2018-12-12, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyochUsch
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/8wdBJ1/polisen-sa-dog-familjen-i-bjarred

Varför inte hänga sig tillsammans om man i samförstånd överenskommit att alla ska dö?

A - kvävs/stryps till döds
M - kvävs/stryps till döds
H - kvävs/stryps till döds
O - hänger sig själv...

Nu vill polisen att man ska sluta spekulera i vad som faktiskt hänt men min teori är att O tröttnat på allting, mördar sina barn, tvingar H att signera brevet, mördar henne med och sedan hänger sig själv. Tvivlar på att detta är vad A, M och H ville utan det lutar mer åt att rymdvarelsen O bestämt allting. Vi kommer nog aldrig få veta. Tragiskt. Men ännu mer tragiskt att kalla det för barmhärtighetsmord... Psykfall.

Mvh
Oskar kan ju ha manipulerat Hanna under hela hösten efter att han hade bestämt sig, så att hon trodde på att detta var enda lösningen ?
Citera
2018-12-12, 09:21
Medlem
Barn är väldigt bra på att uppmärksamma förändringar både positiva och negativa. Agnes anklagade nog sig själv över att familjens liv så drastiskt förändrats sedan hennes insjuknande. Hur många barn anklagar sig själva över föräldrars skilsmässa t ex?
Varifrån kommer uppgiften om att flickorna hade konstiga kläder på sig? Har Sc märkliga kläder när de begravs?
Mormonerna har konstiga underkläder och begravs i sina templekläder, men om Sc har något sådant vet jag inte. Det är kanske bara en TS?
Citera
2018-12-12, 09:31
Medlem
Är det någon som kan förklara 5 januari och ”Senast sedd” enligt Skatteverket. Skall gälla både Agnes och pappan. Polisen nämnde senaste livstecknet på kvällen den 5:e var ett sms men det måste vara något annat. De måste har SETTS av två vittnen.’

Ingen frågade väl heller varför mamman inte anses ha setts när testamentet skrevs?
Citera
2018-12-12, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo du har säkert rätt ang polisens slutsats och uttalande - polisen är säkra.

Dock är jag övertygad om att såväl Hanna som barnen kämpade emot - det gör alla människor när kroppen suktar efter luft vid kvävning/strypning. Det går inte så fort att dö så, inte som att bli skjuten i huvudet eller få halsen avskuren. Kvävning eller strypning öga mot öga är en brutal mordmetod.

Varför i helsike skaffade de sig inte ett vapen? Droger?
Hur kan man lägga tid på att formulera testamente och brev till arbetskamrater - när man inte noggrannare planerat hur barnen ska dödas på bästa skonsamma sätt?

Hur kan omgivningens reaktioner och agerande efter ens död vara viktigare än barnens upplevelser när de dödas?

Ja du kanske har rätt att Hanna kämpade emot, som reflex då. Kan du tänka dig dig den kylan då av O att inte sluta i det ögonblicket, när hon kippar efter luft. Att gå vidare och bara pressa på. De måste verkligen ha varit helt införstådda och säkra på att vilja dö. Övertygelsen om att döden är det enda rätta har trumfar allt. Vad har bevekelsegrunden varit?
Citera
2018-12-12, 09:53
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tror du att polisen som säger att deras utredning bevisar det står och ljuger?

Det enda ”bevis” dom säger sig ha är bådas underskrifter på ett papper. Vad bevisar det?
Citera
2018-12-12, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenegentligen
Det blir ju svårt att dra slutsatser om detta. Det är ju inte sällan som gärningsmän anses trevliga osv. De föräldrar jag mött som visat sig vara sjuka efteråt har varit enormt vältaliga, och det är anledningen till att deras barn får diverse diagnoser och de pratar bort socialtjänst och skolan som inget. Föräldrar som inte driver och tilltalar andra får nog annorlunda behandling och då går det heller inte så långt. Det verkar inte helt ovanligt att psykiskt sjuka föräldrar vill ha sina barn hemma. Säkert av olika anledningar, detta borde verkligen tas med i beräkningen. Vanligt är att de vill bestämma över anpassningar, får diagnoser (gärna tre) lägga sitt barns scheman själv, är talesperson för barnet ofta med argument om att barnet inte berättar om "jag inte gör det".

En mamma som är förälder på skolan har i 3 års tid låtit sin son genomgå otaliga läkarbesök. Först hade barnet magbesvär, en enorm utredning gjordes och mamman gav sin 13-åriga son lavemang dagligen!! och han sov i hennes säng! Ingen reagerade.
Sedan visade det sig att detta inte var problemet så då påstods det vara mobbning på skolan. vi utredde men såg inget. All information gick genom mamman. När inte det funkade längre fick han social fobi och ångest, inte alls vår bild av det hela. Han var en glad, sprallig kille fram till att han började medicineras och fick flera diagnoser. Under denna tid var han inte i skolan ens 5%. Hon lyckades få till ett anpassat schema med en lektion om dagen!!! Han klarade kanske 2 dagar i veckan, varje gång han inte kom beskrevs hur skolan gjort fel på olika sätt. Han gillade inte nån personal, någon sa fel ord, han visste inte om nån läxa osv osv. Mamman var hemma med eleven under minst ett års tid. Låter detta sunt? Ingen reagerade. Och skolan kan inte göra något mer än att anmäla och tyvärr tillgodoser vi in absurdum.

