2018-12-13, 16:11
Medlem
develis avatar
Att ME är fluktuerande framstår tydligt, bättre och sämre dagar. Bakslag om det är energikrävande.
Men varför fick inte barnen få fortsätta hoppa..
Varför fick de ingen chans att leva ett liv, göra det de orkade - få vara de unika personer de var?
Varför stämmer inte bilden med föräldrarnas nattsvarta perspektiv?
Lärare såg ju barnen även på hösten då de börjar planera att mörda dem.
Nej, det finns väl inga svar men det är så jävla fel alltihop.
Citat:
En granne i villaområdet berättar att flickornas medicinska åkomma inte var något som märktes utåt.
– I somras tjoade de och hoppade i poolen. Jag såg pappan och den yngsta dottern i affären i mellandagarna. Då verkade allt som vanligt, säger grannen [https://www.expressen.se/kvallsposten/doda-mammans-chef-hon-gav-stod-at-andra/
Senast redigerad av develi 2018-12-13 kl. 16:13.
Citera
2018-12-13, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag menar i hemmiljö, ostört. Jag har också arbetat i äldrevården för länge sedan, och då hände det förstås att boende dog, men då höll man ju efter alla flugor som sjutton. Dom fick aldrig en chans.

Ja, nu är det inte enbart på äldreboenden folk dör
Vi måste nog har varit väldigt snabba med omvårdnaden , vi försökte alltid vara snabbt där, inte lätt att ge omvårdnad när likstekheten infunnit sig.
Citera
2018-12-13, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Berätta gärna mera om vad du menar med detta.

Jag tror att föräldrarna hade kraftiga sårbarheter. Harperlee beskrev dem som stel (O) och vek (H). Det tycker jag är en träffsäker beskrivning för autistiska drag och hälsoångestdrag. Jag tror därtill att de båda hade hade paranoida och psykotiska skov under stark stress. De höll sig mycket för sig själva. Jag tror de fick spela upp teater när de umgicks med andra, något som tog energi och bidrog till att stressnivån ökade. Men de var båda mycket begåvade och kunde räkna ut hur man borde bete sig i olika situationer, det skedde dock inte naturligt.
Senast redigerad av japanesa 2018-12-13 kl. 16:23.
Citera
2018-12-13, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Jag tror att föräldrarna hade kraftiga sårbarheter. Harperlee beskrev dem som stel (O) och vek (H). Det tycker jag är en träffsäker beskrivning för autistiska drag och hälsoångestdrag. Jag tror därtill att de båda hade hade paranoida och psykotiska skov under stark stress. De höll sig mycket för sig själva. Jag tror de fick spela upp teater när de umgicks med andra, något som tog energi och bidrog till att stressnivån ökade. Men de var båda mycket begåvade och kunde räkna ut hur man borde bete sig i olika situationer.
Ok, stämmer väl med vad jag också tror. Om jag förstår det rätt (kommer säkert att göra många upprörda nu) så finns paranoia med som del i autistiska drag eftersom individen har svårt att läsa av stämmingar/ansiktsuttryck och tolka situationer, svårt att hantera stress är också del av det hela.
Citera
2018-12-13, 16:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
När i tiden är detta? Jag är medveten om att resp. skribent får tas med en nypa salt på fb men det kanske framträder nåt mer kring barnen. Jag saknar hur de sjuka barnen mådde då det blir mycket snack om hur föräldrarna hade det.

Det här mailet - tror jag - skulle varit på försommaren - kanske i maj.
"Missan27" var en mycket seriös skribent. Dock precis som alla andra som träffat familjen blev hon mycket hårt ansatt och trakasserad av några postare.
Citera
2018-12-13, 16:27
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Pianolärarinnan träffade Moa fram till mars-april 2017.
Sluta ljug!
Jag reagerade redan när du skrev april, men nu drar du lögnen ett steg längre och skriver att pianolärarinnan såg Moa senast i mars-april.
Det är inte klokt vad folk hittar på bara för att kunna rättfärdiga eller förringa mördarföräldrarnas dåd!
Hon träffade Moa så sent som i maj och såg då inga tecken på sjukdom.
Citat:
Sista gången ”pianolärarinnan” träffade den 11-åriga flickan var i maj ifjol. ”Då var hon fullt frisk”, berättar min källa. Samtidigt fick pianolärarinnan veta att skolan och föräldrarna tillsammans planerade för den hemundervisning som NN skulle få från och med höstterminen 2017.
https://elisabethoglund.se/blogg/idag-kan-jag-avsloja-nya-tragiska-och-omskakande-uppgifter-om-de-mordade-flickorna-bjarred/
Citera
2018-12-13, 16:28
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att ME är fluktuerande framstår tydligt, bättre och sämre dagar. Bakslag om det är energikrävande.
Men varför fick inte barnen få fortsätta hoppa..
Varför fick de ingen chans att leva ett liv, göra det de orkade - få vara de unika personer de var?
Varför stämmer inte bilden med föräldrarnas nattsvarta perspektiv?
Lärare såg ju barnen även på hösten då de börjar planera att mörda dem.
Nej, det finns väl inga svar men det är så jävla fel alltihop.
Citat:
En granne i villaområdet berättar att flickornas medicinska åkomma inte var något som märktes utåt.
I somras tjoade de och hoppade i poolen. Jag såg pappan och den yngsta dottern i affären i mellandagarna. Då verkade allt som vanligt, säger grannen [https://www.expressen.se/kvallsposte...stod-at-andra/

