2018-12-14, 15:04
Medlem
afKnollentotts avatar
Tråden kantrar, ridån går upp, den förlamande våta filten är snart borta. Verkligheten är i kapp - snart.
Jag tror polisen mfl får det ansträngt.

Det är alltså fyra döda, tre mördade - en hängd. Utan att framhålla mig själv, är det flera än jag själv som påstått detta. Ursprungligen en dåre - tre i fängsel.
Får dock erkänna att jag misstog mig grovt när jag trodde kniv använts. Jag räknade med att det var en amatör i affekt och ursinne som ville dölja någonting - likt incest, som mördade de två oskyldiga flickorna och deras mamma.
Det var fasansfullare - tre av dom döda är alltså mördade för hand....under flera minuter...flera minuter.
Kanske med omtag - oförtrutet. Vem gör nåt sånt ?

Stackars barn
Citera
2018-12-14, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Tråden kantrar, ridån går upp, den förlamande våta filten är snart borta. Verkligheten är i kapp - snart.
Jag tror polisen mfl får det ansträngt.

Det är alltså fyra döda, tre mördade - en hängd. Utan att framhålla mig själv, är det flera än jag själv som påstått detta. Ursprungligen en dåre - tre i fängsel.
Får dock erkänna att jag misstog mig grovt när jag trodde kniv använts. Jag räknade med att det var en amatör i affekt och ursinne som ville dölja någonting - likt incest, som mördade de två oskyldiga flickorna och deras mamma.
Det var fasansfullare - tre av dom döda är alltså mördade för hand....under flera minuter...flera minuter.
Kanske med omtag - oförtrutet. Vem gör nåt sånt ?

Stackars barn
Svårt att smälta för den mest rutinerade skulle jag tro om man nu någonsin kan göra det.
Citera
2018-12-14, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Det som kan upplevas som konstigt och tala emot mamman (och för hennes roll i dåden) är hur tyst det varit om henne här och på sociala medier. En vanlig, svensk medelålders tjej skulle ha tio-tals, om inte hundratals, "vänner" som uttryckt sin sorg, kärlek, och ilska offentligt. Men förutom någon enstaka kortfattat kollega har man inte hört någonting.

De som hyllat O i sociala medier måste väl rimligtvis ha trott att H legat bakom, eller?

Fick H för lite uppmärksamhet av sin älskvärde utåtriktade resande make?
Ville H mest vara med familjen i hemmets lugna vrå?
Ökade uppmärksamheten från O när barnen blev sjuka?
Vem tjänade mest och vem förlorade mest på barnens sjukdomar?
Citera
2018-12-14, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är möjligt att diagnosen ME är fel hos barnen. Det har jag motiverat tidigare. Detta kan vara en feldiagnos av Munchausen by proxy eller annan störning i familjen. I så fall har feldiagnosen vållat barnens (och föräldrarnas död). Därför måste en fullständig utredning göras av IVO.

Att, som du skriver, "föräldrarna [själva] ansett att de ordnat tillvaron till det bästa, för barnen" utesluter inte alls Munchausen by proxy. Det är väl förenligt med diagnosen.

Men det är säkert ett mycket komplext fall. Den information som finns om familjen på Internet är ju naturligtvis bara fragmentarisk och inte bekräftad.

IVO måste göra en fullständig utredning av fallet, för att se om det går att lära något så att en liknande händelse kan undvikas.
Jag vet inte vilken fantasivärld du lever i men man kan inte, från myndigheters sida (psykiatrisk tvångsvård inräknat) intervenera i en familj bara for att någon har en personlighetsstörning "Mûnchaysen by proxt"). Det hoppas jag (för din egen skull) att du förstår.

Vidare kan inte en eventuell feldiagnos läggas någon till last för ett dubbelmord på barn. Det enda ansvaret för den händelsen ligger på gärningsmannen.
Senast redigerad av NurseRatched 2018-12-14 kl. 15:23.
Citera
2018-12-14, 15:22
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Har verkligen funderat mycket på det också. Så nära inpå Agnes mördades. Varför måste hon ut från huset eller gick det inte att hon stannade hemma eller ville hon inte vara ensam hemma?

Jag tror att Hanna dödades tidigt eller till och med först och därför ville inte polisen gå in på i vilken ordning de dog eftersom det skulle vrida till deras säkerhet om föräldrarnas gemensamma beslut.

Troligtvis dog Moa tidigt också och hon låg med mamma i det låsta gästrummet på bottenplanet.

