Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Du är felinformerad i ämnet historia. Du lever i en villfarelse om nazibarnens öden och äventyr när Hitler besegrades. De barn som överlevde kriget kunde fortsätta med sina liv. Oftast som om ingenting har hänt. Vissa har till och med kommit upp sig i de högaste av kretsar, där de lever goda liv i demokratiska samhällen som Sverige.
Om vad som hade skett med ryssarna i bunkern är också spekulationer. Sen så uppkommer ju frågan om varför Goebbles hade de små barnen med sig i bunkern, och utsatte dem för fara. Fru Goebbles äldsta son överlevde, just för att han inte var utsatt för föräldrarnas idiotier om att samla familjen i bunkern.
De andra nazisterna i bunkern hade sina barn hemma och i säkerhet. Det blir också en likhet med detta fall, genom att involvera barnen i vuxen problem, typ pappas jobb. Om det är krig eller moms, skit samma! Barnen lever inte självständiga liv där de äger sina egna liv. Det handlar om vuxna som inte skyddar sina barn och tar hand om dem.
Det är många föräldrar som inte orkar med barnen av olika skäl. Samhället placerar ut dessa barn i fosterhem, eller erbjuder olika stödåtgärder. Att döda sina egna barn strider mot naturen och allt som definierar en förälder.
Jag tycker det är intressant att Bjärred-fallet är så ovanligt, att det enda andra liknande fallet jag har kännedom om är Goebbels. Jag hade nog ingen direkt poäng med inlägget. Men trots att jag är felinformerad om vad som var ett troligt öde för Goebbels barn är min åsikt att flickorna i Bjärred inte stod inför samma pressade läge som dessa. Det gör deras föräldrar snäppet mer fanatiska eller skruvade i relation till sina barn än Frau Goebbels. Hon hade enligt mig ett starkare case att familjen inte hade ett så särskilt dans på rosor-liv framför sig. Tror du verkligen att personerna i bunkern skulle ha kunnat gissa sig fram till hur nazibarn som grupp skulle kunna leva vidare ganska smärtfritt när läget lugnat ner sig och alla ville glömma krigstiden och gärna blundade för vissa personers och familjers historia? Centralt i historievetenskapen är att inte ta för givet att de historiska aktörerna satt inne med ett framtidsfacit, som vi gör när vi ser tillbaka på dessa aktörer.
Men jag orkar inte diskutera vidare vilka föräldrar som var värst. Jag bara spekulerar och det går ju inte att avgöra objektivt. Jag håller dock till fullo med dig om att det är fel på alla sätt att mörda sina barn.