Citat:
Ursprungligen postat av
harperlee
Jag tror att man gör ett felslut om man tror att föräldrarna var lite sköra men kunde ha fått stöd att fatta bättre beslut om bara till exempel barnens läkare varit lite snällare mot dem.
Det enda barnens läkare hade kunnat göra för att förhindra morden skulle vara om de hade kunnat göra barnen helt friska igen.
Då är det fortfarande inte säkert att dessa föräldrarna hade klarat nästa oundvikliga motgång i livet.
Precis. Vi vet ju inte heller om föräldrarna kanske till och med skapade denna motgång genom att på någotvis intensifiera barnens symptom.
Jag tror nog det fanns tecken som sjukvård, skola och vänner kunde sett men signalerna överskuggades av att föräldrarna tillsynes verkade fungera i arbetslivet (och tjänade pengar) - jag vet för lite om deras evetuella frånvaro och sociala interaktioner med kollegor.
Något som jag tyckt varit anmärkningsvärt är att arbetsledaren ringde polisen när O inte dök upp på mötet. Detta indikerar att O var otroligt pikttrogen och att arbetsledaren hade starka misstankar om att allt inte stod rätt till, men kanske var det så att O inte hade kunnat bli nådd på flera dagar och då är det mer förstålig.