2018-12-13, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Har människor en absolut instinkt att aldrig någonsin mörda sina barn? Nej, definitivt inte. Evolutionärt har det varit en fördel för människor att investera relativt mycket i sina avkommor men inte till vilket pris som helst. Att låta de svagare gå under har förstås liksom för andra djur ibland varit en vinnande strategi.

Infanticid och filicid är dokumenterat och har varit mer eller mindre sociokulturellt reglerat under hela människans civiliserade historia. Ofta har det funnits omständigheter där det varit accepterat eller uppmuntrat. Ett exempel som alla känner till är de omfattande infanticid av flickor som länge förekommit och fortfarande förekommer till viss del i en del asiatiska kulturer. Ju yngre barn ju större risk att de inte betraktas som fullt ut en mänsklig individ och därmed en lägre tröskel mot mordet. I andra kulturer används barnamord som ett sätt att reglera klanens heder.

De flesta av oss upplever ändå att vi har en absolut spärr mot att mörda några barn och minst av allt våra egna barn. Vi har dels vår instinkt och dels de ramar för acceptabelt beteende som kommer från vårt sociokulturella sammanhang. När en dödstrött småbarnsförälder håller i det skrikande barnet kan den förbjudna tanken eller känslan dyka upp att man vill skada barnet men man lyckas snabbt vika ihop den tanken och stoppa undan den. Att tanken är förbjuden blir en alarmklocka som varnar oss. Vi har integrerat idégodset att barnamord är fel. Det är inte bara "fel på pappret".

När kan detta luckras upp så att någon ändå mördar sitt barn? Specifikt någon som inte är psykotisk eller "sinnesförvirrad"? Det kan finnas många förklaringar. Till exempel kan personen ha andra psykologiska problem som en personlighetsstörning som gör att den empatiska förmågan brister. Så länge en sådan person ser övervägande nackdelar med att begå mord (det är fel "på pappret" och de vet att de kan bli bestraffade) så låter de bli. Men inte på grund av något övervägande av konsekvenserna för offret. En narcissistisk person kan få för sig att ett barn inte kan existera utan dem. En annan situation är som jag beskrev ovan när vi lever i en kultur som säger oss att det kan vara acceptabelt.

I Bjärredsfallet tror jag nästan alla är överens om att något brast hos föräldrarna men vi verkar vara oense om vad och framför allt kanske hur eller om man hade kunnat hjälpa dem eller avstyra deras beslut genom lämpliga insatser. Jag vill mena att det för det första är vanskligt att försöka förstå sig på deras upplevda eller påstådda barmhärtighetsmotiv. Jag skulle bli förvånad om någon i vården kunnat ana att dessa på ytan så välfungerande föräldrar skulle kunna få för sig att mörda döttrarna. Även om man såg att de för stunden befann sig i en svår situation så var den inte extraordinärt svår och vårdpersonal kan knappast rutinmässigt börja fråga föräldrar till sjuka barn "har du tänkt döda ditt barn?"

Oskar och Hanna berättar själva att de fattade ett genomtänkt beslut att avsluta sina och barnens liv på grund av att de ansåg att ingen i familjen någonsin mer skulle ha ett meningsfullt liv på grund av barnens sjukdom. Objektivt sett är det förstås med största sannolikhet inte sant. Deras resonemang bygger på en svartsyn som man kan förklara med en kombination av sårbara personligheter och en pressad situation.

Men deras grundläggande värderingar är något annat. Deras uppfattning om vad som är ett meningsfullt liv. Deras uppfattning att det är deras rätt att ta inte bara sina egna liv men även barnens. Det tror inte jag är en konsekvens av deras situation. Det aggressiva tillvägagångssättet som ytterligare talar för ilska mot barnen som de underförstått klandrar för att livet inte blev som tänkt.

Vad skulle ha kunnat hjälpa dessa två? Där man både anar problem med anknytningen till barnen och en annorlunda moral som inte tillmäter sjukas liv någon egentlig mening? Där den yttre fasaden var så framgångsrik och det inre känslolivet tydligen så bristfälligt?

Att någon tog barnen ifrån dem när Moa plötsligt också blev sjuk hade förstås hjälpt. En oerhörd kränkning i praktiken varje annan familj. Vanskligt med andra ord.

Tack för ett resonerande inlägg med substans. Jag är nära att instämma i din tanke om det aggressiva i metoden. Det är nog den detalj i händelsen som orsakar mest känslostormar. Om metoden hade varit smärtfri utan våld så hade denna tråd kanske haft hälften så många inlägg efter polisens senaste pressträff.

