2018-12-13, 13:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack, det är de inläggen jag mindes det hela från.
Hjärnan hittar på och fyller i som den själv vill ibland...

Utan bil verkar han iaf vara då?
Om inte HD och han delar den för barnens aktiviteter och andra saker.

Jag kan tänka mig att han är utan bil de veckor som HD har barnen. Hon behöver den ju mer då.
Citera
2018-12-13, 14:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Har googlat och hittade det här:

" [...]Alla dna-profiler från provtagna skäligen misstänkta gärningsmän kommer att sökas åtminstone en gång mot registren. Detta sker när analysen av provet är klar, vanligtvis 3-4 dagar efter att materialet inkommit till NFC. Finns ytterligare brottsmisstankar eller belastningar ligger dna-profilen kvar i registret tills alla brottsmisstankar och belastningar är borta[...]"

http://nfc.polisen.se/kriminalteknik/biologi/fragor-och-svar-om-dna/

Så det verkar som att FTA-kittet ( provtagningssats för salivprov) skickas till NFC. På samma sida finns information om att man kan få snabbsvar inom ett dygn vid speciella fall.
Ja så verkar det vara, det vill säga att även prov från topsningar hanteras hos NFC och att vissa saker tar längre tid än andra.

Under rubriken "Komplicerad process" står det
"När prover från en brottsplats ska analyseras tar dna-undersökningarna längre tid än när ett salivprov från en person ska analyseras"

http://www.nfc.polisen.se/Start/Nyheter/Sa-snabbt-analyseras-salivprover/

Det står också
"Polisen får också topsa ”annan person” än den som är skäligen misstänkt för brott om syftet är att underlätta identifiering vid utredning av ett brott som kan medföra fängelse. Denna möjlighet att topsa personer används vid så kallade masstopsningar, vilket polisen till exempel använt sig av vid det uppmärksammade fallet i Ulricehamn. Det tillvaratagna dna:t från ”annan” får dock bara användas för jämförelse i det specifika ärende i vilket provet togs"

Någon masstopsning lik den den i Ulricehamn lär man inte ha gjort, inte än åtminstone. Det var kanske det EGD menade och som jag citerade i det här inlägget

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av MrBarnaby 2018-12-13 kl. 14:49. Anledning: Komplettering
Citera
2018-12-13, 14:09
Medlem
Rosamunds avatar
Nedan följer de svar som hittills kommit i minnessidan till det inlägg som TinnaNinna85 klistrade in här förut:

"Det här är inte en plats att utkräva hämnd. Det här är en plats att minnas vår Lena. Jag bakade pepparkakor med Lena förra året, och året innan. Du som påstår dig ha gjort det bör återgå till flashback där ni som inte bryr er om Lenas minne kan skriva fritt. Kom ihåg att Lena var en rättvis och icke-dömmand person. Hon föraktar det ni gör när ni solkar ner minnesplatsen.

Ni i familjen vet vem jag är. Vi kan prata om det när vi ses. Kram på er.

Anonym**2018-12-13"

"Flera bakade kanske pepparkakor med Lena? Du anonym som vill påskrida Lena var rättviss vigande pastorn som går i säng med brudgummen som är gift är ingen hämnd*
Det står annat i min bok*
Lenas extra dotter ska hämnas när tiden är inne lästes på hennes IG det är hämnd*

Följer guds bok***2018-12-13"

Källa: https://minnessidor.fonus.se/memorial_page/memorial_page_greeting.php?order_id=3522451&set_si te_id=2&sign=23aa03215fc3c78faf319f9a58674ac1
Senast redigerad av Rosamund 2018-12-13 kl. 14:24. Anledning: Tillägg av länk
Citera
2018-12-13, 14:10
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Den ironiska underhållaren SD har sedvanligt gett vika för sitt FTF-begär och blev först att skriva på remsan.

Geo-cashing, kristendom och mörda frun. Icke jag hade ätit nått godis han lagat om jag var arbetskamrat, han kanske lagt cyanid i det?
Citera
2018-12-13, 14:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nedan följer de svar som hittills kommit i minnessidan till det inlägg som TinnaNinna85 klistrade in här förut:

"Det här är inte en plats att utkräva hämnd. Det här är en plats att minnas vår Lena. Jag bakade pepparkakor med Lena förra året, och året innan. Du som påstår dig ha gjort det bör återgå till flashback där ni som inte bryr er om Lenas minne kan skriva fritt. Kom ihåg att Lena var en rättvis och icke-dömmand person. Hon föraktar det ni gör när ni solkar ner minnesplatsen.

