2018-12-13, 23:43
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Bra inlägg! Anknytningen är nog central och det har inte varit uppe så mycket. Mer tänker man att sjukdomen gjorde livet svårt. Men endast en lite störd anknytning kan ställa till med mycket, och inte bara under småbarnsåren (man pratar ju mest om anknytning den första tiden med bebisen). Om tecken på dålig anknytning finns inte så stor kunskap i allmänhet. De psykologer eller psykiatriker som anar tecken på anknytningsproblematik brukar inte prata om det specifikt/explicit, utan mer om hur konsekvenserna av det ska hanteras. Det är väldigt tabubelagt med dålig anknytning, spec gällande mödrar till biologiska barn. Om föräldern är självmedveten kan det vara så känsligt och smärtsamt att man inte söker hjälp eller mår ännu sämre om man får höra att man inte har anknytning från någon psykolog tex. Men omedvetenheten är nog mkt vanlig - hur vet man att man har dålig anknytning om man aldrig upplevt en bra?

Risk för dålig anknytning finns om modern är deprimerad eller har mycket ångest. Risk finns även om modern har svårt att utveckla känslor under graviditeten, tex pga oro.

Tecken på dålig anknytning hos föräldern är ofta att man ser på barnet som problematiskt, att man inte förstår sig på deras beteende. Det sitter i upp i åren. Ungefär som en deprimerad person lätt känner sig överväldigad av stressade situationer och blir irriterad och låst. Man blir liksom störd av sina barn istället för att få nån instinkt om omsorg.

Eventuellt kan karriärister skaffa barn som grädde på moset när man gjort karriär och närmar sig 40-årsåldern. De kanske trodde att de levt det hårda och intensiva livet och nu skulle "växla ner" och bli mer som Svenssons. Att få barn läker ingen person eller relation och innebär, även om allt går bra en oerhörd omvälvning där livsomställningen blir stor. Kanske är man mindre flexibel om man levt väldigt individualistiskt länge. Dessa föräldrar mötte sin största utmaning när de ville "njuta av familjelivet". Bitterhet växte fram och en känsla av "jag som kämpat så mycket för att komma hit förtjänar inte detta" - alltså sjuka barn.

Problem i samspel mellan partners får ökad intensitet av att få barn. Problem hos barnen kan förvärra en förälders sämre personlighetsdrag, spec om man har liten erfarenhet av hur barn är, om barnen har en diagnos osv.

Jobbet kan då bli en plats att vila på, där man kan sin sak och betraktas som kompetens. När barnets problem även börjar påverka den sfären utvecklas nog en stark stress. Jobbet blir en verklighetsflykt och man söker sig kanske mer bort från hemmet än tvärtom. Att resa runt utomlands för att hitta bot blir likaså ett sätt att försöka lösa ett problem rationellt inte genom att stanna upp och utveckla emotionell acceptans.

Många intressanta saker att tänka på. Ångestsjukdom har ju varit en återkommande spekulation i tråden. Även lätt autism antar jag kan försvåra anknytningen?

Och det här med att barnens behov blir en källa till frustration är kanske en så god förklaring som någon till att barnens särskilt stora behov blev alldeles ohanterliga?

Det sista fetade: ja det blev verkligen inte alls som de hade tänkt sig.
Citera
2018-12-13, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Mig veterligt var inte döttrarna på väg till Schweiz?
Gå in på rme och lyssna på den 14-åriga Nathalie i paneldebatten om hur hon pratar om sitt liv med ME. De länkar till henne i pressmeddelandet för denna tragedi eftersom det är drabbade barn som mördats.
Här är länk till alla läkare i paneldebatten inkl tjejen:
http://rme.nu/seminarium-2014.

Det var så dags..
Jag tycker de här ME grupperna och även vissa drabbade har skuld i det hela.

De har gått ut med alldeles för pessimistisk info, "det är ett helvete" mm. mm.

Konstigt man ser aldrig dödsjuka cancerpatienter uttrycka sig så..

