2018-12-13, 08:15
Medlem
Idag i Sydsvenskan. Ursäkta om det har postats förut. Om Bjärred och ME

https://www.sydsvenskan.se/2018-12-13/flickorna-i-bjarred-hade-bada-fatt-omstridd-me-diagnos

Artikeln är lång här bara andra delen:

”Hur förhåller man sig inom vården till en sjukdom där man inte har några medicinska metoder för att sätta en diagnos, där man inte säkert känner till orsaken och inte har några testade behandlingsmetoder?

– Du har precis sammanfattat det vi inte har lyckats med att ta fram hittills. Vi har ännu inget förhållningssätt som vi är säkra på fungerar, utan det är experiment. Och det är inte schysst mot de här patienterna, som mår väldigt dåligt.
Det finns studier som visar att många av de symptom som ME-patienter uppvisar kan bli lindrigare eller försvinna helt.
– Om man följer patienter under en längre tid så är det mycket som talar för att de flesta mår mycket mycket bättre, men vi vet inte varför. Många blir så pass bra att de inte längre uppfyller några diagnoskriterier. Och barnen har bättre prognos än föräldrarna.
I fallet Bjärred hade två systrar fått diagnosen. Är sjukdomen ärftlig?
– Jag har inte sett någon sådan genetikforskning. Jag har letat, men inte sett att man hittat någon gemensam genetisk bakgrund.
På riksförbundet för ME-patienter motsätter man sig flera av de slutsatser som Petra Widerkrantz hittills kommit fram till.

– De som påstår att det inte finns bevis för att ME är en fysisk sjukdom, jag vet inte vad de läser. Det är definitivt inte de senaste forskningsrapporterna. För mig är det obegripligt att det finns de som hävdar att det inte finns tillstymmelse till evidens. De har fel, säger Kerstin Heiling, ordförande för förbundet.
Hon pekar bland annat på forskning från universiteten i Linköping och Uppsala som visat att det finns ett samspel mellan infektioner, immunförsvaret och kroppens förmåga att skapa energi, vilket kan orsaka kronisk trötthet.
– Det vi vet är också att ME kan drabba förfärligt hårt. Det drabbar också anhöriga. Och ibland är det tyvärr så att patienter och anhöriga inte blir trodda av sjukvården eller av försäkringskassan. Vi vet att åtskilliga hamnar i väldigt svåra situationer både känslomässigt, hälsomässigt och ekonomiskt. Vissa kan kan tycka att det inte finns möjlighet att leva längre, säger Kerstin Heiling.

Hon menar att visst kan de som bara är lindrigt sjuka leva ganska normala liv. Men hon anser till skillnad från Petra Widerkrantz att det bara är ett fåtal av de som är mer svårt sjuka som blir väsentligt bättre.
– Med rätt hjälp att lindra smärta och andra symptom går det att leva med den här sjukdomen. Det går att lära sig handskas med den lilla lilla energi man har. Men det förutsätter att man har stöd från samhället och sjukvården.
På Region Skåne arbetar Petra Widerkrantz vidare med att granska forskningen kring ME.
– Det jag är bekymrad för är att man fastnar i diagnosen istället för att se hela människan, att man inte ser att det finns så mycket mer än en diagnos som måste tas om hand. Hela livet sätts på ända när man mår såhär dåligt, och det måste vi möta oavsett vilken diagnos vi sätter.”
Citera
2018-12-13, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Det enda jag ser dig förespråka är hat, hat mot ME-sjuka, hat mot deras patientorganisationer, hat mot de som du brukar benämna som parasiter och simulanter, bidragstagare mm. Det är nog därför du redan från början hamnat så snett i dina tolkningar av den här historien, såväl beträffande vilken sjukdom flickorna led av som att båda föräldrarna stod bakom brottet och dina utsvävningar i konspirationsteorier.
Hat är helt enkelt en väldigt dålig vägvisare när man ska dechiffrera omvärlden.

Är dina bevekelsegrunder för att basunera ut kritik mot sjukvården att få journalister att fortsätta granska fallet? Detta för att den vägen få veta mer om föräldrarnas motiv. Om vården visar sig ha varit bra kommer man kanske få veta mer om hur familjen hade det i övrigt, vilka andra sårbarhetsfaktorer som fanns.
Citera
2018-12-13, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Idag i Sydsvenskan. Ursäkta om det har postats förut. Om Bjärred och ME

https://www.sydsvenskan.se/2018-12-13/flickorna-i-bjarred-hade-bada-fatt-omstridd-me-diagnos

Artikeln är lång här bara andra delen:

”Hur förhåller man sig inom vården till en sjukdom där man inte har några medicinska metoder för att sätta en diagnos, där man inte säkert känner till orsaken och inte har några testade behandlingsmetoder?

