2018-12-14, 06:36
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Vad i denna historia är egentligen trovärdigt? Skulle inte dessa efterlämnade brev funnits skulle du nog inte anse att det var trovärdigt att BÅDA föräldrarna mördat barnen i samförstånd.

Inte är det väl heller trovärdigt dödssätt att de har strypt och kvävt barnen, men tydligen är det så. En påse över huvudet är i detta fall inte osannolikt. Vad stod det på påsen, Lidl eller Armani? Eller var den kolsvart?

Att det var samförstånd mellan föräldrarna kom upp tidigt i fallet. Det är inte nytt.
Jo det är väldigt trovärdigt och absolut något jag tänkt på under tiden.
Jo varför skulle man välja den typen av mord med en påse? Det stämmer inte med det polisen meddelat som dödsorsak helt enkelt.
Då hade dom inte behövt ha osäkerhet heller om det fanns inslag av både strypt och kvävd.
Det är överdrivare som vill göra det vidrigare än vad det är precis det polisen ville få stopp på i spekulationer. Sensationhysteriker.
Senast redigerad av Moosky 2018-12-14 kl. 06:40.
Citera
2018-12-14, 06:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hur sannolikt är det att båda barnen led av ME? Och att det inte fanns någon bot? De här föräldrarnas agerande påminner om ett gammalt fall där förädrar från Afrika dödade sig själva och sina barn för att barnen hade drabbats av häxkraft.
Hur sannolikt är det att två föräldrar planerar för och i samförstånd dödar sina barn? Ändå är det precis det som polisen kom fram till hade hänt. Inte att det var Hanna ensam, inte Oskar ensam, utan Hanna och Oskar planerade för och i samförstånd dödade sina barn.

Utifrån hittills inkommen information finns det en rad olika scenarier om vad som exakt kan ha inträffat.
Sannolikt fick H hjälp av O, med tanke på att hon var strypt och H var hängd. Det går förvisso att se andra alternativ men vi kan bespara oss de excesserna.

Återstår flickorna och här kan vi bara gissa mellan att Hanna gjorde det själv, Oskar gjorde det själv, de tog ett barn var, de hjälptes åt med ett eller båda barnen. Vi kommer inte att få den informationen. Den är djupt begraven i polisens arkiv och kommer sannolikt aldrig att se dagens ljus. Vad vi väljer att tro/gissa/spekulera om säger mer om oss själva än om verkligheten. Föga förvånande är tex att många av de som var övertygade om att Oskar hade planerat och utfört allt detta själv för bara några dagar sedan, är efter PKn övertygade om att endast Oskar utförde morden även om deras initiala förvissning nu blivit lite tilltufsad, för att bjuda på trådens underdrift. Föreställningsförmågan för att kvinnor kan göra en sån här sak räcker helt enkelt inte till. Detta trots att filicide är lika vanligt hos kvinnor som hos män.

Men oavsett vad man nu tror/gissar/spekulerar om vem som dödat vem, står en sak benfast klar, de som har tillgång till allt material, nästan ett års polisarbete, NFCs samtliga analyser, otaliga förhör med skola, familj, grannar, sjukvård, som varit på plats i huset i veckor, som inte har några sekretessmässiga begränsningar att ta reda på allt, har kommit fram till att –
Hanna Brenton och Oskar Henkow planerade för och i samförstånd dödade sina barn Agnes och Moa.
Citera
2018-12-14, 06:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det var så sannolikt att båda barnen led av ME så det faktiskt var precis det dom gjorde. Det kallas för genetisk predisposition, vad det innebär går att läsa sig till. Det finns hyllmetrar med medicinsk dokumentation om sjukdomen som du kan läsa om du vill räta ut dina frågetecken, jag tänker inte hålla någon webbutbildning, var och en har ett eget ansvar att ta reda på fakta om man inte vill leva sitt liv i okunskap.

Jag har ingen erfarenhet av afrikansk häxkraft så jag kan inte bedöma om det påminner om föräldrarnas agerande. Jag är mer intresserad av att ta reda på vad forskning har att säga om ME/CFS och att försöka förstå vad som hände i Bjärred. Det känns lite meningslöst att försöka hitta paralleller mellan föräldrar i Afrika som trodde på häxor och föräldrar i Bjärred där den ena var skatteexpert och den andra på tröskeln att bli professor i indirekt beskattning.

Så svaret blir, ja båda barnen hade diagnosen ME/CFS, inte för att föräldrarna bestämt det utan för att läkarna gav den diagnosen. Nej, jag tror inte att föräldrarna trodde att häxkraft hade något med detta att göra. Det var något annat fel på dom.