Huset blev tomt och ödsligt och Oskar var rädd att Agnes skulle upptäcka kropparna. Kanske han skulle köpa rep eller måste kasta skräp eller bara ville åka och låta Agnes välja ut sin sista godispåse.
Har missat detta. Låg inte Moa i sin säng? Det låsta gästrummet på bottenplanet? Varifrån har du fått denna info?
Citera
2018-12-14, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Har missat detta. Låg inte Moa i sin säng? Det låsta gästrummet på bottenplanet? Varifrån har du fått denna info?

Moa hittades i sin säng. Jag tror postaren spekulerade i varför datum för senast sedd är 5 jan för Oskar och Agnes men inget specificerat datum för Moa och Hanna.

Vi vet inte var Oskar och Agnes syntes den 5 jan. Det är inte fastställt att det var just i affären - det kan lika gärna ha varit ett läkarbesök?
Citera
2018-12-14, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Nej alltså jag tyckte allt var så bisarrt upplagt med hur polisens talesman uttryckte sig med eventuellt lagbrott och fel som kan ha begåtts. De har haft lång tid på sig att kolla upp allt detta i förtid men hon fick det att låta som om de haft några dagar på sig att hafsa ihop någonting.
Håller med dig om det med tvekan och jag tror någon av de behövt övertalas. Som jag skrev i ett tidigare inlägg tror jag starkt på att den andra diagnosen är manipulerad och med facit i hand så måste även den första diagnosen ifrågasättas. Även när det gäller det du skriver om motiv så är jag inne på samma linje och jag skulle även vilja gå så långt som att påstå att det är mycket osannolikt att ME är det egentliga motivet. Visst spelar det in, om nu diagnos1 är korrekt, men om jag skulle peka ut en enskild faktor så skulle jag välja: en person med narcissistiskt kontrollbehov som levt i långvarig depression och utvecklat en stark vilja att ta livet av sig, eventuellt två personer med liknande problematik men det känns sannolikare med att det börjat hos den ena. Som det är planlagt och som hur utvecklingen kring diagnoser osv sett ut så tror jag modern varit "det onda fröet". Men självklart är det väldigt spekulativt.

Rekommenderar den ganska nya serien "Mindhunter" som handlar om uppkomsten av FBI´s avdelning kallad Behavioral analasys unit, finns på Netflix. Väldigt hög kvalite imo. Samma omdöme får serien om UNA-bomber, även den finns på Netlix. Sen kan man söka sig fram på Youtube med lämpliga sökord.

Verkligen, med all tid de har haft att förbereda morden så säger det ganska mycket om deras syn på barnen. Faktum är att det skriker hat, i alla fall som jag ser det. Allra minst likgiltighet. Men jag tror en av föräldrarna byggt upp ett hat mot barnen och deras livskraft som försökts kvävas med diagnoser, medicinering, isolering etc. Projicerat självhat riktat mot barnen. Typiskt för en narcissist att inte kunna "ta ansvar" för sin egen depression och misär, någon annan måste hållas ansvarig.
Spännande att höra sen om dina tankar.
Just planeringen känns väldigt ovanlig tycker jag med. Vad du drar för slutsats kring utvecklingen av diagnoserna ska bli spännande att läsa.
Citera
2018-12-14, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du är felinformerad i ämnet historia. Du lever i en villfarelse om nazibarnens öden och äventyr när Hitler besegrades. De barn som överlevde kriget kunde fortsätta med sina liv. Oftast som om ingenting har hänt. Vissa har till och med kommit upp sig i de högaste av kretsar, där de lever goda liv i demokratiska samhällen som Sverige.

Om vad som hade skett med ryssarna i bunkern är också spekulationer. Sen så uppkommer ju frågan om varför Goebbles hade de små barnen med sig i bunkern, och utsatte dem för fara. Fru Goebbles äldsta son överlevde, just för att han inte var utsatt för föräldrarnas idiotier om att samla familjen i bunkern.

De andra nazisterna i bunkern hade sina barn hemma och i säkerhet. Det blir också en likhet med detta fall, genom att involvera barnen i vuxen problem, typ pappas jobb. Om det är krig eller moms, skit samma! Barnen lever inte självständiga liv där de äger sina egna liv. Det handlar om vuxna som inte skyddar sina barn och tar hand om dem.

Det är många föräldrar som inte orkar med barnen av olika skäl. Samhället placerar ut dessa barn i fosterhem, eller erbjuder olika stödåtgärder. Att döda sina egna barn strider mot naturen och allt som definierar en förälder.