Bra skrivet! Även i detta fall har det funnits en svårt psykisk sjuk förälder. Förmodligen kvinnan i familjen som haft alla kontakter med myndigheter, skola, läkare etc. Tror inte heller på någon överenskommelse mellan föräldrarna att döda sina barn. All korrespondens som hittats har skötts i det tysta av kvinnan. Mannen har kommit hem till fullbordat faktum.
Citera
2018-12-12, 09:57
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskinutid
Bra skrivet! Även i detta fall har det funnits en svårt psykisk sjuk förälder. Förmodligen kvinnan i familjen som haft alla kontakter med myndigheter, skola, läkare etc. Tror inte heller på någon överenskommelse mellan föräldrarna att döda sina barn. All korrespondens som hittats har skötts i det tysta av kvinnan. Mannen har kommit hem till fullbordat faktum.

Förutom att i det här fallet är det mannen som har skött det mesta av kontakterna med skolan och vården tydligen...

Och frun har knappast strypt sig själv?
Citera
2018-12-12, 10:06
Medlem
Max3xs avatar
Finns det något foto på modern? Har läst några hundra sidor samt sökt på nätet utan framgång.
Citera
2018-12-12, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag är rädd att jag inte håller med dig. Tror inte att barnen hade det riktigt bra sista tiden.
Hur skulle en avmagrad synbart påverkad pappa med svarta ringar under ögonen som sitter och filar på avskedsbrev, begravningsinstruktioner och testamente samtidigt förmedla känslan till barnen att allt är bra?
Det är möjligt att föräldrarna lyckades hålla distans och god min inför omgivningen, men barnen har naturligtvis märkt av något. Naturligtvis inte kunnat föreställa sig mordplanerna, men Känt att något var fel.
Jag tror julledigheten var fruktansvärd. Kanske bråk, tryckt stämning, liten ork till att hålla fasad för barnen och fixa med julbestyr. Inga besök tycks det som. Kanske trots och uppgivenhet hos barnen, nu när pappa och mamma äntligen var hemma på dagarna. Makabert chattande i smyg mellan föräldrarna om hur mördandet ska ha gått till. Eventuellt ilska mot de sjuka barnen för att de "krånglade". Uppbyggnad av distans mot barnen för att underlätta dödandet. Självömkan hos föräldrarna, eller illa dolt missnöje. Även i friska familjer kan julen vara en svår tid med konflikter och stress och umgänge med släkt och vintertrötthet.

Allt är mina egna ogrundade spekulationer.
Citera
2018-12-12, 10:27
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Du kan ju titta på denna dokumentär (se länk) så ser du föräldrar som kämpar med ett svårt sjukt barn som varken kan sitta upp själv eller andas ordentligt. De skulle trots det aldrig mörda barnet. De som har ME kan röra sig, andas på egen hand & äta själva. Det handlar om att de har låg energi. Diagnosen är omstridd & det kan lika gärna varit så att flickorna led av något annat eller att det handlar om munchausen by proxy.

https://www.svtplay.se/dokument-inifran-roy-maste-leva
Men Du glömmer en sak. Det handlade inte om dessa på länken.
Det handlade m familjen i Bjärred.
"Att jämföra kan vara en lek med döden" finns det uttryck som heter.
Citera
2018-12-12, 10:32
Medlem
wwrs avatar
Barnens diagnos medför ju allvarliga konsekvenser för dem. Frågan är om den var korrekt. Man undrar även vilken information föräldrarna fick av vården?

Blev föräldrarna felinformerade eller led de av någon psykisk sjukdom som medförde att de mördade barnen?

Är fallet anmält till Socialstyrelsen?

I bästa fall kanske detta fall kan bli en väckarklocka för hur det idag finns ett överdrivet bruk av diagnoser som somatiserar patient och anhöriga. Det är i alla fall min uppfattning att så är fallet.
Senast redigerad av wwr 2018-12-12 kl. 10:38.
Citera
2018-12-12, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Det här är ju jättegulligt och whatever, men har ju ingenting med verkliga fakta att göra. Det finns inget magiskt element i att vara förälder, barnmisshandel är vanligare än du verkar förstå och att barn blir mördade av sina föräldrar är inte helt unheard of. Ovanpå det kan vi lägga alla föräldrar som förkastar sina barn för att se är homosexuella, transsexuella, valde fel partner, fel yrke eller valfri annan töntorsak.

Det krävs ingen "större kraft", föräldrarna såg inte en framtid där deras barn skulle må bra, för "deras bästa" (ur deras ögon) så bestämde man sig för att ta död på hela familjen. Punkt. Det är bokstavligt talat de fakta vi har här, och då väljer du att sitta och låtsas som att föräldrar har ett magiskt band och att dödshjälp aldrig sker? Trams.

Vad som är jättegulligt och whatever här vet jag inte. Föräldrar och barn bör ha ett magiskt band och det får vi bla genom anknytningen tidiga spädbarns år. Jag tror inte man väljer att strypa och kväva någon för deras eget bästa. Jag tror inte heller att någon frivilligt skulle välja den metoden för sitt eget ”självmord”. Inte för sin egen skull och inte heller för den som skall utföra handlingen. Det låter mer som att handla i panik eller för den sakens skull om man är sadistiskt lagd. Jag skulle köpt allt det här om det inte vore för ett kladdigt testamente och den fruktansvärda metoden. Det finns ingen rimlighet. Det är faktiskt även fakta vi har. Att man har valt en fruktansvärd metod för att avsluta liv. Av någon anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in