Är ME alltså en recessivt nedärvd sjukdom? Är du säker på det? Och båda flickorna hade sådan maximal otur, att båda föräldrarna bar på genen, och att båda flickorna ärvde två kopior var? För föräldarna led ju själva inte av sjukdomen, och inte deras föräldrar, syskon eller syskonbarn (barnens morföräldrar, farföräldrar, faster, morbror respektive kusiner) heller. Det skulle ju ha framkommit i så fall.
Citera
2018-12-14, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt

Det behövs grundlig efterforskning i familjer där något barn har ME. En säkerställning av att allt är ok. Föräldrar som gör sitt bästa för sina barn får ta den smällen, för att inga barn ska ramla mellan stolarna.
Tror nog att de 99,99 % av föräldrarna till ME-sjuka barn som inte har för avsikt att döda barnen är mer betjänta av ett bra bemötande i vården. Vi är nog ganska genomsnittligt normala förutom en eventuell predisposition för otur.
Citera
2018-12-14, 08:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är ME alltså en recessivt nedärvd sjukdom? Är du säker på det? Och båda flickorna hade sådan maximal otur, att båda föräldrarna bar på genen, och att båda flickorna ärvde två kopior var? För föräldarna led ju själva inte av sjukdomen, och inte deras föräldrar, syskon eller syskonbarn (barnens morföräldrar, farföräldrar, faster, morbror respektive kusiner) heller. Det skulle ju ha framkommit i så fall.
Har nyss länkat till mor och dotter Gillberg. Båda har diagnos ME så det lär väl vara hereditet.
Citera
2018-12-14, 08:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har nyss länkat till mor och dotter Gillberg. Båda har diagnos ME så det lär väl vara hereditet.

Jamen varför var ingen annan i Bjärred-familjen och -släkten sjuk då?

För övrigt bevisar ju inte ETT fall av mor-dotter med samma sjukdom, att den är ärftlig. Kan bero på miljöfaktorer eller en ren slump också.
Citera
2018-12-14, 08:47
Medlem
develis avatar
Citat:

För övrigt bevisar ju inte ETT fall av mor-dotter med samma sjukdom, att den är ärftlig. Kan bero på miljöfaktorer eller en ren slump också.
Vet väl inte jag, läs på föreningssidan. Jag gav ett exempel, nyss citerat.
Citera
2018-12-14, 08:53
Medlem
Citat:

Det finns betydligt fler fall där finns mer än en sjuk i familjen. Det kan även finnas andra närbesläktade sjukdomar typ fibromyalgi.
I vår familj är barnet det första - ingen närbesläktad sjukdom finns heller. Jo, kanske lite sköldkörtelproblematik.
Citera
2018-12-14, 08:56
Medlem
Citat:
Nu får någon skaffa fram presskonferensen i oavkortad version, för jag är också helt säker på att jag hörde det jag hörde. Så vi kan lägga det bakom oss.

Nä, varken en jurist eller en revisor skulle skriva under ett blankt papper. Det sitter ännu mer i ryggmärgen på folk med sådana yrken, än på en "vanlig människa", att inte skriva under något man inte läst igenom. Och här gällde det ju extremt viktiga ting också.

För att upprepa mig, så sa polisen aldrig något om att det var en "blankt papper-hypotes" de hade uteslutit heller, utan han sa att båda namnteckningarna hade kommit dit vid samma tillfälle som själva texten i brevet skrivits, i anslutning eller strax efter. HUR skulle man kunna se det på en datorutskrift..?

Man kan däremot se det på löst bläck, som man skriver med om man använder reservoarpenna, stålpenna eller gåspenna, p.g.a. att det alltid blir små skillnader i bläcket mellan gångerna om man skriver vid olika tillfällen. T.ex. att bläcket flyter ut mer för att det har blivit varmare i rummet, eller att det har en annan koncentration p.g.a. att det vid det ena tillfället varit mer omrört, medan fler färgpartiklar vid det andra tillfället sjunkit ner till botten, etc. etc..

Om du skriver en text vid ett och samma tillfälle, så blir bläcket mer koncentrerat alldeles i början, p.g.a. att du har lyft upp flaskan och öppnat locket så att bläcket skakats om lite, och sedan mindre koncentrerat för varje gång som du doppar pennan, då partiklarna sjunker mer och mer till botten. (Såvida det inte är så lite bläck kvar i flaskan, att du måste doppa ända ner i botten förstås, men så dåligt sköter nog inte ett sådant här par sina fin-skrivdon. Dessutom syns det på skriften om man varit tvungen att doppa många gånger och bara fått upp lite i pennan varje gång.) Skulle en av namnteckningarna vara ditskriven vid ett senare tillfälle, så skulle bläcket i den vara tjockare igen, eftersom någon måste ha lyft upp flaskan och tagit av locket.

