2018-12-13, 01:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Jag tror att hösten och julen i synnerhet var ödesdiger för den isolerade familjen. Föräldrarna jobbade allt mer hemifrån, höll kanske en putsad fasad när hemlärarna dök upp, men sen var det mörkt igen. En fasansfull utförsbacke. Kan tänka mig att de åt dåligt, sov dåligt, att det var misär. Sen tog de sig samman och utförde det praktiska, men det var ungefär vad de pallade med. Något sånt. Tror inte att de var i perfekt form alls, klev in i huset mordiska. De orkade inte mer. De var slut, men hade kunnat räddas...

Ser att KappAhl kompletterat sin julreklam (med pianoflickan...) med numret till Bris. Det värmer. Ser även att en patientförening för svåra diagnoser fördömer mord som en "lösning". Det är bra.

Den här julen måste alla höra av sig till sina släktingar. Det är ett absolut minimikrav! Jag undrar inte om släkten hörde av sig till familjen, var det komplicerat så är det inte lättare nu.
Ja, det verkar vara den ödesdigra tiden där det svänger dramatiskt mellan professorplaner ner till mörkaste avgrunden.
Jag återkommer till tanken hur döttrarna hade det i denna era även om det utåt sett verkade normalt, om de snappade upp nåt.

Bra att patientföreningen fördömer mord, det är just detta vanskliga jag anser man får vara varse om.
De hjälpte inte flickorna att dö, lät dem slippa nåt lidande i sjukdom - de mördade dem brutalt.
Citera
2018-12-13, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Men att påstå att en mördare älskar sitt offer, det är värre än att påstå att mördaren hatar offret. Fritzl, Johanna Möller eller andra som mördat eller torterat sina närstående, tror du att det ger offren rättvisa om man påstår att de älskade sina offer?
Vi har ingen aning om vad Hanna eller Oskar kände inför sina barn, de kanske sa de mest hemska saker till sina barn under dödandet av sina barn

Jag tror att de flesta gör så gott de kan... väldigt få är psykopater. Om O och H var det, det vet vi inte. Skulle vara intressant att ta del av avskedsbrevet i sin helhet. Jag antar att det kan slita hjärtat ur kroppen på folk, eller inte...
Citera
2018-12-13, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det verkar vara den ödesdigra tiden där det svänger dramatiskt mellan professorplaner ner till mörkaste avgrunden.
Jag återkommer till tanken hur döttrarna hade det i denna era även om det utåt sett verkade normalt, om de snappade upp nåt.

Bra att patientföreningen fördömer mord, det är just detta vanskliga jag anser man får vara varse om.
De hjälpte inte flickorna att dö, lät dem slippa nåt lidande i sjukdom - de mördade dem brutalt.

Depressioner kan smitta partnern...
https://www.metro.se/artikel/depressioner-kan-smitta-partnern-xr

Rubbade vanor är svårt att hantera. Tänker på att en av flickorna, sedan båda, inte gick till skolan. Man behöver verkligen ta itu med den där sjukdomen, vad den beror på, KBT, alla vägar måste öppnas. Hoppas patientföreningen blir mer medgörlig och släpper in alla professioner för samarbete.
Citera
2018-12-13, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Att ställa frågor är ett accepterat och vedertaget sätt att kommunicera med varandra på sociala forum och har ingenting med korsförhör att göra.

Frågan du citerade är ställd vid endast ett tillfälle i tråden trots att Missan inte svarat på den.
Hur många gånger tror du att jag har fått frågan om hur jag fick se intygen?

Kan du efter att du har räknat se skillnaden i antal när du jämför?

Tråkigt att du är avstängd, nu får ingen veta om du även fått se obduktionsprotokollen för dessa brutalt strypta flickorna.
Det vore intressant att se hur ME egentligen ser ut som i en död kropp och då först när man kan söka riktigt ordentligt efter det som inte hittas medan en person med denna mystiska sjukdomen fortfarande är i livet.
Men kanske någon har fått se dessa protokollen?
Citera
2018-12-13, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Det är man naturligtvis fri att tycka vad man vill om, även om det förvånar mig att man inte förmår att se att saker kan samvariera med varandra på ett negativt sett.