Jag tycker det är intressant att Bjärred-fallet är så ovanligt, att det enda andra liknande fallet jag har kännedom om är Goebbels. Jag hade nog ingen direkt poäng med inlägget. Men trots att jag är felinformerad om vad som var ett troligt öde för Goebbels barn är min åsikt att flickorna i Bjärred inte stod inför samma pressade läge som dessa. Det gör deras föräldrar snäppet mer fanatiska eller skruvade i relation till sina barn än Frau Goebbels. Hon hade enligt mig ett starkare case att familjen inte hade ett så särskilt dans på rosor-liv framför sig. Tror du verkligen att personerna i bunkern skulle ha kunnat gissa sig fram till hur nazibarn som grupp skulle kunna leva vidare ganska smärtfritt när läget lugnat ner sig och alla ville glömma krigstiden och gärna blundade för vissa personers och familjers historia? Centralt i historievetenskapen är att inte ta för givet att de historiska aktörerna satt inne med ett framtidsfacit, som vi gör när vi ser tillbaka på dessa aktörer.

Men jag orkar inte diskutera vidare vilka föräldrar som var värst. Jag bara spekulerar och det går ju inte att avgöra objektivt. Jag håller dock till fullo med dig om att det är fel på alla sätt att mörda sina barn.
Citera
2018-12-14, 15:53
Medlem
Jag har funderat på varför det fanns spår av lugnande i en flicka men inte i den andra.
Tror som många skrivit att det kan ha varit "vanlig" daglig medicin i flickan, som alltid gavs vid sänggåendet. Finns någon som skrev tidigt i tråden att föräldrarna (tror tom det var Oskar) bunkrat upp av Imovane och Propavan.

Sen kan föräldrarna ha tagit rejält av samma medicin som egentligen var ordinerad till barnet.

De kan ha strypt och kvävt barnen natten mellan 5-6 jan. Det har länge skrivits att Oskar dog timmar efter de andra. Kanske först på morgonen den 6 jan efter att han ställt ut soptunnorna och sänkt värmen.
Kanske var det t.o.m. då, när han ställt ut soptunnorna, som någon såg honom alldeles förvirrad på uppfarten.
Citera
2018-12-14, 16:16
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag har funderat på varför det fanns spår av lugnande i en flicka men inte i den andra.
Tror som många skrivit att det kan ha varit "vanlig" daglig medicin i flickan, som alltid gavs vid sänggåendet. Finns någon som skrev tidigt i tråden att föräldrarna (tror tom det var Oskar) bunkrat upp av Imovane och Propavan.

Sen kan föräldrarna ha tagit rejält av samma medicin som egentligen var ordinerad till barnet.

De kan ha strypt och kvävt barnen natten mellan 5-6 jan. Det har länge skrivits att Oskar dog timmar efter de andra. Kanske först på morgonen den 6 jan efter att han ställt ut soptunnorna och sänkt värmen.
Kanske var det t.o.m. då, när han ställt ut soptunnorna, som någon såg honom alldeles förvirrad på uppfarten.

Imovane, propavan och stilnoct (som nämnts i tråden) får anses vara harmlösa till sin natur. Sådana "mediciner" skrivs ut till kreti o pleti - inte blir man drogad av dessa. Som flera påpekat krävs det minst ett femtiotal tabletter för att nå någon Oönskad effekt. Preparaten fungerar dessutom olika. Möjligen kan H resp. O fått sådana utskrivna, var för sig - gjort en "kombo" hemmavid.. ptja (?). Kanske nån i (o)vänkretsen delat med sig av några mera potenta "bletter" kanske ...
Citera
2018-12-14, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Imovane, propavan och stilnoct (som nämnts i tråden) får anses vara harmlösa till sin natur. Sådana "mediciner" skrivs ut till kreti o pleti - inte blir man drogad av dessa. Som flera påpekat krävs det minst ett femtiotal tabletter för att nå någon Oönskad effekt. Preparaten fungerar dessutom olika. Möjligen kan H resp. O fått sådana utskrivna, var för sig - gjort en "kombo" hemmavid.. ptja (?). Kanske nån i (o)vänkretsen delat med sig av några mera potenta "bletter" kanske ...
Absolut inte sant. Jag tog en propavan en gång och trodde på riktigt att jag skulle dö. Aldrig mer, inget att leka med.
Citera
2018-12-14, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Absolut inte sant. Jag tog en propavan en gång och trodde på riktigt att jag skulle dö. Aldrig mer, inget att leka med.
Propavan är inte alls en kraftig sömnmedicin. Och den skrivs ut väldigt ofta. Men vissa är känsliga för vissa mediciner - du kanske är det just för propavan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in