2018-12-12, 08:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Från Maj* Loisk*s dykblogg:

"Till alla er som spenderar alldeles för mycket tid på flashback:

Att dyka var verkligen fint. Vi var ett fantastiskt gäng som varvade soliga dagar på västkusten med fyragradigt vänervatten. Vi släpade luftflaskor, bylsiga underställ och grillade korv. Vi blev som en familj, en väldigt fin och brokig skara människor med olika bakgrunder. Alla accepterades och välkomnades. Vi hade enormt roligt ihop.

I gruppen utvecklade vi ett sätt att skämta på och visst kan jargongen blivit lite väl grov och plump emellanåt. Jag tänkte inte något särskilt på det då men idag hade jag nog hejdat mig själv och andra från att dra såna, rätt grova, skämt. Ingen menade i vilket fall något illa, allt sades med värme och med glimten i ögat. Jag tog aldrig illa upp eller tyckte att något eller någon var obehaglig.

Det är svårt att förstå internskämt och näst intill omöjligt att förstå dessa korta inlägg utan ett sammanhang. Snälla, sluta analysera dessa (mer än tio år gamla) gästböcker. Det finns ingenting här som har någon som helst relevans för ämnet i er tråd.

Tack"

https://www.dykarna.nu/dykare/4771.html

Tack för att du såg det här!
Måste vara ganska obehagligt för henne att utan att kunna påverka det, bli indragen i tråden på det här sättet. Och obehagligt att ha känt en person som nu är misstänkt för ett hemskt mord.

Det verkar som att det var en jargong på klubben som någon tidigare i tråden har påpekat. Jag måste säga att jag inte riktigt begriper jargongen.

Är SD den skyldige, tror jag ändå att M*j* har fel i att det inte finns något i gästboken som har relevans. Naturligtvis kommer detta inte att användas i en eventuell rättegång, men jag tror att många som känner och har känt SD kommer att bli chockade över att han är den skyldige om han fälls.
Citera
2018-12-12, 09:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jo, det är säkert skitjobbigt för tjejerna och ha en
mordmisstänkt pappa.

Ja, det är det säkert.

Förmodligen handlar det mycket om vad kompisar och deras föräldrar ska tänka. Att det står om honom i pressen. Det är verkligen inte rättvist mot dom. Barnen är oskyldiga i den här soppan.

Däremot kan jag tänka mig att de inte tror en sekund att deras pappa har gjort det här. Det är deras pappa, och det finns nog inte på världskartan att han har med det här att göra. Sedan är de ju i den åldern då man både vill vara nära men samtidigt "långt ifrån" sina föräldrar.

Alla barn (så gott som) älskar sina föräldrar. De kan nog tycka att det är skönt ibland att få fria fötter och kanske får de någon liten uppmuntran (köpa godis, få äta något gott på hopptävlingen) om de är ensamma några timmar när pappa (och mamma) geocachar några timmar.

Men barn är väldigt olika och kanske har de mardrömmar eller ligger vakna på natten och oroar sig (liksom LWs barn). För barn är inte sällan väldigt känsliga för det som inte sägs, men "känns". De kanske oroar sig för att pappa hamnar i fängelse, trots att de säkert tänker att han är oskyldig.

I en sådan situation kan en del barn vara mer i behov av att vara nära. En del kan visa detta genom att tvärtom, ta avstånd. Det blir "för jobbigt" att tänka på det. Man flyr istället. Låtsas som att det inte finns.

Jag skulle tro att båda föräldrarna, både SD och HD säger till sina barn att det kommer att lösa sig, pappa är inte skyldig.
Citera
2018-12-12, 09:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Säkert och hoppas verkligen att polisens arbete ger resultat.
Min förhoppning är också att det är en annan GM än MGM och att det är bortom allt tvivel!

Alla boende i Hjärsta behöver dessutom få detta uppklarat för att få lugn och ro!

Jag önskar också att det är en annan person.
En konstig "loner" som inte har familj och barn.
Så att det blir begripligt.
Citera
2018-12-12, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Det motsägs lite av att man skulle behövt bära liket över motorvägen eller att det skulle ha tagit tid att med bil komma upp på motorvägen. Att man då inte körde mot nya Hjärsta är ju för att där bor det folk. men du gav mig en idé.
Vivalla ligger österut från LWs hem. Det är en ganska lång omväg åt det hållet om man vill upp på motorvägen så det kan inte vara huvudorsaken att man körde åt det hållet. Mycket snabbare att komma upp på motorvägen om man åker västerut.