Ni i familjen vet vem jag är. Vi kan prata om det när vi ses. Kram på er.

Anonym**2018-12-13"

"Flera bakade kanske pepparkakor med Lena? Du anonym som vill påskrida Lena var rättviss vigande pastorn som går i säng med brudgummen som är gift är ingen hämnd*
Det står annat i min bok*
Lenas extra dotter ska hämnas när tiden är inne lästes på hennes IG det är hämnd*

Följer guds bok***2018-12-13"

Källa: https://minnessidor.fonus.se/memorial_page/memorial_page_greeting.php?order_id=3522451&set_si te_id=2&sign=23aa03215fc3c78faf319f9a58674ac1

Så oändligt sorgligt.
Så ynkligt att skriva så hemskt på en minnessida.

Man hoppas verkligen att Fonus tar bort detta.
Citera
2018-12-13, 14:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Så oändligt sorgligt.

Ja, jag blev chockad av att se detta.
Även om "rättvis och icke-dömande" var en fin beskrivning av Lena, i det ena inlägget.
Citera
2018-12-13, 14:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, jag blev chockad av att se detta.
Även om "rättvis och icke-dömande" var en fin beskrivning av Lena, i det ena inlägget.

Ja, men samtidigt är minnessidan inte en plats för att visa vem som mest ha rätt att hävda pepparkaksbak, inte en plats för att bråka...

Dessutom att inte kunna stå för sitt inlägg, utan att använda sig av underskrifter Anonym och "Guds bok" känns väldigt fegt.

Jag får en klump i bröstet för hur någon kan smutsa ner något som ska vara en minnesplats för alla sörjande. Inte minst för barnen...

Jag hoppas att någon förnuftig, vuxen och mogen person ser till att det raderas.
Citera
2018-12-13, 15:00
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Så oändligt sorgligt.

Jag vet inte hur det sköts på Fonus sida men på Minnesrummet administreras sidan av en anhörig.
Citera
2018-12-13, 15:05
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Jag kan tänka mig att han är utan bil de veckor som HD har barnen. Hon behöver den ju mer då.

Låter troligt.

SD’s bil hade väl något namn?

Han skriver ju om den i geocachebloggen och nog har han använt den efter att polisen haft den har jag för mig.
Citera
2018-12-13, 15:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag vet inte hur det sköts på Fonus sida men på Minnesrummet administreras sidan av en anhörig.

Tack!
Sidan är nu nerlagd.

"Minnesord Lena Choon Shil Wesström
Här finns för nuvarande inget publicerat material.
"

Så oändligt sorgligt att anhöriga inte ska kunna ha en minnessida helig.

L*ena var en glad, varm och fin människa.
Det är min övertygelse.
Det finns inget som kan övertyga mig att det hon genomgått och det anhöriga nu måste genomgå är rättvist. De har redan nu måst ha en begravning för enbart de närmaste, trots att L*ena var en älskad och omtyckt person av många, många. Säkert hade man gärna haft en öppen begravning för alla hennes vänner och kompisar att komma till.

Det här har hon inte förtjänat.
Citera
2018-12-13, 15:15
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Tack!
Sidan är nu nerlagd.

"Minnesord Lena Choon Shil Wesström
Här finns för nuvarande inget publicerat material.
"

Så oändligt sorgligt att anhöriga inte ska kunna ha en minnessida helig.

L*ena var en glad, varm och fin människa.
Det är min övertygelse.
Det finns inget som kan övertyga mig att det hon genomgått och det anhöriga nu måste genomgå är rättvist. De har redan nu måst ha en begravning för enbart de närmaste, trots att L*ena var en älskad och omtyckt person av många, många. Säkert hade man gärna haft en öppen begravning för alla hennes vänner och kompisar att komma till.

Det här har hon inte förtjänat.
Ser nu att det är UW som administrerar den. Var han verkligen tvungen att radera alla minnesord?
Citera
2018-12-13, 15:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ser nu att det är UW som administrerar den. Var han verkligen tvungen att radera alla minnesord?

Såg det.
Kanske allt finns kvar, men enbart synligt för anhöriga?

Minnesorden är en viktig del i sorgarbetet.
Det borde finnas möjlighet för alla de vänner som vill skriva fina ord till L*ena som barnen, föräldrar, syskon och även UW kan bära med sig.

Jag har fått en klump i magen.
Det känns verkligen så ledsamt alltsammans...
Senast redigerad av notknapparen 2018-12-13 kl. 15:37. Anledning: Tagit bort text
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in