Jag har ännu inte riktigt landat i tanken att strypningen skedde av ilska, men jag har samtidigt inte någon aning om vad valet annars skulle bero på för det borde finnas andra sätt. Men samtidigt övertrumfar ju själva handlingen egentligen metoden. Men den känns ändå betydelsefull.....det är inte lätt.
Citera
2018-12-13, 18:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag vet inte om det har prövats rättsligt någon gång. Men jag är inte helt säker på att det skulle bli mord om det finns ett samtycke. Jag är ute på hal is och vet inte alls vad som gäller, men det skulle hypotetiskt kunna bli vållande till annans död. En boxare till exempel blir inte dömd för vare sig mord eller dråp även om motståndaren skulle avlida. Där har samtycket stor betydelse. Vore intressant om någon expert på juridik ville hjälpa till med att klargöra en sån här hypotetisk fråga.

Mord (eller dråp, dvs ringa mord) kan man inte lämna samtycke till. "Vållande till annans död" är närmast en olycka eller ett stort risktagande, men där döden är en oönskad konsekvens. Att döda sina barn eller sin fru är därför (minst) dråp, om det funnits uppsåt (uppsåt kan vara på litet olika sätt, där också).

Däremot finns det möjligheter för att samtycka till misshandel. Till en viss gräns gör fotbollsspelare och hockeyspelare detta genom att delta i spelet. Boxare och MMA-artister går längre. Här har man ett begrepp som ibland kallas "social adekvans" - ungefär "så går det till i denna verksamhet".
Citera
2018-12-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Jag förstår inte att det inte finns en grav? Läste någonstans i tråden om att askan efter familjen strötts i havet, är det ens tillåtet?
Ja, men man måste ansöka hos länsstyrelsen (om jag minns rätt). Man får inte göra det var som helst, det finns ett regelverk kring det. Går säkert att läsa nånstans.
Citera
2018-12-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Kan omöjligt fungera med samtycke till att bli dödad. Det blir i princip dödshjälp, eutanasi, och det är förbjudet i Sverige. Skulle kunna öppna möjligheter man inte vill ha gällande dödshjälp.

Det finns fall av eutanasi där straffet varit symboliskt. Men jag förde inte mitt resonemang dit eftersom det här fallet inte handlade om eutanasi. Jag tror att föräldrarna var sjukare än barnen. Dom var så sjuka att dom trodde det var barmhärtigt, men det innebär inte att det är sant.
Citera
2018-12-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är meningslöst att diskutera det i den här tråden. Vi hamnar väldigt OT. Detta var två självmord och två mord. Det ena självmordet behövdes lite hjälp till. Men vi får inse fakta. Ingen finns att åtala. Ärendet är nu under lite administrativa åtgärder och sedan läggs förundersökningen ner.

Jag tror hon fegade ur men nån måtta får det vara efter barnen fått sätta livet. En knäppgök hjälpte en annan knäppgök.
Citera
2018-12-13, 18:31
Medlem
xx73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
En avslöjande och lite läskig fråga, men i en värld där fakta anses likvärdiga med "alternativa" fakta och "personliga" fakta antar jag att somliga varken vet ut eller in till slut.

Hur vet vi vad som faktiskt är fakta respektive alternativa fakta och personliga fakta?

Allt som du själv inte bevittnat eller tagit fram genom egna noggranna utredningar är ju de facto någon annans personliga fakta. Dessutom kan ju två vittnet som bevittnat samma händelse ha avsevärt olika uppfattningar om vad som hände - vad är sanning?
Citera
2018-12-13, 18:32
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. Föräldrarna led inte av någon psykisk sjukdom som skulle kunna föranleda att vården agerade. inte ens om hypotesen vore sann. "Munchausen by proxy" är inte en "allvarlig psykisk störning" enligt lagen och det fanns inga indikationer på att barnen for illa på så sätt att det hade kunnat föranleda en orosanmälan till socialtjänsten, tvärtom verkar föräldrarna ansett att de ordnat tillvaron till det bästa, för barnen med hemundervisning etc.

Människor tar ibland sina liv. Det är något man får försöka leva med.

Det här fallet är iofs unikt på så sätt att det föregicks av ett dubbelmord på barn och bestod av en självmordspakt.

