31
Medlem
Lisa-Ss avatar
Om man läser och tittar på länkar på de senaste inläggen, så slås man av det otroliga, snudd på vattentäta, riktningen på alla indicier mot vissa grupper. Men det är för bra för att vara sant, Hur då! ja vore det den här typen av klientel som ligger bakom MOP, då hade det läckt ut information mer än en gång, här finns det för många grandiosa personer.
Senast redigerad av Lisa-S 2018-12-15 kl. 10:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in