– Du har precis sammanfattat det vi inte har lyckats med att ta fram hittills. Vi har ännu inget förhållningssätt som vi är säkra på fungerar, utan det är experiment. Och det är inte schysst mot de här patienterna, som mår väldigt dåligt.
Det finns studier som visar att många av de symptom som ME-patienter uppvisar kan bli lindrigare eller försvinna helt.
– Om man följer patienter under en längre tid så är det mycket som talar för att de flesta mår mycket mycket bättre, men vi vet inte varför. Många blir så pass bra att de inte längre uppfyller några diagnoskriterier. Och barnen har bättre prognos än föräldrarna.
I fallet Bjärred hade två systrar fått diagnosen. Är sjukdomen ärftlig?
– Jag har inte sett någon sådan genetikforskning. Jag har letat, men inte sett att man hittat någon gemensam genetisk bakgrund.
På riksförbundet för ME-patienter motsätter man sig flera av de slutsatser som Petra Widerkrantz hittills kommit fram till.

– De som påstår att det inte finns bevis för att ME är en fysisk sjukdom, jag vet inte vad de läser. Det är definitivt inte de senaste forskningsrapporterna. För mig är det obegripligt att det finns de som hävdar att det inte finns tillstymmelse till evidens. De har fel, säger Kerstin Heiling, ordförande för förbundet.
Hon pekar bland annat på forskning från universiteten i Linköping och Uppsala som visat att det finns ett samspel mellan infektioner, immunförsvaret och kroppens förmåga att skapa energi, vilket kan orsaka kronisk trötthet.
– Det vi vet är också att ME kan drabba förfärligt hårt. Det drabbar också anhöriga. Och ibland är det tyvärr så att patienter och anhöriga inte blir trodda av sjukvården eller av försäkringskassan. Vi vet att åtskilliga hamnar i väldigt svåra situationer både känslomässigt, hälsomässigt och ekonomiskt. Vissa kan kan tycka att det inte finns möjlighet att leva längre, säger Kerstin Heiling.

Hon menar att visst kan de som bara är lindrigt sjuka leva ganska normala liv. Men hon anser till skillnad från Petra Widerkrantz att det bara är ett fåtal av de som är mer svårt sjuka som blir väsentligt bättre.
– Med rätt hjälp att lindra smärta och andra symptom går det att leva med den här sjukdomen. Det går att lära sig handskas med den lilla lilla energi man har. Men det förutsätter att man har stöd från samhället och sjukvården.
På Region Skåne arbetar Petra Widerkrantz vidare med att granska forskningen kring ME.
– Det jag är bekymrad för är att man fastnar i diagnosen istället för att se hela människan, att man inte ser att det finns så mycket mer än en diagnos som måste tas om hand. Hela livet sätts på ända när man mår såhär dåligt, och det måste vi möta oavsett vilken diagnos vi sätter.”

https://www.expressen.se/nyheter/qs/diagnosen-delar-lakarna-i-tva-lager/

"– De symptom som ME-patienter upplever är verkliga, men vi läkare har olika syn på vad som är orsaken till symptomen och hur man bäst åtgärdar dem, säger Jörgen Malmquist, medicine doktor och redaktör för ”Bra böckers stora läkarlexikon”.

Den här artikel tycker jag var balanserad och lättbegriplig.

Följande citat:
"Många patienter har svårt att acceptera sin sjukdom och sitt tillstånd. Man kan behöva så kallad acceptansterapi för att förmås att göra det bästa av situationen. Så även om man inte kan förbättra patientens ME/CFS så kan psykiatrisk behandling få patienten att må psykiskt bättre, säger Rehnström."

Detta hade mor och far i Bjärred behövt!
Senast redigerad av Tey44 2018-12-13 kl. 08:33.
Citera
2018-12-13, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Alla har vi olika förväntningar på livet. Vissa vill ha allt, andra nöjer sig med att överleva. Dessa förväntningar grundläggs väldigt tidigt i ens liv och det krävs mycket för att ändra dem, om det ens är möjligt.

I deras ögon gick gränsen mellan liv utan mening och döden på en lite annan plats än för människor i allmänhet. Dessa alternativ bytte plats på skalan över livets spektrum. Att kom före liv utan mening på skalan. Mycket märkligt, men samtidigt kanske inte om man har väldigt höga förväntningar och krav på livets innehåll. På något sätt är man för evigt dömd till ett miserabelt liv om man bara strävar efter det fullständiga. Det tror jag att dom gjorde, inte av egen vilja, men för att det var det dom blev präglade till.

Det kanske är där, i skärningen när drömmen förintar sig själv som depressionen och vansinnet har sin källa.

