Sökte, men fann ingen generell tråd för lundgrens snus, så jag tyckte det var dags att skapa en.
Lundgrens är ju rätt unikt i dagens tobakslandskap. Snuset går tvärtemot den övriga trenden där man allt mer börjat blanda in växtfibrer för att hålla priset nere. Lundgrens snus innehåller så vitt jag sett idel tobak och smakämnen. Favoritsnuset Lundgrens Skåne består ju dessutom av svensk tobak och ändå kan man hålla ett rimligt pris på runt 40 kronor dosan. Hur är det möjligt att tillverka ett lyxsnus i ekonomiformat trots dagens straffbeskattning på tobak? Jag blir inte klok på det hela.
Det märks att upphovsmännen verkligen brinner för snuset. De vet vad konsumenten vill ha, men räds inte att experimentera med nya lösningar och idéer.
Dess praktiska dosor med mjuk botten i spottlocket var revolutionerande när den kom. Senaste påfundet är vad jag kan förstå placeringen av prillorna i en ring i dosan, gissningsvis för att maximera mängden snus per dosa och ändå undvika att prillorna pressas ihop. Eller så var mitt senaste inköp en slump, men isåfall en bra sådan.
Bild:
http://forumbilder.se/H90MC/lundgrensskane.jpg
Vad säger ni? Kan Lundgrens vara snusmärket nummer ett i Sverige idag?