Det var Vivalla som var målet.
Där bor det inte bara Svensson Svensons och LW jobbade med detta klientel.

Jag fabulerar inte utan diskuterar.
Tack för din läsning och återkoppling. Jag tror att man behöver inse att de som tystade Lena inte var en ensam panikslagen, tidigare ostraffad person som finner sig ha dödat i affekt.
Personerna utförde ett jobb som måste göras och varken var värre, eller mer riskfyllt än andra. Två minuter hit eller dit mitt i natten har ingen betydelse.
Har ni glömt beskjutningarna i somras, då olika byggnader pepprades med hela magasin med automateld Örebro? Det var mitt på ljusan dag.
De hämtade Lena, körde henne till lämplig plats, utförde utfrågningen och tystandet. Sedan transporterades hon till FP vid lämplig tidpunkt. Antingen körde de in till planket eller stannade vid vägrenen på motorvägen. Se polisens bilder från FP.
Bilen brändes sedan i någon av de otaliga bilbränderna ni kanske har läst om.
Nu fabulerar jag: Polisens något ovanliga manövrar under utredningen kan eventuellt ha att göra med att de är inne i ett känsligt läge av en mycket större utredning som även innefattar andra aktörer.
Citera
2018-12-12, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Tack för din läsning och återkoppling. Jag tror att man behöver inse att de som tystade Lena inte var en ensam panikslagen, tidigare ostraffad person som finner sig ha dödat i affekt.
Personerna utförde ett jobb som måste göras och varken var värre, eller mer riskfyllt än andra. Två minuter hit eller dit mitt i natten har ingen betydelse.
Har ni glömt beskjutningarna i somras, då olika byggnader pepprades med hela magasin med automateld Örebro? Det var mitt på ljusan dag.
De hämtade Lena, körde henne till lämplig plats, utförde utfrågningen och tystandet. Sedan transporterades hon till FP vid lämplig tidpunkt. Antingen körde de in till planket eller stannade vid vägrenen på motorvägen. Se polisens bilder från FP.
Bilen brändes sedan i någon av de otaliga bilbränderna ni kanske har läst om.
Nu fabulerar jag: Polisens något ovanliga manövrar under utredningen kan eventuellt ha att göra med att de är inne i ett känsligt läge av en mycket större utredning som även innefattar andra aktörer.

BO "tystades" på den plats där hon hittades. Teknikerna har slagit fast att FP är lika med MP. Din teori faller direkt.
Citera
2018-12-12, 10:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Kan ju vara så enkelt som att hon bara sade fel (hon rättar sig sedan), men i intervjun här där man också nämner ett par andra brott kallar åklagaren Karin Lindell det här för Hjärstadelen:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7010233

Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
BO "tystades" på den plats där hon hittades. Teknikerna har slagit fast att FP är lika med MP. Din teori faller direkt.
Hur har man kunnat "slå fast" det menar du? Helt säkra verkar de väl inte vara ändå.
Lena Wesström hittades död bakom ett bullerplank flera dagar efter att hon försvunnit – bara ett stenkast från bostaden. Nu avslöjar åklagaren även att mordet misstänks ha skett vid bullerplanket.
– Ja. Vår bedömning är att mordet har skett där kroppen anträffades.

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/aklagaren-avslojar-nya-detaljer-om-hjarstamordet-utsattes-for-kraftigt-och-dodligt-vald-mot-kroppen? referrer=app
Senast redigerad av Draifos 2018-12-12 kl. 10:38.
Citera
2018-12-12, 11:39
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för att du såg det här!
Måste vara ganska obehagligt för henne att utan att kunna påverka det, bli indragen i tråden på det här sättet. Och obehagligt att ha känt en person som nu är misstänkt för ett hemskt mord.

Det verkar som att det var en jargong på klubben som någon tidigare i tråden har påpekat. Jag måste säga att jag inte riktigt begriper jargongen.

Är SD den skyldige, tror jag ändå att M*j* har fel i att det inte finns något i gästboken som har relevans. Naturligtvis kommer detta inte att användas i en eventuell rättegång, men jag tror att många som känner och har känt SD kommer att bli chockade över att han är den skyldige om han fälls.