Jag hoppas ändå att deras föräldrar så småningom kan försonas inom sig själv för det som hände, vi är alla ett resultat av vår uppfostran och vad vi fått med oss från barndomen. Även föräldrarnas föräldrar.

För att förtydliga, det föräldrarna gjorde var oförlåtligt, men om man aldrig försöker se ner i mörkret av en människas inre så kommer vi aldrig heller att hitta möjligheten att förändra. Om vi bara dömer handlandet utan att förstå orsaken så lär vi oss aldrig någonting. Vi kan till exempel aldrig säga till uppenbart högpresterande föräldrar som hamnar i en kris att det är ok att det inte är perfekt – det är nog bra som det är. Om föräldrarna i Bjärred hade hört det nog tydligt och nog ofta så kanske den tanken hade slagit rot i deras inre och dom hade känt att livet i egentlig mening inte måste vara ett perfekt liv.

Dom borde ha fått hjälp.

Andra föräldrar som delar samma förtvivlan behöver inte bli fördömda, dom måste få känna att det är mänskligt att vara svag, men att det även finns hjälp – bara man vågar berätta om sina förbjudna tankar och be om det.

Ja, dina väl formulerade meningar manar till Eftertanke. Tack.
Citera
2018-12-13, 08:38
Medlem
xx73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, dina väl formulerade meningar manar till Eftertanke. Tack.

Instämmer.
Citera
2018-12-13, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
[/b]

Jag har fetat det sista stycket i ditt inlägg - och jag tycker att du där för fram några av de allra viktigaste aspekterna just nu: om två barn ägnar hela sin tillvaro åt att antingen ha enskild undervisning i hemmet tillsammans med en lärare, eller åt att vila/sova/bara vara hemma - så blir det barnet givetvis olyckligt! Om barnets tillvaro dessutom har sett ut så under flera års tid, så är det naturligt om barnet uttrycker att det inte vill leva.

Det är väl ganska självklart att man i det läget stannar upp och frågar sig: "ska vi fortsätta så här? Eller kan vi göra en förändring?" Och överväga att exempelvis (som du föreslår) byta ut skolarbetet mot någonting annat under en period (ja- trots skolplikt!! )

Hade man någon uppföljning av barnens skolsituation under höstterminen 2017?
Skedde denna uppföljning (utvärdering) vid ett tillfälle eller vid flera?
Vilka deltag i så fall i den uppföljningen?
Var skolpersonalen införstådd med att A hade suicidtankar (om det nu stämmer att hon hade sådana)? Hade föräldrarna talat med någon utomstående om A´s suicidtankar (vet inte om dessa tankar enbart en trådsanning, men vi förstår ju alla att A inte kan ha varit en glad och nöjd flicka)

Det fanns säkert minst en anledning varför man sökte hjälp hos BUP.
Citera
2018-12-13, 08:53
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Alla har vi olika förväntningar på livet. Vissa vill ha allt, andra nöjer sig med att överleva. Dessa förväntningar grundläggs väldigt tidigt i ens liv och det krävs mycket för att ändra dem, om det ens är möjligt.

I deras ögon gick gränsen mellan liv utan mening och döden på en lite annan plats än för människor i allmänhet. Dessa alternativ bytte plats på skalan över livets spektrum. Att kom före liv utan mening på skalan. Mycket märkligt, men samtidigt kanske inte om man har väldigt höga förväntningar och krav på livets innehåll. På något sätt är man för evigt dömd till ett miserabelt liv om man bara strävar efter det fullständiga. Det tror jag att dom gjorde, inte av egen vilja, men för att det var det dom blev präglade till.

Det kanske är där, i skärningen när drömmen förintar sig själv som depressionen och vansinnet har sin källa.

Jag hoppas ändå att deras föräldrar så småningom kan försonas inom sig själv för det som hände, vi är alla ett resultat av vår uppfostran och vad vi fått med oss från barndomen. Även föräldrarnas föräldrar.

För att förtydliga, det föräldrarna gjorde var oförlåtligt, men om man aldrig försöker se ner i mörkret av en människas inre så kommer vi aldrig heller att hitta möjligheten att förändra. Om vi bara dömer handlandet utan att förstå orsaken så lär vi oss aldrig någonting. Vi kan till exempel aldrig säga till uppenbart högpresterande föräldrar som hamnar i en kris att det är ok att det inte är perfekt – det är nog bra som det är. Om föräldrarna i Bjärred hade hört det nog tydligt och nog ofta så kanske den tanken hade slagit rot i deras inre och dom hade känt att livet i egentlig mening inte måste vara ett perfekt liv.

Dom borde ha fått hjälp.

Andra föräldrar som delar samma förtvivlan behöver inte bli fördömda, dom måste få känna att det är mänskligt att vara svag, men att det även finns hjälp – bara man vågar berätta om sina förbjudna tankar och be om det.