Kanske går sjukdomen på hjärnan med så man blir så svartsynt. Det är f-n ett ansvar som intresseorganisation att visa på forskning o hopp. Många drabbade har egenintresse för att de ska få sjukpenning etc. gått ut med extremt negativ info. Rannsaka er själva med!
Senast redigerad av popll 2018-12-13 kl. 23:55.
Citera
2018-12-13, 23:54
Medlem
Det räcker för dig. Denna händelse har fått uppmärksamhet även utanför Sveriges gränser. Flera olika myndigheter är inblandade i denna sörja av ofattbara beslut som ligger till grund för flickornas omständigheter och deras död. Jag är inte nyfiken av mig, men i och med att två barn blivit mördade av sina föräldrar, utan att någon myndighet reagerat och sett hur denna familj sakta men säkert under tid hamnat under isen, milt uttryckt. Mitt syfte i tråden är att uppmärksamma flickornas öde och få till en debatt om hur enkelt myndigheterna slipper ansvar genom att tillämpa sekretess.

Det handlar inte bara om familjen i Bjärred. Det handlar om hur människor som arbetar inom kommun, skola, polis, Bup mm kan gömma sig bakom sekretess.

Jag tycker det är viktigt att ha ett förtroende för våra myndigheter och i sådana här komplexa och mycket unika händelser vill man som medborgare veta hur detta kunde hända, varför detta hände - slutligen hur myndigheterna skall arbeta pro aktivt för att undvika liknande händelser igen.
Jag vill kunna se och läsa om hur man utrett detta och har man verkligen utrett allting.

PK i veckan väckte snarare fler frågor än vad jag fick till svar.
Citera
2018-12-13, 23:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Undrar om polisen utrett hur mycket våld föräldrarna varit tvungna att använda sig av före barnens dödsögonblick samt vilken metod de tillämpat för att kväva/strypa dessa stackars flickor.
Hur lång tid tog det för barnen de facto dö? Finns uppgifter i dokumenten om varför man valt att tillämpa kvävning/strypning? Finns planerat morddatum angivet någonstans? Eller har man angett i vilken ordning man valt att mörda barnen på?

Ingenting sådant kommer av naturliga orsaker ut till allmänheten. Tror f.ö. inte heller att familjen fått ta del av alla dessa uppgifter.

Till slut kan man konstatera att akademiker må vara teoretiskt intelligenta, organiserade och logiska, men när det kommer till de praktiska klarar de inte av (trots gott om tid) att genomföra ett snabbt och ett så barmhärtigt mord för offret (barnen) som möjligt.

Allmänheten kommer inte att kunna utröna hur grundligt detta ärende utretts av polisen, vi vet inte heller vilka utredningsåtgärder som vidtagits förutom det man från myndighetens sida valt att gå ut med.

Kvaliteten på en utredning återspeglas av FUP och kvalitetsnivån i densamma återger den kompetens, erfarenhet och engagemang som utredningsledaren i ärendet besitter. Av erfarenhet vet jag att utredningar kan variera i både kvalitet och kompetens eftersom dessa handlingar är offentliga. Vi kan i nästan detaljnivå se vilka åtgärder, resurser, analyser och frågeställningar man arbetat med för att göra en så komplett utredning som möjligt.

Tittar man på den presskonferensen som hölls i veckan och tar till sig informationen och använder den mot det bakgrund man känner till om polisens brottsutredningar så finns det en hel del att önska. Lite av det jag vill poängtera har tidningar redan tagit upp idag.

Att tro att, man genom att inte diskutera öppet om det fasansfulla öde dessa barn fått och att hålla för ögon samt öron för de grymheter och ångest barnen fick genomlida innan döden räddade dessa från föräldrarnas klor, skyddar barnen på något sätt är i min bok helt fel.

Det viktiga är att man diskuterar den exakta grymhet som föräldrarna utsatte sina barn för och absolut inte förminskar deras ansvar i handlingarna. Agnes och Moa är döda - mördade i sina sängar i sitt hem av sina föräldrar. Det enda sättet att hedra dessa flickor är att föra fram så mycket fakta man kan om hur de levde och dog i huset som Gud glömde.

Instämmer!
Mycket väl uttryckt.
Jag har ingen insatt insyn i polisutredningar i allmänhet, men jag begriper faktiskt inte riktigt varför turordningen när offren dött skulle vara känsliga uppgifter - när man går ut med hur de mördats. Att pappan O dött efter mamman H har framkommit eftersom han ströp/kvävde henne.
Men varför skulle övrigas inbördes turordning vara hemlig?

Borde nog egentligen bara finnas ett enda starkt skäl till detta. Det är om man inte vill peka ut vem som handgripligen ströp/kvävde barnen. Om H dog först blir det ju uppenbart.