De här skillnaderna ser man till och med med blotta ögat om man är lite van att pyssla med riktiga pennor och riktigt bläck. (Och självklart ser man om samma penna och samma bläck använts, vilket kanske inte varit fallet om den ena suttit kvar på kontoret en kväll och författat brevet i lugn och ro utan barn.)

Man ser även om texten är läskad med läskpapper eller inte. Om vi säger t.ex. att brevet med texten och en av namnteckningarna hade fått ligga och torka naturligt, medan den andra namnteckningen var läskad, så hade det varit en stark indikation på att den ena hade författat och skrivit under brevet vid ett tidigare tillfälle, och sedan bett/övertalat/pressat/tvingat den andra att också skriva under.

Vore bra om de vågade lägga ut pressträffen i din helhet. Första gången jag sett att ett inslag, direkt, kortats ned på det här viset.

Han sa att namnteckningarna inte kunde tillkommit innan dokumentet skrevs ut och inte kunde varit påskrivet på ett tomt pappet. Jag vet inte men förmodar att man kan se om en underskrift, i kulspets, bläck, kol, eller vad som helst får en annan komposition när det utsatts för värme och att parets skrivare var av den typen.
Citera
2018-12-14, 08:56
Bannlyst
Citat:

Källa på att det inte finns någon annan som har ME/CFS på mödernet eller fädernet?
Citera
2018-12-14, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ok, jag tror att hon petade i sig en jäkla massa tabletter. Bad Oskar se till att hon var död. Om hon inte dog av tabletterna så skulle han "hjälpa till". Men det är ju naturligtvis spekulation.

Ingen hade petat i dig en massa tabletter. Ingen hade höga koncentrationer. Ingen kan skylla på att morden skedde under drogpåverkad. Hela hösten hade de haft samma sjuka tankar i huvudet och jobbat som vanligt.
Citera
2018-12-14, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Ser att många spekulerar kring hur morden utfördes och metoden som valdes. Strypning är verkligen inte ett milt och barmhärtigt sätt att mörda på, snarare ett utdraget och våldsamt sätt som kräver "sin man". Varför valde då Oskar(och/eller Hanna) att mörda sina barn med strypning?
Jag har ett ganska stort intresse för dokumentärer och faktabaserade serier kring seriemördare och beteendevetenskap kring mördare/seriemördare och vågar påstå att faktiskt alla experter är överens. Strypning handlar om kontroll och makt. Makt över livet som man då bokstavligt talat sakta kväver med sina bara händer. Måste säga att det passar klockrent in på min bild av morden och synen på hur dessa föräldrar rättfärdigat sina vidriga och självcentrerade handlingar. "Detta är min egendom och jag har rätt att bestämma över den". Rekommenderar alla som funderar över strypningen som metod i detta fallet att kolla upp lite kring gärningsmannaprofilering för att se vad experterna säger om det.

En annan sak många, inklusive mig själv, funderar över är att lugnande medel endast hittades i en av flickorna. Skulle verkligen vara väldigt intressant att få veta vilken av flickorna det var som hade spår av lugnande medel i sig. Jag tippar på Moa och anledningen är enkel: små doser/spår rörde det sig om och jag tror inte det hade med mordet att göra. Just den andra ME-diagnosen är så väldigt osannolik och kanske kan ha simulerats bland annat med hjälp av lugnande medel för att få flickan att ge intryck av att ha drabbats av ME. Att hon ska ha gått ifrån att vara som vilken flicka som helst till ännu ett ME-offer, det andra av två barn i samma familj är helt enkelt för osannolikt. Teorin är då att förälder/föräldrar regelbundet drogat flickan med olika läkemedel efter att de tagit beslut om att mörda sina barn och sedan ta livet av sig själva. Faktiskt inte helt omöjligt att det kan vara den ena föräldern som på detta sätt manipulerat den andra till att acceptera mordplanerna och utfört drogningen utan den andres vetskap. I sådana fall tror jag på modern, hon verkar mest driven till att vilja ta livet av sig av vad jag kan se. Tyvärr har ju väldigt lite fakta kring deras personligheter kommit fram så det blir väldigt spekulativt men den andra diagnosen på den yngre dottern är bara för mycket för att acceptera. Om man ska kritisera myndigheter och liknande för något så är det enligt mig i sådana fall att inga större åtgärder och utredningar sattes in i samband med den andra diagnosen, där borde nog ändå varningsklockor ha ringt, om den läkaren som satte diagnosen hade koll på att den äldre dottern också hade denna obskyra och ovanliga diagnos. Men det är lätt att vara efterklok givetvis.
Samma intresse här. Har du tips på dokumentärer på Netflix eller Youtube som kan vara av intresse för att förstå någon aspekt av detta fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in