Hela ditt inlägg är bra, vill bara säga det sista stycket fetat av mig. Det är oerhört viktigt att poängtera att det är en oerhörd styrka att inse att tankarna är otroligt fel och därför söka hjälp för dom.
Att den sökande med dessa förbjudna tankar blir bemötta med respekt och förståelse, inte fördömande.
Citera
2018-12-13, 08:57
Medlem
xx73s avatar
Citat:
Jag lovar på heder och samvete att acceptera polisens slutsatser oavsett vad de kommer att vara. Jag kommer även att avsluta mitt deltagande i denna tråd. För jag är helt säker på att den kommer att leva sitt liv även i morgon eftermiddag. Till största delen med utgångspunkt från att polisen har gjort en undermålig utredning och att den ensamma mördaren har lyckats med det perfekta mordet.
Möjligen kommer informationen att vara så knapphändig att det inte kommer att gå att dra några som helst slutsatser från innehållet. Då får jag helt enkelt leva med ovissheten.

Men nu är slutet nära och det känns bra!

Var har du fått ett sådant starkt förtroende för polisen ifrån att du lovar på heder och samvete att acceptera deras slutsatser oavsett vilka dessa blir? Litar du inte på ditt eget omdöme?
Citera
2018-12-13, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Hela ditt inlägg är bra, vill bara säga det sista stycket fetat av mig. Det är oerhört viktigt att poängtera att det är en oerhörd styrka att inse att tankarna är otroligt fel och därför söka hjälp för dom.
Att den sökande med dessa förbjudna tankar blir bemötta med respekt och förståelse, inte fördömande.

Det finns behov av att särskilt påminna om de rader jag fetat.

Tycker jag.
Citera
2018-12-13, 09:08
Medlem
Har följt denna tråden ett tag nu, en otroligt tragisk historia som känns helt ofattbar. Ville bara inflika en tanke: varför utgår alla ifrån att barnen och mamman blev strypta med händer/kvävda med kudde el dylikt? När jag läste dödsorsak strypning/kvävning så tänkte jag direkt hängning och sedan nerplockade och nerbäddade i sina sängar för att hittas i ett ’finare’ skick. I alla fall i mammans fall.
Citera
2018-12-13, 09:22
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashiebackie
Har följt denna tråden ett tag nu, en otroligt tragisk historia som känns helt ofattbar. Ville bara inflika en tanke: varför utgår alla ifrån att barnen och mamman blev strypta med händer/kvävda med kudde el dylikt? När jag läste dödsorsak strypning/kvävning så tänkte jag direkt hängning och sedan nerplockade och nerbäddade i sina sängar för att hittas i ett ’finare’ skick. I alla fall i mammans fall.

Kanske var det så, hos den fyrkantigt tänkande Oskar, att repsnaran skulle återanvändas - till alla fyra.
En, inte alltigenom overklig tanke i sexrumsvillan....

Under pressträffen såg jag polisen "S" svälja några gånger extra då och då, när påfrestningen och tillika verkligheten tycktes göra sig påmind hos honom.

Dödandet var nog ett utdraget förlopp. Inte bara minuter, utan kanske timmar..........
Citera
2018-12-13, 09:31
Medlem
Med tanke på vad vi vet nu om föräldrarnas handlande så är det lätt att förstå att flickorna inte led av sjukdom. Inte ME eller någonting alls. De blev resultatet av den miljö de levde i. Barn gör ju som föräldrarna gör. Stackars, stackars barn. Det är det mest smärtsamma att inse. Att barnen aldrig hade någon vuxen som var normal utan tvärtom säkert skrämdes av dem. Tassade på tå för att inte vara till föräldrarna till besvär. De fick leva isolerade i flera år med sina mördare. Hur kunde omgivningen missa det under så lång tid?

När Moa började förstå så bröt hon säkert ihop. En chockad liten flicka som plötsligt insåg vad det föräldrarna trodde på. De trodde ju inte på Jesus. Tänk om hon fått ha en fröken att anförtro sig åt men det är lätt att förstå att föräldrarna vaktade när lärarna kom. Måste vara jobbigt för de lärarna att förstå nu vilket sjukt hus de besökte.

I framtiden hoppas jag att barn aldrig får sina diagnoser så lättvindigt som dessa fick. Jag hoppas också att hemundervisning aldrig mer tillämpas för barn med oförklarliga symptom. Det finns inga biomarkörer på psykiskt sjuka föräldrar men sjukvården och skolan borde kunna upptäcka effekten av dem och larma. Med facit i handen så hade barnen levt om föräldrarna förlorat vårdnaden. Föräldrarna hade säkert också levt nu och kunnat fortsätta charma den professionella världen de hellre ville tillhöra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in