Det man däremot inte längre kan förneka, vilket några av oss har varit tydliga med ända från början – det här är inte en ensam förälders verk och båda flickorna led av ME/CFS.
Alla teorier med någon hederlighet i sig, startar således med dessa uppgifter korrekta.
Från början? Du kom inte in i tråden förrän efter typ ett halvår. I juni någongång om jag inte minns fel? Då hade vi andra varit här från första början. Men du kom in med besked! Beskäftig och dominant och tog en väldig plats! Du fortsätter i samma stil och talar om vad folk ska inse och förstå och välkomnar deltagare som joinar den rätta sidan, d. v. s. din sida.
Igår fick vi bekräftat av polisen att diagnosen var ME. Innan dess var det en trådsanning. Igår fick vi bekräftat att namnteckningarna på avskedsbrevet var äkta och att således Hanna och Oskar var överrens om att mörda Agnes och Moa. Fram till igår visste vi inte med säkerhet.
Som sagt. Här får alla komma till tals och alla får spåna fram sina olika tankar och teorier. Du bestämmer inte så kliv ner och framförallt tala inte om nyanser.
Jag kan idag inte känna annat än vrede och hat mot Oskar och Hanna som ströp sina barn!!!! Igår grät jag när jag såg presskonferansen men sedan kom vreden. Men Oskar och Hanna har åxå varit barn och jag funderar över testamentet. Varför ville inte O och H att föräldrarna skulle ärva? Det kan man fundera över. Fanns en bitterhet? Var det ett statement?Hur var Oskars och Hannas uppväxt? Blev dom uppväxta i samma anda som dom senare förde vidare i sitt eget föräldraskap? Att det viktigaste här i lvet är karriär och en tjusig fasad? Förbjudna frågor men något formade ju Oskar och Hanna och vi är alla präglade av vår uppväxt. Stackars, stackars Agnes och Moa. Det är omöjligt att ta in deras ångest och smärta. Det finns inte ord till det.
Citera
2018-12-13, 01:57
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag tror att de flesta gör så gott de kan... väldigt få är psykopater. Om O och H var det, det vet vi inte. Skulle vara intressant att ta del av avskedsbrevet i sin helhet. Jag antar att det kan slita hjärtat ur kroppen på folk, eller inte...

Bara "Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening" får mitt hjärta att brista. Jag undrar om resten av brevet är i samma stil.
Citera
2018-12-13, 01:59
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ja, jag vet inte om jag är så nyfiken på brevet, jag tror mig ha en bild, pressträffen förstärkte enbart bilden. Dessutom boken som var tillägnad barnen och allt annat som framkommit.

Ja brevet kanske skulle vara intressant för att studera två sjuka hjärnor och hur de ursäktar mord på sina barn. Skrev de kanske varför de valde kvävning och strypning av sina barn? Skrev de varför de inte respekterade sina barns rätt till liv? Jag tror att detta saknades.
Citera
2018-12-13, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Brevet var handskrivet. Det skriver användaren Scheele tidigt i tråden. Bara ett par veckor in i tråden. Och Scheele hade ytterst sällan fel då han/hon fick info direkt från polishuset. Men även där blev det fel info ibland, men ganska sällan.

Absolut korrekt, handskrivet av Hanna. Båda skrev under det och därmed tog båda på sig att det var deras gemensamma vilja att mörda barnen samt ta sitt eget liv.

Polisen har bekräftat att så skett. Punkt.
Citera
2018-12-13, 02:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Depressioner kan smitta partnern...
https://www.metro.se/artikel/depressioner-kan-smitta-partnern-xr

Rubbade vanor är svårt att hantera. Tänker på att en av flickorna, sedan båda, inte gick till skolan. Man behöver verkligen ta itu med den där sjukdomen, vad den beror på, KBT, alla vägar måste öppnas. Hoppas patientföreningen blir mer medgörlig och släpper in alla professioner för samarbete.
Jo då, det begriper väl vem som helst om man har en dysterkvist i närheten. Däremot snackar vi planerat mord på barn av föräldrar - inte gemene mans depressioner alt självmordsbenägenhet.
Det är en skarpare och extremt udda divison.