Vet att just detta har en skribent nämnt att barnen tjoat och lekt i poolen under sommaren, denna trådsanning tas upp ibland.
Jag tycker inte man skall lägga så stor vikt vid den informationen. Vi vet att barnens kompisar kom på besök ibland när flickorna orkade. Det kan mycket väl ha varit kompisarna som tjoat och tjimmat i poolen. Dessutom är trädgården inramad med högt staket och häck så vet inte hur personen sett att det varit just Moa och Agnes.
Citera
2018-12-13, 16:34
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apekatta
Jag önskar att du hade rätt, men det är du som har fel. Båda fallen existerar och det var pga svår ME. Inga fler gissningar där tack, har så mycket kärlek för dessa två kvinnor.

Vet inte vem "den andra kvinnan" du nämner är, men kvinnan vi pratar om har fått sitt avskedsbrev till eftervärlden publicerat här: https://www.svd.se/har-ar-anne-ortegrens-avskedsbrev
Ok, jag är inte insatt i något av de två fallen men andra postare i tråden har klarlagt att "Anne" inte fick hjälp av självmordskliniken i Schweiz eftersom ME inte är en dödlig sjukdom medan "Camilla" fick dödshjälp där eftersom hon led av annat, bl.a. en tumör i hjärnan.
Citera
2018-12-13, 16:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Det var nog väldigt viktigt att alla arvsberättigade enligt ÄB godkände testamentet i bouppteckningen. Annars kunde det ha utbrutit stor förvirring och dödsboet blivit stående oskiftat under lång tid medan alla juridiska snårigheter retts ut.

Ok, tack!
Så det räcker med att alla arvberättigade anhöriga godkänner testamentet så fullföljs det även om det betyder att en mördares släktingar ärver?

Lita krasst skulle en hedersmördad kvinnas släkt då kunna godkänna att maken som mördat henne också ärver henne.
Citera
2018-12-13, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Sluta ljug!
Jag reagerade redan när du skrev april, men nu drar du lögnen ett steg längre och skriver att pianolärarinnan såg Moa senast i mars-april.
Det är inte klokt vad folk hittar på bara för att kunna rättfärdiga eller förringa mördarföräldrarnas dåd!

https://elisabethoglund.se/blogg/idag-kan-jag-avsloja-nya-tragiska-och-omskakande-uppgifter-om-de-mordade-flickorna-bjarred/
Haha, så du dum du är. Maj it is! Har inget med manipulation att göra utan jag mindes helt enkelt fel.
Men det var väl bra att du i alla fall accepterat att de var två om det här, trots din vägran att inse det efter den första informationen som kom från polisen. Krumbukterna under året har tagit sig i alltmer absurda uttryck.
Senast redigerad av japanesa 2018-12-13 kl. 16:44.
Citera
2018-12-13, 16:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Sluta ljug!

Tack! Jag reagerade också på den tidsangivelsen. Moa och pianolärarinnan sågs i majoch inget annat.
Citera
2018-12-13, 16:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Sannolikheten är väldigt låg och då bör man självklart börja leta efter luckor i "bevisningen". Sen ska man också komma ihåg att när det nu verkar vara ett samförstånd så borde det ändå finnas en förälder som varit drivande och initiativtagare. Det lär ju knappast gått till så att de en sömnlös natt samtidigt vänt sig i sängen mot varandra och uttryckt sin vilja att mörda barnen. Någon har planterat tanken på att det är en möjlig lösning, det är i alla fall vad jag tror.
Polisen ljuger? Nja men bevisläget lär ju vara svårt och man ska komma ihåg att det inte finns någon att åtala vilket kan påverka motivationen. Man får väl säga att det borde finnas ganska mycket som tyder på att detta var mord i samförstånd med tanke på hur säkert polisen uttalat sig men ingen fup släpps så bevisningen vi får ta del av är tunn.

När jag skrev att vissa rättfärdigat morden på barnen så överdrev jag självklart lite men det är väldigt intressant att närma sig sanningens kärna. Många har uttryckt stor förståelse för morden och jag är intresserad av att höra vad det är som skiljer dessa barnamördare ifrån andra. Är det föräldraskapet? En syn på barn som egendom eller i alla fall något åt det hållet? Eller är det självmorden? Självmorden visar omvärlden att dessa mördare kände att de inte kunde leva vidare efter att ha tagit livet av sina barn men är det sant? De försökte inte ens, ingen av de två....en sista teatralisk manipulation av hur man vill bli sedd av omvärlden.
Du är inne på de flesta round abouts som min hjärna åkt runt i.
Har inga funderingar direkt kring varken fu eller ME men jag ser det som orimligt att samförstånd inte vore på det sätt du säger, nån lär initiera även om det växer fram ett samförstånd.
Sen ser jag ingen skillnad mot andra mord, livstidsfråga om nån inte dött. kanske än värre då det är föräldrar barn ska lita på. Totalt utlämnade i deras våld ordagrant. Usch.
Jag ser två skrattrande barn i en studsmatta, som troligen fått ge avkall och jobbig efter leken - och sen två föräldrar som pratar mord på dem då de somnat.
Två töser som troligen förnimmer nåt, kanske anklagar sig själva att vara sjuka och sen skräckscenariot i deras sängar.
Senast redigerad av develi 2018-12-13 kl. 16:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in