Å andra sidan tycker jag inte att den som handgripligt utfört det hela ska skyddas extra.
Att gå ut med att båda beslutat om genomförandet, borde inte innebära att det är orimligt att berätta vem - eller om de var två - som praktiskt slutförde barnamorden.
Jag tror dock att polisen hade sagt att båda också genomförde morden på barnen praktiskt om det varit så. Därför tror jag att bara en gjort det.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-14 kl. 00:10.
Citera
2018-12-14, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Instämmer!
Mycket väl uttryck.
Jag har ingen insatt insyn i polisutredningar i allmänhet, men jag begriper faktiskt inte riktigt varför turordningen när offren dött skulle vara känsliga uppgifter - när man går ut med hur de mördats.. Att pappan O dött efter mamman H är rimligt eftersom han stöp/kvävde henne. Men varför skulle övriga inbördes turordning bevaras hemlig?

Det finns nog egentligen bara ett enda starkt skäl till detta. Det är om man inte vill peka vem som handgripligen ströp/kvävde barnen. Om H dog först blir det ju uppenbart.

Å andra sidan tycker jag inte att den som utfört det hela ska skyddas extra.. Att gå ut med att båda beslutat om genomförandet, borde inte innebära att det är orimligt att berätta vem - eller om de var två - som praktiskt slutförde det.
Jag tror dock att polisen hade sagt att båda också genomförde barnamorden praktiskt om det varit så. Därför tror jag att bara en gjort det.

Jag tror också att det endast är en GM i slutändan som mördade familjen och begick självmord - Oskar.
Det är inte alldeles enkelt att strypa/kväva någon. Man har troligen varit tvungen att använda viss våld. Vet inte om utredarna ansträngt sig nämnvärt att ta reda på vem av föräldrarna gjort vad eller i vilken ordning.
Att underskrivna dokument ligger framme för eftervärlden att ta del av kan underlätta polisens utredning av händelsen - om dokumenten är äkta. Hur mycket tid har polisen lagt ned på att utreda dessa dokument egentligen vet vi inte, vi vet inte heller vilka utredningsåtgärder vidtagits
Tycker dock att polisen var snabb (9dgr?) med att delge allmänheten om att båda föräldrarna i samråd gjort detta och att underskrifterna var äkta.

Jag kan tycka att som akademiker och jurist är man mycket medveten om hur viktigt det är med bevisning i ärenden. Väljer man att sprida information till familjen om varför man mördar sina döttrar och att båda föräldrarna var eniga i detta beslut, så finns det bättre sätt än att skriva ett brev om man nu verkligen vill bevisa något. Då tänker jag närmast på en inspelad video. Det skulle ha varit otvetydigt.
Citera
2018-12-14, 00:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Mig veterligt var inte döttrarna på väg till Schweiz?
Gå in på rme och lyssna på den 14-åriga Nathalie i paneldebatten om hur hon pratar om sitt liv med ME. De länkar till henne i pressmeddelandet för denna tragedi eftersom det är drabbade barn som mördats.
Här är länk till alla läkare i paneldebatten inkl tjejen:
http://rme.nu/seminarium-2014
RME beklagar djupt den tragiska utvecklingen kring situationen i Bjärred, våra tankar går till familjens närstående.
Med rätt hjälp och stöd från vård, skola och övrig omgivning är det i många fall möjligt att leva ett liv med mening, trots sjukdomen. De snabba framstegen inom ME-forskningen ger hopp om att orsakerna till sjukdomen ska vara kartlagda inom en relativt snar framtid och att effektiv lindring och bot därmed ska bli möjlig.”

Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det var så dags..

Kanske går sjukdomen på hjärnan med så man blir så svartsynt. Det är f-n ett ansvar som intresseorganisation att visa på forskning o hopp. Många drabbade har egenintresse för att de ska få sjukpenning etc. gått ut med extremt negativ info. Rannsaka er själva med!

Instämmer. På tiden, äntligen ett uttalande från några som kommit till insikt hur farligt och fel sådan domedagspropagande kan slå. Precis som vi så länge påpekat i denna tråd.

Kanske också dags att komplettera RME förbundets uttalande med tillägget att mediauppgifterna om beviljade suicid på suicidklinik i Schweiz för sjuka i enbart ME, varit felaktiga.
Att faktiskt enbart ME-sjukdomen inte ger en patient tillträde på suicidklinik i Schweitz.
Reportagen med dessa felaktiga påståenden kom tidsmässigt kort före tragedin i Bjärred.

