Citat:
Ursprungligen postat av
Fallskarmsjagare
Fan, jag och några till vet.
Om någon i tråden har dåligt korttidsminne så ursäktar jag den men inte om någon far med egna spekulationer som sanningar.
Jag tyckte faktiskt det var.. löjligt, att Stefan S sa att de konstaterat att underskriften inte kunde skett in blanco ungefär som om det skulle vara en garanti för äkthet. Det är det ju inte. De hade jämfört underskrifter med insamlade dokument och det framgick inte ens på pressträffen om han menade en av de experter som finns NFC eller polisens tekniker i Malmö.
Håller med!
Med hjälp av en skrivare och scanner, kan man enkelt ta ett blankt papper och fixa äkta underskrifter, gjorda med penna, på ett papper med, låt oss kalla det, alternativt innehåll.
Stoppa in ett blankt papper redan försett med underskrifter i skrivaren bara, och skriv ut önskad text.
Ja, man får väl jobba en stund med att säkra att texten kommer på rätt plats så att säga, men värre en så är det inte. Man kan behöver göra några provutskrifter på icke undertecknade papper för att testa t.ex..
Jag kan också koppla ett eventuellt genomförande av att förfalska ett äkta underskrivet avskedsbrev, ihop det med att man skriver testamentet.
Testamentet, som man brukar göra fler än en kopia av, är ett ypperligt tillfälle för den som vill, skapa ett blankt papper med bägges äkta underskrifter på.
Man tar med ett eller flera extra papper till paret H*nss*n bara, brödtexten är övertäckt som vanligt, det är alltså ingen som vet om det verkligen finns text på sidan.
I så fall blir det ännu mer intressant att få veta om både O och H verkligen var hos testamentes vittnena eller ej.