Att det allena skulle bero på att två vuxna plötsligt hamnar i nån sorts gemensam depressionsgrop där varenda moral och spärr rubbas ut tror jag inte på. Antingen en mer drivande part som påverkar den andre via tjat, tårar, övertygelser och målar upp en överförjävlig framtid alternativt nån personlighetsstörning eller nåt syndrom. Dock ej psykopati.
Hade barnen haft nån annan svår sjukdom hade de säkert mördats likaväl för föräldrarnas grundsyn, inställning, snedvridna tänk och psyke lär vara det samma.
Citera
2018-12-13, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Bara "Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening" får mitt hjärta att brista. Jag undrar om resten av brevet är i samma stil.

Allt är bara en stor familjetragedi. Jag tror föräldrarna gjorde sitt yttersta för sina älskade barn tills de inte såg något annat alternativ. Än detta.

Vila i frid!
Citera
2018-12-13, 02:13
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Från början? Du kom inte in i tråden förrän efter typ ett halvår. I juni någongång om jag inte minns fel? Då hade vi andra varit här från första början. Men du kom in med besked! Beskäftig och dominant och tog en väldig plats! Du fortsätter i samma stil och talar om vad folk ska inse och förstå och välkomnar deltagare som joinar den rätta sidan, d. v. s. din sida.
Igår fick vi bekräftat av polisen att diagnosen var ME. Innan dess var det en trådsanning. Igår fick vi bekräftat att namnteckningarna på avskedsbrevet var äkta och att således Hanna och Oskar var överrens om att mörda Agnes och Moa. Fram till igår visste vi inte med säkerhet.
Som sagt. Här får alla komma till tals och alla får spåna fram sina olika tankar och teorier. Du bestämmer inte så kliv ner och framförallt tala inte om nyanser.
Jag kan idag inte känna annat än vrede och hat mot Oskar och Hanna som ströp sina barn!!!! Igår grät jag när jag såg presskonferansen men sedan kom vreden. Men Oskar och Hanna har åxå varit barn och jag funderar över testamentet. Varför ville inte O och H att föräldrarna skulle ärva? Det kan man fundera över. Fanns en bitterhet? Var det ett statement?Hur var Oskars och Hannas uppväxt? Blev dom uppväxta i samma anda som dom senare förde vidare i sitt eget föräldraskap? Att det viktigaste här i lvet är karriär och en tjusig fasad? Förbjudna frågor men något formade ju Oskar och Hanna och vi är alla präglade av vår uppväxt. Stackars, stackars Agnes och Moa. Det är omöjligt att ta in deras ångest och smärta. Det finns inte ord till det.
Ja precis vad jag har tänkt på under dagen sedan jag läste testamentet. Föräldrarna är förvisso till åldern komna, men någon del kan man tycka kunde tillfalla dem. Tog de inte tillräcklig del av barnen? Eller blandade de i sig för mycket? Ansåg H och O att de var en orsak till allt detta? Eller var det så att A och M tydde sig alltför mycket till dem? Var det en hämnd, att nu skulle de varken få träffa sina barnbarn igen och inte heller få ta del av några pengar?
Citera
2018-12-13, 02:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ja precis vad jag har tänkt på under dagen sedan jag läste testamentet. Föräldrarna är förvisso till åldern komna, men någon del kan man tycka kunde tillfalla dem. Tog de inte tillräcklig del av barnen? Eller blandade de i sig för mycket? Ansåg H och O att de var en orsak till allt detta? Eller var det så att A och M tydde sig alltför mycket till dem? Var det en hämnd, att nu skulle de varken få träffa sina barnbarn igen och inte heller få ta del av några pengar?

Föräldrarna har väl mer än nog redan efter ett helt liv av högt uppsatta yrken och har bara sig själva att försörja, avbetalt hus dessutom. Syskonen kanske inte har det lika gott ställt än och har nog minderåriga barn, bolån.

Jag skulle också testamenterat till mina syskon framför mina föräldrar. Dessutom skulle det varit mina föräldrars vilja. Alltid barnen först!
Senast redigerad av Rosamund 2018-12-13 kl. 02:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in