Det konstiga är att jargongen verkar bara gälla SD och damen i fråga för när man läser vidare lite i gästboken så är inte jargongen ens i närheten av dessa tvås.

Har inte läst allt där men en hel del och inte sett något liknande bland vännerna.
Citera
2018-12-12, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Mjaa.. Polisen säger väl på FP eller i dess närhet. Vilket faktiskt kan betyda i en bil som stått parkerad bredvid FP. Jag råder er återigen att studera alla bilder från FP.
Citera
2018-12-12, 12:16
Medlem
Jag har på senaste tiden kollat upp en del artiklar som är taggade "människorov", eftersom jag inte hade full koll på vad som menas med försvinnande, människorov, olaga frihetsberövande, olaga tvång osv.
Det visar sig att det senaste året har dussintals av människorov utförts i Sverige.
Den genomgående metoden tycks vara att tvinga in en person i en bil och under vapenhot köra runt i timmatal.
Oftast släpps personen sedan levande men uppskrämd och rejält sönderslagen och med slutklämmen: "Om du ringer polisen avrättar vi dig".
För att betecknas som människorov skall personen uppsåtligen, mot sin vilja föras bort med avsikt att dödas, skadas, utnyttjas till slaveri eller utpressning.
Straffskalan höjdes i år till fängelse mellan 4 år och livstid. Även anstiftan till människorov har livstid i straffskalan.
I våras dömdes en 19-åring i Stockholm till 8 års fängelse för människorov, vilket är ett mycket långt straff med hänsyn till åldern.
Anledningen till att lagstiftaren har ändrat straffskalan beror enligt Riksdagen på den enorma ökningen av dessa brott. Närmare undersökningar visar att de i hög grad är gängrelaterade och har blivit ett slags standardmetod inom den organiserade brottsligheten.
Riksdagen beslutade för ett antal år sedan att kraftigt skärpa straffen för gängrelaterad brottslighet.
Genom att införa prefixet grovt för brotten olaga tvång och olaga frihetsberövande och höja den övre delen av straffskalan till minst 8 år, kan man även bestraffa anstiftansbrottet enligt samma straffskala.
Citera
2018-12-12, 13:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Det konstiga är att jargongen verkar bara gälla SD och damen i fråga för när man läser vidare lite i gästboken så är inte jargongen ens i närheten av dessa tvås.

Har inte läst allt där men en hel del och inte sett något liknande bland vännerna.

Sant.
Jag kunde inte heller se att andra hade liknade jargong.
Det är en jargong som för mig känns främmande om det förekommer i ett helt vuxet gäng, även om det iofs kan förekomma.

Jag förknippar det något med personer som antingen är unga, grabbmentalitet där tjejerna ses mer som objekt, eller där det finns undertoner av "något" mellan parter i gruppen.

Här känns det som att det är just mellan dessa två, även om man fattar att med de långa intervallen mellan inläggen och även med vad som skrivs, att det förekommer annan kommunikation mellan dem.

Jag kommer inte ifrån att jargongen passar väl in på det vi fått veta ryktesvis i tråden.
Som sagt, jargongen är en del av en helhet.
Inte alls ointressant för att förstå ett större sammanhang, tror jag.
Citera
2018-12-12, 13:56
Medlem
notknapparens avatar
Jag fick en intressant länk till bilddumpar av Honan som kan vara intressant för tråden.

Det är en av SDs gamla dykarkompisar och geoacahare, T*ny M**rk som är kriminaltekniker vid Örebropolisen som gjort några inlägg för många år sedan i SDs gästbok. TMs eget konto verkar dock spärrat.
(källa:Honan)

http://forumbilder.se/H90FS/dykarkompis-och-krimtekniker

Egen reflexion:

Har svårt att tänka mig att TM skulle trots sin kompetens hos Örebropolisen vara inblandad i denna utredning? Det vore konstigt om man som "jävig" ens har tillåtelse att arbeta med allvarliga fall där man är eller har varit vän med den misstänkte?
Någon som känner till hur det ligger till?

OfT:
Citera
2018-12-12, 14:28
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har jag drömt det här, har det skrivits i tråden tidigare eller är det nyligen skrivet?
Har du en länk?

Jag har sett det när jag har gått igenom
alla foton i SDs geologg.
Det är utspritt över tid vid olika tillfällen.
Jag orkar inte leta reda på dem nu, sorry,
men han har postat bilder på alla "överträdelser".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in