Tyvärr kommer uttalandet 11 månader försent för töserna.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-14 kl. 00:43.
Citera
2018-12-14, 00:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag tror också att det endast är en GM i slutändan som mördade familjen och begick självmord - Oskar.
Det är inte alldeles enkelt att strypa/kväva någon. Man har troligen varit tvungen att använda viss våld. Vet inte om utredarna ansträngt sig nämnvärt att ta reda på vem av föräldrarna gjort vad eller i vilken ordning.
Att underskrivna dokument ligger framme för eftervärlden att ta del av kan underlätta polisens utredning av händelsen - om dokumenten är äkta. Hur mycket tid har polisen lagt ned på att utreda dessa dokument egentligen vet vi inte, vi vet inte heller vilka utredningsåtgärder vidtagits
Tycker dock att polisen var snabb (9dgr?) med att delge allmänheten om att båda föräldrarna i samråd gjort detta och att underskrifterna var äkta.

Jag kan tycka att som akademiker och jurist är man mycket medveten om hur viktigt det är med bevisning i ärenden. Väljer man att sprida information till familjen om varför man mördar sina döttrar och att båda föräldrarna var eniga i detta beslut, så finns det bättre sätt än att skriva ett brev om man nu verkligen vill bevisa något. Då tänker jag närmast på en inspelad video. Det skulle ha varit otvetydigt.

Ja, den där videons existens eller icke existens har debatterats flitigt. Vissa vet med sig att den finns och vissa vet säkert att den inte finns. Har till och med angetts att den skulle var 17 minuter lång. Polisen har mig veterligen varken bekräftat eller förnekat.

Precis som du säger är det märkligt om det inte fanns en inspelning. Det är ju det ultimata sättet att visa att båda samtidigt var överens. Går ju till och med att göra med en vanlig telefon.
Kanske fanns det telefonfilm, men ingen video?
Två jurister borde tänkt på detta.

Var ju någon kannibalmördare i Tyskland som åt upp offrets genitalier tillsammans med offret innan han dödade honom. Där fanns en video med det manliga offret som berättade om att han drömt om att avsluta sitt liv så här. Fruktansvärt makabert, men mördaren slapp livstid.
Citera
2018-12-14, 00:42
Medlem
[quote=Solglittret|66114383]Instämmer!
Mycket väl uttryckt.
Jag har ingen insatt insyn i polisutredningar i allmänhet, men jag begriper faktiskt inte riktigt varför turordningen när offren dött skulle vara känsliga uppgifter - när man går ut med hur de mördats. Att pappan O dött efter mamman H har framkommit eftersom han stöp/kvävde henne.
Men varför skulle övrigas inbördes turordning vara hemlig?

Det finns nog egentligen bara ett enda starkt skäl till detta. Det är om man inte vill peka vem som handgripligen ströp/kvävde barnen. Om H dog först blir det ju uppenbart.

Å andra sidan tycker jag inte att den som utfört det hela ska skyddas extra.. Att gå ut med att båda beslutat om genomförandet, borde inte innebära att det är orimligt att berätta vem - eller om de var två - som praktiskt slutförde det.
Jag tror dock att polisen hade sagt att båda också genomförde barnamorden praktiskt om det varit så. Därför tror jag att bara en gjort det.
Slut på solglittrets inlägg.

Mitt inlägg
Polisen uttrycker sig så här, 11 december, citat:
I Stefan Svenssons uppdrag ingår också att försöka slå fast vem som dödat vem, varför och hur.
– Vi går inte in på vem som gjort vad, säger han. Slut citat.
De skriver faktiskt att fler än en agerat mördare.
https://www.expressen.se/kvallsposten/foraldrarna-planerade-doda-barnen-i-manader/
Oskar och Hanna delade solidariskt på mordansvaret, de ströp vs ströp/ kvävde varsitt barn.
Senast redigerad av lorsandors 2018-12-14 kl. 00:45.
Citera
2018-12-14, 00:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det var så dags..

Gällande pessimism håller jag med dig, dock ur en annan aspekt - resten är för... negativt.

Jag la in citat och länk av två anledningar:
Dels är debatten väldigt intressant för dessa farbröder vet vad de talar om gällande barn och ME.
Sen är Nathalie en tjej som talar ur ett barns perspektiv, väldigt tänkvärt.
Det finns givetvis de som har det värre, det är hon väl medveten om.

Sen är jag fullt medveten om att folk verkligen lider som har ME, att vissa inte står ut.
Men VAD bör barn få för budskap?
Hopp. Positivitet. Förståelse. Stöd.