Vill man studera fenomenet med självmord utökade till barn kan man ju begrunda Tjällmofallet: (FB) Mamma misstänks ha dödat 3½-årig dotter med fentanylplåster, Motala 16/6 -13

Eller fallet med mamman i Stengård som mördar sina 3 barn och sej själv samma dag som de ska vräkas. Fruktansvärt tragiskt. När det gäller barns lidande så tror jag att pojkarna som brann inne i den stuga som pappan låste och tände på fick ett fruktansvärt slut. Det som är så ovanligt med fallet i Bjärred är att det var ett gemensamt beslut av föräldrarna.
Citera
2018-12-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag tror hon fegade ur men nån måtta får det vara efter barnen fått sätta livet. En knäppgök hjälpte en annan knäppgök.
Ok, jag tror att hon petade i sig en jäkla massa tabletter. Bad Oskar se till att hon var död. Om hon inte dog av tabletterna så skulle han "hjälpa till". Men det är ju naturligtvis spekulation.
Citera
2018-12-13, 18:34
Medlem
57Emmas avatar
Måste slänga ut en fråga här

Jag kan villigt erkänna att informationen om att flickorna och Hanna har blivit kvävda resp. strypta chockade mig, det stämmer absolut inte med den bild jag hade av föräldrarna.
Att med sina händer handgripligen strypa eller kväva sina egna barn, det går bara inte.......
Kan inte släppa detta.

Polisen informerade om att 3 st hade lugnande mediciner i kroppen, vilket egentligen är en snäll medicin i detta sammanhang. Tänker även på alla dessa PM som beskriver en dödscocktail.

De borde ju kunnat googla på droger och vilka blandningar som dödar sedan kunde ju O satt på sig sin svarta mössa och åkt till Malmö eller Köpenhamn för att införskaffa dödsdrogen.

Nu till mina funderingar finns det en möjlighet att en stark dödsdrog eller andra olagliga droger som kan få en kropp att reagera med t ex uppkastningar så att personen kvävs och dör??
Citera
2018-12-13, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Eller fallet med mamman i Stengård som mördar sina 3 barn och sej själv samma dag som de ska vräkas. Fruktansvärt tragiskt. När det gäller barns lidande så tror jag att pojkarna som brann inne i den stuga som pappan låste och tände på fick ett fruktansvärt slut. Det som är så ovanligt med fallet i Bjärred är att det var ett gemensamt beslut av föräldrarna.
Javisst är det så. Man känner sig oerhört maktlös när sådana här saker interäffar och lider verkligen med barnen.
Citera
2018-12-13, 18:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag förstår hur du tänker. Det har från flera olika håll framkommit i tråden att Agnes blev mycket sämre under hösten, speciellt i December. Vill inte på något sätt förminska hennes sjukdomsbild.
Skolan tycker jag verkligen har på alla sätt försökt att hjälpa till och ställa upp för familjen.
Håller med dig om att föräldrarnas bild förmodligen var överdriven. Vissa människor tar motgångar ganska bra medans andra har just katastroftänket. Där tror jag föräldrarna hamnade i en katastrof sett genom deras ögon vilket lett till ett totalt mörker där de inte längre kunde söka hjälp och ingen kunde nå dem.
Kan inte se annat jag heller gällande skolan. Sen internutredning o vissa åtgärder.
Att de mådde dåligt betvivlas inte. Katastrofer har dock en subjektiv komponent och inte alltid helt verklighetsförankrad. Men att två faller i samma grop är extremt ovanligt gällande ett så kognitivt feltänk. Halva Sverige är väl deprimerade eller lever nära sjukdom, då skulle barn dö som flugor.. Jag tror som sagt nån har en störning likt många andra mördare, nån initierar och så är de bortom all normalitet i sitt samförstånd angående mord
Jag tror inte de haft copingstrategier vad det än må vara för svår sjukdom som drabbat barnen.
De verksr jaga nåt utopiskt livselixir istället för att acceptera och försöka leva med förändringar.
Citera
2018-12-13, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tack för ett resonerande inlägg med substans. Jag är nära att instämma i din tanke om det aggressiva i metoden. Det är nog den detalj i händelsen som orsakar mest känslostormar. Om metoden hade varit smärtfri utan våld så hade denna tråd kanske haft hälften så många inlägg efter polisens senaste pressträff.

Jag har ännu inte riktigt landat i tanken att strypningen skedde av ilska, men jag har samtidigt inte någon aning om vad valet annars skulle bero på för det borde finnas andra sätt. Men samtidigt övertrumfar ju själva handlingen egentligen metoden. Men den känns ändå betydelsefull.....det är inte lätt.

Ja det här med strypning var svårsmält. Även så klart den långa planeringstiden och att ena dottern inte hade getts något lugnande alls. Dock läste jag om Thomas Arnroths skrift "Varför dödar föräldrar sina barn?" som jag och andra länkat till i tråden och där sägs om metoder:

– Man kan väl säga att kvinnorna i allmänhet använder ett mjukare våld än männen. Männen använder i högre utsträckning kniv eller trubbigt våld, medan mammorna oftare kväver med en kudde eller stryper det, säger Jonatan Hedlund.

Så tydligen är, enl skribenten, strypning "mjukare våld" i dessa sammanhang https://kit.se/2018/01/24/100929/varfor-dodar-foraldrar-sina-barn/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in