De föräldrar som mördade Moa ich Agnes är den yttersta utposten på spektrat, så fyllda av negativitet att de till och med mördade sina döttrar.
Hade de det tungt? I högsta grad.
Behövde de hjälp? Fullständigt övertygad.

Men det räcker med negativa domedagsprofetior, främst när det gäller barn.
Jag kan inte se vitsen med att göda föräldrarnas synsätt. Morden är inga slagträ för att bekräfta ME:s hemska tillstånd. Det rättfärdigar inte nåt i det här sammanhanget.

Det här barnen hade inte nåt val,
Mamma och pappa bestämde sig för att de aldrig skulle få vakna mer.
Altruism och barmhärtighet är oerhört missvisande ordval i dessa sammanhang. Det är snarare grandiost att tro sig ha rätt att mörda oskyldiga barn.
vore det utanför en familj som barn stryps och kvävs vore det ramaskri och tog de inte livet av sig vore det troligen livstid eller rättsspsyk.
För min del ger föräldraskapet inga förmildrande omständigheter.
Snarare tvärtom. Ett stort förtroende och ansvar har brustit.
Senast redigerad av develi 2018-12-14 kl. 00:53.
Citera
2018-12-14, 00:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorsandors
Polisen uttrycker sig så här, 11 december, citat:
I Stefan Svenssons uppdrag ingår också att försöka slå fast vem som dödat vem, varför och hur.
– Vi går inte in på vem som gjort vad, säger han. Slut citat.
De skriver faktiskt att fler än en agerat mördare.
https://www.expressen.se/kvallsposten/foraldrarna-planerade-doda-barnen-i-manader/
Oskar och Hanna delade solidariskt på mordansvaret, de ströp vs ströp/ kvävde varsitt barn.

Beklagar men ur dina fetade citat eller den länkade artikeln kan jag inte få fram att själva stryp- och kvävningsvåldet skulle skett av flera.
Vem som gjort vad” kan ju också betyda att en skrivit brev medan den andra gick upp på övervåningen och mördade töserna.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-14 kl. 00:55.
Citera
2018-12-14, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Beklagar men ur dina fetade citat kan jag inte få fram att själva stryp- och kvävningsvåldet skulle skett av flera.
Vem som gjort vad” kan ju också betyda att en skrivit brev medan den andra gick upp på övervåningen och mördade töserna.

Men det står ju i ett och samma sammanhang? I Stefan Svenssons uppdrag ingår också att försöka slå fast vem som dödat vem, varför och hur. Vi går inte in på vem som gjort vad, säger han.

Det större sammanhanget:
Hans uppgift har varit att komma sanningen så nära som det någonsin går. I det arbetet ingår resultat som tagits fram av kriminaltekniker, rättsläkare och rättskemiska analyser samt ett stort antal förhör med vänner och bekanta till familjen men också personal vid flickornas skola.
Av en sådan utredning ska det till exempel framgå dödsorsak och ungefärlig tidpunkt men också annat.

– Vi går inte in på vem som gjort vad, säger han.

Han uppger att polisens utredning visar att ingen hade sett tecken som hade kunnat förhindra föräldrarnas beslut.

– Vi har inte sett någon utlösande faktor, säger Stefan Svensson.

Mer tydligt än som ovan kan det inte bli.
Senast redigerad av lorsandors 2018-12-14 kl. 00:56.
Citera
2018-12-14, 00:54
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Efter presskonferensen har det varit många frågor som dykt upp, de ploppar upp när jag läser ikapp tråden. En massa frågor kring de flesta aspekterna av fallet och det som framkommit. Så många att jag glömmer dem vartefter, när nya dyker upp. Ska försöka lista dem när jag är piggare och kan erinra mig alla.

Men ett par saker kan behöva nämnas. Jag läser i min morgontidning, onsdagens nr, om polisens förundersökning. Två avsnitt i artikeln berör sådant som diskuteras i tråden
Citat:
Vem som dödade vem kommer polisen inte att uttala sig om.
"Vem som har varit drivande och inte drivande, det har vi inte svar på i den här utredningen", säger Stefan Svensson.
Det lämnar fältet fritt att tro, att någon av dem faktiskt kan ha varit drivande och s.a.s. "mest skyldig".
Citat:
... exakt tidpunkt för dödsfallen är inte fastställd, inte heller exakt i vilken ordning familjemedlemmarna avlidit.
Det låter rörigare än man kan tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in